Monday, October 19, 2020

Teringat Lenggong

hari ni aku nak cerita details mengenai satu kedai makan best gila di Lenggong yang aku terjah masa roadtrip ke sana iaitu Teringat Lenggong...kedai ni kawan Sue yang suggest sebab dia mengajar di Kolej Komuniti Lenggong...haaa masa sampai kedai ni, nampak kecik je, sekali besar dan banyak ruang makan kat dalam tu...ok jom kita masuk!masa kami sampai ni dah macam ramai juga la orang makan kan...
so konsep sini adalah layan diri...so aku beratur nak ambil makanan, Sue pi usha tempat duduk...nasib baik masa aku beratur ni tak ramai orang sangat...tapi lepas aku ambil makanan, que untuk ambil makanan dah makin panjang...huhuhu so kat sini senang je cerita dia, satu dulang makanan berharga RM20!murah gilaaaa wei!sebabnya satu dulang tu termasuk nasi, ikan talapia bakar dengan dua jenis sambal, ikan Loma masak gulai lemak cili api (ikan Loma ni specialty Lenggong, ikan air tawar dari Tasik Raban), ikan pekasam, pilihan antara kerabu taugeh atau pecal, ulam ulaman, air sirap dan bubur kacang!haaa gila banyak kan?murah sangat laaa untuk RM20 tu weh!huhuhu dan selain menu tu ada beberapa menu lain lagi kita leh tambah macam daging gulai kawah, tambah ikan bakar, sambal udang, ayam goreng dan beberapa menu lain lagi...murah weh..aku tambah gulai kawah (RM6) yang banyak gila portion dia dan sambal udang (RM5)...murah sangat kan!
dah ambil makanan dalam dulang tu, untuk nasi dan gulai kawah kena ke belakang sikit, ada bangsal pakcik jaga...so amik la berapa banyak nasi nak ambil...boleh refill...dia masak nasi guna dapur arang weh...memang wangi la kan ceritanya...hahaha then minta kat pakcik tu gulai kawah, nanti dia tolong sendukkan...yeay tak sabar nak makan!
dan taraaa layanlah menu kami yang berharga cuma RM31 je wehhhh...penuh semeja!hahaha takleh blah nasi dia dalam baldi plastik je weh...hahahaha oh ya air sirap pun kena ambil sendiri tauu...sedap air sirap dia...dannn makanan dia semuaaaa sedappppp!sedap sangat!eh makan sambil berzikir lah kami...hahahaha!sedap weh...Sue yang jarang makan bertambah tu, siap bertambah nasik tau...ikan dia sedap, daging sedap, udang pun sedappp...paling takleh blah kerabu taugeh tu, masa dapat tu aku cakap banyak nyaaaa dia bagi, mesti buang ni kang...sekali sebab sedap ya amat, licinnnn weh!huhuhu sedap dan murah....seriously berbaloi!
nah bukti makanan semua licinnnn...hahaha paling takleh blah, aku dah setel makan pun Sue tak abes meratah lauk...kena sangat la tuh dengan selera dia...hahaha jarang jarang Sue makan lagi lama dari aku ni...habis semua lauk saki baki dia ratah...serious la memang sedap sangat makanan kat Teringat Lenggong ni...masakan kampung dia terbaik!korang kalo ke Lenggong wajib singgah sini tauuuu...kalo sampai Kuale Kangsar pun, cuba laa lajak sikit sampai ke Lenggong ni...wajib cuba sebab sedapppp sangat!haish beriya aku puji kan, sebab sedap dan murah ya amat!hahahah...dan sebagai penutup kami layan bubur kacang hitam...hahaha...seriousla murah ya amat...semua lengkap!hahahaha....

2 comments: