Friday, November 20, 2020

BBQ Lamb Kemensah

masa sebelum PKP lagi cemana tah aku nampak Syahnaz ngan Zul duk sembang pasal outdoor activities...bila aku datang tu Syahnaz duk cakap haa ni kaklong bab outdoor ni, jangan pandang rendah semua bukit dah didaki...ecewah...hahaha so aku pun terlayan sembang gebang zaman aku acah acah fit dulu kan...hahaha sekali diorang sibuk la suh aku plan satu aktiviti outdoor bersama...aku ni kan dah malas dah nak beroutdoor dengan orang pejabat, group sosial dulu pun aku dah tutup...hahaha so pikir punya pikir aku cakap ok lah, moh kita plan main ATV sekali makan di BBQ Lamb Kemensah!sebabnya dah lama gila aku teringin nak pi dua tempat ni, dari zaman berkawan sampai jadi bekas kawan, tak pergi pergi tempat ni...pastu siap aku kecik kecik hati ada member siap pi sendiri tak bagi tau aku, pergi plak dengan bekas kawan aku....eh!hahaha tapi pikir balik, hidup orang kan buat apa kita nak kawal, nak sakit hati...suka hati masing masing lah....kita jaga diri dan hati kita je lah...haa panjang plak mukadimah aku ni kan...hahahaha ok sambung balik....haaa sekali tak sempat plan aktiviti ini, dah PKP!hahaha makanya impian terkubur begitu saja sampai bulan Julai macam tu, aku plan semula sebab awal Ogos aku ada kena mengajar kursus untuk negara Maldives seminggu, so konon nak raikan kepenatan mengajar tu la aku plan nakpi ATV weekend lepas ngajar tu...so aku message Syahnaz dan Zul suh carik orang orang bujang yang nak join sambil siap letak restriction sape yang aku tak bagi ajak!hahaha well aku selektif tau sekarang, demi menjaga hati sendiri...gitu...cukup dah jaga hati orang, now bebetul aku amalkan pengetahuan IDGAF hahaha...pengalaman mendewasakan gitu...hahaha so akhirnya Syahnaz ajak Nes & Zul ajak Hazlami dan Cheah...makanya terus aku buat group whatsapp sementara untuk aktiviti ini...nak jadi cerita aku hampir tak jadi pergi sebab tetiba selesema....musim musim gini selesema ni macam menakutkan je kan...tapi bila pagi hari kejadian macam dah ok sikit, so aku proceed...cumanya sebab yakin tak yakin leh pi, aku plan gerak sendiri je laaa...

so disebabkan aku gerak sendiri, aku pun gatal gerak awal...janji 10 pagi jumpa kat BBQ Lamb Kemensah ni, kul 9.30 pagi aku dah sampai tau...haaa yang diorang 9.30 pagi tak gerak lagi dari Putrajaya, menggigil memasing jawap message aku bila tanya kat mana dah...yang Zul plak duk Ampang pun lambat sampai...panas hati aku...ok sebelum tu nak cerita, nak makan di BBQ Lamb Kemensah ni, terutamanya weekend, kita kena buat reservation melalui whatsapp 012-2114100...so reservation boleh dibuat ikut masa 10 am - 12 pm, 12 pm - 2 pm atau 2 pm - 4 pm...untuk group kami berenam, kena bayar deposit RM50...parking kat sini agak sempit, so aku suggest datang la masa yang pagi tu, so parking tak penuh sangat lagi...or else kena parking kat kawasan luar sikit dari parking kedai ni...
masa aku sampai ni awal sangat...so takde la ramai sangat orang...sebab sesi dia start kul 10 pagi kan...so aku relaks relaks je laa ambil gambar sana sini....excited nya aku sebab nyaman sangat tempat ni tauuu...menderu deru dengar air sungai nya tu...sejuk je aku rasa pagi tuuu...tenang balik jiwa aku yang panas tadi kan...pastu tengah snap snap sampai ke dalam sikit, ada adik tu panggil aku...tanya aku walk in ke reservation...rupanya boleh walk in tapi tak disarankan la takut tak dapat masuk nanti...so aku cakap la buat reservation, terus dia entertain aku, ambil order bagai...ah sudah, awal nau kan...dah la member semua tak sampai lagi...tapi aku order je la terus dan buat bayaran penuh di kaunter...leh bayar pakai cash or transfer ke account mereka terus...
menu kat sini senang je nak pilih, dia siap set je kita leh pilih...harga dia agak mahal la pada aku, tapi nanti kita cerita berbaloi ke idok memahal gini kan...hehehe...so diorang ada Mix Meat Set untuk 4 pax (RM150), Bird Set untuk 4 pax (RM120), Seafood Set untuk 4 pax  (RM170), Fish Set untuk 4 pax (RM160), Mix Meat Couple Set (RM90), Fish Couple Set (RM100), Seafood Couple Set (RM100) dan Vegetarian Set (RM30)...so lepas dah bayar, ada staff dia akan bawa kita ke meja kita yang dalam air tuuu...aku terujaaa!first customer yang masuk tau...hehehe...
lepas dari kaunter bayar tu, adalah tempat masak diorang...adalaaa BBQ chamber kat situ, kita pun menyebuk tengok diorang masak dan ambil gambar...saje nak membuang masa kan...sebab dah keseorangan ni...hehehe...sambil sembang ngan adik adik tu...ramah gak diorang melayan aku...hehehe...masa ni plak memang diorang tengah sibuk la membakar kan sebab kul 10 pagi orang dah start datang...
dari tempat masak atas ni nampak laaa view yang dah lamaaa aku teringin nak tengok tu...selalu tengok dalam gambar orang je kan...yang buat aku lagi teruja sebab aku orang pertama masuk, makanya dapat la ambil gambar penuh tempat ni tanpa orang...hehehe bestnya nampak air jernih tuuu...tak sabar nak masuk rendam kaki...so dari tempat masak tu kena rentas jambatan dan gerak ke arah tangga nak turun ke dalam sungai...
haa kat sini untuk ke meja memang kena basah kaki laaa...so kena rentas sungai...hati hati tau sebab agak deras airnya plus licin gak batu dalam sungai tu...aku ni nasib baik la memang pakai selipar je, seluar pun memang dah pakai seluar untuk ATV nanti so tak kisah pun basah...sian gak pada orang tua dan kanak kanak nak lintas air sungai ni, ada adik tu sampai tercabut selipar dan hanyut di bawa air begitu saja...terus hilang seronok dia...huhuhu...
dan dah duduk tu aku apa lagi melayan perasaan dan handphone lah...panas gak hati tunggu member tak sampai sampai sambil merendamkan kaki dalam air mengalir yang sejuk...nasib baik meja aku kira hujung gak la, so takde orang sangat, depan meja je ada satu group perempuan dengan budak...so boleh bersembang gak...tak lama tunggu makanan semua sampai penuh satu meja dah, adoi awal plak makanan sampai kan...kira cepat gak la servis dia, aku tengok laju je makanan sampai kat meja meja depan aku tuuu...haa aku order Mix Meat untuk 4 pax dan couple set...so dapat la menu untuk 6 orang kan...dalam set ni ada BBQ ayam, lembu, itik dan kambing...pastu ada sos, salad dan sup...dapat sekali dengan BBQ ni adalah nasi herba, dessert, buah dan air free flow...
punya nak buang masa macam macam posisi makanan aku ambil gambar...sampai last sekali aku cakap kat adik depan aku tuk, dik tolong ambil gambar akak ni sebelum akak meletup ngan kawan kawan akak ni...hahaha dan dalam jam 10.30 pagi baru laa nampak bayang Zul...nasib baik masa ni aku dah gelak gelak ngan adik tu, so hilang panas hati aku...so sebabkan aku dah lapar, aku ajak Zul makan dulu...tak payah tunggu diorang...hahaha...
dan masa tengah makan tu, baru laaa nampak muka budak 4 ketul ni tersengih sengih dari jauhhh...hahaha perut aku dah berisi takde la aku jadi naga kan...selambaaaa je sampai sejam lambat!so diorang sampai je haruslah kena bergambar dulu kan sebelum kena sound dengan aku...hahaha ok dah mana review makan aku ni...duk cerita panas hati member lambat je kan...hahaha ok ok meh aku citer...so secara keseluruhan dia, pada aku makan kat sini ok laaa...takde la wow sangat, takde la tak sedap...haa gitu tengah tengah...macam untuk nasi dia Cheah kata biasa je, aku rasa kering sikit...tapi nasib baik ada sup...sos dia pun Zul cakap biasa je, kuah kicap cili yang sedap...tapi aku rasa menu paling win adalah itik dia!aku suka, sedap dan lembut...dah la Nes dan Syahnaz tak makan itik, bersorak geng geng obes dapat makan itik extra...hahahaha!ayam dia pun sedap dan juicy cumanya aku kecewa sebab lamb dia tak sedap, macam keras dan ada rasa off taste sikit...so rasa sayang la dah nama kedai pun lamb, patut tu la menu paling win!sobss...untuk beef dia pun pada aku kering...mayb terlebih bakar la kot pada aku....
so overall makanan ok la, cuma a bit pricey...tapi aku rasa kita bayar mahal tu dek kerana experience nak makan dalam air tuuu...ye la tempat ni kot yang pertama buat kat Malaysia...lepas dia buat baru laaa ada kat Gerik pun buat, Kampar pun buat...so selayaknya la dia charge mahal kan....dan pada aku portion dia banyak gak, tak habis la kami makan terutamanya lamb dan beef tu...dan satu lagi aku nak ingatkan makan kat sini, jaga handphone ya...sekali jatuh masa ko sibuk selfie, menangis lah kau jawapnya...dengan batu lagi, air lagi...haish...konsep dia, biar kau jatuh dalam air, jangan handphone kau...hahaha overall, kami semua happy makan kat sini, lupa dah kisah panas hati tadi bila dah sakan makan dan sembang sembang...first time outdoor dengan diorang semua kecuali Syahnaz, so boleh tahan masuk air juga laaa diorang ni...hahahaha...layan!dan sebelum balik sempat laa bergambar lagi...suka sangat kan bergambar...siap selfie dengan adik meja depan...adik tu pun pandai sound diorang lambat sian kat aku...caya lah dik!hahaha...
dan sebelum balik sempat lagi aku snap gambar kedai ni dalam keadaan dah ramai orang...meriahhh...hehehehe oh ya diorang ada provide topi bila dah panas sikit ni...heheh comel je rasa...tapi meja kami tadi macam redup sikit so takde plak dapat topi ni...kalo tak leh posing kan...hehehe...so memasing melangkah meninggalkan BBQ Lamb Kemensah dengan happy...so seterusnyaaa kita nak layan ATV!so ayuh kita ke destinasi seterusnya!

2 comments:

  1. Pernah makan dekat sini masa tahun 2017, masa tu cuma ada 1 @ 2 jenis set je.
    Agak kecewa dengan rasa berbanding harga. Disebabkan nak experience rendam2 kaki sambil makan, redha jela tapi untuk repeat lagi mungkin tak dah, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha betul. Cukup lah sekali hahaha janji dah merasaaaa...

      Delete