Tuesday, November 18, 2014

Birthday Trip ke Brunei Darussalam: Hari 3.4 - Masjid Omar Ali Saifuddien & Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah, Bandar Seri Begawan


destinasi seterusnya adalah kemuncak itinerary aku ke Brunei ini...yeay!kami menuju ke Masjid Omar Ali Saifuddien yang merupakan Masjid Terunik di Asia Pasifik dan juga mercu tanda utama negara Brunei Darussalam....masjid yang dinamakan bersempena Sultan ke-28 Brunei ini telah siap dibina pada tahun 1958 lagi dan merupakan salah satu contoh senibina moden Islam...hampir kesemua bahan binaannya dibawa dari luar negara seperti marble dari Italy, granite dari Shanghai, crystal chandelier dari England dan karpet dari Arab Saudi...dan paling best haruslah kubah yang diperbuat daripada emas tuh....fuhhh....pandang jer laaaa....dikatakan kos pembinaan masjid ini bernilai USD5 juta!nganga baca fakta nih...

dari tempat parking kereta, aku dah excited nampak masjid ni dari jauh...cantiknya!cantiknya!Subhanallah!memang mengagumkan!kami decided untuk berjalan dari seberang tasik buatan tu dulu...ambil gambar masjid puas-puas!memang agak lama ambil masa di sini...melayan perasaan dan kamera melihat keindahan senibina masjid nih...matahari pula kejap keluar, kejap nyorok belakang awan masa ni...ada masa kejap jer masa matahari keluar, reflection masjid tu nampak di air...suka!
berhadapan dengan masjid ni, tempat kami lalu ni adalah Kampung Ayer...tapi aduhai sampah sarap di kawasan ni amatlah menyedihkan!mungkin sebab air tengah surut kot jadi nampak la segala sampah sarap yang ada...ntah la aku pun tak pasti kenapa begini keadaannya...yang pasti menyakitkan mataaa...ada juga jumpa sikit-sikit rumah orang atas air, siap dengan aircond bagai kan...seperti yang diceritakan orang laaa pasal rumah di Kampung Ayer ni...tapi aku takdan pi explore Kampung Ayer naik bot pun...tengok sikit-sikit yang di sini saja la...masa dah takde...
dari tempat ambil gambar tadi, kami berjalan terus sampai ke jambatan nak ke masjid...aduhai kat sini pun pandangan sangatlah indah!cantik sangat lah aku rasa...dengan langit biru terang benderang, masjid putih suci, ada plak kubah emas kekuningan di atas masjid, jambatan warna merah dan hijau lagi...memang terbaik!
makin menghampiri masjid, makin laaaa kagum dengan keindahan masjid nih weii...alahai....tangan si dini tak stop mengetik kamera dari tadi...aku dah malas dah masa nih...duk tak sabar nak masuk dalam masjid jer...hehehe
kami ke toilet dan bilik wuduk dulu...kecil sikit di sini berbanding di Masjid Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah tu...bilik wuduk pun takde aircond...hehehe almaklum ni masjid lama kannn...tapi tetap cantik...macam biasa, dalam dewan solat takleh ambil gambar...kami lepak lama juga dalam masjid tu...nyaman giler dengan aircond dia, karpet diaa...tapi ruang solat tak sebesar masjid jame'...tapi tetap ada keindahannya tersendiri...tak sedar masa berlalu....
lepas dah selesai solat, kami pun berjalan mengelilingi masjid..menuju ke arah hadapan pintu utama masjid...sempat la snap beberapa keping gambar poyo kan...kalo letak kat FB ni mau jadi bahan kejian lagi kan sebab berdoa di luar masjid...hahahaha sambil tu aku doa-doa la jugak kot-kot tergugur sekeping dua emas dari kubah tu kann...boleh buat beli tiket pergi US...Syieda, ko nak ikut tak?hahahaha
tak tau apa nak cakap dah...layan jer lah gambar Masjid Omar Ali Saifuddien ni dari arah hadapan pulaaa...dari pintu masuk utamanyaa....memang cantik!masa ni terserempak dengan seorang guide Brunei..dia tengah bawa orang Sabah berjalan di sini...dia tanya kami berjalan macam mana...aku cakap la sewa kereta dan pusing sendiri jer...kagum dia sebab boleh jalan sendiri, pastu sampai plak tu ke tempat-tempat menarik di Brunei...haishhh pakcik ni...tengok kaki laaaa....hahahaha!
dan dari masjid kami pun terus menuju ke bangunan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah...niat di hati nak usha kalo ada lagi jual souvenir kat sini...tapi nan hadooo...last-last cuma beli air minuman jer la dalam hypermarket kat situ...lepas tu terus kami gerak menuju ke Gadong untuk mencari hotel yang telah aku booking sejak di Malaysia lagi...

14 comments:

  1. AKu ronda Yayasan tu sebab kagum ngan kedai2 tulisan Jawi. Body Shop pun ada diJawikan. Aku nak gi ah Brunei lagi, kali ni atas tiket jadi pelancong sebenar. Gitu. Hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la brunei ni semua pun ada bhsa jawi...hehe Haaaa silakannn...sila la pi berjalan ke brunei...pastu leh ke filipin plok...hahaha!

      Delete
  2. best la korang dapat masuk masjid SOAS tu...aku dulu pergi malam lepas tu dengar orang pasang ayat Al-Quran, pakaian pulak masing2 tak berapa nak mengikut syarak, so lepak jalan2 luar je.

    gambar masjid berlatarbelakangkan awan biru tu mengingatkan aku sebab ape aku pergi brunei. Kawan aku upload gambar dlm FB tajuk "blue sky at brunei", lepas tgk gegambar dia la yg aku rasa nak pergi sangat...
    oh memories ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kat dlm tu dzuli...syiokk...next time klo ko pi, leh la msuk...aku mmg plan masa nk solat pi masjid ni...

      Wahhh blue sky at brunei gituu...best-best...hehe aku plk sbb masjid berkubah emas tu laaaaa aku nk sgt ke brunei nih...hehehe

      Delete
  3. eeeiii dah taip tp ilang :)

    kt beli souvenier dalam yayasan tu...FM je la tapinya....beli gak tudung skarf yang diorang pakai ala2 kain satin tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo ada ker souvenir kt situ.aku xjupe plak...sobss...tudung satin nk beli gk tp mcm kecik jer, xseswai ngn aku..nmpk tgantung jer tudung tuu...

      Delete
  4. eh cantik pulak ganba mesjid ko ni DJ...kemere barukah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu aku cilok gmbo kamera mmber aku...kamera bodoo aku pun cntik dh gmbr msjid ni, tp kamera dia lg cun...tu aku cilok tuh...hehe

      Delete
  5. Aku rasa emas tu tak melayang sbb ko lupa pose air mata la. If tak...mesti Serbuk emas jatuh sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ye la tang tu aku lupaaa....aku dah lompat-lompat kasik gegar dah....tapi gagal....misi ke usa ditunda seketika...kehkehkeh

      Delete
  6. SS cuma dapat tengok dari jauh aje... Tak sempat pegi... Huh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe SS, mana tau sok-sok boleh ke sana lagi, boleh la singgah ke masjid ni... =D

      Delete