Friday, November 15, 2019

36th Birthday Trip: Day 3.1: Blue Mosque AGAIN, Taksim Square & Taksim Istiklal, Istanbul

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: Day 2.4 - Galata Bridge, Balik Ekmek & Hodjapasha Culture Centre, Istanbul

hari kedua di Istanbul, kami mulakan hari pada jam 8.30 pagi...plan asal nak breakfast kat luar, tapi macam dah lapar dan kedai nakpi tu macam jauh plak...sooo kita turun makan kat hotel je la dulu...hari ni ada dessert eclairs tu, so memang aku bantai makan tu je, pastu gigi aku ngiluuu sebab makan banyak manis...hahaha!
dari hotel kami nak tram station, so memang akan lalu Blue Mosque lagi la kan...so sebab semalam tak dapat masuk bahagian tepi yang nak sangat aku pergi tu, makanya pagi ni kami singgah lagi masuk ke Blue Mosque...kat Turki ni dalam masjid pun ada anjing tau, merata-rata ada anjing dan anjing dia macam baka Europe dah kemain besar...huhuhu stress aku...
so finally dapat gak la masuk kat ruang tepi Blue Mosque ni...semalam hari jumaat dia tutup area sini...dan hari ni kami sampai ramai gilaaa dah orang..siap ada line panjangggg tengah queue nak masuk kat tepi tu...aku aim nak ambil gambar macam Hang Dhamin kat tempat binaan kecik ni kau pun tak tau apa namanya...tapi dari situ nampak laaa Blue Mosque ni dari tepi...ada group dari mana tah, ya ampun lama gilaaa bergambar siap buka jubah yang diberi lagi...kemain seksi dia bergambar dalam masjid...masa tu aku dah mula emosi dah...dah lama tu satu hal, pastu tak respek masjid buka jubah bagai...eh kauuu kan!sakai sangat perangai...
sampai turn aku bergambar, tengok gambar takde la lawa mana...hahaha maybe sebab matahari dah naik kat belakang tuuu...makanya kita pasrah je laaa apa yang ada...tapi tetap tak putus asa kan...nanti nak datang lagi ambil gambar kat sini...hahaha gigih tau!hehehe...
lepas tu keluar dari Blue Mosque, singgah kat fountain depan tu ambil gambar lagi...masyaallah lawa sangat Blue Mosque ni kalo waktu pagi sebab matahari direct pada dia...cantik sangat...dengan langit membiru tu...seriously memang tak jemu cuci mata tengok view kat Blue Mosque...rindu plak rasanya nak melepak kat kerusi depan fountain tu...
dan tak lama tu kami ke Sultanahmet Station untuk naik tram ke Kabatas Station...macam biasa, touch je Istanbulkart tu, aku tak tengok plak berapa TL dia caj sebab memang dah ada duit dalam tu kan...dan kart tu kami share je...then sampai Kabatas Station, sempat la aku topup Istanbulkart dalam TL40 lagi sebabnya malam nanti kami nak naik bas pergi ke airport, takut tak cukup baki plak kan...senang je nak topup ni sebab kat certain station memang ada kiosk nak topup Istanbulkart ni...
dan dari Kabatas Station ni kami jalan kaki sikit menuju ke Funikeler Station untuk menuju ke Taksim...funikeler ni aku rasa macam lebih kurang kereta kabel kat Penang Hill la, dia naik turun je antara Kabatas dan Taksim tu...hehehe sebabnya kawasan Taksim ni berbukit, kiranya macam atas bukit laaa...kalo nak daki, memang menonggeng la punggung....
sampai kat atas tu, keluar je dah sampai Taksim Square...so sebab aku tak berapa study sangat memula blurrr gak mana nakpi...hahaha Sue dah laju ke tengah square tu ambil gambar...aku macam terkesima eh ada apa sini, nak ambil gambar apa...hahaha adoi teruk nau blurr aku skang ni...bahana tak study sangat kannn...hehehe...lepas dah pulih akal, baru join Sue ambil gambar kat tengah Taksim Square tu...
aku baca blog Hang Dhamin cakap kat square ni ada satu Watson yang mampu membuat kaum wanita histeria katanya...so aku ajak la Sue masuk sini...pastu Sue jeling aku...hahaha dia cakap buang tebiat ke apa tak pernah ajak masuk Watson pun selama ni kalo pi mana-mana...hahahahaa denggg...apesal kawan kawan aku ni tak supportive tauu aku nak melawa sikit...hahahaa...so kami masuk la kejap, takde la histeria sangat aku sebab aku rasa harga dia sama je ngan Malaysia...hahaha tapi sempat la aku sambar mask beberapa keping buat pakai malam-malam...hehehe...
lepas tu kami pun keluar menuju ke Taksim Istiklal...ok aku asalnya konpius gak apa beza Taksim Square dengan Taksim Istiklal ni tau masa buat itinerary...main masuk jeee tempat ikut orang...hehehe so basically, Taksim Square tu tadi la bulatan tengah alam tu, takde apa sangat...but then yang meriahnya Taksim Istiklal ni la...dia satu jalan yang panjanggggggg, ada rel tram kat tengah dia...kiri kanan memang penuhhhhh dengan memacam kedai...dengan dessertnya, dengan baju nya, macam-macam lah!nak senang cerita follow je rel tram tu...untung kang terserempak laaa dengan Galatasaray Tram yang merupakan nostalgic tram tuuu...
lepas seketika berjalan, nampak laaa aiskrim Turki yang famous tu kan...yang dia duk main dengan perasaan kita tu kan...kat sini memang banyak laaa orang jual aiskrim ni, tapi aku stop kat sini sebab abam aiskrim tu lebih sikit comelnyaaa...hahahaha eh bongok gila rasa...sebab apa tau, duk gedik-gedik dia main kan perasaan aku dengan aiskrim tu kan, dah dapat aiskrim baru aku sedar, harga dia TL25 bersamaan RM20!hoih mahal gilaaa...demmit!awal-awal taknak check duk gelak gedik-gedik dia main acah-acah bagi aiskrim tu kan...dah dapat aiskrim baru tanya harga...gila lah dah la amik sorang satuuuuu huhuhu...demmm abam comey..demmm...hahahaha tipah rasa dipermainkan!
nasib baik laaa aiskrim dia sedap tau...ada mixed 3 jenis perisa...tak silap aku ada pistachio, lime dan juga coklat...haaa sedap gak laaa lagi yang lime tu...sib baik sedap tau...kalo tak aku buat amukan kat situ tarik baju abam comey tu...hahahaha!denggg dah rasa jiwa tertipu dipermainkan tu, kita pun angkat kaki la, taknak dah pandang lelaki Turki yang hensem untuk 15 minit...majuk!dah jom sambung jalan kat Taksim Istiklal yang panjanggggg nih...hish mana trammm ni?

6 comments:

  1. Banyak anjing pulak....hiisshhhh...bukan byk kucing jalanan yg comel2 ke....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah org ckp byk kucing tp org xckp pun byk anjing 😭

      Delete
  2. suspen..dpt ke naik tram tu..

    ReplyDelete
  3. Hahahahaha anjing kat Istanbul bijak. Haritu siap nyalak kat pacik kiosk suruh tekan lampu kat traffic light ok. Dia x lintas selagi lampu x tukar hijo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo yeke. Ttp la nama nya anjinggg so i is kenot 😂

      Delete