Wednesday, October 30, 2019

36th Birthday Trip: Day 1.3 - Old Muscat & Muscat International Airport, Oman


so seterusnya Saif cakap nak bawa kami pusing-pusing Old City la, dalam kereta je laa...Alhamdulillah sejuk hati aku hahaha...tak sanggup nak turun kereta dah weh...panas ya amat masa ni...hehehe...bangunan lama sini memang sama je weh, putih dan berpetak jeee...tapi kemas tersusun la pada aku...ada banyak bangunan kerajaan gak area sini...so kita layan cuci mata sambil snap sana sini je...sambil bersembang dalam kereta, Saif duk tunjuk ni bangunan apa, tu bangunan apa...
sampai kawasan istana katanya...then dia suruh kami turun...dia tunjuk satu fort kat tengah laut berdepan dengan istana ni...katanya itulah Fort Jalali...oo okay ni la antara tempat yang kita leh visit kat Muscat ni, memang kalo tengok day tour yang diorang offer pun memang wajib ke sini...Saif pun tak reti sangat nak terang alkisah sejarah nya, so aku paham-paham sendiri je la...kalo dah fort ni mesti la untuk benteng pertahanan kota zaman dolu kala kan...gitu...
dan di belakang kami ni plak adalah Fort Mirani...kiranya sebelah istana je laaa...kalo Fort Jalali tadi dibuka kepada public untuk visit, tapi katanya Fort Mirani ni closed for public...aku pun tak pasti kenapa...tapi kami memang tak plan nak masuk pun...just bergambar je laa depan dia ni kan...hehehe bergambar pun tak lama weh, panassss!so cepat-cepat kita masuk kereta balik...
lepas tu kami sambung jalan lagi naik kereta...entah mana Saif bawa kali ni, aku tak fokus sangat sebab duk tengok jam...hahaha...sebabnya dah hampir kul 11 pagi masa ni...dia duk bawa kami lalu kawasan pejabat kerajaan yang baru, seriously besar gila bangunan sesuatu kementerian dia, tapi aku tengok takde orang...hahaha sedangkan hari bekerja ni...kalo Malaysia ni, mau dah jemm dah kereta parking berlapis luar pejabat kerajaan...hahaha pastu siap bawa kami ke jalan penghujung sampai ke hotel termahal di Muscat...tapi aku tak snap gambar pun...nervous...hahaha...
masa dalam kereta ni adalah beberapa kali orang call Saif...then Maream duk cerita, sejak naik pangkat jadi pengarah dan pindah Muscat ni dia payah nak jumpa Saif, sebab busy teramat katanyaaa...so dia surprise la Saif minta cuti ni nak bawa aku jalan...wahhh terharu aku dengar weh...orang yang jarang cuti sebab busyyyy gila, sanggup ambil cuti bawa aku jalan separuh hari ni...hehuuu...aku tak tau la kebaikan apa aku buat kat dia dulu sampai macam ni sekali layanan dia kat kitorang..huhuhu...
dan tak lama tu kami pun bergerak ke arah airport semula...jauh gak dari Old Muscat ni nak ke airport, aku rasa dalam 30 minit ke 45 minit gak...boleh plak masa ni tetiba macam ada jammed sikit sedangkan dari tadi taknampak ramai orang pun hahahaha...pastu Saif dan Maream bersungguh nak stop belikan makanan untuk kami makan di airport...aku tak terkata apa dah weh...layan kan je la sambil doa sempat la sampai airport...hahaha...so Maream yang hipster bawa kami tapau makanan di the Crepe Cafe area tepi laut di Al-Qurum...aku beriya nak bayar masa ni sebab duit banyak lagi tak guna, Saif tak bagi...hehuuu...total tapau makanan aku dan Sue dengan secawan kopi Maream adalah OMR28 ya...pasrah!hahaha...sementara tunggu makanan siap tu, sempat la aku keluar depan kafe ambil gambar pantai...panas!hahaha...
dan akhirnya kami selamat tiba semula di Muscat International Airport pada jam 12.10 tengahari...Alhamdulillah macam tak percaya je berjaya pusing Muscat secara percuma weh...terhutang budi sangat pada Saif dan Maream atas layanan diorang yang terbaik!tu pun diorang duk cakap you guys deserve moreee...hehehe dia tak tau kalo diorang takde, aku terpaksa ambil half day tour yang berharga USD75 per pax....hehuuu Alhamdulillah rezeki sangat dapat berhubung semula dengan Saif...so lepas say thanksss entah berapa puluh kali, kami pun bye-bye laa dengan Saif dan Maream dan dengan pantas masuk semula ke dalam...
masuk dalam pi kaunter Oman Air, aku reconfirm luggage kami terus ke Turki barulah kami masuk ke baording area...haaa jangan buat main bab luggage ni, aku trauma luggage tinggal kat London masa pi Italy 2013 dulu...hehuuu...masuk boarding area, aku nampak money changer, so cakap ngan Sue nak tukar RM la duit ni, tak guna dah pun...so tukar OMR31 dapat la RM281...baki OMR3  akan digunakan di sekitar airport...hehehe...
pas tukar duit kami pi solat, lepas solat kita makan laa bekal yang dibelikan oleh Saif...sedapppp sangat weh...aku tak ingat apa aku ambil, tapi ayam kot...besar dan sangat mengenyangkan...Alhamdulillah syukur sangat Allah mudahkan urusan kami kat Muscat, Oman ni...dari taktau mana nakpi sebab mahal gila half day tour dia, sampai laaa langsung tak berbelanja sangat duit kat sini, sebab orang bayarkan...syukur!
dah makan kita pusing-pusing nak perabihkan OMR3 tu...hahaha gigih kan...so dapat la sebotol air kosong berharga OMR0.63 dan aiskrim mahal ni!hahaha...takdela mahal dalam OMR1.30 la aiskrim ni, sedappp...makan berebut, pastu nyesal awal sangat pi tukar duit tadi...hahaha...ok ada baki sikit-sikit lagi tu, simpan je la, nanti balik singgah Muscat balik...hehehe...
tengah makan aiskrim nampak kiosk nak ambil password untuk wifi...payah nau nak dapat wifi kat sini kan...masa sampai semalam memang tak dapat la...kiosk cuma ada area boarding ni je haaa...huhuhu...nak ambil password pun kena scan passport dulu tau...haaa makanya lepas dapat passport, kami berdua terus jadi antisosial laaa...ngadap handphone macam takde hari esok....huhuhu....
lepas tu kami lepak je la depan gate A2 tu, tunggu sampai boarding...excitednyaaa untuk ke next destinasi...hehehe...flight kami seterusnya adalah pada jam 2.40 petang waktu tempatan...hangat nya kat luar, nasib baik dalam flight tak hangat macam malam tadi...hehehe...thank you Oman for being niceeee to us!seronok dapat cop passport kat negara baru yang tak pernah dijejaki...Alhamdulillah...
dalam flight tetiba sebelah aku kosong takde orang, cepat je message Dini cakap maybe sebenarnya ni tempat dia...hahaha emosi la minah tu...hahaha tapi tak lama pun, lepas tu ada orang masuk...cehhh...hahahahah...perjalanan dari Muscat, Oman ke Istanbul, Turki akan mengambil masa selama 5 jam, so moh ler kita cuba tidooo...member sebelah belum pape lena dahhh...huhuhu...

11 comments:

  1. Omani mmg sangat menghormati dan menyantuni tetamu. Yang kerja pangkat tak besar pun beriya jamu makan dan tak bagi kita bayar. Elok juga tak bayar, sebab duit diorang besar. Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Sgt bagus diorg layan tetamu. Sis terharuuuu...hehehe tu la makan ringan lunch pun dkt rm300. Nanges! Hahaha rejeki namanya nih...

      Delete
  2. Dia berterima kasih kat kau sebab tetamu kan bawa berkat & rezeki. Pasal tu kaw2 diorang santuni tetamu. Macam bila aku turun Semenanjung, kau & Mrs santuni aku. Tu yang murah rezeki kau tu sebab hargai tamu. Gitu huraian aku. Anyway, gambar last. Tu memang pesen aku, kapal x gerak lagi aku dah terbang dulu (tutup muka gitu pun aku juga hahahaha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. So ko kena menyantuni aku laaa kat korea ni?kahkahkah...

      Delete
  3. negara dia nampak bersih dan tenang ..

    ReplyDelete
  4. hahaha, nampaknya, panas kat oman ni bukan kaleng2 la, hahaha.. bestnya dapat kawan baik macam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kaleng2 tu bahasa apaaa...hahaha tau andmesh kaleng jeeee

      Delete
    2. hahaha, tak silap bukan biashe2 gitu, hahaha..

      Delete
  5. Much thanks to you for setting aside an ideal opportunity to distribute this data extremely helpful! Using the best Instagram online web viewer on the Internet. Discovering top trending photo and video on Pikdo right now!

    ReplyDelete