Tuesday, April 16, 2019

JJCM Hatyai ~ Day 3

Sambungan dari: JJCM Hatyai ~ Day 2.2

seawal 7 pagi dah keluar hotel...singgah 7E nak beli ais letak dalam polisterin box berisi kopi Arabus...pastu beli gak segala macam burger halal nak buat bekal dalam bas...then tahan tuk-tuk menuju ke pejabat Suasana Edaran ni...kena bayaran THB100 la pagi ni, ok la kan...duit pun dah hujung nyawa ni...hehehe sampai pejabat Suasana Edaran, bas yang bakal kami naiki, diorang siap tolong angkat beg semua...then aku serahkan passport dan tiket aku...
pastu kami pi makan kat kedai depan pejabat bas ni...asalnya nakpi Salma Restaurant yang famous tu, tapi sebab hujan so malas nak jalan jauhhh...dan pilihan kami adalah sangat tepat sebab sedapppp semua makanan dia!dari roti canai sampai la ke pulut ayam dan mi celop...makan kemain banyak, duit dah la takde...hahaha paling takleh blah si Asie, kemain dia order macam-macam...aku tanya ada duit lagi ke, dia cakap takde dah...suh aku bayar dulu...eh kauuu...dia tak tanya pun duit aku ada berapa...hahaha nervous tau masa nak bayar!hahahah total makan THB300 kau...gila banyak makan, siap tapau...hahahah...sib baik cukup duit...
then balik ke tempat bas tu, melanguk tunggu bas...sib baik ada wifi kat sini...so melayan laaa...sambil tu diorang panggil dan pulangkan passport dan bagi tiket betul untuk naik bas nanti...lama gak melanguk tunggu bas ni, dalam jam 11 pagi bas pun sampai...oh ya kenapa aku balik naik bas?sebabnya plan asal nakpi Cikwi kawin kan...so plan asalnya naik bas dari Hatyai ke Perlis...lepas kenduri naik ETS balik KL...hahah so dah tukar date kawinnya, kita naik je la bas direct Hatyai ke KL...hehehe...
bas sangat selesa...seat dia 2+1...memang best la...ada selimut, ada tempat charge, ada wifi tapi bila dah masuk Malaysia je la...tapi slow, baik guna data sendiri jer la sebab dah masuk Malaysia kan...haaa seat Irma kita buat tempat letak barang...hahaha...dannn kini bermula laaa perjalanan yang tersangatlahhhh panjangggg...hahaha adoi!
dalam sejam perjalanan nak sampai ke border...memula turun kat immigrensen Thailand, cepat je selesai sebab tak de orang pun...cumanya nak tunggu bas semula tu yang lama sikit...sib baik ada orang menjual kat depan tu, so kita pi membeli sikit abes kan sisa baki THB...hehehe aku beli ayam goreng!
selesai immigresen Thailand, kena turun bas lagi kat immigresen dan kastam Malaysia...kena bawa semuaaa bag turun sekali untuk scan...sib baik adik tu baik tanya polisterin tu ada apa, aku cakap la kopi Arabus, dia cakap ok tak payah bawa turun...hehehe nasib baik...dan selesia immigresen tu, yeahhh welcome to Malaysia uols!hehehe...bas sempat berhenti makan kat mana tah...aku sempat solat kat sini dan makan burger Ramly...
dan gerak dari situ jam 1.45 petang, dan bermula laaa perjalanan yang lamaaaa gilaaa...jammed weh!aku rasa dah berpuluh kali tido bangun, makan, main handphone, sembang...tapi tak sampai-sampai KL weh...gila lah aku rasa...semua jenis makanan keluar dah dalam bas ni...orang lain seronok je tido aku tengok, aku takleh tido sangat...huhuhu dari terang sampai ke malam weh dalam bas!
dan akhirnya kami selamat sampai di TBS pada jam 9 malam!huhuhu gilalah kematu gila weh bontot aku rasa...sengal gilaaa...terus rasa taknak naik bas dah...hahahaha acaner nakpi Myanmar ni kalo takleh naik bas...hahaha...dan aku berpisah dengan Asie di TBS...aku naik komuter balik ke rumahhhh...hehuuuu berakhirlahhh perjalanan pendek ke Hatyai tapi jauhhhhhhhhh naik bas ke Malaysia...Alhamdulillah tercapai cita-cita aku nak JJCM ke Hatyai...sejak sekian lama teringin, baru Allah makbulkan...so kemana lagi kita lepas ni?trip pembukaan 2019 katanyaaa...hahaha...tungguuuu....

2 comments:

  1. sejenis kegigihsn juga tu bawa banyak barang naik bas nak kena turun naik kastam

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn...demi kengkawan, sesekali boleh la...waktu lain aku tak layan org kirim2 ni...hahahaha

      Delete