Wednesday, June 17, 2020

Tiga Belas Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (P)

Sambungan dari: Dua Belas Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (B)

haritu aku cakap taknak sambung kan diari mingguan aku ni kan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) ni kan...tapinya bila tengok content blog dah tak tinggal banyak...lepas ni ada beberapa je entry pasal JJCM, then dah masuk cerita Maldives aku...makanya lepas tu takde cerita dah nak merepek kat blog ni gara gara takde travel mana sepanjang PKP ni kan...makanya aku teruskan juga la dengan cerita mingguan aku ni!hahahah...pastu awal awal PKPP ni banyak juga norma baru yang aku alami dan lihat...so boleh la update lagi...hahaha lagi plak sejak sejak beli handphone baru ni, rajin kemainnn ambil gambar!eh!hahaha...

10 Jun 2020 (Day 85)...masuk kerja pagi ni, kalut gila cerita pasal orang sakit perut makan masa majlis bacaan yaasin semalam, so sebabkan aku yang order suspected food tu, makanya gigih la aku membantu 'menyiasat' kejadian tersebut...jadi kecoh sebab opis aku ni kan food safety, makanya jadi besar gak la kan isu ni...hehuuu...rasa macam penat sungguh pagi tu tak henti kecoh isu ni, masa dekat lunch rasa macam penat nak keluar so order Grab Food je....usha punya usha terus order nasi ayam hainan dan stevia white coffee kesukaan aku yang dah lama gilaaa tak makan!last makan adalah last day kerja sebelum PKP...hehehe...bestnya!
11 Jun 2020 (Day 86)...sejak semalam kami semua dah start kerja, so umah mak aku memang penuh dengan cucu sebab abah aku tak bagi lagi hantar cucu dia ke taska...makanya dari semalam 4 ketul ada kat rumah tu, mak aku jaga...so aku pun takde apa nak tolong, just bangun awal pagi, then aku gorengkan mee untuk diorang...pastu tapau sikit buat breakfast aku...heheh...

tengahari Seri ajak join celebrate lagi sekali big boss...kali ni dengan bosses yang lain...so kita jadi tolong angkat kek la memandangkan kek kali ni besar dalam 5 kg kot, so sebab aku paling sado, aku la yang angkat...hahaha...kenyang makan kek je hari tu tauuu...hahaha!

dan lepas kerja tuuu aku pergi ke Bubblegumwax di Bangi...yaa ampun happy gila pergi ni walaupun nervous nakpi kan sebab baru buka semalam lepas PKP...cuak gak pi tempat gini, tapi lepas tengok persiapan mereka dalam menangani Covid-19 tu, rasa lega la juga...abes semua pakej aku ambil, sampai sejam lebih aku kat situ!keluar tu rasa best gila, macam new DJ dah....kahkahkah!omg i am really addicted to Bubblegumwax!hahaha...
12 Jun 2020 (Day 87)...hari Jumaat masuk pejabat, sekali nak dekat lunch hour, Kakmyza call ajak makan durian kat bus stop bawah...ada pakcik datang jual durian...haa turun la seronok gila makan durian sedap gila kat tepi jalan tu wehhh...dah seronok makan, sekali ehhh Kakmyza belanjaa plak...Alhamdulillah patut lain macam sedap durian ni...Pak Abu yang jual durian ni famous rupanya, dah la murah RM18 je sekilo tau...berbaloi sangat!



dan lewat petang Jumaat tu kami buat la sesi serahan hadiah dan bergambar dengan Kak Izan, PT senior kat pejabat aku yang akan bertukar keluar...haa Kak Izan ni keje kat pejabat aku dekat 16 tahun kot, lagi lama dari aku....hehehe dia pun dah bertukar keluar, yang aku ni entah bila agaknya kan nak cari angin baruuu...hehuuu...dan petang tu aku lari pi Tamarind Square kejap beli barang nak masak masak esok!
13 Jun 2020 (Day 88)...aku malas nak bangun awal...memang melingkar dalam bilik sampai tengahari sambil tengok drama korea...hahaha turun je aku terusss zaaa masak aglio olio pedas meletup versi tekak melayu untuk lunch...dah siap tu, makan then aku start bersilap nak masak nasi arab!perghh bukan kaleng kaleng menu aku kannn...taknak kalah tau...hahaha aku masak nasi arab ayam, kambing dan juga kari kambing...siap la sekali sambal dan acar nasi arab tu....hahaha...later aku share resepi eh...hehehe setel masak dekat jam 4 petang gak sebab aku masak rileks rileks je....
then dalam jam 5.30 petang aku turun penuh dah family aku sampai...nak celebrate birthday anak buah aku yang keempat!besday dia masa PKP hari tu, so baru nak sambut la ni, ada semua orang...sebab memasing dah leh rentas negeri dengan senang hati kan...Alhamdulillah makanan semuaaa sedap belaka petang tu dengan nasi arab aku, chicken pie mak aku, mihailam dan chicken chop kakak ipar aku dan desserts dari adik aku...nyummy!sebelum makan kita sakan bergambar dulu!
14 Jun 2020 (Day 89)...hari Ahad memang melanguk je kat rumah sambil layan drama korea...sejak lepas PKP tu aku jadi gila balik tengok drama korea...hahaha baru je abes layan Fated to Love you, now tengah melayan Dinner Mate...hehehe haish berangan nak cari dinnermate lah sorang....hahahaha!dan petang tu abang aku sekeluarga datang lagi melepak sambil makan makan...then masa dia nak balik malam tu dia cakap tayar aku macam takde angin kena paku...terus aku decide nak EL je la esok, nak hantar kereta pi workshop...

15 Jun 2020 (Day 90)...pagi tu aku keluar cari workshop nak buang paku tayar, sambil panjang pikir aku ni dah alang alang cuti kan...hari weekdays plak tu...so aku contact Bie untuk teman aku pi Sungai Besar, nakpi umah maklong ambil baju yang tertangguh dari sebelum PKP...setel kat workshop, aku pi opis jap amik barang, then jumpa Bie kat Ayer@8  dan kami breakfast di Rumah Makang, Cyberjaya...first time aku makan di luar sejak PKP bermula 18 Mac 2020 lepas..nervous hoih!hahaha tapi new norm la, meja ada pangkah pangkah, nak masuk kedai makan kena check suhu dan scan code...hehehe...
lepas tu kami gerak ke Sungai Besar, sempat singgah makan mentarang dengan kedai penuh SOP gak...kagum tau kedai kat kampung pun kena patuh SOP...hehe then lepas 2 jam lebih baru sampai rumah maklong, kejap je la singgah tak berani nak lama...huhuhu lepas tu sempat mencari ikan segar kat Sungai Besar, terjumpa buaian tepi pantai singgah laa nak ambil gambar...lama tak travel rasa meroyan plak nak bergambar!hahaha then gerak balik, singgah pasar Pasir Penambang beli lagi ikan...hahaha gila kan murah dan freshhh...
balik tu sempat singgah solat di R&R Kundang...again a new norm!nak masuk toilet dan surau kena scan code yaaa...haa bagus...dan dalam surau takde dah telekung dan sejadah disediakan, ada penanda penjarakan sosial gak dalam surau...pastu rasa comel plak nampak abam abam pegang sejadah masuk surau...hehehe!dan lepas tu kami pergi dinner dengan Mrs di Kay's Steak & Lobster...ni lagi canggih, menu pun kena scan pakai handphone sendiri tau...hahaa bagus gilaa...enjoy tengok new norm hari ni, moga berkekalan dan kita pun boleh adapt la dengan new norm ni...dan semoga kita semua dilindungi dari bahaya pandemik Covid-19 ini...insyaAllah...
16 Jun 2020 (Day 91)...kerja macam biasa...masa lunch aku tapau McD hahaha beriya tak breakfast konon nak diet...sekali nasi lemak ayam dua ketul kau bantai untuk lunch kan...hahaha makanya petag tu kita pi la acah acah jogging kat tepi tasik...hehehe ramai gak orang petang ni...memasing pun dah lama gian nak berpeluh kan...yela, masa tak dibenarkan lagi pun dah ramai langgar arahan, ni kan plak bila dah dibenarkan kan...hehehe...






oh ya sebagai kenangan, minggu ni dah takde daily sidang media oleh DG KKM dahhh...akhirnya selepas 3 bulan kan...sian DG aku...aku rasa sepanjang 3 bulan lebih ni, 2 kali je takde sidang media iaitu masa bulan puasa tu sekali, PM suh DG rest, dan pada hari raya pertama...tapi orang di CPRC tetap kerja hari hari tau....sebab walaupun takde sidang media, DG KKM tetap akan keluarkan press statement setiap hari mengenai data dan updates mengenai status Covid-19 di Malaysia...gituuu...

2 comments:

  1. Jumpa je DJ ni port2 cantik tuk bergambar..kite ni balik kg sabak bernam pon x tau ada tmpt2 camni

    ReplyDelete