Wednesday, October 7, 2020

Jangan Ambil Kerja Tuhan...

Haa sebabkan aku malas gilaa nak update blog sekarang ni, tapi taknak laaa menyepi terus, so aku nak share ngan korang cerita pasal artikel ni...pasal overthinking!kalao kawan aku dulu suka cakap jangan suka ambil kerja tuhan...haa dia maksudkan jangan overthink rupaya...huhuhu sebenarnya aku jumpa lama dahhh kat Twitter artikel ni then aku copy paste dan simpan dalam draft dalam blog ni...hehehe haa sape sini suka overthink?hahaha nak jawap MEEE!hahaha seriously aku tak sedar pun aku suka overthink dulu, aku anggap tu macam part of life...sampai laa beberapa tahun kebelakangan ni, dah makin tua, emosi mudah berkecamuk kan, aku realised that aku seorang yang overthink!overthink ni sampai ada masanya aku biarkan berleluasa sampai makan diri sendiri...sooo not good tau!so aku suka baca artikel ni, aku tak ingat sape yang tweet artikel ni, tapi aku sukaaa...so aku nak share, supaya kita sama sama boleh kawal diri bila terrroverthink tu...

Overthinking can be a problem. Berfikir too much about everything. Perkara takde masalah, dia fikir mcm². Kita tak say anything, dia do mindreading, fikir bukan²

Boleh jadi risau, stress, tak tenang, letih!!! Do you always overthink or kenal someone like that?

Overthinking can be related to sesuatu penyakit or masalah mental. But don't be mistaken. Overthinking boleh timbul di kalangan org biasa juga. Let's be honest, we all have issues. Tapi tu lah, kita kena usaha agar tidak membiarkan ianya affect us or others badly

Ada banyak jenis overthinking. Contoh: 1. Kita buat sesuatu, then kita question it 2. Something happened, then kita fikir too much benda buruk 3. Takde apa² berlaku, but we fikir bukan² 4. Kawan say "it's okay" then kita fikir mcm² 5. Too many “what if”

Most likely, kita tak overthink at first. But bila dh selalu do it too much, what if & all, itu yg akan membuat overthinking becomes a habit. Bila dah jadi habit, otak kita automatically will overthink on everything. Creating a loop

Bila org kata "Alah, jgn fikir too much, okay je", kita yg semakin risau. It's not easy or can be turn off with that phrase. Wish it was easy. But hey, it is doable
Here are some tips to manage it. Both for the person yg overthink and others bila kawan overthink

First, be aware yg kita tengah overthink
As with many other methods, kita perlu aware about it first and acknowledge it. Kita perlu terima yg "Oh, aku ni tengah overthink." Lama2 this will help us feel and be more in control. Lepas dah aware, baru boleh manage

Second, ask yourself what & why you feel that way
Bila aware kita tgh overthinking, tanya what happened & why. Kena rationalise that you are only overthinking it. "Dia ckp nak jumpa aku. For what? Tak tahu kalau belum jumpa. Tak perlu lah think too much"

Third, do something to distract yourself
Bila something happened or comes up, kita akan overthink of it. So what we should do is to distract ourselves. Ada orang, dia pergi play game. Some, baca buku. Boleh juga go out, buat kerja, or talk dgn family/friends

Fourth, challenge how you say or view it
Sebagai contoh, kita risau tentang exam, "What if aku gagal?" Change it to "Aku dah belajar and revise, I did my best." Another example: "Dia marah kat aku." Change it to "Apa aku boleh buat supaya dia tak marah lagi?"

Fifth, accept that things may be beyond our control
Tak semua yg berlaku in life kita boleh control 100%. Banyak lagi faktor luar kawalan. So we need to be more accepting of the outcome. If good, be appreciative. If bad, accept it, redha. Learn & improve

Other things kita boleh buat adalah breathing exercise, get outsiders' opinion, be kind to yourself, do journal/diary keeping or write what you're feeling so that boleh see things clearly, and fahami the fact kita overthinking, takde bukti & tak semestinya betul

Some may say "Tapi apa yg aku overthink tu jadi true!" Well, it can be true, it can be false belief. Tak semestinya 100%. We are aware & accept that we overthink, but we should not accept it is what we should do, just because it may be true.

These are some tips most people can do. But if overthink too much until tak function in life or affect life badly, then it's better to seek professional help for support to manage it

Haa amacam?leh relate dengan own life tak?hehehe...untuk aku memang sangat kena laa...so sekarang ni memang ajar diri, asal nak overthink je, cakap ngan diri ok relaks Dayah...benda ni takde apa, benda ni boleh kontrol...benda ni boleh setel...eh benda tak jadi lagi tak payah nak pikir lebih sangat...haaa selalu kawal minda dan emosi sendiri bila mula nak overthink tu...always ingat JANGAT AMBIL KERJA TUHAN...dan aku rasa paling penting that kita kena sedarrr yang kita tengah nak overthink tu...so these kaedah actually helps me a lot!memang banyakkk improve plus banyak gak perangai i dont give a damn aku keluar!hahaha tapi aku rasa it is good for my mental health...hehehe so guys, kalo rasa korang suka overthink tu, boleh la cuba method seperti di atas ni ya...ok korang, nanti aku update blog tauuu...hahaha muahciked!

4 comments:

  1. Thanks for sharing!
    Kadang2 tak sedar pun overthinking, lepas tu stress sendiri.

    Sis, update blog pleasee..
    Rutin tiap pagi bila on pc office, first tab mesti bukak blog ni dulu tau, hehe.
    hilang motivasi pagi bila takde update... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha yezzaaa nantikan update tanpa henti lepas ni hahaha

      Delete
  2. overthinking..kemudian panic attack...time covid ni selalu gak overthinking..lepas tu gelabah sorang2..huhu..tawakkal kpd Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...overthinking may lead to anxiety disorder as well...so memang kena lawan perangai yg satu ni....hehehe insyaAllah as long as kita sedar diri sedang overthink tu kan, kita leh lawan...bukan senang, tapi doable...

      Delete