Tuesday, July 12, 2022

Ceritera Raya 2022

hahaha wah dah dekat sebulan tak berhapdet blog ni!hahaha eii dah masuk raya haji dah pun, aku nya post raya tak keluar lagi...berbulan duk dalam bentuk draf!hahaha walaupun dah lama rayaa, aku teruskan jugak la post raya ni sebab sayang plak dah ada draft, dah taip, dah upload gambar hahahah...bertabah je la korang ya...kalo sudi, baca laaa sebab POST INI PANJANG GILAAAAA...kalo tak sudi pun takpe, aku simpan sini as kenangan...hehehe hari tuuu ramai gak yang menyeru aku kat IG tau suh update blog...hahaha busyy laa wei hahaha...dah 2 tahun tak raya, tahun ni memang raya sakan laaa aku...ceritera raya bersambung dari Ceritera Ramadhan 2022 la yaa...so hari kedua terakhir (kononnya) puasa hari tu, aku busyyyy dari pagi...duk beraturrrr beli daging la, duk beli lauk pauk dan sebagainya...sakan memasak gak...so memang penat!ingat malam tu leh relaks, dan esoknya baru sambung masak...sekali kita semua digemparkan malam tu yang esok raya!haaa memang takde relaks la jawabnya!hahaha...
1 Syawal - so walaupun raya mengejut tapi Alhamdulillah semuanya okey je...busy aku duk sakan memasak...sempat la buat nasi minyak, rendang itik, ayam masak merah, kerutuk kambing, kurma daging, jelatah, kuah kacang dan kek!hahaha meriahkan menu aku...hehehe raya kali ni aku ngan adik perempuan aku je ada kat rumah...bertabah la memasing balik rumah mertua raya kali ni....then kami Kajang rumah pakcik aku untuk beraya dengan nenek aku dan family belah Mak aku...
petang sikit raya pertama tu kami bertolak ke Kuala Pilah pula...jemmm gilaaa...aku rasa mau 3 jam nak balik kampung tuuu...stress sungguh!hahaha tapi Kuala Pilah skang memang jem gilaaa...sampai dah lewat petang, so sempat ke kubur kejap then beraya ke rumah arwah Pakchek...huhuhu sedihnya, kali pertama raya dia takde...anak-anaknya pun memang kami datang ni diorang ada sebelum memasing gerak ke rumah mertua memasing...huhuhu pastu beraya ke rumah Acik Dara jap, then ke rumah kakak ipar aku...jumpa anak-anak buah!heheh barulah complete raya!
2 Syawal - sakan aku memasak awal pagi dengan soto dan laksa saghawak!hehehe Induk sekeluarga datang beraya...seronok tengok anak menantu dia sakan makan yang aku masak...licin semua makanan!best!hehehe...pastu mak aku sibuk nak ikut Induk beraya rumah bakal besan dia di Bangi...so kita join je laaa...makan mi sup tulang, nyummeh!dan kemudian kami beramai-ramai ke Semenyih plak beraya di kebun Pakndak aku...rasanya ni kali pertama aku datang sini lepas PKP...hehuuu...
3 Syawal - patutnya raya ketiga kami dah berjalan sekeluarga tapi sebabkan raya dah awal, makanya ada sehari extra la kan...so mak aku suh aku masak, dia nak ajak kengkawan adik aku datang...bebudak ni dah macam anak angkat mak aku dah...student dan rakan sekerja kolej dia...so adik aku request aku masak nasi daging, congo mars dan tauhu bergedil premium...mak aku tambah masak mee kari ketam...layan kan aje laa si Shane dan hayron beserta family diorang makan...pastu Ms Aini pun datang gak sekali...dah alang masak aku ajak kengkawan aku gak, tapi masih awal raya semua busy, Dini je dapat datang dan dalam sejarah Cik Atie pun ikut sekali...hehehe 1st time mak Dini datang raya rumah aku...
4 - 6 Syawal - kami sekeluarga ke Pulau Pangkor...ingat raya tak ramai orang, sekali ramai ya amat!hahaha memang memasing nyesal betul pergi Pangkor masa ni...sesak gila di jeti, nak makan pun berjam tunggu...hahaha...pasrah je la kannn...sian mak abah aku laaa...nanti la later aku cerita pasal trip ini yaaa...
7 Syawal - penat baru balik Pangkor, ingat nak melingkor je...sekali Kak Zidah call cakap nak datang sekeluarga...so kena la bangun awal, masak apa patut kan...nasib baik la sikit bahan-bahan dalam peti ais tu, makanya terhasilah soto dannn bakwan!hehehe bakwan ni menu aku musim ini...kerap dia keluar dari zaman bulan puasa bawak ke raya....hahahaha....raya kali ni aku kira rumah mak abah aku banyak didatangi anak-anak buah...ye la memandangkan PKP ni je, 3 orang pakcik aku belah abah meninggal weh...makanya tiba la masa rumah abah aku yang kira bongsu ni diziarahi plak...penat asyik masa, tapi seronok tengok orang makan dan cakap sedap...hehehe...
8 Syawal - kitorang masak-masak nak celebrate birthday Abah aku...awal sikit masa ni sebab adik aku nak balik Sabah daaa...kami buat BBQ kat rumah je malas nak keluar makan...so aku masak nasi goreng, then bakar ikan keli, sotong, ayam & kambing...mak aku buat makaroni bakar...dan kami beli kek...setel...
9 Syawal - aku duk rumah melanguk je sebab rasa penat! non stop masak dan beraya kan...nasib baik laaa tengah jadi student makanya takde lah kalut nak masuk pejabat kan...hahahaha rileks-rileks je la kita...duk melanguk dalam bilik sampai tengahari...turun bawah tu sempat la masakkan ikan keli berlado untuk adik aku sebelum dia gerak balik ke Sabah... 
10 Syawal - akuuu rinduu Papparich!so sebelum gerak ke UPM, aku singgah Putrajaya layan bubur dan kopi seround...sampai library aku rasa otak aku berkarat dahhh...hahaha slow gilaaa aku nak berpikir siapkan assignment masa ni...sakan sangat kau berjimba beraya kan...hahahaha...
11 Syawal - buat pertama kalinya dalam 2 semester ni aku ada kelas fizikal hari ni...bestnyaaa cuma orang yang aku kenal semua tak datang kelas ni....huhuhu makanya duk sensorang je laa...nasib baik pensyarah comel...hahaha lepas habis lecture sempat la bertegur sapa dengan yang ada tu...memasing pun baru nak jumpa orang kan sebab online class nye pasal...dan balik malam tu aku ajak mak dan abah makan di luar sempena besday abah hari ni...
12 Syawal - aku ada kelas 9 pagi sampai 12 tengahari...siap ada kena present individual assignment...tapi gigih yaaa nak buat open house dengan geng student, Wani, untuk jemput geng pejabat...dah la menu kemain banyakkk nak masak...hahaha dari malam sebelum aku dah prep...sampai rumah Wani awal pagi duk masak itu ini, pastu masuk kelas, lari masak...present, masak balik...kejap Wani datang tanya okey tak potong camni, banyak mana nak letak itu ini....hahaha dan Alhamdulillah kami berjaya masak nasi minyak, ayam masak merah, dalca tulang, roti jala, bakwan, kambing bakar dan congo mars!hahaha ngam jam 12.30 tengahari orang sampai...seronok jumpa kawan-kawan pejabat sambil makan-makan!lepas orang balik, sempat la kemas apa patut, then kami ke Putrajaya plak penuhi undangan open house Kak Nora...tetap penat pun gigih kau menyongketkan!hahaha...
13 Syawal - weekend datang lagi...kali ni kita nak jalan raya ke Seghomban plak...memula kami ke rumah Induk...syiok gilaaa layan gulai lomak cili api...Alhamdulillah adik beradik aku semua dapat join sekali kecuali sorang di Sabah...lepas rumah Induk kami ke rumah besan mak abah aku di Seremban gak...dan kemudian ke rumah Dini!again kali pertama keluarga aku datang raya rumah Dini...hehehe meriah!semangat Adam bawak anak-anak buah aku melawat mini zoo dia...hahaha!
14 Syawal - besday abang aku semalamnya...so hari ni kita masak la sikit untuk dia...ngan dia ni senang je, asal tanya nak apa, mesti dia jawab nak buntut ayam masak cili...hahaha!so aku buat rare sikit, aku buat kek buntut ayam bercili!hahahaha pastu masak ayam percik dan bakwan!hahaha nampak tak berapa kali keluar menu bakwan aku...kahkahkah...pastu aku gerak ke Putrajaya untuk ke openhouse Kakwi...bestnya jumpa rakan pejabat, siap sempat buat surprise untuk Kakmyza dan dapat duit raya dari Kakwi dan Kaklailaa...Alhamdulillah...then aku bergegas ke Seremban ambil Dini dan beraya di rumah Atul sebelum kami semua gerak ke Melaka untuk ke open house Cikgu Sarina...Allahu seronok dapat jumpa cikgu selepas bertahun PKP kan...seronok sangat cikgu kenalkan kami ke orang lain, student 20 tahun masih ingat dia, bangga nau dia bercerita...huhuhu...
15 Syawal - sambung lagi beraya ngan Amoi dan Dini ke rumah cikgu-cikgu...berkumpul raya rumah Dini dulu then kami ke rumah Cikgu Hairus di Rembau, ke rumah makcik Amoi di Rembau sebelum ke rumah Cikgu Maridah di Jelebu...syukur dapat gak jumpa cikgu yang dulu biasa jumpa kalo raya tapi sebab PKP ni, bertahun tak jumpa...hehuuu...
16 Syawal - hari yang panjanggg....memula ke Putrajaya hadiri majlis raya Wing 3 pejabat aku sekali ngan farewell Rashid...pastu aku lari ke UPM ada meeting dengan SV dan lab briefing dengan Din...then lari balik ke Putrajaya hadiri majlis raya KKM di PICC dan jumpa ramai kengkawan lama...pastu ke pejabat semula untuk join lawatan KJ ke pejabat kami!walaupun penat tapi happy sebab dapat gakkk selfie ngan KJ akhirnya!hahahaha....
17 Syawal - sakan penuh aktiviti aku kan bulan Syawal ni...hahaha so hari ni duk bertenang-tenang lepak bilik postgrad di UPM setelkan pape yang patut...sem 2 ni aku banyak melagho sikit...hahaha...sempat lepak Sate 7 Pagi sebab rinduuu lama tak makan...hehehe...
18 Syawal - member yang aku kenal masa buat kerja international ajak lunch di Bangsar...kita layankan aje...dia pun now tengah sambung PhD dengan co SV aku di UM tuuu...so memang banyak sembang pasal research la kan sambil layan lunch di Khans Restaurant & Cafe!sedappp!
19 Syawal - pagi tu aku ada kelas, then aku sempat ke open house Suzana, rakan sepejabat, di Cybersouth...sedapnyaaa makan nasi kerabu!aku request nak nasi kerabu dan ayam percik ni...hahaha nasib baik dia layan kan...sebabkan kita ni student, makanya kita orang pertama sampai, dan kita orang terakhir tinggalkan rumah dia...hahaha dan alang-alang dah ke area Cyberjaya tu, aku singgah beraya ke rumah Kak Fairus jugaaa...best nya rumah dia, cantikkk!aku suka...nanti nak datang lepak lagi...hehehe...
dan malam tu aku saje ngikut adik-adik lab aku layan movie cerita KKN di Desa Penari tuu...pastu layan movie, lepak KL sampai Subuh ya sebab gate hostel diorang tutup rupanya kul 12 tengah malam...hahaha adoi menjeling mak aku tengok aku balik lepas Subuh!lamaa dah tak buat perangai ni...zaman ada geng jeling-jeling bintang dulu je perangai tak senonoh gini...hahaha yang tak tahan tu masa lepak kat KL tu, lepak kat Pelita KLCC, sekali leh plak jumpa dah laki pejabat...agaknya nakpi cucuk langit diorang malam tu...hahaha...
20 Syawal - dah tido jam 6 pagi, kul 10 pagi dah kena bangun nak masakkk...ada orang nak datang berayaa....memang berpusing la kepala kannn...aku masak soto dan mee hailam...mak aku masak rendang ayam dan kami beli lemang...family Kakngah dari Kuala Pilah datang, pastu besan Mak abah dari Seremban pun datang...then alang-alang masak aku ajak gak kengkawan aku datang petang sikit...yang dapat datang Kak Lia & Ijan, Mrs & housemate, Kakdora & Cik Lyn...dan yang terakhir sampai dan balik kul 11.45 malam adalah Amoi & Adam...Alhamdulillah...penat sangat sebab tak cukup tido plus aku baru nak puasa enam hari pertama...hehehe...
21 Syawal - ingat leh rehat hari Ahad ni, sekali again anak buah abah aku message nak datang...hahaha kita pun takkan nak tolak kan, dialu-alukan laaa...kalau dulu-dulu punya style, kita set 1 hari masak banyak-banyak ajak semua datang...so penatnya sehari, kali ni kita tak buat open house gitu, layan siapa nak datang, makanya memang hari-hari laa on weekend tu kita masak kan...pasrah je laa...moga murah laa rezeki kita kan menjamu orang makan ni...kali ni anak-anak arwah Pakuda dan Makuda datang... Alhamdulillah aku cuba buat lontong buat pertama kalinya dan lakuuu habis...semua cakap sedap!aku letak paru dan udang bersama kucai dan taugeh!hehehe...pastu masak juga mee rebus tulang...hari ni again gigih berpuasa hari kedua...masa ni ada gak jemput kengkawan tapi takde yang leh datang...aku memang dah malas nak buat open house kengkawan, makanya kita masak, kita jemput mana yang teringat...so ikut lah rezeki kan sape yang leh datang tu....
22 Syawal - aku attend program sensory evaluation untuk durian yang diadakan di makmal UPM...lamanya tak join sensori ni kan...excited weh...dah laaa durian sedapkan...hehehe pastu lepas jap di makmal, tengahari aku lari pergi ke open house Shariza, member pejabat dolu kala yang buat di Bangi...lama tak jumpa dia ni...dan di open house dia jumpa gak member pejabat lain...hehehe dan petang masuk pejabat balik, adik-adik bising cakap akak ni memang raya sebulan ke?hahahaha!pastu tolong Din beli barang untuk majlis raya makmal plakkk...
23 Syawal - duk sakan lagi prep dan bawa barang yang diperlukan untuk majlis raya makmal...adik-adik tu pun pape je tanya aku...hahaha kiranya tempat rujukan la untuk majlis tuu...hahaha tapi semua diorang uruskan...baguih...hahahaha 
24 Syawal - puasa hari keempat...plan nak ajak crush 15 tahun minum tapi busy nau dia so kita buat courtesy visit laaa saje gatal nak inform yang kita sambung belajar kat sini dah 2 semester...hahaha sedangkan selalu je lalu depan bilik dia kalo nakpi toilet dari lab ni, tapi tak pernah terserempak...yang kita duk terserempak yang sorang yang annoying tu je...hahahaha!
25 Syawal - seminggu sebelum tu aku tanya bebudak ni, korang takde jamuan raya ke...sekali terus plan dan berjaya dilaksanakan...plan asal kecil-kecilan je untuk lab kami, sekali dah habis semua lab food safety terlibat...pasrah je laa kan!hahaha pape pun enjoy makin kenal ramai orang di sini...
lepas majlis raya di makmal, petangnya aku bergegas pula ke Nilai...celebrate birthday anak buah sulung aku tu haaa...alahai dah besor dah kakak haaa....huhuhu dah pandai suh makngah amik gambar dia ootd!hahaha...bertabah lah Makngah oii!
26 Syawal - paginya aku ada kelas, then aku gerak ke makmal...lepak di sana sampai lepas Maghrib...sempat singgah buka puasa di Petronas jap sebelum aku ke Kolej ke12 UPM untuk penuhi jemputan Majlis Raya mereka...aku dijemput atas kapasiti penaja makan berbuka puasa yang lepas...memula segan nak join tapi layan je lah sebab ada Naim, classmate kita sem lepas tuuu!hahaha duk makan, sambil tengok persembahan adik-adik ni... 
27 Syawal - aku dengan geng UKM duk buat potluck raya di rumah Kak Lia...haa nasib baik menu aku senang iaitu bakwan...aku masak kat rumah Kak Lia je senang...hahahaha...Kak Lia masak nasi lemak ayam berempah dengan kek coklat, Chubby buat rendang, Ika bawa kek...sedapnyaaaa...makan sambil sakan bersembang!insyaAllah akan diteruskan di tahun akan datang...
28 Syawal - weekend terakhir bulan Syawal daaa...last day la ni main masak-masak...hahaha aku masak roti jala, laksa, lontong goreng, butter rice dan roasted chicken....pastu cousin dan anak buah dari Kuala Pilah datang, then besan mak abah dari Kuala Pilah datang sekali kami sambut birthday kak ipar aku...pastu aku jemput kengkawan datang, makanya sampai laaa Kaknora & Abang Nuar, Ain serta Din & Aimie dari makmal...Alhamdulillah penutup makan-makan sekaligus cukup puasa enam aku hari ni...syukur walaupun gigil nak tunggu waktu buka...hahaha...
29 Syawal - last day raya! aku ke UM untuk attend event co SV aku...sempat gak laa berjumpa dengan beliau dan juga member aku di sana...then kita gerak balik ke Putrajaya, sambut raya sekali lagi dengan geng student, sekali sambut belated besday dia di Suki-ya!yeay Alhamdulillah dapat gak habiskan puasa enam di penghujung Syawal...gigih kena puasa weekend masa masak-masak sebab weekend busy penuhi undangan raya...hahaha syukur moga ibadah kita diterimaNya...
dan akhir sekali sambutan raya besar-besaran di BKKM selepas habis Syawal dibuat sekali dengan jamuan persaraan big boss kami...aku ada kelas pagi tu...so tak dapat join majlis nya...tapi tengahari tu masa makan dan bergambar aku join laa...memang sakan ya bergambar!hahahaha siap lepas punch out petang tu, diorang ajak join hi tea dengan yang bersara...kita layan kan aje laaa....Alhamdulillah habisss cerita sebulan plus plus raya aku...hahahaha haa amacam?penat tak baca?aku kasi tapau sebulan terus!hahahah ok bai!

8 comments:

  1. 2,3 kali aku berenti rehat baca cerita raya ni taw 🤣. Meriah sebulan raya.

    ReplyDelete
  2. kak dj, camne kak dj leh ingat semua nya walaupun dah berbulan? kak dj jenis tulis note kat memana ke? hebat eh. kita ni kekadang kejadian minggu lepas pun dah lupa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha rahsia dia, keep on ambil gambar! so gambar tu la buat kita ingt. kalo ikut aku pun kelmarin buat apa pun aku lupa. so kalo nak ingt buka gallery kat phone tgk gmbr apa aku snap. hahahaha!

      Delete
  3. Baca senapas jek nih (eh tifuuu...ada la berhenti jugak hahaha)..tapi puas hati..keep it up gituu...

    ReplyDelete