Monday, May 25, 2015

Restoran Fuziah: Nasi Ayam Bazar Bulat 1980, Ipoh

hari isnin minggu lepas aku kena pergi Ipoh untuk hantar sampel...so dah alang-alang sampai sana waktu lunch kan...gigih usha tempat makan best kat sana...usha punya usha, aku macam terberkenan plak nak ke Restoran Fuziah yang terletak di Jalan Mustapha Al-Bakri, berhampiran dengan Bazar Bulat...menu istimewa restoran ni adalah nasi ayam!dan dikatakan nasi ayam ni dah dijual sejak tahun 1980 lagi tuh...so apa tunggu lagi, ayuh kitaaa!hehehe

restoran ni terletak kat blok kedai lamaaa dan agak tersorok sikit dari jalan besar...tapi kalo guna waze tu, insyaAllah sampai...restoran di buka dari jam 11.30 pagi hingga 10.30 malam...masa sampai ni tengok macam ramai orang local jer yang makan...ye laaa, kedai sejak tahun 1980 kannn...masuk dalam kedai ni pun, aku rasa ala-ala kembali ke zaman dulu sikit...mayb sebab bangunan lama kot kan...
jommm kita usha menu...yang ada kat sini nasi ayam, nasi goreng, bubur nasi dan lain-lain...tapi 3 tu laaa yang femes kat sini...kami berempat pergi ni, 2 orang ambil nasi ayam dan 2 orang lagi ambil nasi goreng ayam...rasanya?nasi ayam dia biasa jer laaa...ayam dia ok laaa....tapi nasi goreng dia sedap!sup dia pun aku sukaaa...cuma sambal kicap dia masinnnn...huhuhu
overall makanan kat sini ok laaa...harga pun berpatutan...cumanya masa dah abes makan, baru nampak orang sebelah makan nasi bubur yang nampak tempting gilaaaa...hohoho rugi tak coba...takpela, mana tau ada rezeki next time leh datang lagi cuba bubur dia pulaaaa....hehehe

oh ya, gambar ni aku amek ala kadar jer sebab maluuuu driver jabatan aku duk depan aku masa ni..aku plak duk tahan-tahan diorang makan sebab nak ambil gambar dulu...kuikuikui...mesti dalam hati dia cakap, apelaaa masalah pompuan ni kan....hahahaha!

13 comments:

  1. nasi ayam always my peberet :)

    ReplyDelete
  2. Sejak 1980... Mmg lejen ni. Rindu ipoh food !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi apa mknn ipoH yg best tu...kongsi sket...

      Delete
  3. Lama dah kedai ni..he..he..hampir nak sebaya....kikiki... gmbar bubur nasik x da ka...? my fav jugek tu! mkn nasik aym ni memang senang dan pantas. aku kalau perot dh keriok2 sngat, memang terjah kedai nasik ayam aja... 2 minit dah sampai dan jarang kedai nasik ayam x sedap kan..? slalunya boleh telan la...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha jgn didedah usiaaa tuu..ups!hahaha xde la bubur sbb xorder...tp tgk org sblh mkn, fuhhh mngancam!

      Btol, klo kdai ramai2 org, baik order nasi ayam jer...konpem sedap dan pantas!hehehe

      Delete
  4. kat ipoh banyak tempat lama2 kan.. ye lah pekan lama.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp...ada ipoh heritage trail gk...best...

      Delete
  5. Diorang xtau officer sorang ni dah cantas hos jjcm! Boleh bayang betapa tabah suruh orang jangan makan dulu semata kita nak amik gambar. Nak lagi orang tu jenis 'huk ala, makanan nak gambar gak ke?'. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha dia dah tau dah perangai aku ni...siap driver tu tolong susunkan makanan lagi tau...hahaha sebab aku mmg dah beberapa kali pi ipoh ni ngan diaaa, so dia dah paham daahhhh...hahaha!

      Delete
  6. Nasi Ayam ... suka Nasi Ayam kat Bukit Bintang tuh ... order taugeh , pass tuh ayam lebih ... hahahhahahahaaa

    dan of course order air assam boi limau nipis !!!

    (Eh ada lagi ker kedai tuh? Sebab la nih kat Malaya kan kecuh yg tuh HALAL yg tuh TAK gitu?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo nasi ayam chee meng...rasanya ada lagi....saya pernah pergi dolu....tapi rasa macam biasa jer kat tekak saya...sedap lagi nasi ayam kat taman warisan putrajaya...hehehe kalo enghaz nak cuba rasa nanti, dtg la putrajaya...boleh saya belanja makan nasi ayam sedap tuh!hahahaha

      hadoi tak abes isu halal orang mesia ni....nak komen panjang kang ada yang melenting...asal halal jer, orang kaitkan dengan oink oink tu....sdgkan isu SR tu isu hygiene...bkn ingredient...skop halal tu itself sangat besar...hehuuuuu

      Delete