Friday, November 1, 2019

36th Birthday Trip: Day 1.4 - Dari Oman ke Turki

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: Day 1.3 - Old Muscat & Muscat International Airport, Oman

masa dalam flight ni aku takleh tido, so duk nyebuk tengok ke bawah nampak bumi tandus gilaaa...masa ni duk tengok la maps, macam dekat area Iran gitu...Allahu tandus abess weh...tapi nampak cantik gak la dari atas ni, so asyik gak la melayan view dari atas ni...hehehe...Subhanallah...Sue pun sibuk bangun layan view...hehehe..
dan untuk kali ni aku melayan lagi Running Man dan filem One to Jaga dan satu filem Indonesia...kemain sakan aku kan layan movie sedangkan orang lain tido sakan dah...sambil tengok movie, makanan sampai...sambung makan, tengok movie lagi...aku memang takleh tido weh...nape tah sedangkan penat je badan...hehuuu dan again dessert Oman Air memang sedap!terbaiklah...
dannn akhirnyaaa kami menghampiri Istanbul...nampak kota Istanbul dari atas ni rasa excited...ya Allah punya lama teringin dan berangan nak ke sini, akhirnya dalam beberapa minit lagi bakal sampai di Istanbul...memang excited la both of us...hehehe...padat sangat Istanbul bila tengok dari atas ni...dan kami menuju ke New Istanbul Airport yang terletak di belah benua Eropah...
dan akhirnya kami selamat tiba di Istanbul pada jam 7 petang waktu tempatan...urusan immigresen agak lama kat sini, pastu luggage plak kat conveyor paling hujung sekali...airport ni besar gila weh, memang jauhhhh kena jalan...tapi masa ni aku mula goyah...sebab apa tau, sebab lelaku Turki hensem wehhh...dengan sasa, tingginya, siap berjambang kemas...alahai sis lemah...ko bayang la pekerja angkat beg kat airport pun hensem gilaaa...yang jual simcard pun menggoda lirikan matanya...haishhh Sue duk suh aku istighfar, katanya ramai sangat 'taste' aku kat sini...yang berbuluuu...hahahaha!dan sebelum keluar dari airport, haruslaaaa kita bergambar dulu demi menghapdet keluarga dan rakan taulan kat Malaysia...walaupun masani kat Malaysia orang tengah tidoo...hehehe...
keluar je dari international arrival hall tu, aku terus ke kanan then cari lif untuk turun ke tingkat -2 then pergilah ke arah shuttle lines number 17 yang akan ke Sultanahmet / Eminonu...haaa sebabnya hotel aku nanti adalah di Sultanahmet, area ada Blue Mosque dan Haghia Sophia tu...hehehe...masa ni aku macam blur sikit, sebab tak study sangat kan...hahaha...memang banyak la line untuk tunggu bas ni, so jangan silap line ok...tengok destinasi korang ke mana...
tapii sebelum naik bas tu, jangan lupaaa beli Istanbulkart dulu...memang ada banyak machine yang jual Istanbulkart ni kat situ...dan bestnya kad ni kita leh share je, so kalo naik mana-mana public transport, just tap 2 kali la untuk 2 orang...senang kan...so beli kat machine ni, harga kad adalah TL6, pastu kami topup TL94 dulu...masa beli entah kenapa aku macam blur ke, tak paham arahan ke...Sue dah siap sound aku pesal blur...hahaha...aduhai...baru sampai Istanbul dah macam ni, sok lusa cemana tah kan...hahaha...
then pergi ke shuttle lines number 17, dah kami menunggu laaa bus IST-20...itulah nombor bas ke Sultanahmet...haaa memula aku konpius no 17 dengan 20 ni...rupanya line nak tunggu bas ni nombor 17, tapi bas nya nombor 20...hehuuu bas ni katanya every half an hour dia jalan, masa kami sampai ni takde bas lagi, so kita duduk la menunggu...masa ni baru sedar lelaki kat sini hisap rokok macam naga...omg aku takleh tahan...almaklum kat Malaysia kan mana ada dah orang hisap rokok kawasan awam macam ni, sampai sana aku macam takleh blah weh..laki hisap rokok berasap-asap sebelah kita...aku jadi macam sesak nafas!huhuhu...
dalam 15 minit menunggu tu, staff situ suruh susun beg...then bas pun sampai...so nanti masa dia nak naikkan beg kita tu, dia akan bagi kita sticker...sila simpan sticker tu, kalo tak nanti payah masa nak ambil beg nanti...dah dapat sticker, then kita pun naik la bas...jangan lupa tap 2 kali untuk 2 orang Istanbulkart tu ya masa naik bas...harga seorang adalah TL18 sahaja untuk sampai ke Sultanahmet...
dalam bas agak selesa, siap ada tv dan juga wifi...tapi masa ni aku dah ngantok dan penat tahap gaban...so masuk je bas, diorang start gerak dan tutup lampu je, aku terus lelap!aku terjaga je memang dah nak sampai Sultanahmet dah...hahaha perjalanan ambil masa dalam sejam setengah juga laaa...
sampai di Sultanahmet, memang sebelah Hagia Sophia kami turun...so dari situ, aku memang dah siap print map untuk ke hotel kami...jalan kaki dalam 650 meter sahaja...ramai gak orang malam tu di depan Hagia Sophia dan Blue Mosque...kitorang pun gigih la menarik beg tarik menuju ke hotel...ada gak la abam-abam Turki comeyy caring tanya nak pi mana, nak tunjukkan jalan...walaupun hati aku goyah, tapi aku risau lagi scam, so aku buat muka sombong je...hahaha nasib baik tak sesat, sampai ngam ke hotel kami, just follow maps aku tu je...hehehe...
sampai di Naz Wooden House Hotel, kami terus check in, ambil wifi device yang aku dah sewa dari Alldaywifi dan diorang siap hantar ke hotel, then kami naik ke bilik...hotel ni takde lif, so aku minta tolong staff situ angkatkan beg kami...tak mampu dah nak angkat...dah la tangganya curam...hehuu...sib baik dia nak tolong...hehehe...
masuk bilik, kecik je la bilik kami, tapi ok je la kan...duk berdua je pun...tempat shower dia memang sempit laa...aku nak mandi takleh nak lesak lesak sangat...memang tak boleh!hahahaah toilet ada bidet tapi takde hose...aku tak suka...bidet kat Turki ni macam tak best sebab macam tak kena dengan size orang kita...hahaha bukan aku yang cakap tau, Sue pun rasa benda yang sama...hahaha macam susah nak mencuci guna bidet tu...hahaha...oh ya harga bilik semua aku dah cerita dalam first entry Persiapan ke Oman dan Turki sebelum ini...
haa ini la wifi device yang aku sewa...senang gila dia hantar terus secara percuma ke hotel kita...nanti masa nak balik, dia ada bagi returning bag tu, masukkan je device dalam tu dan serah balik kat kaunter hotel...haaa sangat mudah kan...memang highly recommended bila korang datang ke Turki tau...harga pun tak mahal dalam RM120 jer untuk 5 hari kami di sini...
ok duk kejap je kat bilik pi toilet semua...lepas tu kami keluar balik sebab lapar...nasib baiklahhh area tak jauh dari hotel ni banyakkk kedai makan dan masih meriah lagi...sebabnya baru kul 10 malam, tapi aku rasa macam panjang nauuuu perjalanan aku dari Malaysia nak sampai sini kan...hahaha so kami ke Tugra Kebap House tak jauh dari hotel....bagus staff sini, tau dari Malaysia je, duduk je dah tanya nak password wifi tak...hahahaha ehh takpe, kami ada wifi dah...hahaha...kat Turki ni banyak anjing, masa memula duk luar tapi anjing duk datang...aku ni dah laaa takleh ngan anjing ni, trauma lain macam...memang tak selesa langsung, nasib baik tak lama tu ada kosong kat dalam terus pindah masuk...diorang duk cakap takpe, anjing sini baik tak gigit apa la...ehhh kau mana tau tetiba aku yang digigitnya...huhuu...emo!hahaha...
so sampai je Sue terus order turkish coffee yang aku rasa pertama dan terakhir kot kami minum kat sini...hahaha tak kena sangat lah ngan tekak kami...hehehe then aku makan Iskander Kebap Lamb dan Sue makan Meatball Grill...besar gila portion kebap aku memang kenyang gilaaa makan dengan roti yang sedap tu...cuma sos putih tu macam masam sikit,,,yogurt kot...yang tu potong stim makan, aku tak berapa suka...tapi hirisan daging kambing tu sedap, makan dengan roti..nyummeh!dan total kami makan adalah TL98...aku rasa macam mahal la sebab dalam RM80...tapi malas nak ambil pusing, pasrah je laaa...
so bila dah kenyang gilaaa ni, kita pun balik la semula ke bilik...memang ngantok gilaaa weh sebab panjang dan jauhhh perjalanan kami nak sampai ke Turki ni kan...sedangkan baru jam 11 malam...hehehe so balik bilik, siap mandi dan solat semua...dannn kami pun tidooo...sejukkk malam tu, dah la selimut aku Sue duk conquer sorang-sorang, gigil aku tido malam tuuu...huhuhuhu!

10 comments:

  1. amboi hilang punca akak diva jumpa abg abg turkey

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah aku wanita yg lemah meng 😂😂😂

      Delete
  2. hahahaha. orang istanbul mmg handsome2 dan cantik2. tapi kalau datang time panas, naik pula bus yg padat .. ‎ allahu, bau ketiak sana sini .. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sib baik pi masa musim sejuk hehehe

      Delete
  3. Superbly written article, if only all bloggers offered the same content as you, the internet would be a far better place.. The Sims 4's newest expansion, Realm of Magic, brings a lot to the game, including a new occult Sim, a magical realm with a Hogwarts style ...sims 4 news

    ReplyDelete
  4. Ingatkam xreti guna selimut sis. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahahaha kisah dalam bilik tak payah share sini la setannnn hahahahaha

      Delete