Wednesday, November 26, 2014

VMY2014: Selangor - KKB eScApAdE :: Part 3 :: Pau Yikmun di Tg Malim, KKB Street Art & Tulis Nama Atas Batu

Sambungan dari: VMY2014: Selangor - KKB eScApAdE :: Part 2 :: Kalumpang Resort and Training Centre & Kalumpang Grill and Steamboat

sepanjang malam tido di Kalumpang Resort & Training Centre tu aku tak nyenyak...sebabnya?bukan...bukan sebab gangguan makhluk halus pun...tapi sebab aku minum banyak giler air kat Kalumpang Grill & Steamboat tu....almaklum, sehari tak dapat ais, bila jumpa ais malam tu aku balun habis-habisan...menyebabkan aku tido dalam keadaan perut senak...memang tak lena la kan...baru kul 1 pagi aku dah terjaga kesejukan gila!hujan selebat-lebatnya di luar...aku mau ke toilet!tapi chalet gelap gelita!nak pasang lampu, dia akan terpasang seluruh chalet...terpaksa kejut sue dan suruh dia pegang lampu hp, sementara aku menuruni tangga curam tu menuju ke toilet...kesian sue jadi mangsa...lepas tu naik semula...lelap mata...kul 3 pagi terjaga lagi!again kesejukan kipas yang menghala ke aku, sedangkan dah buat paling slow tu...nak tutup, aku takut tak selesa jer sebab tak de udara bergerak nanti...hujan pula tiada tanda-tanda untuk berhenti....again aku mau ke tandas...kali ni aku redah jer dalam gelap tu malas nak kejut sue....hazab jugak la nak turun tangga dalam gelap gelita tu...tangga curam pula tuh...huhuhu then sambung tido balik...dan kemudian dalam jam 5 pagi again aku terjaga nakpi toilet lagi...masa ni aku duk pikir tahan la kejap...nanti nak masuk subuh kang aku turun siap solat sekali...5.45 pagi baru aku turun dengan keadaan pundi kencing yang macam nak meletop dah!siap solat kat bawah jer terus, dini ngan ed tengah tido lagi...pastu kejut diorang, baru aku naik atas...kemain awal kan aku subuh, on time!pelik diorang aku awal giler subuh, biasa hujung-hujung waktu dah kan...hehehe gitu laaaa tragedi malam aku di Kalumpang Resort & Training Centre...hazab!lepas tu aku sambung tido!

dalam jam 10 pagi kami semua bersiap-siap untuk check out...chalet kami dapat breakfast untuk 2 orang...dia bagi nasi lemak dan teh o siap hantar ke bilik...kami kongsi-kongsi je la makan buat alas perut...dari Kalumpang Resort & Training Centre ni, kami sempat usha The Nahara, resort di sebelahnya...menarik juga design dia...nanti kalo ada rezeki datang KKB lagi, boleh tido sini pulaaa...hehehe pastu kami terusss menuju ke Tanjung Malim...tak jauh pun dalam 15 minit perjalanan...tujuan kami adalah untuk bersarapan di Pau Yik Mun!yeay!sampai jer kedai, terus usha menu dan order...masing-masing harus laaa order pau kan...ada pau ayam, daging, kacang dan kaya...harga pau adalah RM2 sebiji...selain tu masing-masing order juga soft boiled egg (RM2), roti kahwin (RM3.50), mi kari (RM8), mi hainan (RM8), mi wantan (RM8.50) dan hainan chicken chop (RM16)...semuanya sedap!kecuali mi wantan yang terasa kosong jer tu....tapi bila letak sambal kicap baru ok sikit...
dari Tanjung Malim kami pun balik semula ke KKB...singgah rumah dini untuk hantar barang dan baju basah....lepas tu kami dengan menaiki 1 kereta jer menuju ke pekan KKB!dini nak bawa kami melihat street art mural di KKB ni...amboi kemain KKB pun dah ada street art mural ni tau...bagus laaa menggalakkan budaya kreatif di kalangan rakyat setempat gitu...sekaligus menarik lebih ramai pelancong ke KKB...hehehe tapi tak banyak sangat laaa street art mural ni kat KKB...tapi boleh la nak layan sempena membunuh masa....
dah alang-alang lalu celah lorong kat KKB ni, sempat jugaaa la kami buat aksi 'back street girls'...eh girl kah?hahaha kemain dengan setting kamera HDR tu kan...nampak gempak jer walaupun di celah lorong-lorong tikus!adakah mungkin kerana modelnya?hehehe #perasan
semasa nak meninggalkan pekan KKB untuk ke destinasi seterusnya, kami melalui masjid...masa ni tiba-tiba ed bersuara...'haaa dekat area masjid ni laaaa yang tulis nama atas batu tu....' huh?kami memula tak dapat tangkap maksud dia...sekali dia pun nyanyi lagu ni....

Joget Kenangan Manis 

Riuh kicau unggas rimba
Langit biru kala senja
Kini engkau jauh dari mata
Hatiku merindu tiap masa

Pagi hari pergi pekan
Pakai baju bunga-bunga
Bila hati sedang kesepian
Ku tulis untuk mu surat cinta

Memanglah hai adat berkasih
Berpisah selalu gelisah
Terbayang kenangan yang manis
Terasa kau ada bersama

Padamu hai si jantung hati
Dalam tidur ku termimpi-mimpi
Selagi kita berjauhan
Hati rindu tiada tertahan

Kalau pergi Kuala Kubu
Tulis nama atas batu
Saban hari ku menanti waktu
Pulang segera kepada ku

haaaa tau lagu sape?lagu Sudirman la...kan ada part 'kalau pergi Kuala Kubu...tulis nama atas batu....' baru kami perasan ada nama KKB dalam lagu tuh...terus semua excited nak cari batu tu!dini yang duk situ pun tak pernah sampai kan...hahaha!kami pusing masjid tapi tak jumpa, salah lokasi rupanya...terus dini call member dia yang memang penduduk jati KKB ni...member dia cakap batu tu terletak di belakang Sesame Cafe...terus kami menuju ke situ...sekali tengok orang tulis nama atas batu guna liquid paper la!gigih pusing balik cari kedai jual liqiud paper...hahaha!happy giler jumpa batu jer pun...tapi sebab unplanned kan...jadi seronok lain macam!
lepas bergambar kat batu tu, kami pun bergerak meninggalkan pekan KKB...dalam kereta semua duk nyanyi lagu Joget Kenangan Manis ni...tapi duk rancak nyanyi tang 'kalau pergi Kuala Kubu...tulis nama atas batu....' je laaaa....tang lain tuh humming jer lebih!hahaha 

20 comments:

  1. kuala kubu pun ada street art kan, walaupun Nampak amatur tapi satu tepukan untuk warga Kuala Kubu hehehe..
    beb, jalan nak p sini scary tak? aku takut sikit kalau drive dekat tempat2 tinggi ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ok la kira ada inisiatif mencantik kan kkb...hehe nkpi mna?kkb ker?ok jer.sini bkn tmpt tinggi pun.klo ko naik fraser hill br tinggi...

      Delete
  2. Minum tak hengat kamu ni DJ... nasib baik tak ngompol...kihkih

    Back street girls tu tak boleh tahan... hehe... huntunglah bawa cameraman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la en mie, dah kata hantu ais, sehari xdpt...sekali xdpt mmg balun xhengat ler...hehe eh ngompol tu aper?hehe

      Back streer girls tu retiss popular tahun 90an di sekitar dun rombau...hahaha tu paparazi setia mngikut kmana saja..hehe

      Delete
    2. Ngompol tu maknanya terkucil masa tidor kat dalam selimut...hehe

      Delete
    3. Hahahaha! Tu mcm longgar benar pundi kucil gayanya...hahahaha!

      Delete
  3. wahh..KKB dah ada street art...boleh terjah nanti, dah banyak kali gi KKB, lepas urusan kerja, terus balik..tak tahu nak gi mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe haah dh ada...lorong kt bomba lama tuu...leh la cuba usha nnti...hehehe

      Delete
  4. kita pernah singgah makan sini...pau semua pon sedap

    tp mee hainan tu terlampau banyak aji sampai kepala ting tong...masa makan tu dah agak sedap n confirm aji banyk....
    balik tu terus menangkap kepala...
    alah aji kt ni :(

    lawaaaaaaaaaaaaaaa mural tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo alah kt aji eh...mmg ada org gitu xthn..tp chinese food mmg suka ltk aji byk...

      Haah comey gak.boleh la nk layan utj brrgambar...

      Delete
  5. Waaa tak pernah tahu pun kat KKB ade street art macam penang dan shah alam. 2 3 kali lalu kat situ, tak pernah terserempak. Thumbs up

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ktorg ni pun sbb mmber duk sini yg bgtau...klo x, mmg xtau gk ler...hehehe

      Delete
  6. Pau yik mun aku dah try! Sedap ko. Tapi aku ngan bapak aku je la yg bedal. Sbb mak ngan adik2 aku yg lain was was kata nyee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe ko tunjuk tu halal jakim tu...hehe tp kt perak ni mmg byk kdai cina, org melayu mkn.mmg sejak nenek moyang gitu...hehe yikmun ni mak aku ckp moyang suka pi bwk mak aku masa dia kecik...hehe

      Delete
  7. Best rupa nyer singgah ke KKB nie... hahahaa.. thanks la share info pasal KKB :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok la gak afif...utk weekend gateway tu mmg seswai sgt...hehe sejuk jer...no problem, sila laa visit malaysia yer..hehe

      Delete
  8. skrg ni kat memana pon dah ada street art kan... Bagus buat camni... kretif...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol tu.kira bgus la, mjana kreativiti gitu...hehe lg boleh ceriakan suasana kan...

      Delete
  9. Tulis nama atas batu katanye. Tu je lah lirik ko highlight nyanyi dalam keta kan. Lawa dah KKB ni, aku gi rumah kawan masa sekolah dulu masih x membangun tempat ni. Sekarang siap ngan mural semua. Aku suka ah kreativiti macam ni. Dari buat vandalism kan, baik buat camni. Boleh tarik pelancong gak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku lepas dini keje sini baru aku tau kot ada wujudnya tmpt ni..hahaha over kan....tp kalo tak dulu pun, skang pun aku tetap rasa dia macam out of nowhere...hahahaha macam tersorok sangat!hahahaa!

      Delete