Monday, November 26, 2018

kesekianXdivana takes Terengganu - Day 2.1

Sambungan dari: kesekianXdivana takes Terengganu - Day 1.2

hari kedua di Terengganu, kul 7.30 pagi kami dah keluar dari homestay...terus menuju ke Kedai Makan Sinah, Losong...tempat breakfast yang famous sebab murahhhh dan banyak pilihan...again thanks to Nani atas rekomendasi yang diberikan..
masa sampai kat Kedai Makan Sinah ramai orang...orang balik masjid pun ramai weh...tapi bila tengokkkk banyak gilaaa makanan dia...terus teruja...dengan pantas pi carik meja dulu...then sorang cop duduk kat meja, yang lain rambang mata pilih makanan...hahaha best weh, murah-murah plak tuuu....
tengok haaa penuh meja kami hasil tamak 3 perempuan gemok...hahaha...dengan nasi lemak, nasi goreng, nasi minyak, nasi dagang, pulut ikang, kepok lekor...kepok lekor tu memula memasing taknak, bajet dah makan semalam la tu kan...so aku amik untuk aku je, sekali sedap gilaaa, berebut makan!pastu tambah entah bape batang lagi tah...tu pun berebut bergaduh lagi tu...hahaha dan makan pagi ni kami ditemani oleh Kak Anash...warga Terengganu yang baru...hehehe....masa nak bayar aku terkesima jap sebab hanyalah RM23 sahaja...berbungkus nasi, pulut lagi, kepok lekor aku rasa berbelas batang...hahaha murah woi!

setel makan, kami berpisah dengan Kak Anash dan meneruskan perjalanan ke Jeti Pulau Kapas di Marang...tengok cuaca pagi ni panas terik, dengan harapan lawa laaa gambar kita di sana nanti...hehehe sampai jeti, terus berjumpa dengan staff Terengganu Trio Travel (+601121956220) yang Nani tolong arrangekan..siap bayar sorang RM60 untuk pakej day trip ke Pulau Kapas termasuk makan, naik Bukit Singa dan lepak di pulau...kalo nak snorkeling, kena tambah bayar sebab nak sewa peralatan dia...
masa kami pi ni hari Jumaat, so bot akan berhenti beroperasi pada jam 12.30 tengahari sampai 3 petang...so takleh buang masa sangat la kan...dalam jam 10 pagi kami bergerak menaiki bot...bot hantar orang ke area resort dulu kemudian baru laaa hantar ke tempat tujuan utama kami ke Pulau Kapas ini iaitu Bukit Singa!yeahh kami nak naik Bukit Singa....
aku difahamkan kalo kita stay kat Pulau Kapas dan nak jalan kaki untuk daki Bukit Singa ni jauh gak laaa...so better naik bot!bot akan hantar kita kat satu kawasan untuk kita mula berjalan ke arah kaki Bukit Singa...still kena jalan okey...
masa duk study pasal Bukit Singa ni, ada orang cakap kena pakai kasut sebab nanti lalu atas batu tajam...pastu ada plak cakap kalo pakai kasut basah sebab batu ni tenggelam dalam air...so aku konpius...sebab tu aku bawa je sandal hiking aku...senang cerita...sekali dari tempat turun bot tu, memang kita berjalan tepi lereng bukit ni haaa...memang lalu kawasan berbatu, tapi masa kami sampai ni, air tak naik lagi kot, so ada je kawasan kering, so tak basah sangat la kasut tu...masa kami sampai ni, kebetulan ada satu group besar sampai gak, so takde la kesunyian sangat kami...
perjalanan secara lenggang kangkung selama 15 minit, akhirnya sampai di kaki Bukit Singa ni...kat depan dia ada gua...so kita usha dari jauh je la dulu, lepas mendaki Bukit Singa baru kita pi intai apa ada dalam gua tu ok...masa ni dah panas terik weh...
Bukit Singa ni takde la tinggi mana...dari bawah tu kena 2 kali mendaki...dakian kali pertama rendah sangat laaa...tak kira daki pun laaa...hahaha...tapi kat sini tak nampak view sangat lagi...ramai duk lepas lelah berjalan je kat sini...almaklum tak berapa fit...hehuuu...
then pendakian kedua ni takde la tinggi mana, tapi sedikit curam laaa...so mengah gak nak sampai atas tu weh...hahaha tapi view kat atas ni lawaaa...i loike!dah la panas gilaaaa...terbakar wehhh...tapi cantik...tapi nya lagi terbakar, tengah mengah baru panjat bukit curam tu, ada Abam Fit terussss cakap kat aku, ni je ke bukitnya?tak berbaloi bayar RM60...omggg...panas hati aku...rasa nak sekeh je...emosi betul aku masa ni...RM60 tu bukan untuk naik Bukit Singa ni saje, ianya termasuk kos naik bot, makan dan juga pi Pulau Kapas ni bang...haaa gitu aku menjelaskan sambil menahan marah...eh ye ke tahan?hahaha...
ok dah malas nak layan marah lama-lama baik aku layan view cantik atas ni kannn...lama marah kan, spoil mood aku...huhuhu yess untuk makluman pendaki tegar di seluruh Malaya, Bukit Singa ni lebih for recreational purposes je aku rasa, bukan tempat nak test pace or kehebatan korang dalam hiking tauuu...untuk otai-otai, rasanya tak berpeluh la kot...tapi untuk Instagrammer tegar macam aku, berpeluh bagai nak rak, tapi harusss posing sakannn...hahahaha...
masa kat atas ni sempat berkenalan dengan adik-adik yang bercuti kat sini...kemain diorang posing berlakon gelak-gelak...so harus lahhh hakak-hakak pun terpengaruh kannn nak posing gitu jugakkk...hahahaha best plak posing gini kan...macam retis plak rasa...
lepas setengah jam melepak membakar kulit dan hati kat atas tu, kita pun turun la...haru gak nak turun curam camni...sakit lutut aku wehhh..huhuhu...slow-slow je la aku turun kan...sambil duduk...hehehe sampai bawah tu kami jalan kearah gua tu...ingatkan leh masuk, sekali takleh daa...sebab ada air..so bergambar depan tu je laaa ala-ala candid macam adik tadi ajar...hehehe...
dan lepas tu kami pun bergerak ke arah bot semula...sambil tu duk sembang dengan adik-adik tu laaa...ada plak rupanya antara mereka yang pernah baca blog aku...hahaha...sempat laa sebelum berpisah tu kami bergambar ramai-ramai...sebagai kenangan gituuu...
then Ab call abang bot suh datang ambil kami...masa ni dah hampir 12 tengahari...kami decided taknak melepak di Pulau Kapas, nak balik terus je...sebab kalo lepak, kang kul 3 petang baru leh balik...lama sangat nak lepak sini plak kan...banyak lagi aktiviti lain boleh buat...lagi pun hajat aku memang nak ke Bukit Singa je...
then kami terus naik bot balik ke jeti...lepas tu terusss gerak balik ke rumah...siap singgah beli air tebu yang sedap gilaaaa...dah la panas leting, syiok la minum tebu kan...dan sampai rumah, aku masak telur dadar gebu gebas, then kami makan dengan nasi dagang, bekal makanan yang dibungkus untuk kami masa ke Pulau Kapas tadi...sedappppp sebab lapar!hahaha...lepas dah kenyang, mandi, basuh baju dan tidooooo....penat weh!

6 comments:

  1. Replies
    1. kann...tapi panas diaaa tuhan je tahu weh...hahaha pasrah!

      Delete
  2. baru tahu yg pulau redang pulau perhentian, dan terbaru pulau kapas boleh pergi balik hari je... takyah nak tido2 sana ek...

    tapi cantik la bukit Singa tu... mungkin la cakap "mcm ni je?" tapi baloi kot sbb cantik... kalau print gambar tu letak frame, kita jgk kembang hidung ekekekeek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tu la boleh balik hari je...next leh try Pulau Bidong plak...hehehe tu la cantik sangat kannn walaupun ada yang komplen macam ni je?heheuuuuuu

      Delete
  3. Xleh hadam betapa dugong nye aku masa ni.

    ReplyDelete