Friday, January 19, 2024

40th Birthday Trip : Langkawi ~ Day 1

sempena birthday yang ke-40 aku tahun 2023 yang lalu, kalau ikut banyakkk perancangan aku nak celebrate besar besaran tau...plan asal sekali nak ke Balkan, tapi member takleh cuti lama pulaaa...so kitorang tukar nak ke Egypt atau Dubai tapi masa ni aku dah patah jari, makanya hati aku duk berbolak balik untuk beli tiket...tapi dalam masa sama aku dah siap itinerary hahaha sekali naik mencanak plak harga tiket, so last kata kita pi Jakarta Bandung laaa...so plan nya lepas cabut wayar baru kita beli tiket...sekali patah balik plakkk jari aku...sobsss...tak berani laa nak naik flight kan...so last aku cakap ngan Sue tunggu next appointment aku dengan Dr seminggu sebelum birthday aku...kalo okay, kita terjah je la mana-mana dalam negara nanti hahah gitu kan sampai ke titisan darah terakhirkan nak celebrate gak birthday hehehe...dan akhirnya pada 14 September 2023, lewat petang aku drive terus sampai ke rumah Sue di Seri Iskandar...hehehe dan esoknya awal pagi kami ke Ipoh untuk sarapan ala kampung di Food & Wood Craft Cafe...
dari Ipoh kami meneruskan perjalanan menuju ke utara tanah air...berhenti untuk lunch pula di Karipoley by Chef Sofi di Alor Setar...aku pernah makan sini dulu...ikan bawal emas diaaa sedap ya amat!so aku cerita kat Sue, tu dia teringin nak makan sini, makanya kita singgah laaa...perjalanan santai jeee takde apa nak kejar hahaha eh ye ke hahaha...
dan seterusnya kami meneruskan perjalanan menuju ke Kuala Perlisss...haaa mesti dah leh agak kitorang nak pergi mana celebrate birthday ke 40 kannn hehehe so singgah solat di masjid terapung Kuala Perlis ni...masa ni panas nyaaa lahai...rasa nak pergi Korea je!hahahaha tapi apakan daya kannn hahahaha...dengan jari gini, kita jalan dalam negara je laaa...
then kami cari parking kereta dan terus menuju ke Jeti Kuala Perlis...kami nak naik ferry menuju ke Langkawi...yeay...rezeki dapat parking dekat dengan jeti, sengal tangan aku nak tarik beg berat hahaha now dah aircond rupanya boarding hall jeti tu tau...selesa sangat laa...lepak sementara menanti waktu nak naik feri...tiket aku dah beli online, now nak masuk scan je code dalam handphone tu...
masa pergi ni dapat ferry baruuu...selesa sangat...dah la takde orang sangat, kami siap lepak naik atas lagi...aircond diaa sejuk ya amat!hahaha best...sejam gak la perjalanan nak ke Langkawi dari Jeti Kuala Perlis ni rupanya...aku lupa dah sebab rasa lebih 10 tahun lepas kot aku naik feri ni hahaha...aku dah tido bangun, tido balik tak sampai sampai yaaa...
sampai di Jeti Kuah, kami ambil Grab je untuk menuju ke Royale Chenang Hotel...sebab Sue duk kira-kira rugi dah jam 5 petang nak ambil kereta sewa kan, so esok aje laa kita mula sewa kereta...dan kebetulan kereta sewa ni leh hantar ke hotel...haa sampai hotel dah jam 6 lebih, kami check in dan tinggalkan je bag...sebabnya nak pi nyongket tepi laut sekejap...
dalam 1.5 km depan hotel kami ni ada kafe yang tengah viral...makanya gigih laa ya berjalan kaki dari hotel nak ke Ngopi Pantai Coffee Bar ni yaaa...dah la jalan kaki tu lalu rumah pekerja bangunan hahaha syeram je tau diorang duk mandi kat luar tengok-tengok kitorang, sebab situ kawasan construction...tapi nak wat cemana dah takde kereta kan...hahaha sekali dah nak sampai tu baru nampak penuhh kereta hahaha...memang penuh la kan kafe nyaaa...so kami layan kopi dan cinnamon roll yang sedappp sangat!nyesal beli satu je hahahaa lepak kejap je laaa sebab sunset nya nan hado sangat...plus takut gelap sangat jalan nak balik tuuu...hehuuu...
masa sebelum tinggalkan hotel dah tanya staff mana makan sedap, so dia suggest Bobi's ni...so balik dari pantai, kita lalu sini terus laaa singgah...nak makan je sesiap sebab malas dah nak keluar dinner nanti...besar portion makanan kat sini dan yang penting sedap!tapi harga Langkawi lah yaaa hahaha takpelaaa sesekali berjalan katanyaaa...sempena birthday plak tu kan...hahaha kita reward laa diri, lagi plak lamaa tak nyongket kan...hahaha...
then kami jalan balik ke hotel semula...baru nak naik bilik dan ambil gambar...bilik kami kat tingkat duaaa...agak mahal gak aku rasa dalam RM800 untuk 3 malam tuuu...terletak di Pantai Tengah, tak jauh laa dari Pantai Chenang...okay la hotel diaaa...selesa untuk kami berdua dan oh ya harga termasuk sarapan pagi juga...dah penat, moh ler kita rehat dulu...nak kumpul tenaga untuk esok...esoknya tu birthday titewww...wuhuuu...

No comments:

Post a Comment