Tuesday, September 17, 2019

JJCM in Kuching, Sarawak Day 2

Sambungan dari: JJCM in Kuching, Sarawak Day 1.2

hari kedua dan terakhir di Kuching...hehehe gigih tau aku bangun awal pagi sebab ada misi nak dilaksanakan...gituu...hehehe...kul 7 pagi aku dah ambil Grab dari hotel menuju ke Fly Over Cafe di Satok ni...haaa tempat wajib aku setiap kali ke Kuching untuk layan mee kolok dia...yang sebenarnya yang famous kat sebelah dia tu, tapi entah la aku pernah makan both, yang sini paling sedap kat tekak aku...hahaha sedapnya lahai mee kolok dia, teringat-ingat ni...hehe kali ni aku makan siap campur wantan...sedapppp!harganya termasuk air cuma RM7.30 je...murah!
lepas makan mee kolok, aku ambil lagi Grab menuju ke Medan Niaga Satok...plan asal malas nak ke sini, tapi dah mak aku pesan beli ikan terubuk masin nanti, haa terpaksa laaa datang sini gak kan...hehehe kali ni best pi pagi so banyak kedai jual barangan fresh...geram je tengok seafood diorang...nampak banyak gak pucuk midin, tapi malas nak beli bawa balik Semenanjung...aku cuma beli ikan terubuk je RM20 dapat la 5 ekor...dan maca biasa kat sini memang diorang bungkus baekkk punya siap pemegang, senang nak bawa naik flight...
dari Medan Niaga Satok, aku lintas jalan je sampai ke Mira Cake Central ni...haaa senang gila, tak payah dah nak kena naik bot penambang semata nakpi kek lapis Mira ni...dah ada buka cawangan kat sini...hehehe haaa banyak gak aku beli kek lapis kali ni, sebab kak ipar dan adik ipar duk mengirim...layankan aje la kan...hehehe...untuk sendiri pun aku beli beriya...hahahaha!sambil membeli sambil makan tester dia yang banyak gilaaa tuuu...yeay!
then dengan tangan penuh ikan terubuk masin dan kek lapis, aku naik Grab menuju ke patung kucing ni...rasa macam tak lengkap plak trip ke Kuching kalo tak ambil gambar kat sini kan...so gigih aku datang sini, sekali ramai gilaaaa orang siap berbas-bas...pasrah je laaa...tapi elok gak, leh gak aku mintak tolong ambilkan gambar aku...hahaha...
then dari situ aku jalan kaki je balik hotel...dekat sangat dah...sampai hotel aku pi restoran dulu nak usha breakfast dia...tak silap aku, aku tambah mahal gak kat harga bilik tu demi nak makan breakfast kat sini, sekali aku nyesal...makanan dia tak best pun, aku makan laksa sarawak dia, jauhhh sedap laaa laksa kat Pak Amit Cafe semalam tu...yang lain pun out...so memang fail la Hilton Kuching ni...tak berbaloi bayar mahal pada aku...
then masuk bilik nak rest dan kemas beg...pastu tengok masa banyak lagi, nak tido dah takleh...so sebabkan dah bawak baju mandi, so aku pun turun laaa pi layan swimming sorang-sorang..hahaha kata percutian solo kan...siaplaaa videocall anak buah aku la, kawan aku laaa suh diorang teman aku swimming...hahahaha!lama gak aku lepak dalam air ni dekat sejam gak tu...sib baik mendung, tak panas sangat...
lepas tu balik bilik, bersiap semua...dalam jam 11.45 pagi aku check out...then sebelum ke airport, aku naik Grab ke Icom Square dulu sebab nak pi Suukee The Original Hainanese Chicken Rice...Cheah beriya suh aku makan sini...so masa sampai takde orang pun, aku pun ikut cadangan Cheah order nasi ayam steam tu...dia pesan dah jangan amik roasted, wajib makan yang steam...hehehe...
dan tak lama menunggu sampai laaa Signature Hainan 'Koi Pui' atau chicken rice bersama steamed chicken (RM8.80) di mana kita akan dapat semangkuk nasi ayam yang sedappppp sangat!makan nasi camtu je pun dah sedap sangat weh...aku suka gila!pastu ada sup, biasa je la sup dia ni...pastuuu ayam diaa...omgggg ayam dia juicy, succulent, tender and tastyyy...hahahaha gitu aku...sedap wehhh, lembut gila, sedappp sangat ayam dia..ya ampunnn...pastu acar timun dia pun meletup!ko suap sekali nasi, ayam dan timun tu macam meletup menari-nari dalam mulut sedap dia...hahahahaa!dan disebabkan sedapppp sangat, aku pi tambah ala carte Drumstick Steamed (RM8.80)...ingat kecik, sekali hambik kauuu besar lagi dari yang set!mengah nak habes kan...hahaha tapi sedappp weh...cumanya slack dia sejuk sikit, tak panas sangat...kalo tak lagi meletup letup...hahaha dan aku ambil juga air famous kat sini iaitu Homemade 5 Flavours Soup (RM3.50) namanya...macam teh cina tu la, sedap!
dah kenyang gila tu, terus laaa aku naik Grab lagi sekali untuk ke airport...perut kenyang gila weh...tapi puas hati dapat makan semua yang nak makan dan semuanya sedap belaka...Alhamdulillah...selesai check in luggage semua, aku pi solat sesiap...lepas tu melepak je kat boarding hall...dan akhirnya meninggalkan bumi Kuching pada jam 2.45 petang...
dalam flight ingat nak beli la kuih tersedap di angkasaraya yang disarankan oleh Enghaz tu, tapi sebab kenyang sangat...aku layan perasaan je laa...banyak kali gegar gak masa balik ni...aduhai sakit perut aku...huhuhu tapi view luar meletop weh...lawa gilaaa awan petang tuuu...huhuhu...macam awan karpet...cantik!
dan akhirnya aku selamat mendarat di KLIA jam 5 petang...siap ambil luggage aku terus naik ERL menuju ke Salak Tinggi, then parking kereta kena caj RM11 je...murah weh...masuk tambang ERL baru RM20 je pi balik...kalo naik Grab dari rumah sehala je RM69...huhuhu...dan sebabkan dah kat Salak Tinggi aku menggatal nakpi layan sunset kononnya di KLIA Landing Site...siap pi tapau ayam mekdi lagi hahaha...tapi sebabkan matahari terik, panas gila...kejap je aku melepak kat sini...dapat la sekeping dua gambar, jadi laaa...lepas tu aku gerak balik ke rumahhh...hehehe...
maghrib gak baru aku sampai rumah...hahaha dan dengan itu berakhirlahhh trip solo aku ni...aku happy sebab aku dah tak cuak berjalan sorang, aku dah tak nervous makan sorang, aku enjoy masa sorang aku, aku enjoy jalan dan lepak sorang-sorang...kiranya aku berjaya atasi 'ketakutan' aku being alone di khalayak umum...ecewah!yeay satu pencapaian yang amat dibanggakan...hahaha mayb kat korang benda ni biasa je, tapi kat aku tak tau...hahahaha!weeehuuuuu!mayb lepas ni dah leh plan travel oversea solo plak kot...ecewah macam kan berani kan...hahahaha!

No comments:

Post a Comment