Friday, April 26, 2019

Northern Thailand ~ Day 1.1 : Montha Hotel, Khao Soi Muslim Restaurant & Masjid Hidayatul Islam Banhaw, Chiang Mai


perjalanan aku dan Sue ke Chiang Mai bermula seawal 4 pagi, 26 Januari 2019...kami naik kereta Sue je dari rumah aku, then kami parking je kat KLIA2 tu...kaya kan...hahahaha...lepas tu kami masuk untuk check in luggage...hahaha kan trip kaya sikit kali ni tau...gedik je pi 4 hari 3 malam pun nak check in luggage, kalo dulu seminggu pi Australia pun kau gigih backpack 7 kg je...hahaha...
selesai check in luggage, masa banyak lagi so kami cari tempat untuk breakfast dulu...kang kelaparan plak kan, sebab lama lagi nak sampai Chiang Mai ni...so kami decided nak layan telur separuh masak dan roti bakar kat Toast Box kat belah dalam dah ni, malas nak stay luar kang kut terlambat...
selesai breakfast, kami terus masuk ke surau nak cop tempat untuk solat subuh...kalo lambat masuk, nanti penuh...kena tunggu next round plak nak solat...flight kami jam 6.55 pagi, so kena solat first round...hehehe selesai solat kami pun berjalan ke boarding gate...sekali dapat DM di Instagram...ada orang message cakap nampak aku dalam surau tapi nampak lain sebab bertelekung, dan mungkin juga nampak lain sebab aku macam makcik-makcik skang solat atas kerusi sejak bulan 12 weh, sebab jatuh main badminton tu...hohoho rupanya follower Instagram aku tu, siap nampak aku masuk ke gate Chiang Mai tapi tak berani nak tegur...hahaha aduhai, ni aku cakap awal-awal kat sini, sesiapa nampak aku tu, tegur laa...aku tak sombong pun macam Supermeng Malaya...hahahahaha...
lepas flight take off, kami pun off dalam flight tu...hahaha ngantok weh...dan akhirnya kami selamat tiba di Chiang Mai pada jam 8.40 pagi waktu tempatan...perjalanan hampir 3 jam juga dari KL tu sebab Chiang Mai terletak di utara Thailand...lepas ambil luggage semua, aku terus cari teksi...yang sebenarnya tak study sangat trip ni, so kita play safe je carik teksi...teksi ke bandar berharga THB150 sahaja...so beli kupon kat kaunter dia, then terus ke Exit 1 untuk naik teksi...kemain lawa teksi kami tau...hahaha rasa cam orang kaya sat...hahaha...
perjalanan dalam lebih kurang setengah jam, tak jauh sangat pun...trafik pun ok je...kami sampai di Montha Hotel yang aku dah booking di Agoda dengan harga RM300 untuk 3 malam..ok la kan, lokasi dia pun ok dekat dengan night market yang famous tuuu...cuma ada satu yang tak best, later aku ceritakan ye...hahaha...so sampai hotel, kami drop luggage dan baru terhegeh-hegeh nak study mana nak pergi sebab takleh check in lagi kan...so guna kan wifi hotel sebaiknya sebab trip kali ni plan malas nak beli data, kata trip move on kan...kena la putuskan hubungan dengan dunia luar. eh...hahahaha...
kat bawah hotel kami ni ada spa, tapi sampai ke sudah tak jejak spa tu...hahaha sebab rasa macam mahal je harga dia...hehehe...so keluar dari pintu hotel ni, kita boleh ke kiri or ke kanan...ke kiri lagi dekat la nakpi night market semua tu, tapi kalo ke kanan, lalu rumah orang dannn leh pi 7E!haaa trip ni aku memang gila 7E tau, rentetan dari kegilaan kat  Hatyai...hahaha so lalu kawasan rumah orang, dalam 250 meter, sampai laa ke 7E pertama kami di Chiang Mai...hehehe
punya excited masuk 7E tapi akhirnya sedikit kecewa sebab macam tak banyak sangat pilihan yang halal dia tu...tak macam di Hatyai...mayb sebab populasi Muslim kat sini tak seramai di Hatyai so pilihan halal tak banyak...tapi ada la jugak, so dapat laaa makan roti krim sedappp dannn burger ayam blackpepper yang dirinduuuii...hahaha dan cuba juga air latte dari mesin dia...sedapppp!gelojoh sangat makan memasing dengan 7E tu je...hahahaa...
lepas makan kami jalan je menyelusuri Sridonchai Rd sebab nak cari pejabat My Chiang Mai Tour untuk buat payment day trip ke Doi Inthanon lusanya tu...tapi jenuh berpusing-pusing jalan kat situ takjumpa pejabat dia...dah la takde internet nak email dia semula...sedangkan aku ada je email dia sebelum keluar hotel tadi tu....huhuhu dalam 1km juga la pusing-pusing tak jumpa...dah sampai ke penghujung jalan, ada Anantara Resort kat situ...teringat kenangan duk kat Anantara Resort di Bangkok, mewah gila...hehehe...
lepas dah give up cari pejabat tu, kami stop je kat tengah jalan tu dan booking je day tour ke Doi Inthanon dari diorang ni je...aku rasa main company yang handle semua tour ni sama je, so aku booking ngan orang ni lagi murah la dari online dengan My Chiang Mai Tour tu...kat sini cuma bayar THB1.000 sahaja seorang...nanti aku cerita details apa yang masuk dalam pakej ni ya...setel buat booking, kami pun terus berjalan nak carik masjid!
dari Anantara Resort tu kami jalan je di Charoen Phrathet Rd..dalam 750 meter nampak dah signage ke Masjid Hidayatul Islam Banhaw...yeay excited dah la kan...tapi nyaaa misi pertama kami bukan nak pi masjid dulu...huhuhu kami nak carik makan sebab dah lapar!so memang kebetulan dari sini, kita akan lalu Khao Soi Muslim Restaurant dulu...haa apa lagi, ayuh la singgah....nak layan egg noodle yang dikatakan sedappp sangat tuu...
tak lama tunggu, sampai la yang kami order...aku order teh susu, tak berapa kick laa...sebab aku rasa ni bukan macam teh kat Thailand yang meletup sedapnya...hehehe takpe, kita layan makanan plak...aku ambil nasi kaomok dengan kambing...Sue plak ambil khao soi ataupun egg noodle...both makanan yang sampai biasa je weh...dalam web, blog semua gila-gila cakap sedap dan cakap wajib cuba makanan sini terutama khao soi tu...tapi entah laaa...macam nasi kaomok tu biasa sangat, kambing dia lembut tapi rasa takde sangat...yang khao soi lagi la, pada aku fail sebab santan dia tengik dah weh...huhuhu overall makan kat sini hanya THB245...takde la mahal sangat, tapi hati kecewa...hahaha...
plan asal nak beli gak jajan kat kedai ni sebab baca blog orang cakap best sebab jajan halal...tapi sebab dah kecewa kan, aku tak beli pun jajan kat sini...adalaaa ambil aiskrim durian, nak makan sambil jalan, pun kecewa gak...hahahaa alahai...
then keluar dari kedai tu kami berjalan cuci mata ke arah masjid...banyak gak kedai makan, kedai runcit orang muslim punya...seronok je tengok kawasan ni...even tour agent pun ada yang muslim tau...masa ni pikir nyesal gak dah amik tour tadi kan...kalo tau, leh amik kat sini jer...hehuuuu...
then semakin menghampiri gerbang Halal Street Hilal Town tu baru la jumpa masjid...nampak banyak pengaruh China kat sini, so aku rasa mungkin Islam kat sini dibawa dari negara China kot...banyak gila tulisan Cina kat area masjid ni...kami pun tak masuk sebab macam ramai orang tengan ada kelas...
pintu gerbang Halal Street Hilal Town tu dah sampai area night market dahhh...kat Changklan Rd tu...so dari situ kami terus nampak ada spa betul tepi pintu gerbang tu...hahahaa sebab kan dah tak tau nak buat apa kannn...so ayuh laaa kita masat masat dalam spa ni...sementara nak tunggu check in time...
plan asal nak buat foot and leg, back, shoulder massage je...murah weh dalam THB160 je untuk sejammm...haaa sakan laa...dah la makcik yang serve aku tu best gilaaa...kuat gila tangan dia weh...lagi lama dia layan aku dari makcik yang serve Sue tu...bersungguh dia buat tau, lebih dari sejam dia melayan aku....aku seronok gila...dari kaki kat kerusi luar tu, then masuk bilik nak urut belakang dan bahu...sempat masa meniarap dia tepuk belakang aku suh diet...demmit makcik, sib baik makcik urut sedap tauuu...hahahaha...
masa kami datang ni kan awal lagi, so memang tak ramai customer...kitorang naik syiok melepak sini...dah la ada free wifi kan...hahaha...so duk bincang dengan Sue nak sambung buat pedicure manicure plak..murah gak sebab manicure THB200, pedicure THB300...murahkan...dan again aku dapat makcik sama layan aku, best gila weh, memang abes licinnnnn tumit kaki aku, tangan aku dia polish...hahaha Sue memula nasib tak baik, pondan buat kaki dia, terus dia cakap taknak buat tangan dah...sekali tauke dia paham kot, so lepas tu dia buatkan Sue...haa hambik kau, tengok jam. 3 jammm kami melepak kat spa tu memanjakan diri...hehehe...aku siap bagi makcik tu tips tau sebab puas hati gila dengan servis diaa...haa bukan senang nak tengok aku bagi tips tau...hahaha...
selesai manjakan diri di spa, kami pun jalan kaki balik hotel...sempat tu singgah 7E lagi dengan harapan ada banyak makanan halal...tapi sama je dengan tadi, tak sebanyak di Hatyai la....tapi boleh la layan air teh dan chicken finger sementara nak jalan kaki dalam 800 meter gak untuk sampai ke hotel...masa ni rasa sayang kaki tau pakai kasut, sebab baru lepas pedicure...hahahaha...
sampai hotel, dah leh check in dah...masa ni dah kul 3 lebih dah...so kena angkat beg naik ke atas...hotel ni takde lif tau...so gigih angkut beg naik tingkat dua...masuk bilik, simple dan kemas je bilik diaaa...terus rasa teruja nak tidoo....hahaha...so apa lagi, selesai apa yang patut, terusss kami tarik langir dannn tarik selimut!hahaha...rehat dulu sebab malam ni nak guna tenaga lagi...so kemana aku pergi malam ni?tunggu yaa...salah satu tempat highlight aku nakk sangat pergi bila ke Chiang Mai ni...hehehe...

No comments:

Post a Comment