Monday, January 18, 2021

Awan Karpet di Bukit Senorang, Kemayan, Pahang

hari tu masa sebelum sambutan sebulan besday aku tengah acah acah fit...duk diet dekat 2 bulan, siap bersenam tiap hari, almost everyweek aku pi hiking Bukit Melati, sekali Gunung Angsi...berdesup desup aku masa tu...siap nak celebrate besday atas bukit lagi la...sekali sayang, tak konsisten semangat tu, masa tu je la...lepas abes besday, kelaut diet dan senam aku...hahaha demmmm...istikomah itu bukan mudah guys...haha takpela, pasrah. So masa ni tengah viral awan karpert di Bukit Senorang di Kemayan Pahang...so aku pun pi laa hasut Nor nak join...so plan plan, last minute ramai takleh pi, so at the end aku pergi ngan geng geng hiking Nor je...ada getar gak la dalam hati sebab diorang otai kot...tapi aku cakap dalam hati, biar diorang jalan laju, aku ikut rentak sendiri je...janji dapat tengok awan karpet!hahaha so seperti dijanjikan, hari Sabtu tu awal pagi aku keluar rumah gerak ke Seremban...janji jumpa dan kawan kawan dia kat Petronas Bukit Putus...dalam kul 4 pagi diorang sampai dengan van besar, aku naik join diorang...ada muka aku kenal, ada tak kenal...ada 6 orang, masuk aku 7 orang la...masa tu ramai tido, so aku diam je la takde sembang apa sangat...
dari Seremban kami terus menuju ke Kuala Pilah dan Bahau serta terus ke Kemayan, Pahang!perjalanan mengambil masa dalam 1 jam 30 minit...masa dah nak sampai tu kami masuk dalam ladang kelapa sawit...berpusing pusing gak la ikut waze ni sampai masuk belakang rumah orang bagai...huhuhu masa ni semua dah cerah mata dah...nervous tengok jalan kan...hahaha nasib baik last sekali jumpa sorang uncle, dia tunjukkan jalan!
sampai kat parking terkejut penuh dah kereta...orang kampung pun dah mula meniaga...so tengok bawah tu ada toilet, ada pangkin...so kami solat subuh sesiap...plan asal nak solat atas puncak tapi takut lambat sangat...so dah setel solat semua, baru siap siap nak hiking...masa ni serious ramai gila manusia weh...jauh ke dalam pun ramai orang kan...siap ada rombongan!
dah selesai semua, meh la kita mula pendakian...kena beli head lamp masa ni sebab gelap kan...gigih aku pi carik kat DIY kan...hehehe memula aku mendaki tu ada la jugak ngan Nor dan kawan kawan dia...tapi lama lama tu aku suh je Nor jalan dulu sebab ramai je orang, dan bukan dalam hutan pun...so okay je aku jalan sorang...hehehe....kejap je guna head lamp aku tu sebabnya dah cerah...hehehe acah je lebih hahaha...masa ni berkabus weh!aku dah tinggi harapan nak tengok awan karpet ni...hahaha...
aku memang slow and steady je...malas nak kejar orang...so aku memang baca dalam blog, if dah sampai kat kandang kambing demam ni, maksudnya dah half way...ok laa trek sini, tak mencabar sangat...tapi mengah gak la untuk orang tak fit sangat macam aku...hahaha...tapi sebab berkabus dan sejuk....layan la kan...
teruskan je lagi perjalanan...sini memang jalan dalam ladang kelapa sawit so kalo datang tengahari memang panas laaa aku rasa sebab takde pokok kat nak teduh...huhuhu tapi masa pi berkabus gila ni, best!aku suka...so terus je laa berjalan mendaki tuuu...aku takde la rest sangat, cuma tak jalan laju sangat...santai santai sajer...dari awal tu memang mendaki je kerja nya, cuma tak lama leaps jumpa post kat bawah ni, akan ada menurunnnn...
dan tak lama tu baru laa jumpa bukit terakhir nak daki dan katanya itu laaa Bukit Senorang!berpusing pusing jalan nak naik bukit ni, aku tak ingat berapa kali selekoh dia...tapi mengah gak lah...hahaha tapi masa ni aku jalan dengan adik adik sekolah, so melayan la diorang sembang...kemain lajuuu bebudak ni kan!hahahaha...
masa mendaki tu nampak sunriseee...cantiknyaaa...pastu dah nampak kabus...ya Allah tak sabar nak sampai atas...kataya dari sini tak jauh dahh...last mendaki kat depan tu...so aku stop laaa nak bergambar...serah je kamera kat sape yang ada situ minta tolong snapkan...almaklum solo kan...member lain tu berlari agaknya naik puncak!hahahaha...
dan last sekali kena daki sedikit curam plus jalan pun macam basah so kena hati hati...orang plak ramai...nasib baik atas sikit tu ada tali leh laa berpaut...tapi sebab dia one way, orang dah mula turun so kena ambil turn gak laa nak naik tu...bertabah je laaa...masa ni dah nampak ramai nya manusiaaa...nervous gak tapi pikir outdoor kan, insyaAllah ok laa...
dan akhirnyaaa sampai dah puncak...nampak ramai dah orang duk sakan bergambar...nampak awan karpet dah masa ni...lawa gilaaa...tebal gilaaa...best gila weh...tapi ramai plak beratur nak ambil gambar kat hujung batu tu,,,nak ikut beratur tapi mata tak nampak plak kawan kawan lain...makanya kita teruskan lagi berjalan ke depan...
rupanya ada port lain lagi, kena daki sikit lagi naik ke atas...pasrah je laaa...hati dah berbunga nampak awan karpet, sekali kena daki lagi...lemau lutut aku rasa...hahaha dan sampai atas tu, masyaAllah lagi ramai manusia!nampak member lain semua tengah sibuk bergambar kan..Nor siap terkejut nampak aku sebab dia ingat aku lambat lagi...hahahaha well masa ni kan tengah acah fit...kahkahkah...cuba sekarang, hauk!
dah sampai atas tu apa lagi, sakan la aku kan...diorang duk beratur kat port famous tu, aku pi ke tepi sikit minta orang ambilkan gambar...hahaha tak sabar iols, nampak lawa gilaaaa awan karpet tuuu...suka weh...berbaloi pendakian aku awal pagi tu...takde la lama sangat dalam sejam lebih sikit je untuk pace slow macam aku...trek pun biasa je...so easy hike la pada aku...cuma jauh la nak sampai Kemayan ni, tapi berbaloi ya amat dapat tengok awan karpet lawa gini...
lepas sampai turn dapat bergambar kat signage yang famous ni, apa lagi sakan laaa...silih berganti ngan member bergambar...best nyaaa...lawa sangat weh!syukurlahhh impian nak jumpa awan karpet tercapai...hehehe suka aku!cumanya kena hati hati la sebab batu tu licin gak, tak pasal je kan...masa excited nak panjat tu, aku macam tergelincir sikit...huhuhu cuak gak!
lepas semua dah bergambar kami decided nak jalan lagi sikit ke depan sebab nampak macam ada port bergambar lagi je kan...so ayuh tak jauh mana pun...haaaa masa ni sibuk la aku keluarkan cake topper yang tulis happy birthday...aku bawa gak muffin coklat nak cucuk cake topper ni tapi macam segan plak dengan kawan kawan Nor...hahaha makanya kita bergambar dengan cake topper ni je lah!cantikkkk sangat weh!awan karpet tebal ya amat!
dan akhir sekali sebelum mula turun, kami ambil gambar beramai ramai...hehehe geng otai ni semua ni...sis nubies kubis je...diorang siap bawa dapur bagai nak masak air kopi dan maggi kat atas ni tapi sebab ramai sangat orang, kawasan pula limited, makanya tak jadi laaa nak layan kopi sambil tengok awan karpet!huhuhu...pasrah je la kan..hehehe 
then masa diorang duk bersiap siap nak turun, aku dengan pantasnya turun dulu...sebab taknak diorang tunggu aku lama sangat nanti...hahaha masa turun pun masih berkabus weh...best gilaaa rasa...kat kandang kambing tadi dah ada makcik buka gerai jual makanan dan minuman...lapar gak rasa tapi kang lambat plak kan so terus je turun...dah nak sampai hujung baru la jumpa diorang balik...hehehe lajukan diorang....hahaha yeay Alhamdulillah, dapat gak layan awan karpet di Bukit Senorang...
sampai bawah memasing duk sibuk cuci kaki sebab penuh selut...then pi toilet sesiap semua dan terus masuk kereta...memasing happy dengan gambar yang cantik walaupun untuk mereka peluh tak ngalir pun....hahaha sebab mudah sangat trek nya..untuk aku peluh gak laa...lencunnn...hahahah best best best!aku happy!
dan sebelum balik, sempat singgah kat gerai area tu untuk makan...layan roti canai dengan kari kambing memang layan lah!hehehe...dan dalam perjalanan balik tu, sakan la diorang duk sembang, aku selit sikit sikit la...sebabnya diorang kan geng, kita tak tau sangat cerita diorang...dalam hati masa ni, ooo gini perasaannya bila join geng orang lain pi mana mana...almaklum selama ni aku ada geng sendiri...orang lain yang aku bawa join geng aku....hahaha pape pun sis happyyy...dapat jumpa awan karpet di Bukit Senorang!

10 comments:

  1. Replies
    1. Heyyy aku mmg konsisten okay so far hahahaha mana entry roadtrip ko? Syahid di tgh jalan keeee Hahahaa

      Delete
    2. Hahahahhaha aku malas nak pilih gambar :p

      Delete
    3. ada banyak masa kan sampai 20hb kan kan kan?hahahahahah!

      Delete
  2. wah cantek awan tu, nampak dekat je...
    berbaloi ar daki sampai puncak nak tgk awan cantek!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya sangat cantik dan hiking dia pun tak susah sangat...hehehe

      Delete
  3. Admin Minta izin share pasal bukit senorang ya.. terbaiklah admin setiap sudut ada

    ReplyDelete
  4. Awk nak google kat mana starting poin dia? Kene naik lps subuh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer search. sy pun dah lupa. lps subuh kalo nak awan karpet tu

      Delete