Friday, October 11, 2019

Cari Makan di IOI City Mall: Dookki Korean Topokki Buffet

ada sekali tu tetiba Irma message malam-malam cakap esok tak payah bawa bekal la pi kerja, dia nak belanja lunch...hahaha oh ya aku rajin juga bawa bekal pi opis sekarang ni...hehehe so Irma suh aku pilih tempat, so kami ke IOI City Mall...masa dalam kereta sakan aku duk usha mana lagi kedai aku tak terjah kat IOI City Mall kan...hahaha saje je nak buat review kan...so usha punya usha, aku ajak Irma makan di Dookki Korean Topokki Buffet ni...
harga untuk topokki buffet ni seperti di bawah ni haaa...so untuk kami yang pi masa lunch adalah RM29.80 seorang, then kami tambah double cheese ring dengan harga RM16.80...ok la kan...masa diberikan adalah 90 minit sahaja kat dalam ni...ok je pada aku masa tu, terlebih lagi ada lah...hehehe aku tak sure la kalo lebih dia charge macam mana, or dia halau keluar ke...hahaha...
so sampai kat tempat duduk, staff dia explain laa semua benda...so tiap benda besi atas meja makan tu ada fungsi dia ok...yang mangkuk tengah tu nak masak toppokki, mangkuk depan kita untuk kita makan nanti, yang tinggi tu ada isi soup base untuk kuah topokki tu, then yang tepi tu adalah bekas nak ambil makanan dah dimasak dan goreng, ada bekas untuk bahan mentah...
untuk sopu base tu dia tolong tuangkan sesiap untuk kita...then kita leh pilih la soup kita tu nak cemana...nak pedas, nak extra pedas or tak nak pedas pun boleh...so nanti kita just pi kat area sos tu, dia ada la tulis berapa senduk sos nak letak kalo kita pedas or extra pedas semua...tapi masa ni staff situ tolong buatkan untuk kami, dan kami pilih sos medium spicy je...hehehe taknak la pedas sangat...
dan lepas tu moh le kita pusing ambil makanan...aku duk pegang pinggan makanan dah masak...so aku usha laaa makanan bergoreng macam ayam goreng, kimbap goreng dan laddu goreng...ada gak odeng, japchee dan juga kimbap...so ambil la sikit-sikit je...kalo nak kang leh tambah lagi kannn..jangan tamak ya...aku amik sikit-sikit je masa ni...
pastu aku pi usha Irma yang duk ambil makanan mentah nak masuk dalam topokki...haaa banyak gila weh jenis teok atau kuih beras ada kat sini, sampai rambang mata Irma...hahaha ada yang biasa, ada cheese ada macam bentuk...pastu ada mi segera, ada sayuran, ada ball juga, ada ayam juga...so memang menarik gak la kan...haaa fish cake dilupa jangan tau...wajib makan dengan topokki ni nanti...hehehe...sekali sampai meja tengok penuh gila mangkuk Irma amik tu...hahaha!redho je laa...
haaa ni la antara makanan yang kami ambil...mangkuk bahan mentah ni dalam tau, so memang banyak gilaaa Irma ambil hahaha...pastu ada la aku ambil makanan dah siap masak semua kan...then kami masukkan jela bahan mentah tu dalam soup topokki yang dah mengelegak tuuu...haaa menarik sungguh nampaknya kan...pastu sementara nak tunggu topokki tu masak, kami makan la dulu yang dah masak tu...ayam goreng dia biasa je la, tapi odeng dan japchee dia sedapppp!aku suka..dan la dalam japchee ada fish cake yang spiral tu, sedap!
tengah sibuk makan dan bergambar, baru la sampai cheese kitorang tu, so diorang letak cheese leleh tu keliling mangkuk topokki...wallawei...memang terbaiklaaa cheese banyak tu makan berdua je...hahahaa sedap la pada aku topokki ni...aku suka gila makan teok dengan fish cake nipis tu...sedap!terus rindu kat Sindangdong tauuu...hahahaa...pastu salut plak teok dengan cheese tu fuhhh terbaik!makan sampai peluh-peluh aku dengan Irma sebab panas kannn...hehehe...ala-ala korean sangat kan...
lepas dah habis semua dalam mangkuk topokki tu, leh je nak tambah lagi soup dan sos pastu makan lagi topokki...tapi kami tak mampu la dah kenyang sangat...tapi kali taknak tambah topokki lagi, ada satu lagi alternatif nak abis kan kuah-kuah topokki tu dengan buat kimchi fried rice!haaa kita leh pi ambil bahan-bahan nak buat nasi goreng ni, then panggil staff dia masakkan...atauuu leh gak makan ramyeon dalam mangku topokki tu...ikut kita lah...
so kami cuba makan nasi goreng kimchi...tapi aku ambil sikit la nasi sebab dah kenyang sangat...cuma nak merasa la kan...so ambil nasi 2 senduk kecik then ambil seaweed banyak-banyak, kimchi, jagung dan chicken ham...pastu panggil staff situ tolong masakkan...kejap je dah siapppp...tapi nampak tak comel plak sebab sikit nau nasinya...hahaha...
dan sebabkan cheese kami tadi banyak lagi, lepas tu kami gaulkan je cheese tu dengan nasi goreng kimchi ni, wallawei serious sedap!hahaha terbaiklahhh...perut plak memang sendat abess dah masa ni...pasrah je laaa kan...hahahaha so sesape nak fefeeling korea tu, leh la terjah sini okay....aku suka...hahaha...ok aku bias kalo ngan korean food ni, sukati korang la nak ikut ke tak saranan aku nih...kahkahkah...arghhh rindu koreaaaa...aku nak ke sana ni, soonnnnn!hahahaha!

6 comments:

  1. eh kira ok la harga dia. mkn dkt kyochon ioi pon harga lebih kurang gitu dpt sejenis ayam je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..tp ayam kyochon tu sedap lg kot dr sini..hehehe

      Delete
  2. Klau ge Korea...jgn lupa ikan bakar dia sis...sedaaapppp ya amattt...huhuhu....rindu korea juga...hmmmmmmm

    ReplyDelete
  3. Datang sini kena bawak geng ramai ni. Ada macam2 jenis rice cake ea. Menarik la kedai ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe xramai pun ok je. Sbb dia per pax.

      Delete