Friday, September 13, 2019

JJCM in Kuching, Sarawak Day 1.1

awal Ogos aritu aku ada solo trip ke Kuching...heheh plan asal aku nak join Kuching Marathon pada pertengahan Ogos, tapi sekali date tu clash dengan kenduri sepupu aku...dah la kenduri belah perempuan aku takleh pi sebab pi Bali, so sebab mak aku dah menjeling, sedara mara dan bising aku korbankan hotel dan juga fee marathon tu, dan nasib baik la masa register run aku beli tiket Malindo...dan kebetulan flight aku tu Malindo ada retime sikit, so ada chance tukar tarikh secara percuma sekali...haaa apa lagi, laju la aku tukar date...hehehe sooo dari trip acah acah sehat nak berlari, jadi la trip JJCM aku!hahaha trip kali ni aku jumpa alternatif nak ke KLIA dengan cara yang murah gak la iaitu parking kereta di Stesen ERL Salak Tinggi, then naik ERL ke KLIA...murah weh, cuma RM3 per entry, then tambah RM5 pernight...cuma kat sini kena pakai Touch n Go la...then ERL plak RM4.90 je sehala...berbaloi-baloi...dah la dekat ngan rumah aku...hahaha...pesal laa tak pernah terpikir selama ni...hehehe so pagi hari kejadian, kul 5.45 pagi aku keluar rumah...sampai sana ngam dalam 6.05 minit, pantas aku gerak dari parking bertingkat ke Stesen ERL ni...dan sempat la naik train jam 6.29 pagi...lega...
sampai KLIA aku terus drop luggage, sib baik dah check in, kaunter drop luggage takde orang langsung...dengan pantas selesai semua dan aku pi solat sekejap...masa ni dah excited dah sebabnya kali pertama nak naik Malindo Air yang kemain seksi belahan kain pramugari dia..hahaha aku ingat dulu ada sorang kawan lelaki suka nauuu naik Malindo...hahaha...
lepas solat, perut rasa lapar la plak...tengok masa pun banyak lagi...makanya ayuh laaa kita melayan ayam kepci kat KLIA ni haa...hahaha kemain besar selera aku pagi buta ni kannn...sedapnyaa ayam kepci kat KLIA ni, aku rasa rangup dia lain macam!hahahaha nyummeh!
dalam jam 8 pagi aku menuju ke boarding gate...eh terkejut tengok kat KLIA masih ada naik bas...hahaha tak guna aerobridge...huhuhu...pasrah...sementara menanti nak boarding, duk bermessage dengan En Ghaz...dia nampak aku naik Malindo kat Instastory, beriya dia suh aku beli kuih tersedap di angkasaraya katanyaaa...hahaha...
lama gak menanti dalam 8.30 pagi barulaa kami dibawa naik bas menuju ke kapal terbang kami...haa sebab kali pertama kan, gigih laa kita ambil gambar beriya...hehehe...so pada pendapat aku not bad Malindo ni, legroom dia pun lebih luas banding Airasia...hehehe dan dalam 8.45 pagi kami meninggalkan KLIA...masa dalam flight tu aku ada gak tanya ada ke kuih tradisional tu, kecewaaaa dia cakap takde...hehehe...pasrah je la, kita tido je pastu...
dan akhirnya aku selamat tiba di Kuching pada jam 10.30 pagi...yeay kembali ke Kuching selepas 3 tahun...hehehe sebab kali ni aku solo, aku malas sewa kereta...so aku ambil Grab dari airport terus ke Hilton Hotel dengan harga RM12...kemain kan aku solo trip duk Hilton...hahaha saje la fefeeling sikit...sedangkan masa marathon tu, aku booking Tune Hotel je...hahaha...sampai kat hotel, ramai gilaaa orang...rupanya hari tu ada sesi interview MAS...so aku drop luggage je la, then berpikir-pikir nak ke mana lepas ni...
dari hotel, aku naik Grab menuju ke Pak Amit Cafe di Jalan Kulas...kawan pejabat aku, Cheah yang suggest makan sini...Cheah ni orang Perak tapi lama bekerja di Kuching sebelum masuk ke pejabat aku...haaa dia laaa penasihat JJCM aku kali ni...aku cakap ngan dia aku taknak dah pi tempat aku pernah pi sebelum ni...nak cuba tempat baru...so untuk laksa sarawak, dia suggest aku ke sini...
so kat sini aku pun order la 3-layer tea spesial gula apong dan juga laksa sarawak biasa...memula nak ambil spesial, tapi mereka cakap portion besar terus tak jadi...sebab pikir kang nak makan macam-macam lagi...hehehe sambil tunggu order duk message ngan Cheah bincang mana nakpi lagi lepas ni...then sampai makanan, terus aku lupakan dia...hahaha hoih sedapppp sangat laksa sarawak tu!sebelum aku rasa Mom's Laksa tu dah abes sedap dah, tapi bila makan yang ni lagi sedap kat tekak aku weh!terbaik lah...memang menikmati sungguh makan masa ni...hahaha dan paling best, aku tak segan langsung makan sorang!satu pencapaian yang besar untuk aku yang extrovert ni...hahaha....total aku makan kat sini cuma RM9.50...
dari Pak Amit Cafe, aku ambil  Grab lagi ke destinasi seterusnya iaitu Rojak Kucei...Cheah suruh try sini sebab esok tutup katanya, dan kebetulan dah dekat...hahaha adoi aku pun ikut laa cakap dia walaupun dah agak kenyang...sampai je kena beratur weh...so excited la aku nak mencuba ni...hehehe Wani pun duk cakap sini tempat favourite dia masa duk Kuching dulu...
sampai turn aku, aku order Rojak Ayam berharga RM8...aku tengok owner dia tu macam mamak jer...tapi pekerja dia semua orang Saghawak...dan bila dapat tu, ok macam rojak kita je laa...takde beza sangat...then bila makan, ok biasa je la...takde la taksedap, tapi biasa la rasa rojak kat sini gak...takde yang istimewa...hahaha tapi mayb ni je kot rojak yang ada kat sana, sebab tu famous kot...hehehe...tapi untuk aku, biasa je la...ok nexttt!hahaha...
dah kenyang perut moh la kita exercise jalan-jalan cuci mata dan poket...aku naik Grab menuju ke Mural Orang Utan yang terletak berhampiran India Street dan Waterfront...haa dah jalan solo ni payah la sikit nak bergambar diri sendiri kan...selfie tak menarik plak...hahahaha tapi sib baik la sis ni extrovert, makanya selamba panggil dik, tolong ambik gambar akak dik...hahaha...lantak, janji ada gambar aku kan...ape kisah nak malu-malu...hahaha...
dah bergambar tu, aku ke India Street...hajat hati nak cuci mata je, alahai takdenya cuci mata, tersangkut juga laa beberapa helai kain batik aku beli...hahaha hampeh la kan...tapi murah weh...dari dulu aku memang suka beli kat kedai ni, murah dan banyak pilihan...siap leh pilih kain kosong buat padan dengan batik Saghawak dia tu...
then dari India Street tu aku jalan kaki ke waterfront pula sebab nak ambil gambar di Jambatan Darul Hana ni...last aku datang tahun 2016 takde lagi jambatan ni...so harus dan wajib la datang kali ni kan...hehehe cantik jambatan ni walau di siang hari, tapi nanti kena datang lagi malam sebab view lagi lawa...hehehe dan lagi sekali kat sini kena tunggu mangsa nak minta tolong ambilka gambar...hahaha gigih tau aku, adik pertama lalu gambar tak cantik sebab tak nampak jambatan sangat, so aku tunggu adik kedua minta tolong ambilkan gambar...hahaha...
dan lepas tu aku sambung lagi jalan di kedai-kedai di Waterfront tu...duk carik kain pua kiriman kakwi la ni...dah jumpa kain pua dia, jumpa plak batik pastel murah gilaaa ni...harga cuma RM17 je untuk 2 meter, so dalam RM34 je weh untuk 4 meter!murah gila...sakan la aku membeli...hahaha leh nampak tak baju raya aku tahun depan camne rupa?hahaha...
dan akhirnya aku jalan kaki sampai ke hotel...sampai dalam 2.30 petang...tapi diorang tak bagi check in lagi...aku dah la penat gila weh berjalan sakan, dengan panas gilaaa lagi masa ni...aduhai, emosi gak la takleh check in lagi...huhuhu lama aku melanguk kat lobi main handphone, even dah pukul 3 petang pun takleh check in lagi...dalam 3.15 petang la baru diorang bagi kunci...huhuhu sadis gila aku rasa menunggu....
harga bilik aku stay ni tambah breakfast dalam RM300 kalo tak silap aku tapi sebab aku ada banyakkkk point Agoda, so aku cuma bayar dalam RM150 untuk stay sini kali ni...harapan aku besar la duk hotel mahal kan, tapi last sekali aku kecewa...tak seperti yang diharapakan...layan kat lobi tak mesra, bilik pun yang kayu-kayu nampak macam lama dan ada yang terkopak-kopak dah cat dia, wifi dalam bilik cuma untuk yang ada membership je, makanan masa breakfast tak sedap dan tak banyak choice...so aku rasa baik aku duk hotel murah je kalo macam ni...
dan lagi aku geram, aku dah request duk bilik ngadap waterfront, sekali masuk bilik dapat view gini je...so aku frust gak la...satu apa pun yang aku minta tak layan...tak tau la sebab aku bukan member HHonor ke, ke sebab tengok aku book kat Agoda ke, ke sebab aku guna point ke...entah la, aku tak happy pun duk sini and nyesal la pilih duk sini...baik duk hotel murah je kalo camni la service mereka...boo Hilton Kuching sekali...hahaha...dan petang tu aku tido dalam hujan dan kekecewaan...

5 comments:

  1. 1. First time juga naik Malindo blk dari Langkawi haritu, best sbb legroom luas *happy*
    2. Selalu DJ post naik AA beli kopi ais Vietnam, kita pun try juga beli. *SEDAPP*

    ReplyDelete
  2. After I read your vacation trip. Lots of new activities that you do there, starting from eating Rojak and to the fabric shop. Thank you for sharing your experiences and knowledge about holidays. Theapartmentscanggu.com

    ReplyDelete
  3. Bgaimana cara tukar tarikh yg retime tu?

    ReplyDelete