Monday, November 24, 2014

VMY2014: Selangor - KKB eScApAdE :: Part 1 :: ATV Offroad Kalumpang

aku dah lama giler plan nak lepak umah dini kat Kuala Kubu Bahru (KKB)...tetiba beberapa bulan lepas tengok amoi dengan laki dia pi lepak kat Kalumpang Resort & Training Centre dan dia cakap tempat tu dekat dengan rumah dini...aku ni bukan pandai pun area situ kan...so bermula laaa perancangan kami nak lepak rumah dini dan lepak di resort tu sambil berBBQ...terus dini cari tarikh dan bagitau pada semua untuk free kan tarikh tersebut...aku ajak sekali sue untuk join...

bila tiba hari yang dinanti, Jumaat, 17 Oktober 2014, masa tengah di pejabat lagi tetiba aku terbaca pasal ATV kat Kalumpang, terus call dini dan suruh dia usha...terus dapat dan book untuk kami pada hari sabtu keesokannya...yeay!lepas kerja kul 5.30 petang aku terus gerak, sekali jalan jam giler cadbury punya wei!bayang la 10 km jer pun dekat lebih sejam!huhuhu sabar je la aku...janji nak jumpa sue di tanjung malim pun tak jadi, aku suruh dia terus je ke rumah dini di KKB...akhirnya aku sampai di rumah dini pada jam 9 malam!fuhhh bertabah jer lah...
sampai jer rumah dini, laki dia si ed takde sebab kerja malam tu...apa lagi buat rumah macam kami yang punya laaa...sampai jer, laju aku ngadap meja makan..kelaparan wei...dini masak ayam masak merah, sotong cili api dan kangkung goreng yang marveles!bertambah aku makan...pastu kitorang lepak borak, tengok tv dan tunggu amoi sampai...sambung makan lagi, borak, tengok tv, perap ayam untuk BBQ esok dan akhirnya masuk tido...kat rumah dini ni ada kucing nama Apuya...pesal tah dia ni suka kaco aku...aku ni dah ler trauma sikit dengan kucing...memula aku tido dalam bilik ngan sue dan amoi...sekali panas, aku pun keluar nak tido luar....tapi trauma betul aku bila baru nak lelap jer, aku dengar bunyi loceng Apuya hampiri aku!hoih!stress betul aku...berapa kali terjaga rasa tak selamat jer...last-last aku perangkap dia masuk bilik dini, pastu laju-laju aku tutup pintu!hahaha dini sampai terkejut la terjaga kul 3 pagi aku duk panggil Apuya masuk bilik dia...

awal pagi Sabtu kami bangun, dini dah siap-siap nak kena jenguk tempat kerja dulu...sebabnya dia ada event hari ni, tapi disebabkan nak cabut awal, kena la tunjuk muka, upload bukti kat FB dulu kan...hahaha kitorang kat rumah sambung tido, tunggu ed balik bawak makanan...dasar pemalas...8.30 pagi ed sampai, terus dengan tak mandi kitorang ngadap nasi lemak ayam goreng yang sedap...pastu lepak tengok tv dan siap-siap...kul 10 pagi dini sampai dan kitorang pun bergerak menuju ke ATV Offroad Kalumpang yang terletak di Kampung Gumut...aku nak explain tempat pun tak reti...tapi kalo dari KKB ke Tanjung Malim, simpang dia belah kanan...takde signage pun kat luar tu, tapi lepas aku sound, baru ada...hahaha!masuk ke dalam jalan kecil tu, sampai nampak belah kanan banyak roda-roda atas tanah, haaaa masuk lah ke situ!
masa aku call cakap pasal ATV ni dengan dini, dia terus cari nombor telefon dan contact En Sham (016-6857434/012-9151024)...so kalo korang nak usha lebih boleh la jenguk blog atau FB ATV Offroad Kalumpang nih...dia ada beberapa pakej ikut jarak perjalanan...kami ambil yang paling minima iaitu RM150 per orang, tapi diorang bagi diskaun RM120 sahaja untuk perjalanan lebih kurang 1 jam 30 minit!ok la kan....sampai jer di tempat ATV ni kami semua dah excited bercampur cuak...almaklum kitorang semua ni bukan jenis lasak sangat pun...hahaha main redah jer nih....terus berjumpa En Sham yang merupakan owner tempat ni...
selesai bergambar, isi borang dan pakai safety helmet, bermula sesi penerangan oleh En Sham...sempoi jer penerangan dia...dia ajar mana nak tekan, mana nak brek, mana nak press...kalo turun bukit jangan press, main brek sahaja...walaupun penerangan simple, kena fokus tau...kot-kot terbabas dalam hutan kang tak pasal jer...hehehe
lepas dah diterangkan cara-cara membawa ATV ni, kami pun mula la pilih nak naik ATV yang mana...dan kami kena training dulu kat kawasan banyak tayar tu...aku la kena mula dulu memandangkan aku jer yang ada experience bawa ATV ni...selain tu aku juga adalah bekas minah rempit terkemuka di ukm dulu.eh?hahaha sesi training berjaya dilalui oleh kami, cuma si ed jer tetiba leh masuk longkang!hahaha gelak besar kitorang...terus En Sham risaukan dia, jadi dia kena training lebih sikit dari kitorang!
lepas semua dah ready, haruslah kami bergambar kumpulan dulu dan upload terus ke dalam FB kasik gempak sikit...rata-rata member yang kenal semua macam tak percaya kitorang buat aktiviti lasak nih...hahaha mayb kat sesetengah orang tak lasak mana pun ATV ni, tapi untuk kami yang lebih suka aircond ni, kira lasak la ni woi!hahahaha
dan kemudian kami pun memulakan perjalanan menaiki ATV nih...ada sorang adik yang naik motor lead kami di hadapan dan aku kena jalan dulu...bak kata En Sham, awak nampak tegap berbanding lain, jadi awak jalan dulu...cehhh tegap katanya, cakap jer la gemok...hahahaha dan kemudian En Sham follow di belakang kami dengan menaiki ATV...apabila perjalanan bermula meninggalkan kawasan ATV tu kami excited giler...sekali sampai sungai dan kena melalui jambatan kecil yang muat-muat jer ATV, aku dah mula cuak!tapi slowly, semua boleh lepas!best!oh ye, paling best sebab En Sham suka ambil gambar kami...jadi tak payah risau sangat la moment tidak di capture masa busy bawa ATV tuh...hahahaha!
perjalanan diteruskan lagi di jalan tidak berturap, ladang kelapa sawit, kebun orang...agak lama juga lalu jalan ni..dah le panas giler...tapi rileks-rileks jer la kan...siap En Sham sound ada yang siap berselfie!amoi le tu...hahaha naik ATV ni sampai lenguh tangan sebab dia bukan press macam motor tu, tapi kena tekan...dengan nak kontrol handle yang berat tu lagi...memang lenguh la tangan!
tak lama tu, En Sham suruh berhenti kejap...pastu dia pesan lepas ni takleh selfie dah...kita dah nak masuk hutan...kena lebih hati-hati...sebab jalan dah tak rata, ada turun naik bukit...pesanan lagi kalo turun bukit jangan press minyak tu...main dengan brek sahaja...jangan terlalu hampir dengan rakan masa turun dan naik bukit....haaaa ingat pesanan tu...hehehe masa masuk hutan ni sedikit syiok dan cuak bila lalu lubang ker, tanah tinggi rendah ke sampai rasa nak terbalik jer ATV tuh!tapi bak kata En Sham, jangan risau, ATV tu takkan terbalik punyaaa...jalan jer...hahaha memang enjoy giler la kitorang duk tergelak, menjerit masa naik ATV dalam hutan tuh...hehehe
selepas beberapa lama jalan dalam hutan tu, kami pun tiba di kawasan sungai...sempat laa posing sakan kat sini kan...best-best!pakej RM120 yang kami ambil ni kiranya sampai sini jer la, kalo nak adventure lagi dan boleh sampai ke air terjun atau kaki banjaran Titiwangsa lagi mahal la bayaran dia...
di sungai ni, En Sham bagi kami rehat dalam 15-30 minit...apa lagi laju angkut roti dan air masuk sungai...masuk dalam air yang sejuk giler tuuu memang syiok!dari taknak rendam badan, terus berendam!sambil makan roti...memang asyik banget!lama kot tak mandi sungai...sebab takut dengan isu kencing tikus...tapi takpe, dini pegawai persekitaran kat KKB ni, papehal pasal kencing tikus carik dia jer!hahahaha!
lepas dah puas mandi tu, kami pun bergerak semula untuk kembali ke tempat ATV tadi...tapi perjalanan kali ini melalui jalan lain sikit laaa....memang best!masa ni memasing dah over confident dahhh....bawak pun laju-laju la, potong memotong la, main berdiri la, siap press kasik lumpur kat orang belakang laaa...hahahaha En Sham pun tak terkata apa dah....layan jer la kannn....
dan di penghujung perjalanan kami yang paling syiokkk giler adalah ATV masuk dalam sungai!wahahahaha best giler wei...kitorang seronok giler masa nih...walaupun air tak tinggi mana, tapi ATV tu macam terapung-apung jer dalam air tuh!kena press kuat sikit lah...memang best!tapi sayang kejap jer jalan dalam sungai ni dah kena naik darat balik...kalo lama sikit mesti lagi best!
dan akhirnyaaa kami kembali ke tempat asal ATV tu semulaaa....dengan hati yang sangat puas!seriously, datang tanpa apa-apa expectation dan last minute plan..tak sangka dapat experience yang best giler macam nih!layanan dari ATV Offroad Kalumpang terutamanya En Sham memang 1st class!terbaik!kami sampai di tempat ATV pada jam 1.30 petang...dah 2 jam rupanya kami naik ATV tu...tapi syiok punya pasal, sampai tak sedar pun!sampai jer di tempat ATV, apa lagi, haruslah bergambar poyo kan!bersama dengan En Sham sekali...hahaha ngam-ngam habes bergambar, hujan pun mula turun membasahi bumi KKB...
lepas tu kami pun lepak kejap melepaskan lelah kat rumah yang ada di situ...tetiba En Sham bagi sorang satu jeli kelapa yang sedap giler!terus kami nak lagi...tapi yang lepas tu kami bayar la kan...takkan nak free lagi...hehehe murah jer RM1!
masa ni duk borak ni adalah ayah En Sham sekali...rupanya dia ni pensyarah UPSI...duk cerita laaa pasal tanah nak jual kat area sini...si ed la melayan kan...pastu baru tahu yang En Sham ni dulu bekas pegawai bank, berhenti kerja semata nak buat bisnes ni...best kan?hehehe pastu ada la aku tegur pasal takde signage kat depan tu, sekali En Sham spontan buat joke cakap memang tempat ni saje tak buat signage, sebab ni ATV Bunian, orang beriman jer boleh sampai!hahahaha gelak besar kitorang...tapi esoknya aku tengok dah naik signage ok...hehehe baguslah, mengambil kira komen pelanggan...pastu En Sham siap puji-puji group kitorang sebab dia kata semua kaki gelak besar, dia tak stress pun nak bawa kitorang naik ATV...hehehe walaupun trip ni dah lama berlalu, tapi masa aku taip entry ni, aku masih terasa-rasa keseronokan dan excitednya masa naik ATV nih...memang terbaik!best!korang kalo ada peluang, boleh la cuba...enjoy!

selepas lama berborak, kami pun minta diri untuk pulang...terus balik semula ke rumah dini...mandi dan bersiap-siap...sebab kami akan berBBQ dan bermalam di Kalumpang Resort & Training Centre pula nanti....ok sambung nanti!

16 comments:

  1. Yang penting paling tegap tu... hehe. Kesian saya tengok ATV tu...hehe sejaki lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kannn...tegap la sangat...eh sy lupa nk bg info, atv boleh thn smpi berat 150kg okeh...so no worries!2org en mie pun boley naik 1atv!kehkehkeh

      Delete
  2. seronoknyaaa...
    i sould feel ur excitement..
    :)
    'salam kenal.
    catz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi catz..hehe yup mmg teruja sungguh...hehe

      Delete
  3. eiiiii gerun tgk jambatan kecik tu. dulu pnah lalu kat Kodiang jambatan yg muat2 je utk kereta lalu. rasa seriau sungguh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tu la kan...insecure btol rasa...tp bila dh lps syiok gler!hehehe ni ala2 lalu jmbtan masa ujian lesen motor gk la perasaan dia..hehe

      Delete
  4. First time aku bawa ATV adalah atas salji. Ceh nak eksen ngan ko. Tapi aku boleh imagine perasaan payah nak bawa naik turun bukit tu, sedangkan aku bawa kat jalan rata je dah rasa macam nak tergolek bagai. Bagus ah aktiviti gini wei kalau buat tiap bulan, boleh kurang lemak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi ni mmg gler punya eksen ni...atas salji kooo...mmg xnk kalah..hakhakhak!

      Tiap bulan xleh laaa...rugi aku melabur byk nk smpan lemak ni weiii....

      Delete
  5. Rugged betul.. Hang ni lasak orangnya... Boleh tahan juga... Boleh le pertahankan diri dari kena buli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha xde la rugged dan lasak sgt sebenarnya..hehehe tp tang pertahan diri dr kna buli tu konpem boleh sb biasanya sy buli org.haha

      Delete
  6. bestnya! antara aktiviti yang dah lama mrs nak buat
    tapi sampai sekarang belum buat-buat sebab takde yang minat
    pasrah gitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs s try la!best gler...hehe enjoy sgt2 lah...hehe

      Delete
  7. Awesome.. Ini memang best giler nie hahahaaa.. mula2 macam nak komen pasal kemalasan tu tapi bila tgk Kak Dj dah mula dengan ATV tu.. perghhhh... terbaik la... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha malas nak masak pagi jer...tp tang meronggeng mmg rajinnnnn sentiasa..hehehe

      Mmg best afif!awak try lah nnti...syookk wooo...hehehe

      Delete
  8. Replies
    1. Hahaha memang bestttt!ko try la nanti...hehe

      Delete