Wednesday, October 23, 2019

36th Birthday Trip: Dari Kuala Lumpur ke Muscat, Oman

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: Persediaan ke Oman dan Turki

setelah berbulan menanti, akhirnya tibalah saat yang dinanti...tanggal 11 September 2019 aku masih bekerja sebab flight malam nanti...masa duk berkemas nak balik tu, baru aku perasan ada orang pedajal World Map aku kat tempat aku ni...jahat gila dia kacau semua pin aku...memula pikir budak-budak tapi lama pikir pin tu dia letak betul kat negara aku tak pernah pi and cabut semua negara yang aku dah pi...so mayb bukan budak tapi orang dewasa yang lagi takde akal dari budak-budak...takde keje pedajal tempat orang gini, berbelas tahun aku duk sini, dan map ni pun dah lebih 5 tahun aku letak kat sini tetiba kena kacau gini, aku memang geram la...aku harap yang buat ni sedar diri, dan diberikan kesenangan dunia akhirat supaya dia tak dengki dan jaki dengan orang lain dah...manusia camni biasanya tak happy ngan life sendiri, hati gelap dan surammmmm...tu yang kacau dan dengki ngan orang lain tu...fuhh baik aku doakan baik baik kan, kalo ikut hati aku nak carutkan saje...hahahaha!
ok ngam jam 4.30 petang aku cabut balik...sampai rumah jam 5 petang terus kemas beg then mandi siap semua...Sue sampai masa aku tengah bersiap...then dalam jam 5.30 petang kami ambil Grab menuju ke KLIA2...plan asal nak park kereta kat ERL Salak Tinggi, tapi takut payah dapat parking plak kan orang tak balik kerja lagi ni...so sampai di KLIA2 kami pi beli biskut Ban Heang untuk kawan aku di Oman nanti, then kami naik ERL terus ke KLIA...sampai KLIA terus selesaikan urusan drop luggage...kami naik Oman Air, so better web check in so leh masuk line pendek sikit dan pantas...masa drop luggage ni staff tanya ada return ticket ke dia nak tengok, then dia tanya a few soalan sebab tengok kami ada evisa Oman, means kami nak keluar la masa transit nanti...
selesai semua urusan, kami pun nakpi makan...aku ajak Sue makan Mekdi tapi dia taknak...sampai kat Turki aku duk teringat ayam goreng mekdi tau...hahaha so kami makan malam di Papparich yang mahal di KLIA ni...hahahaha...nasi ayam je RM30++ tau...mahal!hahaha tapi redho pasrah je la, malas nak pikir makan mana dah kan...kalo kat KLIA2 syiok sikit ada 4Fingers!hehehe...
selesai makan kami terus masuk ke dalam dan cari surau...siap solat semua barulah kami menuju ke boarding hall...sampai tu jadi orang pertama masuk...almaklum sampai awal kan, tenang sikit hidup tak payah rushing sangat...so sempat la kami videocall dengan Dini masa kat sini...sedih sangat dia kena tinggal untuk birthday trip kami kali ni...takpe, tahun depan sila join lagi ya...hehehe...
dan pada jam 9.45 malam kami meninggalkan bumi Malaysia terusss ke Muscat, Oman...excited laa kan naik premium flight ni...legroom besar dan selesa sangat...biasa kita naik Airasia je kan...hehehe dah la aku memang saja pilih seat 36A dan 36B untuk kitorang sempena 36th birthday trip kan...hahaha gedik!hahaha...tapi panas la plak flight kami malam tu, sampai rasa tak selesa gak la memula tu...huhuhu...beriya dapat bantal dan selimut tapi tak guna pun...pastu excited dapat Comfort Pack...hehehe...
dalam sejam take off, kami dihidangkan dengan dinner kami...syiok la melayan makan kan...kek dia sedap!nyummeh...tapi nak tunggu turn makanan kami sampai lama gak la, dia termiss camne tah...emosi aku tau...hahaha tak de ong la seat 36 ni...hahaha...pastu dah kenyang, Sue laju je membuta...aku takleh tido, makanya aku layan tengok Running Man...mengekek ngekek aku sorang-sorang dalam gelap tu weh...hahaha orang depan duk pandang-pandang...hahaha nasib lah!
perjalanan dari Kuala Lumpur ke Oman mengambil masa 6 jam...dan akhirnya pada jam 3.45 pagi, atau 11.45 malam waktu tempatan kami selamat tiba di Oman...masa ni boleh tak aku baru terpikir, eh selamat ke aku nak jumpa kawan laki Oman aku malam-malam buta ni...dia nak bawa kami balik rumah dia lagi tau...haaa masa ni tetiba overthinking dan cuak!hahah demmm!sebabnya tak sempat study sangat pun trip ni, pastu asal dapat contact dia je hari tu, aku dah tak pikir apa lepas tu...hahaha...
sampai di Muscat International Airport, Oman aku debar dah tapi campur excited...almaklum lama tak cop passport di negara baru kan...hahaha sempat cite kat Sue overthinking aku tadi, dia cakap kita message la mana-mana orang kawan bagitau kita pi rumah dia...kut tetiba hilang sok, ada la orang carik!hahaha...gilakan pompuan dua orang ni...hehe so masa sampai ni, dekat dengan immigresen tu, ada yang kena pi side nak keluar, ada yang pi side transfer...so kita keluar la kan...masa ni aku takleh connect wifi lagi...wifi airport ni kena ambil password kat machine dia...so aku activate kat mobile data aku je untuk message Saif, kawan Oman aku...biasa aku activate macam harga RM38 dapat 500MB, tapi kat Oman ni dapat 50MB je, hampeh...maybe sebab duit dia mahal kot...sobss!
selesai urusan imigresen, aku pun jalan keluar...masa ni kan aku nervous sebab aku dah 13 tahun tak jumpa Saif ni...yang sebenarnya aku pun tak pasti dia betul ke ingat aku sebab dah lama kan...aku siap korek FB aku gambar aku zaman belajar master dulu nak tengok muka Saif ni...hahaha gatal lagi kan pi contact kawan lama yang tak pernah jumpa dah...hahaha alkisah nak senang hidup di Oman la...sebab aku survey payah nak jalan sini plus mahal gila...hahaha dan keluar je ke arrival hall, dari jauh aku terus cam Saif dan dia pun cam aku sambil senyum lebar...Allahu lega tengok senyuman dia, hilang rasa gundah gelana tadi...dia cakap aku tak berubah!hahahah!pastu dia surprise aku cam dia sebab laki kat Oman ni sepesen je weh, semua pakai jubah putih dan berserban...hahaha!
masuk kereta sakan aku sembang dengan Saif...Allahu aku kan sebenarnya ingat ingat lupa je kat dia ni, tapi dia ingat beriya pasal aku masa belajar dulu...siap cakap dia ingat aku la yang paksa dia join trip kelas kami ke Terengganu, dan dia rasa happy dengan trip tu...pastu dia ingat masa tengah tunggu bas, aku lalu naik kereta pastu aku jerit suh dia naik sekali...hahahaha aku bawa dia jalan-jalan pusing UKM...hahaha ok masa ni aku tau dah, dia baik dan memang ingat aku...hahahaha!so sebabkan kami sampai dah tengah malam, Saif sibuk nak bawa jalan gak...pusing je la...sempat singgah tengok dari jauh je Sultan Qaboos Grand Mosque...pastu siap bawa pusing ke pantai tapi hapo pun tak nampak la kan...hahaha
Saif duk tanya aku lapar tak dia bawa makan...memang aku lapar tapi aku macam segan...hahaha so sampai je rumah, dia cakap eh takleh jadi nak pi beli makanan gak la sebab takut aku lapar..rumah dia takde makanan katanya...hahaha so masuk kereta balik, kami pi kedai runcit yang masih buka...beriya la dia ambilkan coklat la, susu la, roti la untuk kami...hahaha pastu tak agi aku bayar...dah la aku tak tukar lagi duit ke Omani Riyal ni, kat airport tadi tak sempat dan dia pun cakap tak payah tukar lagi...hehuuu...
dan akhirnya dekat jam 2 pagi baru sampai rumah Saif...sedangkan rumah dia dekat je dengan airport...hahaha sampai rumah baru tahu yang family dia tak duk sini...dia menyewa je kat sini sebab baru Mac lepas dia naik pangkat datang Muscat ni...jadi Pengarah Food Safety Centre kau...haaaa bukan calang-calang kawan aku ni...hahaha aku memula macam tak sangka plak dia duk sorang, tapi tengok dia beriya suh kami tido rumah dia, aku redho pasrah je la...kecil je apartment dia, apartment bujang kan, siap sebelum tutup pintu dia tunjuk aku dapur dia...suh ambil je pape nak makan dalam tu...hahaha dah la Saif, banyak dah makanan dia belikan tadi...entah bila nak makan tu...hehehe dan malam tu, kami berdua tido lenaaa...panjang sungguh malam kami...

12 comments:

  1. bestnya pergi oman .. kita belum pernah sampai sana lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejujurnya, biasa je la Muscat ni, kalo tak sebab transit, memang tak masuk list pun sebenarnya...hehehe...

      Delete
  2. ada juga manusia mcm tu yek..
    spatutnya tumpang happy ada kawn2 yg dpt gi jln2 oversea..untung2 blk dapt souviner ye tak..ke dia x dapat ler tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilaaa adaaa...hahaha mmg konpem xdpt lettewww hahaha

      Delete
  3. Sis.... Mana pic si Saif tu...alahaiii nk tgk muka pak we Oman....hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tgk latest post n post berikutnya nanti. Ada laaa gambar pakwe tuuu

      Delete
  4. Bila buat baik, orang ingat sampai bila2. Tu Saif beria nak host ko tu sebab dia ingat 'peranan' ko dalam life kat UKM dulu. Kiranya macam dia nak balas balik lah hospitality ko. Alhamdulillah Allah jumpakan dengan orang baik2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...aku rasa aku buat biasa2 je kat ukm dulu. Xsangka pd dia mcm best sgt dah 😂 Alhamdulillah rezeki.

      Delete
  5. lama tu transit 12 jam memang sempat nak jalan2. plus adee kawan lagi syiook jalan.
    kitorang ritu transit 2 jam oooi semput nak lari pi gate. dala jauh..

    ReplyDelete
  6. I’d have to talk with you here. Which isn’t something I usually do! I spend time reading a post which will get people to believe. Also, many thanks for allowing me to comment! Search your twitter DMs, mentions, likes and favorites, and timelines Twitter search.

    ReplyDelete