Monday, December 30, 2019

Good Bye 2019, Hello 2020

hai korangggg...hahaha so dah sampai ke penghujung 2019!yeay penhujung dekad katanyaaa...hehehe so macam biasa laaa aku suka je gegatal nak buat post recap balik semua yang berlaku dalam tahun 2019 ni kan...tapi aku malas nak tulis satu persatu macam dulu...hahaha so aku share apa teringat je la ya!hahaha so by the way tahun ni ramai adik kepada kawan rapat aku kawin di mana, awal tahun 2019 menyaksikan adik Irma dan adik Asie kawin!hahaha tercengang laaa kakak-kakak masih membujang haaa...nasib baik adik aku tak kawin sekali tahun ni, kalo tak mau lagi krik krik krik...hahaha selain adik diorang ni, adik sepupu aku yang 10 years younger pun kawin, anak-anak buah aku pun kawin dannnn pasangan legend iaitu Ajib ngan Jijah pun akhirnya bertemu jodoh....Alhamdulillah...I am happy for them tapi aku dah pasang azam dah, tahun 2020 ni aku nak kawin!so korang tolong aminkan dan doakannyaaaa....hehehe...
dan tahun ni juga aku menggila dengan selfcare...hahaha aku beli baju banyakkkk, asyik shopping je especially bila ada trip tau...nak ootd...gatal sampai rasa taknak pakai baju dah pernah pakai kalo pi jalan tu..gila kan...pastu bak kata Bie #latepubertyhits hahaha sebabnya umur 36 tahun baru nak pakai blusher, beli toner, beli serum, beli sunblock...hahaha siot je kan...pastu since awal Oktober pun aku duk pakai contact lens, rajin membawa diri ke pusat pusat memanjakan diri...pi spa la, pi bekam la, pi urut la, pi waxing laa...hahaha habes duit weh hobi baru ni, tapi aku enjoy!ada masa hujung tahun tu darah aku naik gila sampai kena pi klinik, so lepas tu lebih kerap aku manjakan diri...jangan stress or overthinking....hehuuu dah la ada sekali masa bekam tu, adik tu cakap aku macam ada gangguan...cuak aku terusss cari ustaz...alhamdulillah takde apa...ustaz cakap maybe sebab terlebih makan tu...hahahaa...dengggg...tapi seriously ustaz cakap kalo ada, masa aku masuk tu dia leh nampak dah...lega weh...
dan tahun ni gak aku aktif dengan Alumni FST UKM...aku dijemput jadi penceramah di Seminar Bicara Alumni, share pengalaman aku dari zaman belajar sampai ke kerja dengan adik-adik Sains Makanan...best gak la aku rasa walaupun entah apa aku merepek masa ni...then aku dijemput gak untuk jadi tetamu di Jamuan Raya FST, duk ngan dekan kau...tak kenyang aku makan...hahaha then aku join juga Majlis Makan Malam Amal FST juga...memang best...semoga boleh menyumbang lagi pada bangsa dan negara...insyaAllah...selain tu aku duk layan buat misi NGO dayah jamal gak tahun ni di Banda Aceh...insyaAllah tahun depan nak buat lagi, semoga mendapat sokongan lah dari semua...hehehe...
oh ya aku dapat anak buah baru tahun ni...hehehe lahir masa penghujung Ramadhan aritu...Alhamdulillah menjadikan 4 orang anak buah aku...kalo jalan reramai skang memang serabut weh...aku rasa ramai nauuu anak buah aku...memasing dengan perangai memasing...hahaha dan dalam pada tu, bulan Oktober memang sejarah hitam keluarga betul laa...bila nonstop berderet tiap minggu budak-budak berjangkit chicken pox sekali last mak aku berjangkit!Allahu menduga sungguh laaa...huhuhu penat gila weh masa ni aku...dah la aku demam...sobs!pastu tahun ni banyak nauuu sakit aku....demam, batuk selesema memang countless dah, boleh plak hujung tahun kena bisul besar gila bawah ketiak, siap pecah abesss basah baju weh...kena pi klinik dia cuci siap toreh tak berbius, sakit gila weh...tak setel bisul, tumbuh plak ketumbit di mata...Allahu, dugaan sungguh!tu belum tekanan darah naik sampai 177/144!gilalah!semua ni membuatkan aku rasa aku dah tua, patut dah kena jaga makan, pi exercise...ni tak aku makan macam hapeee je skang ni...huhuhu so again, azam 2020 aku nak jaga makan dannnn banyak kan exercise...hahaha berapa puluh kali renew azam ni tah....hahaha...
dalam banyak yang best dan happy tu, tahun 2019 ni aku rasa antara benda tak best jadi adalah aku kehilangan Dr Chin yang meninggal dunia akibat lung cancer...Allahu, tapi aku syukur sangat, dia pergi tu aku sempat tengok...memang ngam ngam aku sampai Malaysia, kawan-kawan ambil aku di ERL untuk kami ziarah Dr Chin yang dah nazak...huhuhu seriously aku rasa kehilangan dan buat aku banyak fikir pasal kerja ni...huhuhu tapi hikmah semua ni, Alhamdulillah aku pun makin close dengan wife dia...aku harapkan silaturrahim ni berkekalan...selain Dr Chin, pakcik Zahar aku pun meninggal secara mengejut awal bulan September lepas...huhuhu satu kehilangan besar dalam keluarga kami...then aku dikejutkan juga dengan pemergian kawan sekolah aku yang menderita barah payudara...huhuhu...Al Fatihah untuk mereka yang beragama Islam...
nak cerita pasal kerja ni, banyak nak cerita sebenarnya tapi entah laaa aku rasa malassss...not a good year for me tahun 2019 ni...so aku malas nak recap...hahaha banyak perubahan berlaku, ada yang tak best, ada yang biasa biasa je...cuma apa aku belajar, kita memang takleh puas kan hati manusia ni...kita dah buat terbaik pun, kalo orang tak suka dan tak appreciate kerja kita tu, pi mampus dia...nothing to do with us...aku belajar yang, in any negative situation, kalo kita berjaya kekalkan positive vibes kita, then kita WIN!tu je...yang lain kita persetankan je....haaa tapi macam mana pun, tahun 2020 nanti ada cabaran baru untuk aku...tapi aku malas nak pikir lagi...hahaha aku nak bercuti je!cumanya aku doa tahun mendatang lebih baik untuk semua orang di tempat kerja...oh yaa, tahun ni aku mula jadi lead auditor, mencabar gak la lagi bab nak buat report...tak reti aku nak buatnya...huhuhu then aku pergi interview PhD tahun ni untuk kali ketiga, entah dapat entah tak tu kan...hahaha semoga dapat laaa aku sambung belajar tahun 2020 nanti...korang amin kannnn please!
pastu apa lagi eh, oh ya tahun ni gak menyaksikan aku being soooo selfish!selama ni aku suka jaga hati sana, jaga hati sini sampai hati sendiri takde sape kisah dan jaga...makanya tahun ni, aku memang buat keras kepala aku je...lantak korang lah, aku malas nak bagi muka dah...aku rasa makin bagi muka, makin pijak kepala diorang ni, makanya good bye laaa jadinya...macam aku pernah cerita la masa besday aku, tahun ni Allah banyak tarik nikmat berkawan aku...aku dah jadi super selective demi menjaga hati dan kesejahteraan sendiri...tapi takde la aku nak putuskan silaturrahim, cumanya aku jarakkan diri, jauhkan diri je laaaa...supaya tak menyakitkan dan menyusahkan hati lagi...gituuu kekdahnyaaa....well, orang datang dan pergi kan dalam hidup kita...ada yang membawa blessing, ada datang bawa dugaan...so terpulang pada kita untuk handle...
dannn oh yaaaa dannn paling best aku rasa nak tepuk bahu sendiri adalahhhhh tahun ni aku buat keje gilaaa plus acah acah berani...aku pergi buat confession and demand for jawapan kat crush aku weh...setelah beberapa tahun memendam rasa, gituuu...tapinya kena reject!hahaha tapi takpe, aku still nak kagum ngan diri sendiri sebab buat pertama kalinya aku berani buat confession gini setelah 36 tahun tau...hahahaha tak pe, tak pe, sis move on lepas ni...tahun 2020 aku tak nak ingat dah crush yang ni, kalo aku pi stalk gak, aku kena sedekah RM100 sekali stalk...hahaha gitu...boleh?hahaha...oh by the way, he will always be my crush gitu...the way he rejected me actually buat aku lagi respect dia...semoga Allah kurniakan yang baik baik aje untuk dia dalam hidup ini...Aminkan juga guysss...hehehe...

dan aku jumpa quotes kat bawah ni...aku rasa this is soooo me!2017 dan 2018 merupakan tahun yang agak mencabar untuk aku...banyak gilaaaa benda aku belajar, pikir, over pikir pun ye jugak...but then 2019 aku slowly heals...insyaAllah 2020 aku will get better!yeahhhh...InsyaAllah...selain azam nak kawin, nak kena jaga makan, nak exercise, aku seriosuly kena turun kan berat badan balik ni sebab nyaaa bila tekanan darah aku naik aritu, pi klinik doctor refer aku ke klinik obesiti...hahaha demmm kena jumpa dietitian nanti...then hujung bulan 3, 2020 nanti nak kena buat full blood test, so doktor suh jaga makan dan regularly exercise...sobbbsss moga aku istikomah laaaa...lagi doctor scan lutut aku pun makin rapat tulangnya, so doktor memang cakap kenaaaaa turun kan berat!heheheh....pasrah!
haaaa ok dah laaa cerita 2019 ni aku rasa...so dikesempatan ni gak aku nak say sorryyy kalo aku pernah buat salah silap, terlepas kata dan taip dalam blog ni, or aku pernah menjadi seorang yang toksik dalam life korang pun, aku minta maaf...aku takde niat pun, maybe niat aku lain, tapi terjadi toksik plak...so sorry...insyaAllah aku akan perbaiki kesilapan dan kekhilafan aku sendiri to be a better version of me...oh ya, aku macam nak beli kereta baru lah tahun 2020 ni...ehemmm agak agak kereta apa yang best eh...hehehehee!so korang doakan yang baik baik untuk aku yaaaa tahun 2020 ni, dannn semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua senantisa...Amin!ok bai muahciked!

14 comments:

  1. Aku aminkan panjang-panjang yang nak kahwin 2020 tu. Aminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha macihhhh...nanti aku jemput tauuu kali jadi 2020 ni kenduri...hahahaha

      Delete
  2. Salam DJ..semoga dipermudahkan segalanya..amin❤

    ReplyDelete
  3. semoga impian tercapai..doa2nya diperkenankan..aamiin.

    stay healthy and wealthy (blh melancong jauh lagi) and happy..

    ReplyDelete
  4. Semoga tahun 2020 akan jadi tahun yang paling best untuk awak. Saya suka gilaaaaaaaaa blog ni. Asal stress kat office je mesti bukak blog ni.

    Walaupun still single, u have such a good life. Please keep writing & inspiring other people.. :)


    -MR-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnnn...tqqq MR...
      Alhamdulillah, semua pun ada good life. Mereng here n there tu biasa la, nama pun manusia kan...hehehe insyaAllah semoga yg baik2 utk kita semuaaa

      Delete
  5. haiipp... panjang nau entry luhan hati, hihihi.. tak boleh komen satu2, cuma nak habaq, semoga urusan dipermudahkan, di pertemukan jodoh baik2, kawan baik2, happy selalu, sihat selalu, dan baik semuanya selalulah.. yakin boleh, caiyok, fighting, and tak putus update blog, sebab blog DJ menghappykan hidup sayerrrr...hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe Alhamdulillahhh sejuk hati baca...ada juga manfaat menulis ni kan...hahaha doalaaa terus istikomaj menulis hahaha

      Delete
  6. Salam DJ ....

    Alahaiiii sedihnya ... tapi since itu bukan jodoh DJ ... Insya Allah, ada di luar sana yang sedang menanti DJ ... so jgn putus asa yaaaaaaaaaa

    Saya doakan yg TERBAIK buat DJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam enghaz. Hehehe alaaa jgn la sedih2...meh tlg crikkan sorg meh yg kat canada tu...hehehe

      Aminnn tq enghaz!

      Delete
  7. Aku doakan yang terbaik untuk kau. Moga Allah murahkan rezeki kau dunia akhirat. And yang lain2 aku rasa dah kupas dalam DM. Lastly, xnak beli kereta terbang ke. Kan dah 2020. Kbye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn...yg terbaik utk kita semua. Aku dah booking dah keta tp stock xde lg 0

      Delete