Tuesday, September 3, 2019

#mungemungetrip to Bali: Day 3.2


semasa turun ni, kami minta Pak Supri berhentikan kami di satu kawasan nampak banyak kedai jual sourvenir...kat area Tegalalang gak ni...masa naik tadi dah nampak dah...tapi Pak Supri macam refuse nak turunkan kami kat sini cakap tak sempat nanti la, susah kena jalan jauh la...tapi aku degilkan diri cakap nak turun juga...sebab semua pun gatal beg duit tak dapat shopping sangat lagi kan...dan guess what?aku jumpa beg rotan bulat tu dengan harga Rp80,000 je!denggg betul...beli sini lagi murah wehh dari rumah kat Batu Bulan tadi...huhuhu rasa tertipu je konon pi tempat buat dapat paling murah...sobsss...terus sambar lagi satu...
then sempat aku lintas jalan ambil gambar padi di Tegalalang tuuu...tapi nape dah tak cantik macam aku datang tahun 2012 tu eh...mayb sebab banyak nauuu binaan tah pape nak ambil gambar la, love sana love sini la, buaian sana sini...abes semua nak dikomersialkan demi untung, dah taknampak keasliannya di situuu...sobbssss....
dan last sekali sebelum naik kereta, lama aku singgah sini sementara tunggu yang lain shopping...rambang mata aku...aku duk berkenan satu beg rotan lain sikit...puas tawar, dapat laa Rp120,000....dia lain sikit dari bulat keras biasa tu...adik tu duk usha beg rotan aku cakap cantik, dia cakap corak aku tu lain, bukan Indonesia punya...kemain terror kau kan, aku cakap la memang bukan dari Indonesia, aku beli kat Vietnam...hehehe oh ya maybe aku leh share beg rotan bulat tu ada beberapa material tau...ada yang dari rotan, ada yang dari plastik dan satu lagi aku lupa kayu apa...tapi yang kayu ni paling mahal, then 2nd mahal rotan la...yang colorful pink, biru semua tu bukan rotan, tu plastik...
dan kemudian kami ke Alas Harum Agrotourism salah satu tempat pelancongan yang menempatkan banyak attraction kat Bali ni dalam satu tempat...leh tengok padi tegalalang, ada kopi luwak, ada pelbagai mainan seperti zipline, swing dan sebagainya...masuk sini adalah percuma tau...nanti kami semua diberikan wrist band tulis nombor group...dan kemudian akan ada sorang staff bawa kami masuk dan beri penerangan pada kami mengenai aktiviti di sini....
first sekali dia bawa kami mengadap musang pandan ni...haaa dia ceritakan laaa proses pembuatan kopi luwak kat sini...tempat nilebih komersial la banding yang aku pi tahun 2012 dulu tuuu...then dia tunjuk la rupa kopi tu bila dah dinyahtinjakan oleh musang...hehehe then dibakar, ditumbuk dan menghasilkan kopi yang boleh diminummm...
lepas tu dia bawa kami ke tempat minum kopi...kami akan diberikan 2 set minuman tester yang terdiri dari pelbagai jenis teh dan kopi...ada 14 jenis semuanya dan ianya adalah percuma!tapi untuk kopi luwak kita kena bayar...harganya adalah Rp50,000 secawan yang disertakan dengan biskut...kamiambil 2 cawan kopi luwak dan tambah pisang cheese...sakan la mencuba minum semua jenis teh dan kopi di sini sambil lepak-lepak...
then sempat la ke platform kaca di situ untuk ambil gambar view sawah padi di lereng bukit yang terkenal di Tegalalang nih...sambil tu tengok penuh kat bawah tu macam-macam aktiviti ada...semua pun dengan harga yang agak berpatutan la...cumanya diorang cakap kalo untuk buaian tu memang kena beratur lama la sikit...almaklum skang macam dah jadi wajib plak orang pi Bali naik buaian mahal-mahal ni kan...hehehe kami takde la, malas nak buang duit dan tunggu lamaa...
sempat kami singgah ke sourvenir store diorang tapi takde sape beli apa pun...just cuci mata kejap, bayar harga makanan kami tadi then gerak ke luar semula...masa kami sampai kat luar dengar staff situ sebut nombor kat wristband kami then tak lama tu Pak Supri pun muncul...kerlas kan sistem diorang...hehehe sempat suh Pak Supri ambil gambar kami depan bapak musang ni dulu sebelum kami bergerak balik ke Kuta...
gerak balik tu dalam 5.45 petang dah...jalan jemmmm gila weh...penat duk dalam kereta tak sampai-sampai...huhuhu kami ajak Pak Supri pergi spa dulu la sebelum dinner...sekali dia bawa kami pi spa orang Jepun biasa pergi, harga dia cekik darah siap guna USD kau...eh marah plak aku masa ni kan..jadahnya bawak pi tempat mahal melampau ni...huhuhu alih-alih kami tumpang toilet je la kat situuu...huhuhu...
then baru dia bawa kami tempat marhaen sikit...barulaa lega sikit...harga spa pun mampu bayar...tapi takleh blah tu spa campur laki perempuan...aku duk urut kaki dan buat manicure, so duk luar je, sekali lelaki masuk duk sebelah urut kaki gak...sobsss...pasrah je la...gigih aku awal-awal tu halau laki Fariha, sekali laki lain yang masuk....lama gak lepak sini dalam sejam lebih...
then jam 9 malam lebih dah, perut lapar...Pak Supri suggest kami ke Ayam Penyet Surabaya...murah katanya satu paket nasi dengan ayam cuma Rp19,500...cumanya tu kalo ambil satu paket la, kami ni semua tamak, dah sorang satu paket, lepas tu siap semua nak extra ayam la, tu tak tambah lagi soda gembira la, sayur la...hahahaha tapi sedap makanan sini, dah la pedas gila sambal dia level mengalir air mata...tapi sedappppp...kami semua suka!
dan malam tu kami balik ke bilik dan mula mengemas beg dah...sebabnya esok dah nak check out...dah nak balik dahhh...hehehe kejap je trip kali ni kan...cumanya esok kami masih ada seharian lagi di Bali sebab flight balik KL jam 9 malam...hehe so esok cuma hari shopping-shopping di sekitar Kuta aje laaa...takde apa sangat...so tunggu ya cerita hari terakhir di Bali aku...

2 comments:

  1. Supir memang suka bawak pergi tempat mahal-mahal sebab dorang akan dapat komisyen jugak. Hari tu adalah jugak pergi 2-3 tempat sendiri, naik grab demi untuk dapatkan harga marhaen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan bab tu yg malas tu. Kita ni dah biasa beli murah2 jeee hehehe

      Delete