Wednesday, August 15, 2018

Bukit Kembara, Ampang

semua sedia maklum lepas PRU14 hari tu kan kita dapat cuti 2 hari kan...so memang mereputlaaa kat rumah...sehari lepas PRU14 tu aku melepak kat rumah, then petang sikit aku dah meroyan boring...so terus contact Ab ajak hiking!dah takde sape nak ajak kan kat KL ni, dia la jadi mangsa...hahaha terus janji jumpa di sana lepas Asar...dalam hati aku nervous jugak sebab dah lama tak hiking sejak sakit lutut kan...tapi boring punya pasal, pastu baru lepas masuk trail run kat Kemensah, terus acah-acah fit kan...hahaha
so aku ni terus je ke Taman Bukit Indah sebab baca blog mula naik kat situ, Ab plak terus ke Taman Tun Abdul Razak sebab dia refer mana tah...pastu dia duk cakap dah tutup dah Bukit Kembara ni, aku frust laaa sebab beriya nak hiking kan...masa ni aku tak sampai lagi, sekali dah sampai Taman Bukit Indah, eh ada je orang hiking...haaa masa ni baru la tau rupanya Bukit Kembara ni ada 2 pintu masuk...satu dari Jalan 1, Taman Tun Abdul Razak yang berhampiran KDE golf course tu...satu lagi dari Taman Bukit Indah...tapi sekarang laluan dari Taman Tun Abdul  Razak dah tutup, tapi laluan dari Taman Bukit Indah ni buka je lagi...aku parking Jalan Cangkat Bukit Indah 2, belakang Emerald Hill Condominium...pape pun cari tokong ni, trek nak naik Bukit Kembara kat sebelah kiri tokong ni...
sebabkan insiden salah paham tu, kami mula mendaki jam 5.45 petang juga...aku jalan naik dulu sebab Ab mesti laju nanti potong aku kan...masa naik ni, ramai gak orang lagi...tapi lama-lama aku tinggal sorang sebab aku naik slow and steady je...tapi takde la steady sangat sebab aku dah semput...walaupun hanya 270 meter je ketinggian, tapi leh tahan steep gak pada aku yang tak berapa fit ni...hahaha...ada satu kawasan yang ada tinggi tu, pewai gak aku...hahaha...
aku baca blog lepas kawasan tinggi tu ada kawasan lapang ni, so aku jumpa dan lega...sebab masa ni takde orang dah...cuak juga...lepas ni banyak jalan mendatar katanya...tapi tak juga, sikit je mendatar dia, lepas tu mendaki lagi...ko dah kenapa kan naik bukit tapi nak cari jalan mendatar...hahaha...lepas tu jumpa lagi tempat tangga steep...ntah berapa puluh kali aku berhenti weh...penat gilaaaa...eii masa ni memang menyumpah dalan hati, patut tido je kat rumah...
lepas dari tempat steep tu, aku dah pening dah...walaupun jalan agak mendatar...jumpa batu besar aku siap duduk then kepala aku rasa berpusing dan aku rasa nak muntah!huhuhu lama aku duk sini, aku siap call Ab cakap aku nak patah balik je...huhuhu tapi dia bising suh teruskan sebab dah dekat sangat...demmm aku duk bayang dia je dapat amik gambar tasik cantik tu,  mana boleh kan...makanya aku rileks, kuat kan hati teruskan perjalanan...
tak lama tu jumpa sekumpulan makcik cakap kawan aku tunggu kat atas tuuu...aku macam pelik ye ke...sekali sampai kat puncak Bukit Kembara, ada aunty tunggu aku...rupanya dia tunggu aku sebab dia suruh Ab jalan dulu...dia suh Ab jalan turun ke tasik dengan suami dia, then dia tunggu aku kat atas tu...tapi last sekali dia tak turun pun tasik sebab masa aku sampai puncak tu, laki dia dah naik pun dari tasik tu semula...hahaha punya la lama aunty tu tunggu aku...siannn dia...hahaha...aku masa ni dah berbelah bahagi hati nak turun ke tak ke tasik tu...kalo pi macam jauh je lagi, kalo tak pi rugiiiii sebab tak dapat gambar jambatan besi kat tasik...Ab duk racun suh turun, dia tunggu kat tasik...huhuhu...masa ni dah jam 6.20 petang...
last aku decided nak turun gak laaa...masa turun tu aku sumpah Ab sebab dia cakap tak jauhhh...sekali memang tak jauhhh tapi steep gila babi wehhh...bongok gilaaa...nak patah balik belakang pun tinggi mencanak, aku dah penat so aku teruskan turun bawah...lantak la lambat, aku paksa Ab tunggu aku nanti...sape suh tipu aku cakap dekat kan...aku siap campak tongkat aku tau sebab payah nak turun dalam keadaan yang agak steep tu...hahaha emosi tau...
dalam 10 minit aku melompat-lompat turun tu, sampai gakkk aku kat tepi tasik...huwaaaa seronoknyaaa...dah dengar suara Ab sembang dengan sekumpulan orang, terus aku gerak ke arah diorang....mengah gila aku masa ni weh...
tak sempat melepas lelah, Ab suh aku cepat-cepat amik gambar sebab takut lambat balik nanti...so aku pun dengan pantas tapi mengah aku bergerak ke jambatan besi...cantik gak view kat sini, tenang jer weh...tasik ni katanya air simpanan kat kawasan ni, sekiranya berlaku kemarau nanti...
seronok akhirnya dapat gak sampai kat jambatan besi idaman hati ni haaa...hehehe so apa lagi, sakan la kita bergambar kannn...memang bergambar pun melompat-lompat je rasanya masa ni sebab nak cepat kan...aku siap bawa bendera Barisan Nasional tau sempena PRU14 yang baru berlangsung...huhuhu...
setel ambil gambar, terus kami bergerak naik semula...masa ni memang rasa semput lah, tapi tak berani rest sangat tetiba dengar bunyi anjing menyalak!ehh demmm...cuak ok...Ab plak dah laju ke depan masa ni...gila cuak aku...memang kitorang je tinggal masa ni...6.45 petang kami mula mendaki tempat steep gila tuuu...Ab memang laju ke depan, kejap aku jerit dia suh tunggu...hari makin gelap, dia plak makin laju tinggal kan aku...weiii geram gila weh...rasa nak putus kawan dah masa tu...cuak aku sebab dengar anjing menyalak macam dekat je...demmm...huhuhu aku sampai senak dan sakit perut sebab terlalu push mendaki masa ni tau...Ab tak kasi chance langsung aku nak rehat...huhuhu aku paham laaa dia pun takut sebenarnya duk dalam hutan dah nak maghrib ni, tapi sape suh gatal lagi paksa aku turun pi tasik kalo dah tau aku semput tak fit cam dia...huhuhu haa masa balik ni, nasib baik jupa balik tongkat aku...hahaha...
dan akhirnya jam 7.30 malam kami sampai semula di tempat mula mendaki tadi...masa ni bersyukurlah tak putus sahabat sebabkan makian dan cercaan di sepanjang pendakian pulang...hahaha tapi Ab sempat cakap, kalo dalam keadaan mencemaskan macam tadi tu, kalo putus kawan pun, putus lah...jilake...tak guna punya kawan!hahahaha...dah lepas ni aku serik nakpi hiking ngan dia dah...separuh nyawa aku kena paksa ikut pace dia...gila lahhhh...huhuhu....

10 comments:

  1. kahkahkahkah..lawak bila baca part nak balik tu, tapi kalau aku pun, boleh putus kawan jugak rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha kannnn...gila sakit hati aku masa tu, tapi kalo aku carut lebih-lebih masa tu, aku risau gak dia betul-betul tinggalkan aku sorang2...hahahaha

      Delete
  2. ooo nama bukit kembara rupanya... pernah sampai lama dulu tapi tak tau nama bukit... hahaha... cam pun sebab jambatan besi tu la..

    kemain rahsia parti dia ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaahahahhahaha parti tupperware je laaaa kita...hahahahaha

      Delete
  3. HAHAHAA,
    SANGUP NK PUTUS KAWAN,KEJAM BTL
    HAHAHAHA

    ReplyDelete
  4. Assalam...baru naik tadi pg...tapi waktu saya turun dekat nak sampai bawah..saya dan kawan2 diserang oleh beruk...terpaksa mempertahankan diri...gunakan apa yg ada..cuba
    capai kayu halau beruk tu dan beruk tu lari panjat pokok...mmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam oh yeke ada beruk. Omggg takutnyaaa huhuhu

      Delete