Friday, July 22, 2022

Jebat D'Manggis, Janda Baik

masa perjumpaan geng podeh ladies di Cafe DO8 tu, diorang sibuk suruh aku plan staycation bersama...yang Awis plak pantas je hari-hari share ke aku tempat best untuk staycation...hahaha sedangkan masa ni beberapa hari sebelum final exam aku tau...tapi akhirnya aku gagahkan jua melayan diorang nak sangat staycation...dan tempat pilihan kami adalah Jebat D'Manggis yang terletak di Janda Baik...Awis yang uruskan bab penginapan ni...penginapan kali ni agak besar...sebab ingat bila share dalam group besar ramai nak join...masa tu Awis plak dah bayar deposit...pasrah!so pada hari yang dijanjikan, memasing car pool dan kami berjumpa terus di Janda Baik dan sempat lunch dulu di Kedai Makan Minang Sri Selera...masa ni tak usha mana kedai dah, memang main singgah je gerai tepi jalan...nasib baik sedap makanan dia...thanks Atul belanja kami semua lunch!
lepas tu baru la kami ke Jebat D'Manggis yang terletak nunnn jauh di dalam Janda Baik...harga penginapan kami ini adalah RM1800 permalam...mahal gak la tapi sebab asal ingat ramai nak join...sekali 8 orang jeee...hahaha pasrah la kan...penginapan ni ada 5 bilik + 1 loteng...memang besar laaa...toilet pun ada 4, ada dapur, ada infinity pool...atas loteng tu ada banyak tilam dan bantal juga...so memang sesuai untuk keluarga laa...oh ya tempat ni takde wifi dan aircond ya...tapi nasib baik sejukkk...nak masuk ke kawasan dia ni kena naik bukit yang curam gilaa...ada kereta member aku kereta kenari tak lepas ya naik...kena la parking kat tepi jalan bawah tu, aku pi amik dia...
bila harga mahal sangat, jalan masuk pun macam tu mula hati rasa tak best kan...tapi sekali kau masuk je Jebat D'Manggis tu, hilang terus semua tak best tadi...masuk je dah nampak view lawa gilaaaa dengan infinity pool tu...pastu kita masuk kat ruang tamu tu je, ada 3 buah bilik...pastu ada loteng belah kiri, belah kanan ada small kitchen dengan Coway dan sinki...pastu turun bawah tu tangga dia steep sikit, ada lagi ruang melepak yang open air, ruang solat dan 2 buah bilik dan 2 toilet....memang besar!dan aku rasa kalo pergi reramai memang berbaloi tempat ni...cantik!
dah puas memasing amik gambar rumah atas ke bawah, bawah ke atas, kami naik semula lepak di ruang tamu dia yang mengadap pool tu...cantiknyaaaa view diaaa!memang geram je tengok kalo tak posing seround kan!hahahah indahnyaaa view masa ni...terus rasa patut laaa mahal camni kan harga dia...memasing pun happy je masa ni sebab rumahnya lawaaaa...aku pun apa lagi paksa la diorang amik gambar aku sebab masa ni Dini tak sampai lagi...hahaha sesambil tu kami melayan desserts yang dibawa oleh Awis...nyummeh!
dan tak lama tu bila Dini sampai je, semua dah sampai, makanya terus laaa kita bergambar beramai-ramai!lawaaaa sebab semua pakai ikut tema iaitu merah!almaklum staycation masa ni dekat-dekat Raya Cina kannn...hehehehe cantiknyaaa semua menggila bergambar kan...kemain memasing staycation tinggal anak laki kan!hahaha Awis je bawa anak-anak dia tapi pandai anak-anak dia behave tak kacau kitorang bergambar hahahaha!friendship dari umur 13 tahun semua ni...hahaha Alhamdulillah moga berkekalan...pas dah penat bergambar memasing sambung bersembang kat hall...pastu ada pi solat, ada pi tukar baju...takde yang berehat pun...almaklum bukan selalu dapat berkumpul macam ni kan...
dalam jam 5 petang camtu Ima datang hantar minum petang kami...Ima ni adalah katerer yang owner tempat ni bagi nama...kawan-kawan aku dah cakap malas nak masak-masak, senang order je...so aku sesiap order dah makanan untuk 10 pax masa ni...untuk minum petang aku order roti jalan, donut dan teh o (RM4/pax)...makanan yang Ima bagi plak banyakkk gilaaa....kenyang ya amat kami! pastu aku minta gak Ima carikkan durian kalau ada...so dapat la beberapa biji petang tu dengan harga RM117...cuma ada sebijik rosak, esoknya Ima gantikan sebiji lagi...sedappp semua makanan petang tuuu...kami makan di ruang tamu tingkat bawah...again non stop bersembang, membahan dan gelak berdekah-dekah!hahaha...kami duk bahan Ain sebab dia tak bawa pyjama!dia mana leh kalah siap ajak pi GPO nak beli pyjama...kahkahkahakh!sedangkan dia tak baca message cakap semua kena pakai pyjama malam nanti...
dan bila dah kenyang apa lagi, moh la kita berendam!hahaha anak-anak Awis awal lagi dah melompat masuk pool tuuu...hahaha pastu mula la acik-acik plak melompat masuk...aku lupa bawa baju renang, ha masuk je la ngan baju bunga-bunga tu kannn...hahaha kali ni aku plak teruk kena bahan sebab tak bawak baju renang!hahahah eh ada aku kisah?kahkahkahkah....petang tu mandi reramai dah penuh dah satu kolam tu hahaha bukan nak mandi sangat pun kan...sibuk bergambar je memasing....
dan malam tu kami solat maghrib berjemaah sekali bacaan yaasin...haa mengimbau kenangan kat sekolah betul kali ni...hahaha nasib takde zikir munajat je!hahahaha...tapi yang kelakar masa kami solat ni, geng takleh solat duk siap-siapkan dinner kami...sekali aku tengah baca yaasin kat handphone, ternampak message dari Ain kecoh pasal kambing kami dalam freezer kat luar tu hilang! gila kecoh sebab petang tadinya kami baru cite kenangan hari kantin sekolah, ayam panggang kelas kami yang sedang marinated simpan kat freezer dewan makan sekolah hilang!beriya Ain duk cakap dejavu...hahaha tak tenang aku baca Yaasin duk nak gelak!ngek betul!hahahaha...
habis Yaasin kami pun ke gazebo luar rumah tuuu tempat dinner kami malam tuuu...aku memang dah order food dari Ima, tapi aku beli gak 2 paket kambing perap ingat nak masak sendiri jeee...aku simpan kat freezer luar rumah tu, kat gazebo tu sekali hilang!duk ingat orang rumah sebelah amik...duk nak tanya tapi diorang tengah baca yaasin serumah...segan plak...pastu aku call tuan rumah, dia call staff dia...rupanya staff dia amik!staff dia ingatkan tu tinggalan orang kelmarin sebab biasanya orang tinggalkan barang, diorang akan amik...gila la pada aku...sah-sah ko ada orang tengah check in ni haaa...kejadahnya kau amik barang dalam peti ais tu...huhuhu panas gak la aku...so sementara tunggu staff dia datang balik hantar kambing tu, kami pun layan laaa makanan yang dah order sesiap dari Ima ni...untuk malam ni kami pilih menu bbq, leh pilih nak bakar sendiri or dia bakarkan...sah-sah la kami suh dia bakar kan sesiap...kita nak makan je...so menu kami berharga RM25/pax....again aku memang order untuk 10 pax tapi berlebih-lebih makanan! banyak gilaaa...ada nasi goreng, mihun goreng, ayam bakar, fries, nugget, bebola, sosej bakar, buah dan air sejukkk...nyummeh!semua makanan sedap!nasi goreng dia sedappp...suka!kami pun makan sambil mengimbau kenangan lama kat kantin sekolah dan dewan makan...sekali cemana tah semua duk berzikir munajat masa ni!hahahaa gila reunion mengimbau kenangan!hahaha ni baru 7 orang je weh...ko bayang lagi ramai, mau lagi banyak cerita keluar...hahaha...
dan tengah makan tu, staff pun sampai pulangkan kambing perap kami...kemain penuh plastik dia dengan barangan dia bawa dari sini...huhuhu pasrah je la kan!so terus aku ambik dan masak atas pan...yang bebudak ni pun kata dah kenyang gila tapi memasing beratur tunggu kambing aku...lepas masak satu, satu habis...hahahaha...habis aku masak 2 paket lamb tu, sekelip mata habis yaaa...memasing hantu kambing rupanya!
pastu sebelum kami nak masuk dalam kitorang pun bergambar laaa...tak bagi Ain masuk gambar sebab dia tak ikut tema!hahaha emosi la member kan!haaa sape suh tak pakai pyjama lagi kan...apa barang pakai baju kelawar!hahaha dia punya gila emo, dia cabut baju kelawar dia depan kitorang!gila pompuan ni!hahahaha gila dari sekolah bawak ke dah tua tak hilang lagi!kahkahkahkah so sebelum dia terus gila meroyan, kami bagi laa dia masuk dalam gambar...kahkahkah!adoi gelak tak habis malam tu!
dah masuk rumah lepas dinner tu, memasing terdampar kekenyangan kat ruang tamu...habis semua sofa dan meja kita tolak tepi...pastu pi angkut tilam dan bantal dari loteng bawa ke ruang tamu...hahaha pastu terus tutup lampu yaaa...ingat nak tido ke apa...rupanya sambung bersembang!macam-macam gossip dan cerita lama keluar...memang gelak sakan je la kami malam tu...hahaha aku tak tau laaa sampai pukul berapa sebab pas sorang sorang lelappp...pastu sambung balik sembang...pastu bergilir pi toilet...pastu lelapppp...hahaha sesia bayar memahal semua tak tido dalam bilik!hahaha esok paginya nak solat subuh baru aku turun bilik dan sambung tido kat katil...rasa rugi plak tak tido atas katil tu bayar memahal kan...hahahaha!
bilik aku kat bawah, aku dengar je diorang memekak kat atas tuu...malas nak naik awal...hahaha...ngantok!sekali dah pukul berapa tah, diorang bising panggil ajak makan sebab breakfast dah sampai...hahaha adoi tak henti makan dari semalam!kali ni Ima hantar ganti durian semalam dan menu sarapan kami iaitu nasi lemak, telur mata dengan rendang daging (RM6.50 per pax)...sedappp dan banyakkk...rendang daging dia lembut jeee...memang bagus la Ima ni, aku memang recommend la kalo korang stay di Janda Baik reramai, malas nak keluar cari makan sebab bukan banyak kedai pun sana kan...so leh la order sesiap ngan Ima ni...leh Whatsapp dia 012-9272695...
lepas makan dan sembang, memasing mula bersiappp untuk checkout...alahai kejap je rasa masa berlalu kan...seronok betul percutian kali ni walaupun takde buat apa just bersembang!hahahah...sebelum keluar sempat la bergambar beramai-ramai...Dini dah balik dah masa ni dia nakpi check in tempat lain plak masa ni...hehehe
then lepas keluar dari Janda Baik tu sempat la kami naik ke GPO kejap untuk lunch...takde apa pun just lunch pastu memasing gerak balik ikut haluan memasing...berakhirlaaa percutian singkat kami pada bulan Februari yang lepas...seronok memasing haaa lepas trip ni...aku rasa mayb setahun sekali leh la plan ngan diorang ni...hehuuu...

2 comments: