Sunday, March 20, 2022

River & Glamp, Nur Laman Bestari Eco Resort, Batu Caves

aku dah booking glamping tent di River & Glamp ni sejak dari Oktober 2020 lagi tau...haaaa lama gila dah kan...masa tu murah lagi, dapat la 1 tent untuk 4 pax tu dengan harga cuma RM199 je!murah gilaaa nak dibandingkan dengan sekarang...tapi masa aku booking tu tempat ni baru lagi...so beberapa kali gak dapat date dah, pastu PKP lagi then dapat date lagi, PKP balik...huhuhu dan akhirnya once dapat rentas daerah je pada September 2021, terus aku book tempat ni dan dapat pada 31 Dec 2021!gila pantas penuh kan...semua menggila nak bercuti...hehehe so sebab dah book awal, aku takde la cari lagi nak ajak siapa sampai laaa dalam seminggu dua nak pergi...plan asal nak ajak Dini tapi last minute tak jadi sebab payah nak bawa anak dia masuk hutan ni...ada la ajak dua tiga orang lagi tapi ada yang busy la ada plan balik kampung laaa...so aku malas nak pening...aku malas pikir sampai laaa beberapa hari lagi nak pergi tu, tetiba aku terfikir nak tanya salah sorang follower blog dan IG aku ni, Fatin...sebab dia ada sebut haritu kalo takde geng nakpi camping, bagitau dia memandangkan dia memang kaki camping...so aku pun tanya, dia terus on!siap dia cadang amik half day sebab hari aku nakpi tu Jumaat...haa kan senang, aku ajak, dia fikir sesiap...ni nak suh aku ajak ko, pastu ko ngada-ngada itu takleh ini takleh, pastu expect aku settle kan things untuk ko pastu ajak lagi blaa blaaa blaa...eh memang tak koser lah aku weh...rela la iols pi solo je....hahahaha...so pendek cerita, aku plan nak bawa apa, Fatin siap buat list apa nak bawa...dan kami berjumpa terus di sana...masa hari kejadian aku memang doa laaa tak hujan laaa sebab seminggu sebelum tu yang banjir besar di Shah Alam tu...tapi doa tak makbul, dekat sampai Gombak je, mencurah-curah hujan sampai laaa di Nur Laman Bestari Eco Resort yang terletak di Batu Caves ni...pasrah....
masa aku sampai pun hujan tak henti lagi...nasib baik receptionist ada payung, makanya pinjam payung dia je laaa...hehehe gambar kat bawah ni pun aku kena tunggu hujan berhenti baru leh snap...huhuhu..so sampai setelkan urusan check in, aku dimaklumkan tent kami yang no 5, paling hujung dan ada toilet sendiri...so dia bagi aku kunci mangga untuk tent dan juga toilet....dalam area River & Glamp tu ada 5 buah tent biasa dan 2 buah tent VIP...harga now agak mahal aku rasa banding aku booking dulu...rezeki aku la kan, bayar harga tempat ni takde apa, tapi dapat stay masa dah cantik meletup!hehehe...
dan dalam hujan tu gigih laaa aku angkut barang entah berapa round dari kereta keee tent kami di hujung sekali tuu....yang sebenarnya takde la jauh sangat tapi sebab hujan pastu kauuu bawak barang dah macam nak pindah duk situ kan...sedangkan duk 1 malam je pun...hahaha dan the moment aku masuk je dalam tent tuuu, aku terus jatuh cintaaa...hahaha aku ni baru je trauma duk glamping kat The Hooton tu, so aku tak letak high expectation kat sini...sekali best gilaaa...masuk tent dia sejuk gilaaaa dan wangi serta bersih sangat!eh serious tak sangka tau...rasa best gilaaa masuk tu...aku excited gilaa...dengan lembut karpet dia...terus happy sorang-sorang...hahahaha dan lagi best setiap tent tu ada kipas dan aircond besar dan function!tu yang penting...ada aircond tapi tak function pun tak guna...huhuhu then ada kotak penuh dengan cerek, cutleries dan 3in1 drinks gak...di luar tent pula ada tempat sidai baju, ada khemah tempat makan, sinki dan toilet...so memang setiap tent ada sendiri punya semua tu...best kan?tak payah share dengan orang lain...hehehe selain tu agak facilities guna sama macam surau dan unggun api...tapi dah hujan gini tak payah la pandang unggun api tu....manakala sungai plak macam ke bawah sikit...so tak risau la kalau banjir....huhuhu...
tak lama aku keseorangan tu, sampai laa Fatin dengan adik diaaa...Fatin gak namanya hehehe...kemain gigih laaa diorang berdua tolak troli barang sampai ke tent...hehehe...kemain banyak barang Fatin bawa...aku rasa orang tengok barang kami, orang ingat kami nak duk seminggu kot sini...hahaha then kami lepak sembang semua dalam tent yang sejukkk...best gilaaa sambil golek-golek...hujan kat luar memang tak nampak tanda nak berhenti tapi dah tak lebat sangat....so lewat petang tu kami mula laa angkut barang ke khemah tempat makan tuu untuk prepare dinner...bab masak memasak serah pada Fatin sebab dia yang bawak segala barang nak memasak...aku bawak a few makanan yang nak dimasak...masa masak ni kejap hujan kejap tak...so memang basah gak la kami...pasrah je la...lepas seketika memasak dan menyediakan makanan, makanya siap laaa dinner kami!yeayy...hahaha kemain kan duk 1 malam, makan bertiga je tapi meriahhhh makanan kami...memang tak nak kalah betul...hahahaha...dapnyeee dengan kambing perap, steak, daging harimau menangis, sayuran dannn ramen!terbaik!
lepas dah kenyang gilaaaa malam tu, kami pun masuk la semula ke dalam tent kami...duk melepak sat sambil take turn nakpi mandi...kena pakai payung la sebab hujannn lagi nakpi toilet tu...huhuhu...lepas mandi dan badan segar, sempat la aku keluar ambil gambar depan tent semua tuuu...layan je la korang view malam di River & Glamp ni...cantikkk diorang dah pasang lampu lampu kat luar khemah tuuu...hehehe...
dan malam tu kami layan hot milo dengan marshmallo....plan asal Fatin nak bakar marshmallow tapi sebab masih hujan kat luar, kita masukkan dalam air panas je laaa...layan gak sejuk-sejuk tu kan sesambil buat wish new year kat peminat malam tu...hahahaha then sembang malam tu dan diakhiri dengan lenaaa yang best sebab sejuk!hahaha memang sepanjang malam ditemani bunyi hujan dan air sungai je laaa malam tuuu...asyik!
dan esok paginya sejukkk...bestnyaa...sempat Fatin turun ke sungai tengok cantik dan jernih airnyaaa...dan plan nanti nak mandi la lepas breakfast...so again pagi tu kami bertungkus lumus sediakan breakfast plak...again berlambak makanan kan...hahaha ada yang baki semalam tu kami buat sandwich then masak gak maggi kari...dannn kopi o panas!memang best sangat layan masa sejuk-sejuk ni...hehehe sebelum makan ni ada serangan monyet gak, memang kecoh gak laaa kat tent kami...hahaha Alhamdulillah takde apa la lepas tu...pas makan memang kemas terus sebab takut monyet datang lagi....lapar agaknya diorang semalam hujan kan....hehehe...
masa dah ready nak mandi tuuu, kena turun ke bawah nak ke sungai...sekali tengok kemain keruhhh dah air sungai weh...dah tu deras semacam plak kan...makanya kami pun membatalkan laaa niat nak mandi sungai....sobss...dah la nampak menarik sungainya tapi tak berani lah nak mandi kalo dah camtu punya keruh dan deras...mesti sesuatu jap lagi tu kan....huhuhu tak sampai hajat aku nak mandi sungai kali ni...tapi takpela kot ada rezeki lain next time...insyaAllah...
then masuk balik tent kami layan main batu seremban...kemain handal dua beradik dimain!hahahah aku asyik mati jeee bila ambil buah tuuu...kahkahkah...haaa nampak kipas belakang tu, kemain besar kan...so memang sejuk la tent kami tuuu...hahahaha then nak dekat tengahari sikit tu kami slow slow laaa pergi mandi sorang, sorang....dan bersiap untuk check out....takde la rushing check out awal sebab tak panas pun tent kali ni...hehehe...best!aku suka...
dan sebelum balik sempat laa kami bergambar di depan glamping site ni sebagai kenang-kenangan...sebelum bergambar gigih memasing tolak troli nak angkut barang ke kereta...hahaha rasa baru check in kan dahhh checkout...hahaha...pasrah je laa...pape pun aku suka tempat ni...kalo ada orang nak ajak repeat sini aku rasa aku leh jer pertimbangkan...aku rasa one of the best glamping so far sebab bersih, wangi dan paling penting adalah SEJUK!hahaha...ok bai...

2 comments:

  1. ehh, tak perasan pulak post ni. hahaha
    Rindu tempat ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha lepas raya leh pi lagi sis hahaha

      Delete