Wednesday, November 6, 2019

36th Birthday Trip: Day 2.2 - Hagia Sophia @ Ayasofya Museum, Istanbul


lepas puas bergambar, kami ke Hagia Sophia @ Ayasofya Museum plak...berdepan dengan Blue Mosque tadi...haa kalo datang masa pagi, ambil gambar Hagia Sophia ni memang kelam la, sebab dia membelakangi matahari...nanti aku share gambar masa petang, dia cerahhh sikit dengan lighting matahari...hehehe...
masa sampai ni, ramai dah orang beratur nak beli tiket weh...so pasrah je la, nasib baik laju gak line beratur...masa beratur tanya tau line tu untuk beli tiket orang tour group yang dah ada tiket dan beratur nak masuk dah...sebabnya macam confusing sikit masa tu...sebenarnya kita leh je beli sesiap tiket nya, tapi aku malas...so beratur la jawabnya beli tiket...
harga tiket masuk ke Hagia Sophia Museum adalah TL72...kalo beli museum pass lagi murah rasanya tapi sebab takde plan nak masuk banyak-banyak museum kat Istanbul, so kita beli tiket untuk masuk Hagia Sophia je la kan...haaa dah beli tiket, then beratur lalu masuk tempat dia scan body dan bag, baru la dapat masuk ke dalam perkarangan Hagia Sophia masa ni....
untuk yang tak tahu, Hagia Sophia ni merupakan salah satu bangunan lama di Turki di mana ianya pernah menjadi sebuah church dan juga pernah menjadi sebuah masjid...bertukar-tukar mengikut pemerintahan masa tu...aku pun takde la baca sangat sejarah ni, Sue je yang gigih study sejarah...kagum aku sebab biasa dia paling malas membaca, tetiba pi Turki plak dia rajin membaca sejarah ni...hahaha aku masa masuk ni je aku dah start rengsa sebab ramai orang weh...kalo tak bayar tiket tadi, memang aku ajak Sue blah dah...hahaha...
aku akui aku tak tau sangat sejarah dan takdan baca so aku masuk ni dengan jiwa kosong je laaa...huhuhu makanya masuk dalam, blurr...Sue ajak dengar video yang ditayangkan pun aku blurr...tapi aku rasa Sue pun blurr sebab kejap je tengok video, pastu dia ajak aku blah cari port amik gambar....hahaha hampeh kan kami...huhuhu...so kami ambil gambar kat luar dulu...
dan kemudian kami melangkah masuk ke main hall Hagia Sophia ni...terpegun jap...besar, cantik cuma uzur sikit la...lagi terpegun tengok ramainyaaa manusia...dah la hampir separuh main hall ni ditutup sebab sedang renovation...pasrah je la tak dapat ambil gambar penuh sebab penuh dengan scaffolding kot nama besi besi ni...
dan kita ke depan sikit, nak ambil gambar, kat depan ni baru la nampak kat belah atas tu ada gambar Jesus di antara nama Allah dan Muhammad...memang diorang tak buang la, sebagai tanda menunjukkan bangunan ni pernah jadi church then jadi masjid...dan kini menjadi museum untuk kunjungan orang awam...masa nak ambil gambar sini la aku start rasa rimas dan panas...maybe sebab geram tak dapat gambar yang cantik gak la...terus ajak Sue duduk kejap tepi tu...hahaha..panas badan dan panas hati ramai nau orang...hahaha...
lepas tu kami gerak ke belah tepi main hall ni...aku suka dengan lampu kat dalam Hagia Sophia ni..haa masa ni sibuk la both of us usha IG orang tengok mana port cantik nak bergambar dalam ni....hehehe ni masalah orang gila IG ni, bukan nak hayati sejarah sangat, sibuk nak posing plak...lagi dengan ootd hari ni, semangat terlebih la nak berootd...hehehe...
lepas tu kami bergambar kat belah tepi main hall, takde sangat orang kat sini masa ni...tapi yang takleh blahnya Sue aku suh ambik gambar gini tak jadi, gambar gitu tak jadi...pasrah je la aku kan...hahaha last-last lepas tengok beberapa contoh kat IG baru la kami berpuas hati...hahaha redho je la Sue oi travel ngan aku yang dah syiok nak ootd ni haaa...kuikuikui...
lepas dah puas bergambar di bahagian bawah, kami naik pula ke tingkat atas...jalan nak naik ke atas ni bukan tangga tau, dia macam jalan berbatu...rasa sejuk je batu dia ni, tapi entah kenapa aku panas sampai berpeluh kat dalam ni...huhuhu...menaik masa ni penat gak weh sebab beberapa kali pusing gak masa ni, semput aku...hahaha...dah la dalam beg takde air, lupa beli...hausnya lahai masa ni....tak sabar nak keluar je sebenarnya ni...
sampai kat atas ni, tak lama pun kami lepak...ambil gambar pun ala kadar je dah aku...rasa macam exhausted dan penat sangat dah dalam ni, dengan rimas sebab panas lagi...sedang dingin je...entah aku memang tak selesa kat dalam...makanya cepat-cepat la snap gambar dan ajak Sue turun..hahaha sian Sue, dia beriya nak menghayati Hagia Sophia, tapi aku plak rengsa kemain duk dalam ni...hehuuuu...makanya aku rasa dalam sejam je kat lepak dalam Hagia Sophia ni...hehuuuu...takpela kami ada banyak lagi nak terjah lepas ni...
laju aku ajak Sue keluar, sekali keluar baru lepas hujan rupanya kat luar...dah mendung weh...tapi sib baik dah reda cumanya mendung la...nasib baik dah siap ambil gambar Blue Mosque siap-siap tadi kan...lawa la juga...hehehe...so kami cepat-cepat pi cari air mineral sejuk then cari tempat duduk untuk berehat...aduhai dah tua ni, lemau sungguh rasa badan bila travel kan...hehehe so melanguk la kami berdua kat kerusi di Sultanahmet Square tu, depan fountain antara Blue Mosque dan Hagia Sophia melepaskan lelah...
hilang penat barulaaa kami mula bergambar semula...ambil gambar Hagia Sophia dan Blue Mosque dari arah fountain...memang gah berdiri laaa dua iconic building di Istanbul ni...seronok aku duk hotel area sini, memang hari-hari akan lalu sini dan layan view yang indah ni...tapi antara both building aku lagi suka Blue Mosque, lagi cantik dan menawan....
oh ya nak cakap kat Istanbul ni memang merata kita akan jumpa kereta tolak ke apa nama benda alah ni, dan diorang akan jual simit, jagung dan juga chestnut...tapi sebab pernah baca jagung dia tak best, so memang kami tak beli langsung...chestnut plak aku memang tak bape suka, lagi la memang tak pandang langsung...hehehe cuma simit je la kami cuba, tu pun cukup lah sekali saja...

8 comments:

  1. mahalnya dah tiket masuk hagia sophia tu..last year pergi 40TL ..kalau saya 72TL kena pikir 2 3 kali tu nk masuk.
    entry semakin menarik ni.tak sabaq nk tunggu kesah selanjutnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la mahal sgt tp sbb dah kata main attraction kan, pasrah je laaa...hehehe

      Yeahh silakan tungguuu cerita selanjutnyaaa heheh

      Delete
  2. Panas badan n panas hati katanya....sbb orang ramai....hahaha kita sama sis...klau ramai sgt orang...mmg sgt2 rengsa...nak ambil pic pun susah sgt...huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kannn...xselesa sangat tu cpt2 keluar tuu..hehe

      Delete
  3. Apa Mak Ngah, bibir dah meghah tapi moo ke laut. Boleh ku bayangkan kegigihan Sue layan kau kena sampuk jin OOTD ni kan. Puberty hits late katanye

    ReplyDelete