Thursday, June 27, 2024

Vietnam - Mui Ne - Part 1


hari keempat di Vietnam, merupakan hari ketiga laa program kami tu...plan group adalah melawat ke Mekong River as cultural visit...tapi aku dengan Aimie dah pernah ke Mekong River tu...nakpi Chu Chi Tunnel pun sudah...makanya kami berdua duk usha mana leh pi daytrip dari Ho Chi Minh ni...usha punya usha, jumpa Mui Ne yang leh pi sunrise trip!haaa cun dah masanya cuma kena gigih sebab pickup dari hotel jam 2 pagi!hahaha...bertabah la ya...aku amik trip dari muine-explorer.com...harga untuk kereta 6 orang tu VND3,600,000, lebih kuran RM650 laa...tapi kami pergi bertiga jee...memula kami naik Expander, dalam 3 jam perjalanan...masuk kereta semua berdengkur kepenatan!hahahaha...sedar kena turun tepi jalan dalam gelap...aku sempat bayar kat driver tu baki duit, then kami naik jeep...
masa ni gelap lagi...so duk bergolek-golek la naik jeep bau asap sebab jeep open air huhuhu Subuh masa ni 5.30 pagi...so slowly nampak dah la sunrise masa dalam jeep ni dan masa ni baru realise banyak gilaaa kincir angin tuu kat sini...rupanya ni la sumber tenaga kat Vietnam yaa...baru tau...terus fefeeling kat Jeju Island hahaha...
selepas hampir 30 minit dalam jeep, kami sampai ke destinasi pertama...sebenarnya blur ngan itinerary sebab tak study sangat hahaha so ikut je laa dah bayar kan...so dia stop kat tempat nak ke White Sand Dunes...so kat sini ada toilet bersih semua, makanya kami sesiap solat subuh dulu kat sini...pastu baru driver kitorang tolong uruskan untuk naik ATV...
aku baca bayar ATV ni VND950,000 sorang...sekali bayar VDN300,000 je sorang tapi dia yang bawakan...aku pun tak sure cemana...mayb ikut kot company mana kita singgah tu...tapi elok gak dia bawa kan sebab ada area tuuu curam gilaaa...aku kena tutup mata dan tak berani bawa keluar telefon untuk rakam sebab lajuuuu dan syerammmm hahahaha tapi lawa la White Sand Dunes ni, the only dessert yang ada di South East Asia katanya...abam ATV bawa kita kat satu puncak nak layan sunrise...haa korang layan je la gambar ye...aku snap je dan share sini...malas nak cerita hahaha tapi best sebab pasir dia halus dan sejuk!
dan dari puncak tu kita naik lagi sekali ATV dia pergi tepi White Lake - Bau Trang...lawaaaa sebab ada reflection masa ni...oh ya masa nakpi sini laaaa lalu curam paling tinggi...dia sempat berhenti sebelum menjunam ATV tuuu...huwaaa rasa nak nanges kecut perut tengok, cepat aku tutup mata!hahahaha eiii seram betul hahahaha dan lepas ambil gambar tepi lake tu, baru naik ATV lagi sekali balik ke tempat naik tadi...hahaha best!aku suka...kalo drive sendiri mau terkedek-kedek takut hahaha...

dan sebelum balik sempat tapau kopi buat alas perut...pastu ada gak unta tepi tu orang nak bergambar pakai kostum...tapi malas la aku hahaha kita relaks-relaks jee la melepak...pastu cari jeep untuk gerak ke destinasi seterusnys...masa dah terang ni lagi lawa view kincir angin....banyak plak aku nampak jeep berhenti tepi jalan, orang bergambar atas jeep berlatarbelakangkan kincir angin...tapi jeep kitorang tak berhenti plak...malas gak nak request hahaha sebab tak konpiden pun nak naik atas bumbung jeep tu...kahkahkah!
perjalanan diteruskan dipersisiran pantai...cantik!sekali driver berhentikan jeep tepi jalan...dia tanya nak ambil gambar tak...eh mestila nakkk...dia suruh panjat duduk depan jeep...aku cakap leh ke aku berat...dia kata ok boleh...haa apa lagi kita...sakan laaaaaa...cumanya matahari kat belakang, gelap la sikit...tapi malas nak suruh dia pusing jeep plak ngadap matahari bahahahaa pasrah!oh dah layan sampai muntah hahahaha...sambung later...bai!

2 comments:

  1. Lawa je gambar kat jeep tu..btw jeep depa comei2 ek..ingat jeep buruk2 hahahah

    ReplyDelete