Tuesday, January 9, 2024

Seoul Solo Trip - Day 1

hahahah hantu blog rasuk aku yaaa...aku dah siap update post berderet auto publish setiap hari sampai 31 Januari 2024 yaaa hahahaha pastu dah tinggal sikit je lagi post tertunggak aku...yeay happy nya...kira kind of declutter la juga ni kan?hahaha poyooo...silap-silap by 31 Januari 2024 nanti, kalau rajin berpanjangan, mau selesai semua dahh post yang tertunggak kan...bagus gak lama tak nyongket sebab MC aritu kan, bagi masa aku nak update semuaaa yang belum update hehehe Alhamdulillah...ok guys meh sambung ceritaaaa...

bulan Julai tahun lepas aku ada Comprehensive Examination untuk PhD aku...stress wooo jawap soalan walaupun 2 minggu dan open book, ada satu malam tu aku pi buat impulse buying tiket ke Seoul!hahahaa sebab tiberr je kul 2 pagi aku jumpa tiket agak murah siap dapat free lugagge pergi balik!pelik gak aku nape dapat tu...tanpa fikir panjang aku beli!hahahaa...K-ETA plak aku tak risau sebab setahun sebelum tu aku dah apply dan lulus hahaha memang tunggu masa nak pergi je hehehe Alhamdulillah lepas Maghrib 26 Julai aku gerak ke airport...lepas drop luggage nakpi makan, eh terjumpa Kak Nida yang selalu buat program #misingodayahjamal aku...aduhai lama tak buat misi...busy sungguh laaa...huhuhu so lepak makan nasi ayam sambil sembang dengan Kak Nida...ada gak teman kan hehehe...sebabnya kali ni aku pi solo weh ke Seoul!hahaha...ye la beli tiket mengejut 2 minggu sebelum trip kan...hehehe...
sebab sorang plus aku Premium Flex, makanya dapat laa jadi orang pertama masuk kapal terbang...excitednya nak pergi Seoul sebab lama sangat dah tak pergi...rinduuu...walaupun masa ni musim panas, lantak laaa janji aku sampai!hahahaa boarding time masa ni jam 10 malam...masa semua dah masuk, eh tiber ada announcement kata ada isu teknikal, makanya akan delay dalam sejam...Allahu...bertabah laaa...masa ni aku baru perasan sebelah aku adalah influencer Korean yang duk Malaysia, Tara Choi...mula segan nak tegur tapi sebab boring aku tegur gak...hahaha sakan sembang!rupanya laki dia Malaysian...Tara orang Busan, pi Seoul nak cari makan halal gak buat content...bila sembang semua aku tau, laki dia kata, DJ you are more Seoul than Tara hahahaha...sakan sembang, flight depart je aku cuba tidooo...dapat la kejap...hahaha...sebelum turun aku ajak dia selfie, dia taknak buak mask plak sebab tak make up hahaha pasrah!
dan awal pagi tido di Incheon Airport...haaaa best nyaaa..excited weh!masa ni aku relaks je sebab aku tak de itinerary sangat pun...memang datang santai je ni...relaks ambil gambar, pergi toilet, nervous nak lalu imigresen gak sebab banyak cerita tak best kan now...tapi Alhamdulillah okay je, mayb ada rupa paras Koyaaa kot aku, tu senang lepas!kahkahkahkah!masa ni baru realise yang kat luar, hujan lebat gilaaaa...alaa baru plan nakpi tengok bunga daisy kat area Incheon tuuu...huhuhu well, dah datang masa summer ni, kena redhooo la kalau asyik hujan...
sebab santai, aku relaks je sembang ngan adik Indonesia yang jumpa kat immigresen lagi...dia pun solo rupanya...tapi ada kawan belajar di Seoul ni...so selesai ambil beg dan keluar, kita cari mart duluuu...nak topup T-Money dan beli banana uyu...hehehe walaupun now dah leh dapat kat Malaysia, tapi tetap kena minum kat Seoul kan...lain feeling dia hahaha pastu kitorang lepak depan tu, sempat sembang dengan sorang lagi budak Malaysia...rupanya dia datang naik Batik Air / Malindo...okay gak kan, aku baru tau...sembang ngan diorang sambil kepala aku ligat fikir nak pi mana hehehe...
dan tak lama tu kami semua berpisah...aku sempat tukar nombor dengan Etin, adik Indonesia tuu...sebab kawan dia ada kuliah, so ada masa dia free...dan kebetulan dia duk kat Myeongdong gak...aku cakap kat dia, pape roger je aku hehehe dan seterusnya aku heret beg comel aku dan terus menuju keeee Noryangjin Fish Market!hahaha yeayyy gigih ye!hahaha...lamanya tak datang...rinduuu...datang sini apa lagi tujuannya kan...nak makan king crab la!hahaha nervous tau nak bayar bila sorang ni...dah la takde yang kecik hahaha pastu tamak plak nak juga sashimi....ya ampun perangai...bangkrap aku kat sini hahaha tapi pape pun puas hati sangat makan king crab dan salmon tuuu...best gila...aku makan slow dan steady je sebab takde apa nak kejar hahahaha dapppp!
dan seterusnya aku sambung naik train untuk menuju ke Myeongdong yang dirindui hehehee seronok masuk train station sebab rindu hahaha dengan escalator tinggi menjulang, bunyi lagu train hahaha tapi yang tak best bila sampai Myeongdong kena mendaki tangga nak keluar dari station!dah la kena angkut beg hahahaha bertabah laaa...ni la baru namanya Seoul!hahahaa...
dan kali ni aku stay di OYO 2 Hostel sebab dia ada single room ensuite...harga dalam RM200 permalam...okay sangat laa...lokasi sangat la strategik, memang kat Myeongdong yang busy tuuu...masa sampai takleh masuk bilik lagi, so aku lepak common room je, tiber supervisor aku call hahaha layan je laaa...dan dapat je masuk bilik, aku mandi dan solat, teruuusss tarik selimut dan tidooo...hahahaa oh tibe ada dapat notification bergetar kat handphone yang aku roaming..panic gak masa ni...dah la bahasa korea, rupanya alert pasal musim hujan hahaha...
bangun tido dan nak senja...tengok IG penuh orang komen suruh bangun pi jalan!hahaha rugi dah sampai Korea duk tido je...hahaah eh relaks la, aku balik kampung kot hahahaa weh penat tau tak tido proper dalam flight semalam hahaha pastu Seoul kan panas summer, memang melekit badan, lagi la mudah penat...ecewah alasan aku hahaha dan siap nak keluar, hujannn lagi...nasib baik hostel ada payung...plan asal nak dinner di Itaewon, tapi sebab hujan lebat kita ke Busan Jib je laa kat Myeongdong ni jeee...wah makin besar dan makin banyak pintu diaa...masuk je penuh muka Malaysian dan Indonesian hahahaha...aku dah kata Myeongdong ni dah macam Bukit Bintang hahaha siap jumpa Etin dan kawan dia ya hahaha hujan hujan syok woo aku layan miso soup yang sedap!asyikkk...
dah kenyang kita usha jap laa Myeongdong...dah makin ramai orang...dulu masa pandemik tengok berita sini sunyi habis...siap banyak kedai bungkus daa...tapi now dah okay dah...ramai dah rakyat Malaysia berkampung kat sana hahaha ekonomi makin mantop!hehehe aku pusing kejap je sebab hujann...pastu nak gerak ke hostel, singgah ngopi di Ediya...mana sah weh tak mengopi kalo dah sampai di Korea ni...hehehe...gituuu selesai laa hari pertama aku santai balik kampung di Seoul...gituuu!

4 comments:

  1. sis, aritu jumpa dkt papa kaya ayer 8, nak tegur sbb lamanya tgk x updated blog...tapi segannnn..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. lorrr tegur je laaaa hahahaha

      Delete
    2. haha next kalau terjumpa lagik....

      Delete
    3. haha kalo papa kaya tu chance terjumpa lagik tinggi tu hahahahahhaa

      Delete