Friday, June 23, 2017

Kenangan Ramadhan 2017

sebelum kita menyambut bulan Syawal yang mulia, aku nak recap aktivti sepanjang bulan Ramadhan aku tahun ni...saje kan takde kerja sangat, sempat pula buat entry ini...dan yang bestnya, hari ini aku masih bekerjaaa...hehuuu...

1 Ramadhan - tengahari sempat terjah ke IOI City Mall then aku berbuka puasa di rumah jer...siap masak lagi...tahun ni tetiba jer aku rajin memasak di bulan puasa...angin apatah masuk...hahahah tapi menu sempoi je la, ayam masak kicap dan sayur...tetapp menjadi pojaan tau...lepas berbuka sempat surprise birthday Shane...
2 Ramadhan - kegigihan memasak lagi...puasa kali ni aku nak makan simple jer, so aku layan masak sambal telur dan ayam goreng cili api...sedappnyaa makan dengan nasi panas...dan lepas abes makan, kita sempat nyanyi birthday kakak ipar aku pulaaa...
3 Ramadhan - aku ambil cuti untuk bawa mak aku ke hospital...sampai rumah dah jam 3 petang...tetap gigih kau memasak petang tu...aku masak ayam stew dan lala masam manis bertelur...haaa bukan nak puji lah, tapi memang sedap...hahaha!
5 Ramadhan - bulan puasa tahun ni kebanyakan masanya memang aku bertiga je ngan mak abah aku berbuka di rumah...so aku dah siap pesan ngan mak tak payah masak...kebetulan ada budak opis jual lauk sedap, so beli je dari diorang...then kali pertama aku ke bazar, berjaya menahan nafsu beli sejenis makanan je....
6 Ramadhan - seminggu duk menjaga makan, buka puasa segenggan nasi, sahur pun makan biskut, kurma dan susu...turun juga la berat aku...then sempat la pi cek gula, Alhamdulillah...Normal...yeay...dah mula la kan nak lupa diri...hahaha
8 Ramadhan - aku masak daging goreng dengan kacang panjang...teringin gila nak makan...usha menu kat internet, nasib menjadi...dan malam tu sakan ajak geng kesekian moreh di Trust Issue, KL...balas dendam sebab seminggu menjaga makan...
11 Ramadhan - aktiviti berbuka puasa di luar yang pertama untuk tahun ini...dan merupakan yearly event bersama keluarga surveilan...bersama bekas, bakal dan ahli semasa surveilan berbuka di Restoran Slero D'Timur, Ayer@8, Putrajaya...then lepas maghrib, geng bujang sambung mengopi di Papparich berbincang mengenai family day...
14 Ramadhan - iftar perdana geng kesekian di Bora Ombak, Putrajaya...geng ni kalo melepak memang tak reti nak balik...dari Bora Ombak sambung moreh di McD, membawak sampai ke sahur!huhuhu tak sedor diri memasing bila bersembang....
15 Ramadhan - berbuka puasa dengan gengn skola podeh di Melewar Kitchen, Senawang...juga yearly event yang Alhamdulillah berjaya dilaksanakan...cuma tahun ni tak cukup sorang ahli...hehehe moga raya nanti dapat berkumpul semua...
16 Ramadhan - semua ahli keluarga berbuka puasa di rumah abang aku...macam-macam kak ipar aku masak...nyummeh...lepas tu sempat ke Mesa Mall usha kawasan...sambil tu mak aku emo sebabnya aku ada plan nak moreh malam tu dengan member...hahaha
aktiviti moreh malam minggu bersama kesekian lagi di Abah & Sons Co Motocafe dan bersambung ke Trust Issue, KL...hahaha aku pun tak tau la geng kesekian ni, memang takde keroje banyak kali melepak bulan puasa kali ni...dah tu Trust Issue, tetapp menjadi pilihan hati...
17 Ramadhan - dah siap masak kat rumah, sekali kelaur ke Nilai beli barang, takdan balik rumah berbuka...so kami 3 generasi singgah berbuka puasa di Engineer's Cafe, Bandar Baru Nilai...kemain laaa anak buah aku tu makan banyak...hehehe
18 Ramadhan - berbuka puasa sekeluarga di Nasi Arab Marhaban Bikum di Nilai...antara tempat wajib berbuka puasa ni...memang sedappp sangat nasi arab dia...kambing dan ayam bakar pun sodap!hehehe...
19 Ramadhan - berbuka puasa bersama Liana dan Ab di Passage Thru India yang sedapppp gilaaa...nak nanges sedap dia...pastu sambung moreh di The Hyacinth Cafe...
20 Ramadhan - keluar membeli barang nak buat kuih raya sekali ajak Dzuli bermoreh di RSMY Bangi...kenyang gila makan roti nan cheese ni bersama daging keema...terbaiklah...nyummeh!
21 Ramadhan - ada majlis khatam Al-Quran kat opis aku...kiranya event tahunan la ni kan, Alhamdulillah dapat join lagi tahun ni...
then petang nya geng orang bujang di pejabat berniat nak berbuka puasa sambil piknik di Laman Iftar, sekali hujan, rezeki kami di KFC rupanya...super nyummeh wei...lama tak makan KFC idamanku selaluuuu (macam awak) Eh! hahahaha
22 Ramadhan - misi membuat kuih raya pun bermulaaa...so takdan nak memasak sebab penat gilaaa...tugas memasak dilakukan oleh mak je, dan abang aku tapai Roti John Kambing Carik dari Semangkuk, Batang Benar...ya ampunnnn sedap gilaaa...terbaik!
lepas terawih, tiga beradik sempat merayap ke Trust Issue, KL...hahaha tiap minggu kan aku ke sini...dah kena mandrem gamaknyaaa...hehehe...tapi aku suka sini dan lagi sebab malam Ramadhan ni, dia buka sampai 1 pagi so senang nak moreh...hehehe...
23 Ramadhan - misi membuat kuih raya diteruskan lagi...Alhamdulillah berjaya buat 4 jenis kuih raya tahun ni...sakit gila badan weiii duk mengadun, menekap, membakar...huhuhu penat dia toksah cakap laaa...tapi puas hati bila ada yang puji sedappp...hahaha....
24 Ramadhan - minggu terakhir bekerja, dapat arahan attend workshop sampai Khamisss...uwaaaaa...orang dah mood raya kot...nape laaa masa ni kena buat workshopp...sob sob sob...
25 Ramadhan - workshop lagi dengan rela hati dan petangnya kami berbuka puasa di rumah abang aku lagi...hehehe
27 Ramadhan - geng tiga dara pingitan berbuka puasa di McD, Putrajaya...niat nak berbuka di Laman Iftar sekali lagi gagal sebab hujannn...huhuhu lepas berbuka sempat ke Masjid Besi menunaikan terawih, lepas tu aku ke Papparich, moreh dengan Liana...
28 Ramadhan - dan hari ni merupakan hari terakhir bekerja...opis dah sunyi dah tapi banyak pula kerja...hehehe pasrah je la, so aku amik half day arini...jap lagi nak balik dan bersiap-siap untuk perang di dapur esok...hehehe...Alhamdulillah kita hampir ke penghujung Ramadhan, semoga kita berkesempatan menemuinya di tahun hadapan...cumanya minggu terakhir Ramadhan ni ada beberapa plan nak berbuka luar...tapi tak jadi...aku berbuka kat rumah je la...ntah la, sayu lain macam sikit Ramadhan kali ni, sedih plak tengok mak abah yang makin berusia...huhuhu...

4 comments:

  1. Wooowww very the complete and lengkap gitu !!!!

    ReplyDelete
  2. Kak kalau datang Nilai, boleh try nasi arab kat dalam kawasan giant tu..al-jamal restaurant. lagi sedap dari marhaban bikum pada saya. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pnh mkn al jamal tu. Tp ntah le suka lg kat dataran ni hehe

      Delete