Wednesday, October 31, 2018

Solo Trip to Siem Reap, Cambodia: Day 2.1

Sambungan dari: Solo Trip to Siem Reap, Cambodia: Day 1.2

keesokan paginya, takde awal sangat aku bangun dan siap..dalam 8.30 pagi la baru aku keluar hotel...aku jalan kaki terus je ke kedai makan muslim sebelah hotel aku ni...aku jumpa Zack kat situ je...masa sampai tu, semua pandang-pandang aku sebab aku sorang...diorang tak reti cakap english plak...nasib taklama tu Zack sampai...aku nak makan nasi ayam yang pernah Zack bungkuskan untuk kami dulu...hehehe sedapppp dan simple...kenangan sungguh..dulu gerai ni kecik je, aku pernah makan dengan kawan-kawan aku...hehehe dah makan nasi ayam, aku tamak ambil bubur ayam gak..sedap gak...minum pagi ni berharga 15,000 riel...aku bayar dalam riel sebab banyak duit riel dah...diorang kat sini convert 4,000 riel = USD1...
lepas makan tu, Zack ajak minum kopi...eh ngada dia ni...kedai tadi ada kopi tapi dia cakap bukan standard dia...dia nak kopi omputih...hahahaah ngadanyaaaa lahai...layan kan je laaa...pagi tu Zack belanja aku ngopi plak...hehehe...aku malas nak minum sebab dah kenyang tapi sebab dia sibuk nak belanja, layan je lah...
lepas tu Zack bawa aku shopping kat Asia Market...kira macam proper market laaa...haaa sakan laaa aku shopping...tujuan asal aku nak beli makanan ringan untuk kanak-kanak...so macam-macam aku beli...lama-lama beli tu pudar gak muka Zack tengok harga coklat sini, mahal!pada aku ok je la Kit Kat harga RM3 kan, tapi pada dia USD1 untuk 1 coklat mahal gilaaa...abes dia catu balik apa aku dah pilih...hahaha aku paham la, pada dia dari beli mahal-mahal baik beli yang murah sikit tapi lebih banyak...so lebih ramai yang leh merasa...tapi aku cakap ok je, aku banyak duit!lagipun sumbangan orang bagi hampir mencecah USD500...takpela sesekali bagi bebudak ni merasa coklat mahal sikit...hehehe...Alhamdulillah banyak gak aku dapat beli, berkotak-kotak!air kotak, coklat, waffer, biskut dan macam-macam lagi...tapi ni pun baru USD150 digunakan...ligat kepala otak aku pikir apa lagi nak buat dengan duit ni...
lepas dah siap beli makanan ringan tu, Zack bawa aku ke sebuah sekolah kat kampung muslim tak jauh dari hotel aku tu...Zack cakap memang ada kawasan muslim yang daif tapi jauh sangat...3 jam perjalanan...takut tak berbaloi...so aku cakap takpela, yang nampak senang sikit di Siem Reap ni pun still jauhhh susahnya nak banding di Malaysia kan...balik pada tujuan aku tadi, aku nak happykan kanak-kanak kat sini...hehehe sebenarnya sekolah masih cuti sempena pilihanraya, tapi Zack call ustazah suruh budak-budak datang...sempat la ajak ustazah posing sebelum agihan makanan dan pakaian dibuat...
kat sekolah ni aku dan Zack decide keluarkan sebahagian makanan dan sekotak baju...masuk je kemai kuat diorang serentak bagi salam ke aku...terkejut weh...hahahaha haaaa kami mulakan dengan agihan makanan dulu...ustazah, Zack dan seorang big sister mereka membantu aku...kami unpack dan berikan pada kanak-kanak tu satu set semua makanan ada...haaa aku ingatkan bagi gitu je, sekali Zack cakap aku kena bagi setiap sorang...hahaha berpeluh hakak tauuu nak bagi sorang-sorang...tapi aku enjoy dan happy gilaaa...dapat sampaikan amanah orang, buat budak-budak seronok!hahahaha...best gila feeling tu weh...
setel agihkan makanan, baki tu kami simpan balik...untuk next tempat...janji semua orang dapat masa ni kan...pastu Zack keluarkan sebuah kotak pakaian...masa ni aku blurr nak buat macam mana...risau gak kalo tak cukup baju nanti macam mana kan...sekali Zack cakap takpe, buka je pakaian dan tunjuk sape nak...hahaha best gila semua excited tunggu baju apa yang keluar!hehehe lepas tu Alhamdulillah semuaaaa dapat baju weh...syukur sangat...seronok semua orang weh...aku pun seronok...aku punya risau ada yang tak dapat, tapi Alhamdulillah semua dapat!
enjoy gilaaa masa pembahagian makanan dan baju ni...semua pun seronok!aku rasa best plak bila kumpul baju dari kawan-kawan ni...walaupun kumpul untuk kanak-kanak, ada gak baju dewasa yang aku ambil tapi yang XS je laaa...heheeh ada plak kanak-kanak yang saiz bam bam kat sana kan, so muat laaa baju XS dewasa tu...hehehe...penat wehhh lepas selesai pembahagian ni...tapi dalam kereta masih berkotak baju dan makanan nak diagihkan...dannnn aku dapat idea nak beri makanan asas kepada keluarga susah...sebabnyaaaaa duit banyak lagi weh!hahaha...sis kayo!

6 comments:

  1. boleh tak bg ctc number zack sebb mcm nk buat benda yg sama mcm awak. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. +85516944387 ni no whatsapp zack. Leh msg kat FB gak Kariya Hasan

      Delete
  2. Alhamdulillah, bagus aktiviti travel macam ni..

    ReplyDelete
  3. tahniahhh..inspired betoiilaa..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezzaa sila sila panjangkan dan menjadi ikutan...hahaha

      Delete