Wednesday, June 24, 2020

Empat Belas Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (P)


17 Jun 2020 (Day 92)...puasaaaaa buat pertama kalinyaa...haha gigih aku baru terhegeh nak start puasa weh...nak kejar 6 hari masa Syawal ni, so aku wajib start hari ni dan kena puasa straight sampai Isnin depan sebab Isnin depan dah 30 Syawal...huhuhu so kerja macam biasa je hari ni, balik rumah sempat aku masak lemak putih tauhu dan taugeh yang sedappppp sangat!dah la masa makan tu hangat lagi, pasangan plak dengan sambal sotong petai mak aku tu, wallawei!bertambah makan...hahaha...
18 Jun 2020 (Day 93)...semangat berpuasa masih tinggi lagi...hahaa bangun pagi aku sahur maggi kari dengan kimchi...ya ampunnn sedapnyaa...feeling kat Korea plak aku kan...hahahaha then kerja macam biasa, dan sempat masa lunch hour aku keluar pi Maybank untuk pi amik credit card aku...punya lah lama nak dapat, alkisah dari kena scam masa PKP, pastu kena batalkan kad, then reapply, dia post ke rumah tak dapat, last pos ke Maybank Putrajaya je laaa...ha nak jadi cerita ni first time la pi bank masa PKPP kan, ya ampun lenguh kaki kena beratur kat luar...huhuhu dah la panas, puasa plak tu...penat gila rasa!hahaha oh ya saje nak share, satu pencapaian masa PKP adalah aku berjaya habis kan bayar bil kad kredit akuuu...hahaha kagum dengan diri sendiri!hahahah!
dan balik rumah petang tu, ingat nak pi jogging sat. almaklum sejak PKP dan raya ni semua baju lama dah sendat weh!hahaha tapi apa kan daya penat gila rasaaaa...makanya dari pejabat aku terus balik rumah je laa...ingat nak goreng sayur, sekali sampai rumah, mandi semua aku melanguk atas katil sampai dekat berbuka puasa baru turun bawah...ya ampun badan sekarang, tua sebelum usia sangat!hahaha!so aku berbuka apa ada je la, nasi goreng udang, ikan goreng tepung dannnn tempoyak meletop!sedap gilaa...aku tambah nasi sebab tempoyak ni tau...hahaha!
19 Jun 2020 (Day 94)...hari Jumaat...masa lunch hour ada dapat jemputan ke farewell Dr Wafak, ketua #teamkluster di CPRC...so aku dan Nor dah tempah cheesetart...dalam jam 12 lebih kami ke CPRC, excited jumpa semua kan...hehehe...kecoh la jadinya CPRC tu bila kami sampai, almaklum orang lain sibuk kerja, kita terus lah ambil alih tugas tuan rumah, godek pantry nak cari jug la, pi beli air la...hahaha dalam jam hampir 1 petang baru semua berkumpul...oh aku kan puasa, sekali ada yang bawa Texas Chicken, bau dia sangat menggugat iman...hahaha!sakan la bersembang sambil diorang makan...hahaha rindu lah!hahaha...
then sebelum balik ajak Nor ambil gambar depan bilik kaca...hehehe lepas ni takde dah kot datang sini...hari ni aku pakai baju raya tau...kain tu aku suka...aku beli RM30 je untuk 4 meter di Kuching last year...dah la lembut kain dia, sedap je pakai...cantik plak warna tu...hahaha aku suka!tak sabar nak pergi Kuching lagi shopping batik cantik!hehehe...
lepas kerja petang tu cepat aku keluar pi Alamanda...nak belikan hadiah untuk mak abah aku...saje laa kan, aku duk pakai handphone baru, adik aku pun tukar...sian tengok diorang tak bertukar...dah la handphone mak aku cucu dia buat main sampai pecah skrinnyaaa...haaa so dah alang alang beli untuk mak, beli la sekali untuk abah...hahaha balik tu bagi, kemain seronok diorang kan...kecoh sampai aku lupa aku makan berbuka apa, lupa ambil gambar...hahaha!
20 Jun 2020 (Day 95)...gigih masih berpuasa walaupun weekend...so pagi tu mak aku masak nasi daging, aku tolong siapkan sup daging dia...then lepas Zohor kami gerak ke rumah pakcik aku di Shah Alam sebab tak raya lagi ngan Tah aku tahun ni..sebenarnya risau gak nakpi sebab dia dah tua kan, tapi mak aku risau plak dia kecik hati so kita pergi je laa...sampai rumah pakcik aku, aku siapkan acar timun nak makan dengan nasi daging...stress tengok orang makan, nasib pakcik aku pun puasa...so ada la geng kan....hehehe...siap pakcik aku risau tengok orang makan nasi daging beriya, so dia pi simpan nasi untuk kami...then adik aku Grab Food murtabak Tetangga Kita, pakcik aku beli makanan gak kat luar...makan besar kami berbuka puasa hari tu....
malam tu aku rasa last minum jam 9 malam sebelum gerak balik rumah...sampai rumah aku macam penat malas nak minum...tekak rasa gatal dan nak batuk, tapi malas minum air...so cuak...berdebar debar rasa weh...huhuhu memang tido dalam kecuakan aku duk doa jangan la ada pape kan...skang ni gatal tekak ke, batuk ke bersin ke mesti cuak weh...terus aku list kan mana tempat aku pergi seminggu sebelum tuuu...huhuhu...

21 Jun 2020 (Day 96)...aku masih berpuasa...tapi tak sempat sahur sebab terjaga je dah azan..huhuhu masa ni lagi la kering tekak aku...dah la tido dalam cuak makanya tak lena sangat, so aku bantai tido sampai tengahari...bangun dah sakit kepala dan badan...turun bawah rasa macam tak sedap badan, abah aku bising la berjalan kan...hahaha so aku cuak naik atas balik, duk dalam bilik seharian...sampai nak dekat asar baru aku mandi...haaa baru lah rasa segar!hilang rasa sakit badan dan tekak!hahaha denggg then siap siap order makanan guna Grab Food, sebab petang tu kami nak buat celebration Father's Day...tapi aku still berjaga la pakai gak mask bila ramai ramai tu kan...huhuh...adik aku order kek kecikkk je tapi mahal dari Kuebykek...
then kami order nasi arab kambing dan ayam dari kafe kambing kacak, ada order ayam gak dari Kyochon then ada plak delivery pizza hut dari siapa tah aku pun tak tahu...hahaha penuh laa meja kami petang tu...saje celebrate lewat sebab aku puasa kan...dalam 6.30 petang la diorang makan...pasrah la aku tunggu masa berbuka kan...hahaha sedap wehh semua makanan...terbaiklah!bertambah aku makan...hahaha...
22 Jun 2020 (Day 97)...sebab kan makan cam setan sepanjang PKP, puasa dan raya kan, suddenly aku hadir keinsafan nak check darah kat pejabat...makanya aku pi la check dan tadaaaa result darah aku!ni puasa tauuu, kemain tinggi gula dan kolesterol aku weh!patut kalo puasa, bacaan gula kena less than 5.7, tapi bacaan gula aku 6.7!huhuhu untuk kolesterol plak kena kurangd ari 5.2, tapi aku punya 6.33...huhuhu sadis!ok lepas ni kena diet dan exercise lah!dah la hujung bulan Julai nanti kena ambil darah dan jumpa doktor...huhuhu!
petangnya aku ke 3rd Avenue di Cyberjaya...dah janji nak jumpa Bibie, Mrs dan Nily...so aku sampai awal dengan Bie, makanya sempat la kami round bergambar kann...hehehe...tak lama tu baru Nily dan Mrs sampai, sakan la sembang sambil member buka kedai jual kain batik...hahaha Nily balik kampung hari tu so kami duk kirim kain la ke dia...sukanyaa aku kaler camni skang ni, hehehe tak sabar nak pi Terengganu lah macam ni!hahaha...
then dalam kul 7 malam baru kami order dan ngam before berbuka diorang siapkan makanan...yeay sedapnya burger dan ayam goreng kat sini...dah la murah pada aku...kenyang gila makan malam tu...later aku review kedai ni okay...eh lupa kami makan di Harley's Burger & Roaster...gituh namanya...hehehe lepas makan, sembang sembang then carik surau...lepas tu kami pun berpisah laa...aku dah macam tak selesa pun nak lepak kedai lama lama...lagi bapak aku sound kang kalo tau...semalam masa aku cakap macam tak sedap badan pun dia bising suh pi klinik, siap cakap tu laa asyik merayau...kau bising orang berjalan, ko plak sakan berjalan skang ni...hahaha dengg sentap sis tau...hahaha...
23 Jun 2020 (Day 98)...puasa lagi sambung puasa ganti walaupun Syawal dah habis...nak puasa straight sampai Rabu ni insyaAllah...doakan sis ya...hahaha..takde apa sangat hari ni just puasa kat pejabat then balik rumah berbuka puasa...hehehe oh ya hari ni new case Covid19 cuma 3 kes! Alhmdulillah...aku harap sangat semua cepat berakhir, aku dah rindu nak travel ni...huhu cuma hari ni sedih sebab dapat message AA yang cance flight ke Terengganu bulan Ogos nanti...sobsss...kita ubat kecewa kita dengan supper kepok lekor dari Ganung lah Nily tolong belikan...huhuh....

8 comments:

  1. Sedap tak Murtabak Tetangga Kita tu, dah lama nak try tapi tak berkesempatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap. Aku suka la sbb lebih kurang mcm kat indon punya. Nyumsss

      Delete
  2. Replies
    1. tp mahal sgt hahah x berbaloi rasanya hahhaha

      Delete
  3. Sedapnya.tembus bau tempoyak sampai sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe yeayyy tempoyak for life! Hahahaha

      Delete
  4. Gitu entry sekali harung. Terkejut aku sebab banyak dates.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bie ke ni. Hoi mesti dh lama x baca blog aku. Aku mmg buag weekly update since 18 mac la hahaha

      Delete