Monday, November 17, 2014

Birthday Trip ke Brunei Darussalam: Hari 3.3 - Restoran Tarindak D' Seni, Tamu Kianggeh & Sapphira Cake House, Bandar Seri Begawan


dalam perjalanan dari Muzium Teknologi Melayu ke bandar, kami melalui Brunei Arts and Handicrafts Training Centre...aku ada terbaca yang di centre ni ada restoran dan makanannya boleh tahan sedap...apa lagi, laju laaa tangan pusing steering masuk parking!parking betul-betul di hadapan Restoran Tarindak D' Seni...rupanya masa kami datang ni centre tengah renovation, patut tak banyak kereta...restoran ni besar dan selesa...kami duduk di tepi cermin ngadap sungai...kat sini aku order nasi ayam penyet dengan minuman berharga $8...dini pula order nasi goreng tarindak d' seni tapi aku tak ingat dah harga dia...makanan dia ok la sedap!tapi mahal sikit la kan..nama pun restoran...tapi adik yang kerja di situ peramah!beriya-iya dia cerita pernah datang malaysia ikut mak dia kursus dulu...siap cakap kalo dia cuti hari ni, nak jer dia bawa kami berjalan...baik sungguh adik tuh...dah la comey, korang kalo nak cari adik manis jadi guide boleh pi sini tau!hahaha
lepas tu kami menuju ke Tamu Kianggeh pula...sebuah pasar yang menjadi tarikan pelancong ke Brunei ni...pasar ni terletak di pinggir sungai...dibuka seawal 6 pagi lagi...kalo datang pagi, banyak la orang jual kuih tradisional, barangan keperluan seharian dan sebagainya...memang meriah laaa...tapi kami datang ni pun dah petang...jadinya banyak kedai dah tutup...orang pun takde sangat...aku sekadar pi usha sana sikit sini sikit dan ambil gambar jer laaa...takde apa yang menarik perhatian aku pun di sini...mayb sebab dah petang kan...
lepas tu kami memulakan misi untuk mencari kek besday orang tua nih...hahaha adik kat restoran tadi tu cakap ada jer kedai kek kat bandar ni...masa kami pusing-pusing mencari tu, terus ternampak Sapphira Cake House!eh terus teringat dalam itinerary ada jer tempat ni...terus berhenti depan kedai...masuk jer kedai ada sorang adik staff jaga kedai...masa tanya dia beberapa soalan, perasan slang macam orang hitaly kelantan jer...terus tanya orang Malaysia ker...sekali betul ko...lepas tu sakan la sembangkan...paling takleh blah bila aku tanya best ke duk Brunei sampai ko nak kena kerja kat sini kan...pastu dia cakap, tak best pun kak...saya dah 8 bulan duk sini, memalam takde apa aktiviti pun...duk krik...krik...krik....hahahah gelak besar aku ngan dini dengar dia cakap gitu...pastu dia cakap bulan ni last kat sini, next month balik Malaysia dah...tak tahan le tuuu...masa belajar duk KL, harus aktiviti malam ko meriah kan....duk Brunei malam tu duk rumah tengok tv je la jawabnya...hehehe
eh melalut plak cerita pasal adik tu kan...di Sapphira Cake House ni rupanya hanya menjual kek lapis jer!takde la plak kek besday...sobsss...takpe laaa aku pasrah...selain boleh beli kek lapis tu sebijik, dia jual juga kek lapis yang dah dipotong...harganya tak silap aku $1.50 sepotong...oh ye, dah balik malaysia ni baru terbaca yang nasi lemak di kedai ni adalah sedap...so kalo sesapa pi Brunei tu dan teringin makan nasi lemak, boleh cuba kat sini eh, pastu share ngan aku betul ke sedap...
lepas dah beli kek lapis, kami pun masuk kereta dan terus bergambar-gambar dulu ngan kek!yeay dini belanja lagi aku kek besday...masuk yang di Brunei ni, dah 4 kali dini belanja aku kek besday di luar negara!hehehe terima kasih dini!tapi sayangnya kek besday kali ni takleh nak share ngan sue sebab dia tak dapat join trip ni walaupun dah beli tiket...sobsss....harap-harap tahun depan dini belanja lagi kek besday kat oversea dan ada sue untuk tiup lilin bersama!Amin....eh dini, hujung tahun ni aku plak belanja ko kek besday kat oversea yer....hahaha!kemain kan, dia pun nak bertrip tiup lilin jugak..... =D

14 comments:

  1. Best nyer brunei.. rindu pulak especailly dengan makanan kat sana.. :D

    ReplyDelete
  2. dulu aku p tamu kianggeh tu jumpe la segala mak nenek benda pelik2, ubat la, ikan la, akar kayu la seronok gak layan hehe..
    cantik pinggan kat restoran yg korang makan tu.
    uolls tak pergi kampong ayer ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la aku pi dah lewat tu xde apa kot tu...pasrah je laaa....haa aku syak kdai mkn ada saham shell sbb pinggan kerang gitu...kehkehkeh

      Aku xdan la pi kg ayer..tgk yg kt dpn msjid tu jer...

      Delete
  3. Happy belated Birhtday...semoga berjaya dunia akhirat.

    ReplyDelete
  4. Happy Belated Birthday DJ! Hope you have another great celebration this year. Looking at all the long entries of Brunei, I bet you really have a blast. Having said that, banyak jugak tempat2 boleh pergi kat Brunei ni kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Zara!hehehe yup mmg byk pun tempat nk explore kat Brunei ni...but depends on our preference gak, kalo org suka city, shopping mall...Brunei bukan tempatnya la kan...hehehe

      Delete
  5. Happy belated birthdayyy!

    Mana lilin nk kene tiupnya? Ke terus ngappp! Hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq KB! lilin tak jumpaaa...kek jer yang jumpaaa...lepas bergambar harusss lah ngap terus!hehehe cinonet jer pun keknya...2,3 kali ngap dah habesss...hehehe

      Delete
  6. Kerlas kan dah 4 tahun kek obersi made saje! Tahun ni special sikit sebab berlapis2 kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Syukurrrr ada rezeki nak 'tiup lilin' kat luar negara sehingga ke tahun ini...moga2 tahun depan boleh tiup lilin sambil melayan sunset di atas hot air balloon.eh? #veranganssss

      Delete