Tuesday, May 26, 2015

Membeli produk Brahim's dengan harga yang MURAH di Brahim's Shoppe, Bandar Baru Bangi

dulu kala aku pernah share mengenai Alternatif kepada Maggi ketika ke luar negara...haaa ni nak share pula mengenai tempat murah yang kita boleh terjah untuk membeli produk Brahim's ni...sebenarnya aku dah tahu lama dari group BBM di FB mengenai perkara ni...tapi tak pernah pula terpikir nak pergi...tapi pagi sabtu lepas aku ada hal di Bandar Baru Bangi, masa lalu di traffic light simpang 4 depan Warta tu, ternampak signage besar kilang Brahim's ni...terus terdetik nak pergi!kalo dari arah Warta, kat traffic light tu masuk ke kiri, dan kalo dari arah Az-Zahra dan Masjid tu kena masuk kanan laaa...haaa senang jer, kat simpang tu memang nampak signboard Honda besar gilaaa...lepas dah masuk simpang tu, akan lalu laaa depan pusat jualan dan servis Honda ni...lepas dari tu ada simpang pertama ke kiri, masuk terus...kalo perasan ada juga signage kecil Brahim's kat simpang tu...dan dari situ jer kita dah boleh nampak dah kilang Brahim's di sebelah kiri kitaaa...

Lot 9 & 11, Jalan P/9B, Kawasan Perusahaan Bangi, 43650, Bandar Baru Bangi, Selangor, Jalan P/9b, Kawasan Perindustrian Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
+60 3-8925 6351

masa aku pergi ni dalam jam 9.30 pagi...main cuba nasib jer ni, tak sure buka jam berapa...sampai jer, terus tanya pak guard dan dia cakap Brahim's Shoppe dah buka...terus dia suh isi buku kedatangan pelawat dulu dan kemudian terus aku menuju ke arah sigange Brahim's Shoppe ni...rupanya kedai ni dibuka pada setiap hari Isnin hingga Sabtu...pada jam 9 pagi hingga  5 petang...
masuk jer bangunan tu, nampak dah kedainya...kecil jer rupanya kedai ni...masa ni tengah ada orang membeli..jadinya aku tunggu luar kejap...sakan pakcik dan makcik ni nak pi europe, beli sampai 50 kotak nasi!sempat tau aku dengar perbualan diorang...hehehe kedai ni walaupun kecil, tapi aku excited sebab ada banyakkkk produk Brahim's!kalo biasa pergi kat Giant ke, tak banyak macam ni...dan staff yang jaga di situ pun sangat laaa peramah dan baik...
masuk jer dalam kedai tu, aku sibuk ambil gambar dulu...ye laaa nak tunjuk kat korang laaa bukti yang beli produk Brahim's kat sini adalah jauhhh lebih murah!hehehe tapi sebenarnya aku takde la ingat sangat harga produk ni kat pasaran, cuma aku ingat macam lebih dari RM10 untuk nasi goreng kampung tu...so itu jer la benchmark aku masa ni...hahaha kat sini nasi goreng kampung dijual dengan harga RM7.90 jer tau!memang murah...nanti kat hujung post ni aku buat perbandingan sikit yer harga di sini dan di pasaran...aku ni takde la beli banyak pun...cuma beli nasi goreng kampung dan aku ambil juga menu baru yang aku tak jumpa lagi kat pasaran iaitu nasi goreng ikan masin!
buat yang tahu mengenai produk Brahim's ni mesti tau selain nasi-nasi dia tu, ada juga pelbagai jenis lauk juga kuah segera untuk memasak...tapi yang ni aku takde la beli sebabnya tak koser nak memasak dah...hehehe tapi seriously aku rasa harga kat sini memang murah...masa aku tengah bayar, ada adik muda baru sampai...tercangak-cangak dia tengok produk tu...sekali aku layan, abesss semua kotak tu dia nak tanya aku sedap ke tak...hahaha aku tanya nakpi mana, ada ker dia jawap nak pi oversea...hoih dik, hakak tau laaa ko nakpi oversea, sebab tu gigih datang beli produk Brahim's ni...sobsss maksud aku destinasi ko la dik oi...huhuhu pasrah...
selesai membeli di Brahim's Shoppe ni, aku pun sempat singgah di Giant...masa ni sempat laaa survey harga produk Brahim's di pasaran...gigih tau nak pastikan memang murahhhh beli terus di kilang...haaa silakan layan aku buat perbandingan ni yer...ni antara yang sempat aku tangkap gambar dan ada di Giant, Warta Bangi...


Nasi Goreng Kampung - RM7.90 (Brahim's Shoppe) / RM12.71 (Giant)
Nasi Goreng Ayam - RM8.80 (Brahim's Shoppe) / RM10.59 (Giant)
Nasi Beriani Ayam - RM9.00 (Brahim's Shoppe) / RM12.71 (Giant)
Nasi Beriani Kambing - RM9.50 (Brahim's Shoppe) / RM11.65 (Giant)
Lauk sedia dimakan - RM4.95 (Brahim's Shoppe) / RM6.67 (Giant)
Kuah instant - RM3.50 (Brahim's Shoppe) / RM4.49 (Giant)

haaa jadi secara kesimpulannya memang berbaloi-baloi dan dapat jimat banyakkkk kalo korang membeli produk Brahim's ni terus dari kilang diaaa...aku ingat pakcik yang beli sampai 50 kotak tu cakap, total dia beli dalam RM400, umpama EUR100 laa...kalo kat europe sana, sehari makan untuk sekeluarga boleh habes banyak tu kann...kira berbaloi-baloi laaa membelinyaaa....tapi pape pun pilihan di tangan kita kan...kalo rasa tak rajin nak beratkan beg pi travel atau lebih suka mencoba makanan di negara orang...takde hal lah kan...macam aku, aku beli sikit ni, buat pedoman di hari muka...hahaha aku takut kelaparan masa day tour nanti...hehehe ok korang harap informasi ni dapat membantu!

60 comments:

  1. Ni harga terbaru ke DJ? Masa aku belik bawak nak ke jepon dulu, lebih murah. contoh: nasik grg kampong tu baru rm7.90 kat giant. La ni dah rm12.71? Ya rabbi.. walhal x sampai setahun pon... punyalah naik harga barang.... Aku tau kewujudan kedai ni tapi x pernah terjah lagi...he..he.. rendang brahims tu aku suka...masak dlm periuk noxxa. 20 minit dah makan rendang...he..he... banyak ah chik tu membeli.. x jemu ke makan hari2...? he..he... anak bujang aku sekotak x cukup... mau 2 kotak....huhu... so, another aternative, aku bawak beras jalal, semestinnya halal....he..he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni harga pasca gst ni farikica...hehehe mmg naik btol kan..rasa dolu xmhl mcm ni...aku xbli lauk sbb ckup la nasi jer...Hehe tp kalo dh bli beras jalal tu haruss bli lauk..senang citer kan...sambal bilis adabi sdp tau...cuba try..nyummeh.

      Delete
  2. Murah sangat tu dj. .. Aku pegi jepon last week pun angkut nasik goreng kampung tu berkotak2... Time aku beli tu ade promo kat giant dlm rm11 sekotak... Nangis jugak la bayar utk stok seminggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg azra..next time ko pi je brahims shoppe ni.bkn jauh pun...mmg berbaloi sgt...byk plak tu pilihan...hehehe

      Delete
  3. banyak gak beza tu nak dekat 5 henget...banyak boleh jimat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol mrs.aku yg beli cuma 6 kotak ni pun dah save belas2 ringgit tau...mmg berbaloi-baloi...

      Delete
  4. Takkkkk aciiiiiiikkk!!!! Kat Johor tak deeee! Menciikkkkkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha apa lagi, sila ambil masa transit di KLIA lama sikit...so boleh laaa lari kejap ke bangi untuk membeli di Brahim's Shoppe...hehehehe

      Delete
  5. Bagus tol perancangan makcik nak ke europe tu. Kalau aku yg dari Tepen ni pastu weekend traveller je baiklah aku beli di kedai berhampiran je. Tapi still aku memang jeles yg senang access ke Brahim shoppe tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..lagi pun ada pelbagai jenis nasi kan...takde la muak sangat...hehehe tp kalo takat pi wekend je, baik tak payah susah2 nak ke sini laaa dri tepen tuh...hehehe tp utk aku, ok jer walaupun takat nak beli 2,3 kotak...sebab kawasan jajahan kannn...hahaha ada bunyik riak x?hahaha!

      Delete
    2. sekali dpt surat arahan bertukar utk bertugas di tepen...pitam aku...hahaha

      Delete
  6. ada nasi arab kambing!! *gasp

    hmmm..ala next trip aku pon ala ala dlm asean je kot...
    takpa...kiv !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha aku xtry lg tuh nasi arab.dulu pnh try beryani sedap gak..hehe trip aku pun asean gk...tp ttp.gigih beli takut lpr..kuikuikui

      Delete
  7. mmg berbaloi kalau beli terus kat sini...tapi kalau beli bnyk oklah.
    kat tesco haritu lagi mahal dari kat giant..bayangkanlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe yup klo duk jauh mmg kurg berbaloi la nk dtg sini takat bli 2,3 kotak...hehe ooo tesco lg mhl?aigooo...

      Delete
  8. bezanya harga.. biasalah kos pngangkutan ngan kos kendali itu ini yg buatkan harga beza banyak.. klu ada peluang pergilah kilang atau kedai terus..
    eh, lupa lak..
    hai sis DJ..salam kenal.. datang terjah dari blog SS tu haaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa tak dak widget follow kat sini sis..

      Delete
    2. Hi qaseh...salam kenal...yupp mmg jauh bezanyaaa harga...tu xkira lg retailers ambil untung...hehe

      Mmg xletak widget tu...hehe

      Delete
    3. Dia dah glamer QA...tagline JJCM semua orang kenal...hehe

      Delete
    4. Ceyyy ada bau kepoyoan di situ en mieee...hahaha!

      Delete
  9. Dah jadi duta Brahim pulak...masyuk...hehe. Tapi kalau datang jejauh cuma beli sikit tak berbaloi kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha takde la en mie...ni saja share info jer...takde dapat pape pun...mana yang tahu, saya kongsikan untuk kebaikan bersamaaa...hehehehe

      alaaa mana la jauhhh PH dengan Bangi ni...hehehe kalo datang hello hello laaa saya, kaklong kawasan...leh ngopi ke ngeteh ker...hehehe

      Delete
  10. Aik dah jadi lebih kurang harga kat KK ni ke. Tapi sedih pilhan kat sini cuma n.goreng kampung & n.briyani tu je. So lepas ni, kalau nak jalan2 obersi *bahahaha* aku nak suruh cousin aku gi beli kat shoppe ni. Jimat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo sama ke?ke ko tak tgk lagi harga kat KK pasca GST?hahahaha amboiiiiii nakpi obersi yer...boleh laaaa sopping sini nantiii...leh jimat ongkos sebab pasni nakpi negara mahal kan?kan?hahahaha!

      Delete
    2. Bibie...assalam
      Sent u an emel this morning
      Receive any?
      Tqvm...

      Delete
  11. DJ memang gigih !!!! Saya kalau travel, suka bawak kuah brahim tuh ... macam asam pedas, kari ker ... dan tak lupa bawak periuk nasi letrik ...

    So sesampai, usually my wife masak nasi dulu ... then, bila nasi dah masak, transfer, masak lauk lak ... senang ... masukkan paket kuah tuh, then masuk ikan segar ... vooilllaaa !!!

    Memang selera ... (eh kat umah pun saya buat macam tuh gak !!!)

    Hahahhaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe amboi gigih masak asam pedas masa travel tuu enghaz oii...hahaha next time kalo saya buat roadtrip negara omputih saya nak buat camtu gak laaa...hehehehe takde la asik nak kena makan nasi goreng jerrr....hehehehe

      amboi lapor plak teringat ikan asam pedas ni kannnn..nyum nyummm....

      hahahahaha kat rumah pun pakai Brahim's?bagus bagus...sayang pak brahim kat enghaz nanti...untung2 dapat diskaunnn...hahahaha!

      Delete
  12. salam. nak tanya kalau bawak makanan brahims ni lepas tak dekat kastam aussie and new zealand? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg nasi grg kampung tu ok je lepas...yg ada daging semua tu tak sure

      Delete
    2. Salam... camana dgn brahim's nasi lemak? lepas tak dekat kastam aussie?

      Delete
    3. tak sure tak pernah bawa...tapi kalo ikut guide tu macam lepasss je...cuba la tengok info lain lagi.

      Delete
    4. aussie & NZ lepas je yg lauk tu sbb aritu bawak memang lepas just kene declare je. Yg nasi instant x pasti sebab x bawak. Tp rasa nya lepas kot sbb dlm pack. Beras memang confirm lepas jgn brown rice je dorg x benar kan. kalau beras biasa no problem

      Delete
    5. ni list ape yg sy bawak aritu n lepas kastam aussie & NZ
      - lauk instant brahim
      - beras
      - santan kotak
      - kiub pati ayam knorr
      - black papper
      - olive oil
      - tuna
      - sardin

      Delete
    6. Saya n family gi melbourne bawak Brahims ni sekotak besar.lepas je.tp kena declare la.bila imigresen chk..semua ok

      Delete
  13. wah info menarik.. mesti terjah. 22 hb ni nak ke korea dah

    ReplyDelete
  14. bole x nak buat lawatan ke kilang nii utk buat research and assignment....nk refer kepada siapa ye?..saya student upm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xsure plk.sy bkn keje sini pun.try la contact direct ngn kilang ni.

      Delete
  15. Thanks for the info ye DJ. dok lama kat bangi pun tak taw ada kedai ni kat bangi roupa2nya.hiks :)

    ReplyDelete
  16. Sgt membantu info from your blog!! Double thumbs up. Thanks alot :D

    ReplyDelete
  17. info yg sangat membantu....nak beli utk travel ke China nanti..tq for info

    ReplyDelete
  18. Tq for info psl kedai Brahim di BBBangi puan..😃

    ReplyDelete
  19. Terima kasih..
    Insyaallah saya pun berhajat untuk berkunjung ke Brahim..
    (Padahal kerja kat bangi je kot, huhu)

    ReplyDelete
  20. Terbaek info nie sb dh lame cari brahim's kat kedai tp xjumpe...thanks

    ReplyDelete
  21. terima kasih. info ni amat berguna utk kita nak pi Laos nanti.

    ReplyDelete
  22. Hai DJ xmo ke sja jln2 n wat runner shoppe utk produk ni..ambk utung skit je..sbb kami nk byr postage lg..kuang2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha alamak berbaloi ke nak bayar saya upah dan postage lagi nanti...kang alih2 sama je harga beli kat kedai...hehehe

      Delete
  23. Salam.. macam Mana nak order big bulk Salam 1000-3000 packs hantar ke jb? Boleh advice pls. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kena contact diorang la kot tanya macam mana

      Delete
  24. brahim pendek punya jenama ni

    ReplyDelete