Friday, April 12, 2019

JJCM Hatyai ~ Day 2.1

Sambungan dari: JJCM Hatyai ~ Day 1

hari kedua di Hatyai, seawal 7 pagi Tawan dah datang ambil kami di hotel...destinasi pertama kami haruslah ke Dimsum Chabura...haaa macam dah jadi tempat wajib laaa kalo dah ke Hatyai ni kan...semua orang pi sini, kita pun kena la pergi...masa kami sampai ni awal lagi, hari Jumaat plak tu so takde orang sangat lagi...so selesa la sikit...
konsep kat sini order siap-siap dimsum kat depan tu...pilih mana kita nak nanti dia akan stim dan hantar ke meja kita...aku memang hilang kawalan la nampak warna warni comel segala dimsum tu kan...terus tamak semua nak!hahaha...selain dimsum, ada gak segala macam pau dan bakchang, then ada miang kham dan juga manisan...ada juga menu yang leh order kat meja nanti...
tak lama menanti, sampai la makanan kami...aku ada order bubur juga masa ni...sedap gak la, then dimsum dia pun ok la sedap tapi takde la sedap sangat...tapi orang kata murahh...memang la murah nak banding Dolly Dimsum tu, tapi Dolly Dimsum sedap gila kot...hahaha ok tak patut buat perbandingan la kan...tapi seriously aku rasa biasa jer dimsum dia ni, ada certain dimsum frozen aku pernah makan, lagi sedap kot...tapi mayb sebab sini murah dan banyakkkk gila pilihan...total kami makan sekali Tawan adalah THB385 sahaja...ok la kan, penuh meja kauuu...
lepas makan, pompuan dua orang ni menggila pi masuk 7E sebelah Dimsum Chabura ni...hahaha sakan nak ambil order orang belik Tea Pot dan juga kopi Thailand ni...hahaha gigih kan, nak buat modal balik KL nanti...hahahaha...saje je menggatalkan...
lepas tu kami ke Kim Yong Market nak carik kacang dan dried fruits. Kawan Thailand aku la suh beli kat sini, murahhh katanya...so memang aku dah compare dengan tempat lain macam Lee Garden Plaza tu, memang sini lebih murah kekacang dia...lagi cashew nut tu weh...sedappp...dried longan pun sedapppp dan murah...pastu kitorang siap beli polisterin box tu sebab nak angkut kopi bawa balik nanti...gigih kan!
dan kemudian dari Hatyai kami menuju ke Songkhla...tak jauh pun dalam sejam rasanya...aku pun tak ingat nama pantai yang Tawan bawa kami ni, tapi yang aku ingat dia macam naik bukit sikit...pastu banyak anjing!aku rasa nak mencarut je anjing duk ikut aku...dah la ada sekali diorang nak kerumun aku, aku menjerit la help help!tapi takde sape tolong aku!tak guna...hahahaha so aku melayan je la ambil gambar angin kencang sini weh...
then kami ke Pantai Samila, yang ada patung duyung famous tuuu...aku dengar lepas kami balik, tak lama tu patung ni kena bomb...hohoh tak tahu la apa nasib patung ni sekarang...masih ada ke, or dah takde ataupun dah dibina semulaaa...tapi serious la ni tourist spot kot, menakutkan kena bomb...hohoh nak ambil gambar sini memang kena bertabah sebab ramai gila orang...hahaha...
kat sekitar Pantai Samila ni banyak gak kedai jual cenderamata tapi kami tak terjah pun...usha pun dari jauh je, aku nak cari aiskrim kelapa je sebenarnya...tapi tengok takde yang meyakinkan nak telan...hahaha kotor pun ye jugak...dah kecewa dah masa ni, nakpi cari Tawan je...
sekali lalu kat tempat parking, nampak pakcik jual aiskrim, muslim plak tuu...haaa apa lagi, laju la sisturr nak membelikan...siap ambil yang paling mahal, semua nak letak!hahahah aku pilih letak dried mango dan kacang....sedap gilaaaa THB50 je tau...sedap!puas hati dapat makan...
then jumpa taman kecil, sempat la posing dengan ada family Cina dari Malaysia...dia layan kami, kami layan dia...gitu win win situation...aku tak paham betul jumpa orang Malaysia kemain sombong kat Hatyai ni, orang cina plak yang baik dan ramah bersembang...tapi bukan semua melayu la, ada je yang ok...tapi yang tak ok tu, cam harom...tegur pasal aiskrim kelapa pun nak eksyen, siap cakap dia dah makan kat situ, makan kat sini...eh dah kenapa kau pakcik, makan je lah!banyak cakap plak...
dan dari Pantai Samila, Tawan bawa kami ke Tang Kuan Hill...haa sebenarnya takde apa sangat pun Songkhla ni...tapi dah takde apa nak buat kan...memang datang Hatyai semata nak makan, so dah ada 1 full day, kita pusing je la mana leh pusing...so salah satu dia sini la nak naik lif untuk naik bukit!hahaha...harga naik lif cuma THB30 sahaja...
kat atas Tang Kuan Hill ni leh nampak view laut dan bandar Songkhla...besar la jugak...hehehe tapi panas gila weh masa kat atas ni, so cepat-cepat je kami ambil gambar...lepas tu cari tempat teduh...hahaha...tak larat laaa travel panas sangat ni kan, sis dah tuaaa...kalo leh nak duk aircond jer...hahaha...
tak lama pun kat atas ni, cepat ajak Asie turun bawah...hahaha tak sabar masuk kereta sebab panas sangat..then ajak Tawan balik...tapi dia baik, bawa kami singgah satu muzium rajaa...free je muzium ni, ada banyak gambar dan barangan milik diraja...so kita layan je la bergambar...
lepas tu kami pun gerak balik ke Hatyai semula...masa balik ni lalu laaaa masjid terpaling famous di kalangan lelaki malaysia yang suka kawin lari...hahaha Masjid Songkhla!hehehe...besar dan cantik masjid ni, tapi kami tak masuk la sebab orang tengah solat Jumaat masa ni...ambil gambar dari luar je laaa...siap ada kolam besar depan ni, suh Tawan bawa kereta pi seberang kolam nak ambil gambar gak...hehehe...
dan lepas tu aku suh Tawan hantar kami balik ke hotel...taknak makan lunch lagi sebab nak simpan perut, makan besar petang ni...hehehe sampai bilik, Asie gigih pi tapau teh buih kat Kai Tod Decha depan hotel...sedap gila weh...memang tak pernah mengecewakan teh buih dia ni...seriously terbaik lah yang pernah aku minum!harganya cuma TH35 sahaja...
then masuk bilik kami siap solat dan tidoooo!kemain skang kan, asal travel tengahari kena balik hotel dulu rehat...solat...sebab aku rasa lebih selesa nak solat kat hotel...senang nak pi toilet semua...hehehe...ok nanti aku sambung perjalanan seterusnya di bumi Hatyai ini...

2 comments: