Friday, November 21, 2014

Restoran Tasik Raban & Restoran Simpang Tiga, Ipoh

sebelum nak cerita bab makan ni, aku nak ucap mekasih banyak-banyak kat Saidatul Nazla yang sudi menghantarkan cenderahati kenangan masa trip dia ke Hong Kong baru nih...dengan ucapan, semoga #beenapp ko akan terus meningkat hingga ke 100%!Amin....

*************************************

ok jom sambung bab makan...pada tahun 2014 ni aku kerap kena ke Ipoh...tapi balik hari jer laaa atas urusan kerja...jadi kadang kalo berkesempatan aku akan masuk la ke bandar Ipoh untuk mencari makan...so far baru 2 kali jer pun berkesempatan masuk bandar, yang lain-lain terus menuju ke makmal yang terletak di Jelapang...kali pertama tu aku makan di Restoran Tasik Raban yang terletak di Jalan Kompleks Sukan, Ipoh....tapi sebab kelaparan tahap maksima, aku lupa ambil gambar...tapi kat sini yang best sebab dia banyak giler lauk!sedap-sedap belaka pula tuh...makanannya pun murah-murah...

dan kemudian aku singgah pula di Restoran Simpang Tiga di Greentown...kedai yang menyediakan masakan padang...paling best bila jumpa teh botol yang dalam botol kaca nih!memang terbaiklah!lepas rindu pada Indonesia...
masa ni kaknida order nasi putih dengan lauk ayam bakar, begedil dan sayuran...memang marveles masakan dia..ayam tu sedappp!tak payah cicah sambal pun dah sedap sangat...tak sudah-sudah kaknida puji sedap!hehehe
aku pula order nasi paket padang...boleh pilih lauknyaaa...aku pilih ayam pop...sampai jer, dia dah siap bungkus...bila buka jer, penuh gila nasi dan lauk pauk lain...dengan sambal tempe dia yang sedap gila tu, ikan masin, sambal dan juga ayam pop...memang best!syiok betul aku makan...
dan aku tambah juga ikan pari bakar...bila sampai agak besar size ikannya...dan nampak macam kering jer...aku ngan kaknida dah negatif dah....sekali bila makan, pergh lembut gila!juicy dan fresh ikan tu...memang terbaik lah!seronok betul kami makan...terus hilang rasa penat drive ulang alik putrajaya-ipoh tuh...hehehe
jumlah makan kat sini boleh tahan juga dalam RM40 kot...aku pun dah tak berapa nak ingat...jadinya kalo kome ke Ipoh tu, boleh la yer singgah ke restoran yang aku pergi ni...memang sedap dan recommended!

18 comments:

  1. Wah teh botol... Ingatkan makan di Restoran kat Tasik Raban, Lenggong tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xsilap sy restoran yg kt ipoh ni, cwgn pd yg di tasik raban tu...femes katanyer restoran yg di lenggong tu...

      Delete
  2. simpang tiga ni kiranya makanan indon tahap hi-class sikit la kalau kat Ipoh nun...dulu2 kalau time contractor nak entertain, selalu la bawak kitaorg makan kat sini..tak tau la kot makanan dia dah improve ke hape, kalau dulu memang biasa2 je, selain overpriced hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah...kira mhl gk la kan bnding tmpt lain tu...ala2 bumbu desa dan sari ratu...hehehe pd tekak aku sedap jer, myb sbb lapar ke xtau la...hehehe

      Untunglaaa org blanja..hehe

      Delete
    2. sari ratu aku pnah pegi, belakang casuarina ek? ke bumbu desa?
      yg ni aku plak kena belanja client hehe..pun sama, overpriced dan biasa2 sangat. rendang, gulai...
      baik p makan Assam House kat medan Gopeng

      Delete
    3. Sari ratu ada a few cwgn..yg aku pnh pi kt ampng...bumbu pun byk...tp yg aku mkn kt alamnda mcm kureng sket tp yg di curve punya sedap!lauk pauk melayu indon laaa kat situ...tp both kdai mmg mhl sket..bumbu klo di indon mmg terknal as kdai utk org kaya2 jerr....

      Assam house?kedai indon gak ker?aku xpnh pi plak...

      Delete
    4. oohh...Aku ingatkan Sari ratu or Bumbu desa yg dekat Ipoh hehe..
      Assam House masakan nyonya, kalau p Ipoh nanti try la..sedap..

      Delete
    5. Nope ni kdai indon yg mhl lain la mksud aku...hehe orait nnti msuk list.

      Delete
  3. okey... bole rasa lapa skang jugakkk..... ngeeeee

    ReplyDelete
  4. mrs kurang suka masakan padang..lebih prefer makanan sunda
    tapi tengok gambar2 ni acaner boleh terliur pulak ni hihi


    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol mrs, sy pun suka lg mknn sundaa...lg meletop!hehehe tp yg ini sedap jugak...hehehe

      Delete
  5. kalu DJ buat entry makan2 , yg tukang baca pun boleh meleleh air liuq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe mintak maap kakk...cuma nk bkongsi, kasik idea org nkpi mkn mna nnti...hehe

      Delete
  6. JM pun dpt poskad dari Nazla tu..cehh..tu pun nk bg tahu kan :-)

    ishh...kalau dgr DJ review tempat makan mmg terasa skrg jugak nk pegi carik!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung laaa jm dpt byk poskad...hehe

      Yezza silakan jjcm di ipoh!hehe

      Delete
  7. Salam. Saya baru singgah Restoran Tasik Raban di Lenggong bersama keluarga. Sangat puas hati dengan hidangan2 terutama ikan2 bakar dengan pelbagai jenis ikan sungai. Tempat parking luas dan ruang makan pun luas. Saya baru letak gambar2 yang diambil masa makan disini dalam blog saya di www.blogmakanbest.blogspot.com

    Senang2 tu jenguk2 la ye blog saya ni. Semua topik 100% tentang makan, makan dan makan hihi...tempat makan2 yang menarik di merata tempat terutama sekali di Johor tanah tumpah darah ku :) Sila tinggal kn komen ye bila menyinggah tu dan kalu minat follow yer...terima kasih banyak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...wah menarik tu...teingat plak kesedapan makanan di tasik raban ni..hehehe ok insyaAllah saya singgah ye!

      Delete