Wednesday, November 19, 2014

Birthday Trip ke Brunei Darussalam: Hari 3.5 - Hotel Traders Inn, Gadong & Restoran Aminah Arif, Kiulap


kami tiba di Hotel Traders Inn, Gadong dalam jam 6.30 petang...dah maghrib dah...hotel ni aku dah booking siap-siap melalui Agoda dengan harga RM160.32 per malam...masa check in aku sempat tanya budak jaga kaunter tu berapa harga teksi dari hotel ke airport...aku memang dah bajet dalam $40 la kan macam dari airport ke Hotel Jeruton hari tu...sekali budak tu cakap $5 saja perorang, sebab hotel tu sendiri ada sediakan transport untuk guest diorang...wahhh terus excited!nampaknya duit yang ngam-ngam tu ada berbaki banyak nih...hehehe terus ligat kepala pikir nak buat apa...hehehe dah dapat jer kunci, kami terus ke bilik...Alhamdulillah bilik sangat selesa...katil pun besar, kemas...memang best!tapi yang tak bestnya, dalam setengah jam kami rehat, tetiba ada orang buka pintu bilik kami...terkejut la kan!rupanya budak receptionist salah bagi orang tu bilik dan kunci...panas gak hati aku kan...nasib aku jumpa dia, dia minta maaf beriya, baru hakak sejukkk hati....oh ye, yang bestnya hotel ini adalah wifi nya yang lajuuuu!yeay!
dalam jam 7.30 malam, kami pun bersiap-siap untuk keluar semulaaa....malam terakhir di Brunei, kami berhajat untuk makan besar!hehehe destinasi kami pada malam ini adalah Restoran Aminah Arif di Kiulap!dah siap-siap survey jalan guna google map dan peta, jadi bila start enjin kereta tu memang konpiden je laaaa menuju ke arah Kg Kiulap yang terletak di belakang Masjdi Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah tu...sekali sampai di situ, memang kawasan kampung yang agak gelap gelita...banyak kali pusing tapi tak jumpaaa...ikut address dalam internet iaitu Simpang 88, Kg Kiulap tapi tak jumpa!nombor simpang sampai 87 jer...abes la segala macam simpang kecil kami masuk...tetap tak jumpa...tanya orang kampung pun semua tak pernah dengar nama restoran tu...huhuhu dekat sejam juga berpusing dalam kampung ni...last-last aku decided keluar dari kampung ni dulu...masa pusing di masjid, tetiba aku ternampak 1 kawasan macam happening di seberang highway...terus terdetik entah-entah di situ!

terus ikut kata hati, patah semula ke roundabout besar depan masjid tu, dan nampak signage Kiulap!hahaha hoih bijak sangat kan...siap ada signage ke Kiulap dah lagi tu...tempat yang kami tuju itu adalah Kiulap Sentral...masuk jer kawasan tu, tanya pada orang, terus orang tu tunjukkan hala ke Restoran Aminah Arif nih!huhuhu senang sangat...nasib baik laaa kami tak berputus asa tadi kan...kalo tak, tak merasa nak makan di sini...memang dah rezeki la kan...hehehe sampai depan restoran, memasing dah senyum-senyum kegumbiraan....
tujuan kami nak ke restoran ni adalah untuk merasa ambuyat!salah satu makanan tradisi orang Brunei nih...haaa memang dalam kepala takde idea macam mana nak makan...tengok menu jer, haruslah tamak kan nak ambil Ambuyat Set Istimewa...mana nak set biasa, almaklum duit banyak berlebih...hehehe dalam set istimewa tu ada ambuyat, daging urat tumis, ikan ampap, belutak, segala macam sayur dan sambal...dan kami minta juga nasi sebab takkan nak telan ambuyat je tak...kata perut malaysia...hehehe ambuyat tu sagu rupanya...nak makan dia kena lilitkan dia pada chopstick tu dan cicah dalam sambal...tapi tekak aku tak masuk sangat dengan rasa ambuyat!hahaha aku rasa pelik...dini boleh juga laaa telan 2,3 kali lilit tu...aku sekali cukup lahhh...jadinya aku makan nasi je laaa dengan lauk-lauk tuh..hehehe sayur pakis dia sedap gilerr...aku yang tak makan sayur ni leh makan dengan banyak giler...jumlah makan kat sini adalah $25.70...
lepas dah kenyang, kami takde plan nak pergi mana...masa ni memasing duk nyesal tak beli souvenir banyak sikit kat Royal Regalia siang tadi...tak sangka duit banyak lagi kan...kami pun menuju ke Gadong Mall nak usha kalo ada pape yang boleh dibeli...tapi takde apa pun...cari souvenir pun takdee...ada juga usha tudung satin ke ape yang perempuan brunei suka pakai tu...tapi sebab pendek untuk aku, tak jadi la nak membelinya...terus lepas tu kami keluar dan menuju pula ke Masjid Omar Ali Saifuddien sekali lagi...kali ni nak layan pemandangan masjid di kala malam pula...walaaaaaa cun weh...kamera tidak mampu merakam keindahan sebenar masjid ini tatkala malam...tapi agak sunyi laaa kawasan kami pi ni..ye la dah agak lewat kan...jadi dini duk sakan ambil gambar, aku standby dalam kereta jer....gigih sangat dia ni kalo ambil gambar...hahahaha!
setel ambil gambar, kami pun bergerak balik...cuba cari stesyen minyak, tapi semua dah tutup!hoih baru kul 11 malam kot masa tu...huhuhu pasrah jer laaa nak pulang kereta kat En Razali nanti...sampai hotel, aku pun minta sampul dari receptionist dan masuk kan $100 duit sewa kereta untuk 2 hari, $2 untuk duit parking tak terbayar berhampiran Masjid Omar Ali Saifuddien dan $3 untuk duit minyak beserta kunci kereta...gitu, senang kan...En Razali ni memang terkenal dah kat hotel-hotel sekitar Brunei ni, budak-budak hotel tu bila aku sebut nama dia jer, diorang kenal dah...hehehe sepatutnya aku nak jumpa En Razali malam tu, tapi dia jemput orang di airport dan orang tu lambat...tu dia minta aku tinggalkan sampul jer sebab dah lewat kan, aku pun nak tido...fuhhh Alhamdulillah...selesai juga short trip aku di Brunei Darussalam ni...dengan permulaan yang agak mensenakkan jiwa, tapi akhirnya kami tetap sangat enjoy dengan trip ini...semuanya berjalan dengan lancar!street map yang diberi oleh Hotel Jeruton ni memang banyak sangat lah membantu kami dalam trip kali ini...hehehe syukurr...ok sambung lagi nanti cerita di hari terakhir kami di Brunei Darussalam....

4 comments:

  1. Camnalah boleh jadi tersalah bagi kunci bilik tu...kalau tengah belenggeng haru jugak tu... hehe

    Apa jadi kat ambuyat yang semangkuk besor tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la psl en mie...bikin pns btol.nasib pintu x direct nmpk katilkan...huhu

      Ambuyat disedekah kmbali pd kdai...xmkn punn...huhu

      Delete
  2. Wah kalau aku join ko, sure ambuyat tu aku sorang je yang bedal. Cara kitorang makan, lepas lilit2 tu masuk dalam sup. Pastu baru makan. Aku kalau makan tu memang xde nak sentuh nasi dah. Huwaaa nak gi restoran tu sebab nak tunggu Bunda buat, memang lambat ah. Kena ikut mood dia. Satu keja nak membodek. Tapi, view malam Masjid Omar lawa kan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo ko pndai mkn eh ambuyat tu...aku sbb dia mcm xde rasa apa, tu pelik sikit kot...hehe alaa ko kn pndai msk, ko msk je la sndiri...hehehe

      Yup cantik gler vieww mlm...huhu

      Delete