Thursday, December 5, 2019

36th Birthday Trip: Day 5.2 - Red Tour - Kapadokya Seramik, Han Restaurant, Uchisar & Open Museum, Cappadocia


ingatkan dah sampai masa nak makan dahhh...sekali rupanya kami singgah di Kapadokya Seramik ni...huhuhu pasrah laaa...memula excited gak sebab masuk tu kami dibawa ke tempat diorang tunjuk cara pembuatan seramik ni...masa dia bagi penerangan tu diorang ada hidang apple tea, sedap!haa pastu siap ada ahli jemaah yang diajak laaa bersama nak bentukkan seramik ni...best la kan, aku memula nak offer diri gak, sekali ada aunty tu beriya nak, aku kasik chance laaa...hehehehe...
selesai sesi penerangan dan demo buat seramik tu kami pun dibiarkan laa duk dalam kedai tu usha barangan seramik yang ada...mahal la kan...tapi kitorang takde nak beli apa pun, so lajuuuu je aku keluar lepak dalam van balik...sekali punya tunggu, bapak lama wehhhh...ada family dari India tu sakan nauuuu membelinya...sobsss...bab ni yang tak syiok kalo join tour gini...huhu pasrah je laaa...
bila semua masuk van, guide cakap ok kita nak pi makan...tapi tempat makan 1 jam lagi baru sampai...terus rasa emosi...hahaha sekali tak sampai 5 minit perjalanan, eh dah sampai...cehhh pandai mainkan perasaan orang kannn...hahaha dan yang bestnya lunch kali ni adalah buffet!yeay!kemain sakan aku makan, lagi dapat makan ayam peha tu...sebabnya duk makan ayam yang dah potong-potong takde tulang or kebap ayam je sejak sampai sini...dapat ayam peha seketul tu nikmat dia lain macam!hahaha bertambah tambah aku makan kat sini....siap ada nasik kan...memang sakan laa...dessert dia pun banyak gilaaa...seriously terbaiklah...hehehe...cumanya untuk air kat sini ke bayar sendiri...aku order air coke dalam TL8...
lepas dah kenyang, kami menuju ke arah tempat tertinggi di Cappadocia katanya iaitu Uchisar...kat sini yang paling tinggi tu adalah istana dia, tapi kami tak naik sampai istana tu, sekadar di bawa kat area bawah Uchisar tu, nampak laaa istana tinggi tu...kat sini aku macam seronok sikit sebab apa tau...sebab ada warna warni menarik!hahaha 2 hari aku duk Cappadocia ni, 2 hari la aku ngadap semuaaa tempat kaler coklat jer...dah la mendung kan...so memang aku rasa pemandangan aku selama 2 hari ni kelammmm je weh!nasib baik gak la baju aku colorful...hahaha tapi kat sini aku happy sebab banyakkk warna warni...bunga pun segar bugar...hehehe...
dan akhir sekali untuk Red Tour ni, kami dibawa ke Goreme Open Air...kat sini famous dengan church dalam batu yang ada lukisan berwarna...tapi aku masa ni macam dah tak lalu nak tengok kaler coklat dan dengar cerita pasal kristian dan masuk church...hahaha makanya aku nampak kerusi kayu yang comel, aku nak duk situ je...aku cakap ngan Sue ko pi la jalan sendiri hahahaha...gigih Sue siap masuk church yang ada lukis warna biru ke apa tah...kiranya lukisan dari dulu kala masih bertahan sampai skang ni...
sib baik laaa takde lama sangat kami lepak kat sini...sebabnya macam dah petang gak masa ni kan...so lepas semua berkumpul di pintu masuk tu kami pun bergerak ke van dan lepas tu kami semua dihantar pulang ke Goreme...kami berdua terus jalan kaki untuk balik ke hotel...ingat nak tumpang solat kat hotel, tapi takde tempat nak ambil wuduk plak...so kami ambil telekung dalam luggage dan bawak bersama menuju ke masjid di pekan Goreme tu...

2 comments: