Friday, November 2, 2018

Solo Trip to Siem Reap, Cambodia: Day 2.2

Sambungan dari: Solo Trip to Siem Reap, Cambodia: Day 2.1

dah dapat idea nak belikan barangan asas untuk keluarga susah, Zack minta izin aku nak minta tolong sorang kawan dia yang susah gak...so dia leh tolong kami angkat barang semua nanti...aku on je laaa...lupa pula nama kawannya ni...then kami mula membeli barangan asas rumah...pergi kedai beras, duk beli beras timbang kilo ni...beli yang paling besar then diorang bungkuskan kecik-kecik dalam 10 kg kot...kami buat dalam 10 bungkus macam tu...dah siap semua, kawan Zack angkut naik tuk-tuk dia...senang gak ada kawan Zack dia uruskan semua...aku memang duduk dan tukang bayar je...hehehe bagus Zack ni, atleast dia bantu kawan dia dapat rezeki gak kan...selain memudahkan aku juga...hehehe...
dari kedai beras, kami ke gudang jualan barang runcit...kat sini panas weh...aku sangap gak..nasib baik budak dua orang ni ada...aku sebut je nak apa...diorang ambilkan...kawan Zack tu la cekap buat kerja...Zack ni lebih kurang aku gak...hahahaha almaklum dah kaya...hahaha...kami ambil laaa minyak, garam, gula, sabun, susu, mi segera, pati air dan apetah lagi aku tak ingat...banyak gak barangan kami beli, sampai penuh satu tuk-tuk...aku memang tak bekerja langsung...kawan Zack buat semua...
leaps dah penat bershopping, aku ajak Zack pergi lunch dulu...kali ni kami ke Muslim Family Restaurant...sebelah dengan sekolah aku pergi tadi dan masjid...restoran kepunyaan Arwah Haji Musa, antara orang yang banyak jasa membantu muslim kat Cambodia...dulu aku datang sini laaa makan lembu naik bukit tu gigih ajak Zack makan sini lagi kali ni...aku cakap wajib!ajak sekali kawan Zack makan...masa tengah tunggu makanan tu, kawan Zack keluar kejap...aku ingat pi mana, rupanya dia pi siap-siap kan bungkus semua barangan tadi dalam bungkus-bungkus plastik...so nanti senanglaaa aku bagi plastik je kat orang-orang susah nanti...ya Ampun mudahnyaaa kerja aku...Allah mudahkan sangat...

makan tengahari tu mahal sikit USD18 sebabnya aku ambil daging lembu naik bukit, tomyam dan ikan amok!besar selera aku kan...lagipun saja la nak jamu kawan Zack sekali...seronok aku makan, lepas rindu aku kat daging lembu naik bukit tu wehhh...hehehe Alhamdulillah kenyang sangat-sangat!masa makan ni nampak gaya luar dah gelappp!cepat-cepat kami gerak...
tempat pertama kami pi tak jauhd ari restoran, tapi agak daif laaa rumah orang kat sini...kawan Zack tu pun stay kat sini...so Zack je yang decide mana rumah nak bagi sumbangan ni sebab dia yang kenal mana yang betul-betul susah kan...dapat laaa dalam aku rasa 15 keluarga kot yang kami bagi sumbangan ni...Alhamdulillah rezeki diorang laa sebab duit banyak lebih...sedangkan plan asal aku nak bagi makanan ringan untuk kanak-kanak je...hehehe syukur la ada kawan-kawan yang kayaaa...membantu aku menambah sumbangan...hehehe...
ngam-ngam rumah terakhir kami bagi sumbangan, hujan turun dengan lebatnyaaaa...sayu tengok rumah orang sekitar ni...tak dapat bayang kalo aku di sini...jauhnyaaa untung kita ni Allah bagi kan...tu pun kadang tak reti nak bersyukur masih merungut kereta tak sebesar orang lain, rumah tak semewah orang lain, gaji tak besar macam orang lain....huhuhu....
dan lepas tu aku dan Zack terus lompat naik tuk-tuk kawan dia sebab aku ajak Zack pergi Asia Market lagi sekali...nak abeskan duit beli makanan ringan untuk kanak-kanak...sebabnya masih ada sikit lagi baki kan...haaa kemain romantik naik tuk-tuk dalam hujan kan...aku cakap kat Zack, haaa dapat gak akhirnya aku naik tuk-tuk di Cambodia...tak Cambodia laa wei tak naik tuk-tuk!hahahaha...best!sampai kat Asia Market, aku tambah lagi beli makanan ringan untuk kanak-kanak, aku memang tinggalkan baki duit sumbangan ngam-ngam nak beri upah pada kawan Zack...
lepas dah beli makanan ringan, kami ambil kotak baju dan baki makanan ringan kat sekolah tadi dan bawa naik tuk-tuk dan pergi ke kampung tadi lagi...kali ni dengan hajat naik bagi kanak-kanak plak...rezeki hujan dah berhenti...so senang laaa nak jalankan program...baru sampai tuk-tuk dah kena serbu, cuak aku sebab makanan masih dalam pek-pek...sib baik ada sorang mamat terus lompat naik tuk-tuk duk depan aku dan bantu aku buka semuaaaa pek-pek tu dan masukkan dalam satu kotak besar...Allahu kalo aku sorang memang tak terbuat!syukur Allah mudahkan dengan datangkan lelaki ini...so senang la lepas tu aku nak agihkan makanan kat kanak-kanak tu...memang takdan turun tuk-tuk, penuhhh orang beratur...best sangat weh tengok budak-budak seronok macam tu..arghhh rindu that feeling...hehuuuu...
dah semuaaaa kanak-kanak dapat makanan, kita buka pulaaaaa kotak baju...haaa kali ni dengan mak bapak sekali kerumun kami...hahaha best sangat walaupun ada masa aku panik dan panassssss bila kena kerumun...bila ada baju saiz dewasa, sempat la aku offer dulu pada lelaki yang bantu aku tu...seronok la dia kan...tak sesia aku terima baju dewasa walaupun XS kan...hahaha walaupun memula malas nak terima sebab aim kanak-kanak kan...rezeki diorang rupanya...
lepas tu kami ke satu kawasan lagi nak kasi abeskan makanan ringan dan pakaian yang masih ada...kat sini tak ramai sangat orang, tapi boleh laa juga nak menghabiskan apa yang masih ada...then pergi lagi tepi jalan utama panggil budak-budak yang adaa...hehehe seronok sangatlah...walaupun penat sangat, siap berpanas berhujan bagai...tapi aku happy sangat-sangat dan puas hati...walaupun memula ragu-ragu mampu ke aku nak uruskan semua seorang diri, Alhamdulillah Allah mudahkan...
dari 8.30 pagi, sampai 3 petang sakan menyelesaikan misi...akhirnya aku dapat gak menyampaikan amanat rakan-rakan...sempat juga aku bagi sedikit wang kepada kawan Zack atas bantuan dia pada aku sepanjang hari ni...kalo takde dia, memang penat lagi lah aku kan...then Zack minta dia hantar aku ke hotel...terussss aku mandi, solat dan tidoooo...penat gilaaaa...lena sangat aku tdo sampai dekat Maghrib!hahaha bangun terus solat Maghrib semua, kul 7 malam Zack datang ambil aku...dann misi terakhir nak memburu daging anak lembu bakar...yeahhh Zack bawa kat kedai lain, tapi sama je sedapppppppppp!sedap weh...
siap order 2 pinggan daging, sup kulit lembu...ya Allah sedap sangat daging tu...dan total kami makan siap bertambah nasi hanyalah USD6 saja weh...sup daging lembu tu pun aku minta tambah sebab sedap gilaaaa...hahahaha happy sangat aku!semua nak makan dapat makan, misi pun dapat diselesaikan...syukur!
dah kenyang tu aku terus ajak Zack balik je...malas nak jalan dah...nak rehat je...sambil update apa yang patut di media social malam tu...best sangat perasaan aku...Allah mudahkan...semoga ada rezeki lagi aku nak buat misi macam ni lagi masa akan datang...hehehe...dan esoknya awal pagi Zack hantar aku ke airport, tak sempat aku nak breakfast nasi ayam sebab awal lagi...sampai airport, aku layan Starbucks seround sebelum masuk boarding hall...yeay happy!misi kemanusiaan tercapai, misi menggemokkan perut pun tercapai, misi jumpa kawan lama punnn tercapai!Alhamdulillahhhh...syukur...dan Alhamdulillah, masalah gundah gulana pun dah selesai, cuma ambil masa sikit nak sembuh sepenuhnyaaa...gitu...syukur Alhamdulillah...
ok korang kalo ke Siem Reap, nak cari guide tu leh laaaa contact Zack ni ye...nama dia Zakariya sebenarnya, orang panggil pun Kariya Hassan kalo kat FB, aku ngan kawan-kawan aku je popularkan nama Zack dia ni...hahaha ok ni nombor untuk Whatsapp dengan dia +85516944387. InsyaAllah aku percaya, kita mudahkan perjalanan orang, Allah akan mudahkan perjalanan kita...insyaAllah...sila mention nama aku tau kalo korang contact Zack ni, insyaAllah akan dapat layanan baikkkk punya...heheheh...

4 comments:

  1. Gitu ratu agih2 atas tuk2 je. Tuk2 tu bolehlah imagine ala carrier ratu kan. Ko kena mention gak, sesapa amik Zack...akan bakal dengar cerita DJ jatuh tuk2. Hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha alaaa tak sempat turun dah kena serbu...acanerr...lagi plak hujan masa ni, aku risau demam dah la sorang2 kat sana...hehehe...denggg jangan sebut kenangan 'manis ' tu...hahahaha

      Delete
  2. Alhamdulillah. Tahniah utk DJ dan sahabat-sahabat. semoga bertambah rezeki lagi...

    ReplyDelete