Monday, August 7, 2017

Roadtrip ke Ipoh, Kuala Kangsar, Taiping & Fraser's Hill

asal nak naik train ke Kluang, bertukar nak roadtrip ke Johor dengan rakan-rakan jeling bintang masa tu...tapi macam mana tah, masing-masing ada hal, tinggal aku ngan Ab je yang free then nak proceed gak berjalan, so kita ajak Liana sekali join roadtrip...banyak drama gak nak bincang tempat nakpi ngan Ab ni...then lepas bincang macam nak gaduh baru kita decide tukar destinasi arah ke Utaraaa...senang ceritaa...tempat pergi kat Perak pun lebih kurang dengan Food Tech Trip aku yang lepas...bermula pada hari Jumaat lepas kerja aku dan Ab ke rumah Liana, then naik 1 kereta pi dinner di Ayer@8 dan seterusnya meneruskan perjalanan menuju ke Ipoh...masa ni memang main redah je takde booking hotel ke apa...acah-acah main redah sebab ikut gaya Ab...bertabahlah sis...huhuhu sempat singgah minum kopi di R&R Tapah jugak...
dan akhirnya kami selamat sampai di Ipoh pada lewat malam...sempat la singgah Gerbang Malam, Ab nak cari barang...tapi dia sorang je turun sebab Liana tengah tido dalam kereta, so aku stay dalam kereta jer...lepas tu kami jumpa Hotel Le Metrotel yang murah dan selesa ni...tak jauh dari Gerbang Malam...
esok pagi nya, awal pagi dah check out dan pergi breakfast dengan Sue dan kawan dia di Restoran New Holly Wood yang kebetulan ada kerja dan event di Ipoh awal pagi tu...sini memang payah dapat seat, penuhhh je orang...nasib sue sampai awal pagi, cop tempat...first time aku sampai sini, layan juga laaa breakfast ala cina kat sini dengan kopi, chee cheong fun, roti goyang dan yong tau fuuu...sedap gak...
dan kemudian bermula kembara 3 manusia ni di bumi Perak...memang main redah je laaa kali ni...ada la itinerary dalam kepala, tapi gerak ikut kata kaki yang menekan minyak je masa ni...aku sempat bawa diorang ke Masjid Muhammadiah di Ipoh...
lepas tu kitorang ikut jalan dalam menuju ke Kuala Kangsar...niat nak cari Victoria Bridge, masa on the way tu jumpa plak ladang jagung...gigih laaa anak-anak bandar ni posing dalam ladang jagung weh...malu lah orang Kualeee tengok!
dan lepas tu kami sampai di Victoria Bridge, Kuala Kangsar...dah beberapa kali sampai...so kali ni kita layan orang yang baru pertama kali sampai je la kan...cantik jambatan ni, aku suka...datang beberapa kali pun takpeee...
lepas tu kita masuk ke Pekan Kuala Kangsar dan pergi ke Masjid Ubudiah yang cantikkk dan sempat juga posing di rumah usang di sebelah Masjid Ubudiah tu...nasib la pergi dengan orang suka ambil gambar kan, kita posing jer la...hehehe masa ni panas gila weh...terbakar rasa muka...ketiak tak payah cakap, basah!hahaha...
dari masjid, kita pergi terjah Istana Adabi!eh bukan, Istana Kenangan yang merupakan Muzium Diraja Kuala Kangsar...haritu pergi takleh masuk, kali ni pi pun takleh masuk...memang takleh masuk dah kot sampai bila-bila...maybe struktur dah tak kuat...so kita bergambar kat luar je laaa...
sebelum tinggalkan Kuala Kangsar, kitorang singgah Kedai Kek Jaya dalam pekan dia untuk beli Tart Telur dan Tart Kelapa yang lama dan famous tu...saje la bagi diorang rasa walaupun takde la sedap sangat...fefeeling orang lama sikit...
dari Kuala Kangsar kami ke Kuala Sepetang...layan bergambar dalam pekan kecil dia tu...pun aku dah pernah pergi dulu...saje bawa diorang ke sini...ambil gambar kat signage KTM paling lama di Malaysia, kat kampung nelayan dannnnn kemudian tak lupa kita layan Mee Udang Mak Jah...nyummeh!
dah kenyang, kita terjah pun Charcoal Factory di Kuala Sepetang ni...kali ni datang takde sape nak explain beriya, so just jalan-jalan ambil gambar je laaa kami bertiga...ada group besar dari mana tah masa ni, so tak syiok sangat lah...lepas tu ingat nak pi pusat paya bakau kat situ, tapi malas nak berjalan kaki plak, terus cancel!
dan kami terus ke Taiping!aku bawa diorang ke Antong Coffee Mill!hehehe see sama je kan itinerary aku dengan trip aku bersama Asie, Zu dan Irma sebelum ni...senang cerita aku kan...tapi aku update gak la, sebagai kenangan masa tuaaa...hehehe...layan tengok orang buat kopi, lepas tu kita minum kopi...shopping kopi gak kat sini...wajib!
dan kemudian kita masukkk ke Pekan Taiping...yeahh tempat yang sentiasa dekat di hati aku...dulu, kini dan selamanyaaaaa...suh datang selalu pun aku tak kisah...
sampai Taiping ni memang tak sah laaa kalo ko tak ke Lake Garden kan...so kitorang lepak seketika di Lake Garden sambil layan tart yang dibeli tadi...makan, lepas tu bergambar, lepas tu panjat pokok...hahaha gigih tau...
dari Taiping kitorang pun nak gerak balik...sempat singgah solat di R&R Sg Perak...pompuan bela saka ni sempat lagi telan nasi lemak sebab lapar...nasib baik la aku dengan Ab diet, so kitorang tengok je lah. Eh.
sampai Ipoh kita berhenti untuk dinner dulu dengan Sue di Greentown Dimsum...masa ni aku rasa dah ngantok gila dah weh...tapi gagahi jua laaaa makan dan sembang...mayb sebab dah seharian berjalan kan...panas lagi...huhuhu...dan dari Ipoh kitorang pun terus menuju ke Kuala Kubu Bharu...malam tu kami bermalam di rumah Dini...tanpa ada perancangan esok nak ke mana lagi...janji nak dapat bantal je malam tu...Ab duk sibuk ajak stargazing malam tu memang tak kena layan la kan...penat gila weh...
esok pagi bangun je, Ed pi beli makanan...masa tengah makan tu macam-macam idea keluar untuk aktiviti hari ahad tu...aku dah cakap nak balik awal dah ngan mak aku...tapi memasing duk racun aku...ada yang ajak pi Sungai Besar la...last-last kitorang berlima naik Fraser's Hill!hahaha adoi adaaa je cubaan menggoda aku kan...
masa di Fraser's Hil ni kami sempat ke The Paddoock...kat sini sempat la kami semua melayan memanah!haaa choi sungguh untuk aku...paling teruk la aku ni sebab panah asyik tersasar!haishhh macam mana saya nak panah cinta ke hati awak ni kalo asyik tersasarrr je...Eh!hahaha tapi memang takleh blah, harus kena bahan kan...
lepas memanah kitorang pusing-pusing area The Paddock tu sambil peposing sikit...hehe cantik juga la kawasan sekitar sini...kalo buat wedding photoshoot mesti cantik...Dini cakap dia pernah je ambil gambar pengantin kat sini...memang cantik!
lepas dah pusing Fraser's Hill kitorang pun turun semula ke Kuala Kubu Bharu...sempat la pergi late lunch di salah sebuah cafe hipster di sana...aku pun dah tak ingat dah apa nama kafe nya dan apa yang dimakan masa ni....lama dah weh...gigih tau update...kiranya aku update cerita ni ngam-ngam lepas setahun la kan...haaa...
dan sampai di Putrajaya petang tu, sempat laaa kitorang pusing Taman Saujana Hijau tu...gigih sangat kan...habis laa cerita roadtrip yang main redah ikut sukati kepala masing-masing je nak pi mana, nak singgah mana...

No comments:

Post a Comment