Thursday, April 11, 2019

JJCM Hatyai ~ Day 1


13 Disember 2018, aku amik cuti...dalam jam 9 pagi aku gerak menuju ke KLIA2...anak buah den sibuk nak hantar...kita layan je laaa...sebab masa ni dia tak masuk school lagi...now dah masuk sekolah, takleh nak nyibuk ikut Atok hantar Makngah pi KLIA dahhh...hehehe...
sampai kat KLIA2, Asie message cakap dia lambat sebab tak jumpa parking kat Putrajaya Sentral...so aku pun kesepian la seketika...trip ke Hatyai kali ni, aku siap ambil luggage tau walaupun pergi cuma 3 hari 2 malam...over kan...memula nak ajak Asie check in sekali sebab aku ngan Irma beli lugagge, tapi dah dia lambat, malas nak tunggu...hahaha...burn gitu je la luggage Irma tu...
lepas dah check in luggage, aku pi layan 4Fingers seround...aku baru tau ada 4Fingers kat KLIA2 ni, semua pengaruh Agus la ni...hehehe sedapnyaaaaa 4Fingers kat sini, dah la tak ramai orang, sedappp aku meratah ayam ni sorang-sorang sampai Asie sampai...
dah kenyang kita pun relaks-relaks gerak masuk ke boarding hall...aku dah kata dah, dah tua ni aku malas rushing kat airport...so aku akan sampai awal, lepak-lepak...hahaha omg tua sangat kah aku ni...hehehe...sempat masa dalam flight hantar gambar kat Irma, missing Irma sangat masa trip ni sebab dulu kala kami selalu gak travel bertiga...so bajet this trip macam comeback la gitu...sekali Irma tak dapat join plak...sobsss...
flight berlepas jam 1.40 petang...ya ampun dalam flight gegar gila wei...stress gila aku rasa...huhuhu dan akhirnya selamat mendarat di Hatyai pada jam 1.55 petang waktu tempatan...untuk trip ni, first time aku guna Klook untuk ambil private transfer dari airport ke hotel dengan harga lebih kurang RM60...aku lupa dah...hehehe...seriously senang gila...so lepas trip ni la, aku dah menggila guna Klook!hehehe...sampai je kat arrival hall, dah ada yang menanti...siap dengan nama, aku tunjuk dia voucher Klook ni, dan terus gerak ke kereta...nama driver kami ni Tawan...
Tawan (+66869695616) ni pendiam juga...tapi dalam pada tu sempat la dia offer kalo esok nak jalan-jalan dia leh bawa kan...dia caj THB1500 untuk 1 full day...tapi sebenarnya aku ada juga riki dengan Amin (+66803658011) yang bawa tuk-tuk, harga yang diletakkan lebih kurang sama laa dengan Tawan, cuma kelebihan Tawan dia bawa kereta Vios, so kami rasa lebih selesa naik Vios sebab berdua je kan, so kami decided untuk guna Tawan je esok...hehehe...kalo korang ramai, leh cuba naik tuk-tuk...
dalam setengah jam perjalanan, akhirnya kami sampai di LeeVana Hotel...masa ni Tawan sempat tunjuk depan hotel kami ada restoran halal, bila tengok tu ehhh Kai Tod Decha yang famous tu laaa...rupanya ada cawangan lain berdekatan hotel kami...sebabnya hotel kami ni jauh sikit dari city centre area Lee Garden Plaza tu...terus suka!hehehe hotel ni pilihan Irma, dia nak yang selesa sikit...so jauh sikit la...bilik triple berharga RM300 untuk 2 malam...ok la kan...cantik dan baru hotel ni...kami sukaaa!
masuk je bilik, wahhh luas sangat...kami sukaa...terus videocall dengan Irma...sakan tunjuk Irma bilik semua...hehehe lepas tu kami pun rehat dan tido kejap!best gila weh duk dalam bilik sebab luar tu tengah panas sangat, so memang lama juga la kami melepak dalam bilik sampai lepas Asar!
dalam jam 5 petang keluar bilik, panas lagi...tapi sebab dah lapar kena keluar juga...sempat la menapau air tebu depan hotel tu harga THB100...tak sedap!hahahah aku rasa ada masam sikit tebu dia, so tak sedap!huhuhu...
then kami lintas jalan menuju ke Kai Tod Decha...kedai ni famous dengan nasi ayam goreng dan teh buih dia...katanya must try so kita try lah...hehehe masa sampai ni blur juga sebab staff dia tak berapa peramah dan melayan...terkulat-kulat aku jappp...tapi nampak ayam goreng dia menarikkk...so lantak lah staff cam hape pun, janji nak makan ayam!hehehe...
dan kami berdua order laaa nasi ayam goreng ni...Asie cakap nasi dan sup dia masin, tapi kami sepakat cakap ayam goreng dia sedapppppppp!terbaik!hahaha sedap weh, dah la besar gila ayam dia, crispy lagi...dan paling win haruslahhh teh buih dia wehhh...sedap nak matik!gila sedapppp...hahaha terbaik!total lunch kami berdua adalah THB190 sahaja...ok la kan...sedap!
dah makan, patah balik ke bilik...dan menyinggah ke 7E sebelah hotel...suka gila aku singgah 7E kat Thailand ni sekarang...banyak boleh telan...hahaha lagi plak dapat hotel sebelah 7E yang agak besar...heaven la woi!dah la 7E sebelah hotel ni siap asingkan produk halal dengan yang tak halal...lagi la gumbiraaaaa kan kita...hehehe...
lepas shopping di 7E, kami balik ke hotel...malam tu lepas Maghrib kami keluar semula naik tuk-tuk ke Lee Garden Plaza dengan harga THB80...tuk-tuk ni memang tahan depan hotel je...sebelum naik tu dah tanya staff hotel dah, berapa harga lebih kurang naik tuk-tuk ni...dia cakap dalam THB40 per person...so ok la kan pakcik tu caj THB80 untuk kami berdua...
sampai di Lee Garden Plaza, kita layan laaa Night Market kat Lee Garden Plaza Street tu...so memang sepanjang jalan penuh dengan night market...layan je la cuci mata takde plan nak shopping pun...nak makan pun tak selera sebab sesak sangat...walaupun nampak je makanan halal yang menggoda nafsu...hahaha...
selain dari 7E, aku ada baca orang cakap Watson kat Thailand ni murah...so nampak la Watson, gigih kami masuk...sekali compare beberapa barang punya harga, emmm takde la murah sangat...so keluar semula dengan tangan kosong jer...kecewa...
sempat menyinggah ke Starbucks beli kan tumbler untuk member yang kirim...kemain Cikwan dah siap pesan, lepas ni pi memana belikan dia tumbler ni...hahaha baiklahhhh aku belikan la 2 ketul, satu Thailand punya satu tetiba ada Chiangmai punya...haaa lega, Januari aku pi Chiangmai tak payah dah belikan dia...hahahaah...
then kami berjalan sampai ke Restoran Kelantan...antara yang orang suggest makan sedap kat Hatyai...tapi pada aku staff dia rude gila...aku tanya elok-elok dia kerek gila ngan aku...siap menjeling...kejadahnya...dah la tak sedap pun teh dia ke makanan dia ke...biasa je weh...nampak tak sup dalam gambar bawah ni, aku order sotong stim limau kot, dia cakap tu la stim nya...ceh ingat aku first time makan makanan Thailand ke...huhuhu total makan THB200 dan sangat tak puas hati...huhuhu dan masa makan ni la, hujan turun dengan lebatnya...termenung jap kami...hahaha...
hujan reda sikit, kami pun bergerak patah semula ke Lee Garden Plaza...masa ni la sempat usha harga Tea Pot kat kedai biasa mahal gilaaa so better beli kat 7E...pastu nampak lagi 7E, kami masuk lagi...entah apa suka sangat 7E kan...sempat la menyambar air dan makanan lagi...hahaha...
masa balik ke pasar malam, singgah beli udang goreng besar-besar ni harga THB300 dalam 7 ekor rasanya...takleh tahan la tengok, rasa nak kena makan gak walaupun mahal...hahaha...bila dia goreng je udang tu, semerbakkkk weh bau dia...gila lahhh...hahaha...
then kami ambil tuk-tuk dari depan Lee Garden Plaza tu dengan harga THB100 untuk 2 orang...layan je laaa, malas nak nego lagi sebab macam nak hujan lagi je ni...sampai bilik, sebelum tido sempat laaa kita bersupper dengan udang sedappppp dannn Coffee Coke yang aku beli kat 7E!sedap dan pelik rasa dia...hahahaha dan malam tu kita tido dengan kenyangggg dan lenaaa...yiihaaaa...selesai hari pertama di Hatyai...

8 comments:

  1. ada jg plan JJCM di Hatyai tahun ni..tak kesampaian lagi, dok fikir nak naik bas ke nk fly..hotel tu nmpk selesa sungguh..the foods, nyum, nyum...coffee coke tu extra pahit kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Flight je laaa hahaha xpun ets 😂

      Hotel n food mmg best. Coke tu xpahit pun cums ada rasa kopi sikit la hehe

      Delete
  2. 7e di sana mmg mengujakan ..syiok masuk .cari peluang je nak singgah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn pantang nampak 7e. Semua nak masuk. Hahaha

      Delete
  3. Restoren salma lagi sedap.dr restoren kelantan.harga pun ok sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke kak. Kitorg xdan pun pi salma tu. Hehe

      Delete