Monday, November 16, 2020

You're Loved by Mizi Wahid

16 November 2020 - dah setahun dari kali pertama dan terakhir (as of now) aku menghadiri talk session dengan Ustaz Mizi Wahid...masa ni Ika yang ajak teman ke SafinahKL 2019, so kita pun join la...beberapa ketika sebelum event ni, Ika dah suruh aku follow Instagram Ustaz Mizi Wahid yang berasal dari Singapore ni, so memang best la Instagram dia...banyak post dia mengena dan dekat di hati gituu...so sebabkan aku rasa aku tak pernah share kat blog aku pergi event ni sebelum ni, so aku share la ya dalam ni gambar dari event setahun yang lalu....
so masa event ni berlangsung ada dua buku Ustaz Mizi Wahid yang Ika kenalkan pada aku iaitu The Art of Letting God dan Call Upon Him...dan aku habis baca The Art Letting God, memang best dan sampai ke hati walaupun aku ambil masa yang lama nak habis baca...aku ni memang bukan jenis orang suka membaca, zaman belajar pun malas membaca, sekarang apetah lagi kan...hahaha tapi buku tu best, aku suka...dan biasanya aku akan bawa buku untuk baca masa travel, especially kalau masa pi solo...hehehe...
so lepas habis event tu, aku masih follow Ustaz kat Instagram...sekali dalam sebulan lepas jumpa Ustaz tu, dia ada tulis kat IG Story dia, sape nak dia follow cuba drop hint apa yang ada kat IG kita...so aku just reply travel & food, and merapu sometimes!hahaha and surprisingly dia follow aku lepas tu...bunga bunga tau hati kalau Ustaz reply DM kita or tetiba dia komen IG Story kita...boleh bikin senyum dari pagi bawak ke malam!hahahaa....TQ Ustaz for made my dayyyy...gituuu...for always remind us how blessed we are...how worth our self are...may Allah blessed you always Ustaz!
ok tu cerita dalam setahun ni...now aku nak share dengan korang yang beberapa minggu lepas aku baru beli buku terkini Ustaz Mizi Wahid iaitu You're Loved!sebabkan aku suka, aku belikan sekali untuk kawan kawan aku supaya masing masing dapat enjoy baca buku Ustaz Mizi Wahid ni macam mana aku enjoy gak...so basically buku You're Loved ni nak cerita pasal kita kena sayang diri kita sebab Allah sayang kita, kita makhluk ciptaan Ilahi...kadang kita lupa semua ni bila kita diuji...kita sampai lupa nak sayang diri, kita jadi insecure, overthinking...sampai kita pertikai kejadian kita, diri kita semua...sampai kita berfikiran negatif...sebab tu kita kena depends kat Allah untuk kebahagiaan kita...kalo kita depends kat manusia macam keluarga, kawan kawan, pasangan, kita boleh kecewa...sebab mereka pun manusia gak, mereka pun boleh berubah tidak mengikut seperti yang kita inginkan...tapi bukan la kita self love sampai taknak kawan ngan orang dah tau...hahaha maksudnya kebergantungan kita tu...pada Allah...tapi dalam masa sama kita leh je sayang pada manusia cumaaa jangan terlalu attach sangat, kena ada boundaries, kena tahu limit...nanti kita boleh terluka bila dia buat or jadi tak seperti kita impikan...gituuu...kat sini laa kena masuk gak The Art of Letting God, berserah...haaa...gitu la, sentiasa ingat, You're Loved by yourself!tu paling penting dan utama...haaa...haa gitu la serba sedikit pasal buku ni...aku takleh la cite banyak kan, kang Ustaz saman aku plak!hahaha...tapi aku rasa buku ni best...konteks dia besar, pasal kawan, kekasih, anak, semua pun ada...so aku suka...so kalo korang rasa nak beli, boleh beli dari Iman Shoppe tau...tengah ada diskaun tu, pi terjah cepat!hahaha...
haaa dah review ni tak best la kalo tak masuk cerita sebenarkan...hehehe aku suka baca buku ni, sebab ada kisah yang jadi kat aku gak beberapa tahun lepas...yang buatkan aku lupaaa aku disayangi or I was loved...gituu...hahaha gini, ada masa tu tetiba Allah bagi aku ramai gilaa kawan tau...ramai tu bukan sikit, macam macam group ada...tak sunyi lah...tapi masa tu, entah sebab tiba tiba kan, jadi aku tak jadi diri sendiri...aku banyak simpan, aku banyak pendam bila marah...bila orang cari pasal je, aku pendam je...bak kata sorang kawan baik aku, masa zaman kegemilangan aku banyak kawan ni, aku macam bukan diri aku yang dia kenal selama berpuluh tahun ni...aku ni jenis garang, sound direct je kalo tak suka, tapi entah kenapa masa tu aku banyak pendam...sampai aku emosi, makan hati sorang sorang...duk jaga hati orang sangat kan...pastu takut orang kecik hati, kang takde kawan plak nak melepak...sedangkan sebenarnya aku ada ramaiii lagi kawan lain yang sentiasa dengan aku susah dan senang...aku rasa sampai aku tak jadi diri sendiri dan tak sayang diri masa ni, ada masa sampai aku pertikai plak diri sendiri...what the heck sungguh la kan....dan akhirnya sampai masa aku berkecamuk, aku ngamuk!haaaa lepas sorang, sorang kena dengan aku...ada yang buat kurang hajar, ada yang menipu, ada yang tak sedar pangkat rendah buat perangai cam harom, then ada yang tak henti menyakitkan hati nak ikut kepala dia je...lepas satu satu, aku keluarkan dari hidup aku dalam tiap insiden yang berlaku...memang la bunyi macam kejam kan, aku buat keras hati aku je masa tu sebab aku rasa aku dah penat dah jaga hati orang, aku rasa cukup la aku lupa nak sayang diri sendiri sebab nak sangat jaga hati kawan kan...
haaa dan lepas tu aku belajar semula jadi diri yang dulu...banyak sebenarnya aku pikir lepas semuaaa tu jadi...banyak pengajaran aku dapat...dan akhirnya aku jumpa balik diri aku tu...now aku jadi lebih selektif dalam berkawan...buat hal sikit je, aku malas pendam aku cakap direct je...kawan baru pun ada je aku cakap siap siap aku macam mana, so biar diorang tahu...nasib la nak kata aku pelik buat group whatsapp untuk spesifik aktiviti je, lepas tu aku left hahahaha haa senang...tak payah nak simpan dalam hati dah...setel...kau nak kawan lagi, ko stay...taknak takpe...aku rasa much better sekarang walaupun aku dah takde 'kawanan' bergerombolan ramai ramai macam dulu...aku feel so much better...masih ada ramai lagi kat keliling aku, sayang aku...so semua pengalaman ni memberi pengajaran kat aku...cumaya dalam ramai ramai yang aku 'buang' dari hidup aku sebabkan perangai mereka tu, ada sorang aku 'terbuang' sebabkan aku sendiri kecamuk dengan keadaan sendiri masa tu...banyak gila faktor menyumbang kepada kekecamukan aku masa tu...yang tu aku regret...aku cuba gak baiki keadaan lepas beberapa lama ni, tapi nampak gayanya tak menampakkan hasil...so takpela, aku anggap pengajaran gak untuk aku, kesilapan tu takleh patah balik, so kita leh move forward dengan harapan perkara macma ni takkan berlaku lagi...kena selalu ingat kalo tengah marah tu, kawal!jangan main lunggah semua orang kena sekali...hehuuu...
haaaa panjang plak aku cerita kan...so always ingat, sayang diri kita...dulukan diri kita banding orang lain....kalo kita pernah buat mistake, pernah buat salah, dont keep on blaming ourself...jangan bagi orang pijak diri kita gak sampai kita lupa nak sayang diri sendiri...tak kisah korang pernah jadi macam aku ke, korang pernah kena buli ke, or korang berpisah dengan pasangan ke, or korang habis guna duit simpanan tertipu dek scam ke, korang ditinggalkan ke, korang tak dapat apa korang nak ke, korang dihinakan, diburukkan oleh manusia bertopengkan syaitan di tempat kerja ke...it is okay tau, yang penting korang kena ingat ni, You're Loved!aku sayang korang semua yang sentiasaaaa baca blog aku...sentiasa support aku....percayalah bila baca komen korang kan, aku happy...serious salah satu terapi untuk diri aku adalah menulis blog dan baca komen korang!Terima kasih korang, I LOVE YOU ALL!aku doakan korang semua yang baca blog ni disayangi oleh orang keliling...keluarga, anak, pasangan, kawan kawan, rakan sepejabat, boss, jiran jiran serta semua orang lah!okay korang, muahciked!

2 comments:

  1. aaamin3x ya rabbal'alamin..
    'kawanan' katanya..terus terbayang segerombolan burung2 terbang bebas di angkasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkahkah pandai penjodoh bilangan yeeee hahahaha

      Delete