Friday, May 8, 2020

Jale Jale Cari Make Make di Kota Bharu, Kelate

pertengahan bulan Februari yang lepas aku ambil cuti sehari tengah minggu untuk ke Kota Bharu!macam biasa la aku main beli je tiket setahun lepas harga RM24 rasanya untuk balik hari ke KB ni...kali ni aku pi dengan Mrs, dan memandangkan masa kami nakpi ni dah start isu Covid-19 di Malaysia, makanya kami pun pakai la mask semasa berada di airport...huhuhu...aku takde mask lagi masa ni, makanya pakai mask beli kat Seoul hari tu....huhuhu...kami naik flight jam 7.30 pagi dari KLIA2 menuju ke Kota Bharu...
sampai KB jam 8.30 pagi terus call kereta sewa yang dah book awal sebelum datang...kami sewa Axia, sekali dapat Myvi dengan harga RM80 untuk sehari...ok la kan, share berdua...dah dapat kereta, tanpa membuang masa terus laaa kita nak carik makan!haaa tempat pertama adalah pilihan Mrs, berkat intai artis di Instagram...hehehe untuk sarapan pagi tu kami ke Kedai Kopi Pok Hok...haaa tricky gila aku rasa nak sampai sini tau...sib baik Waze hado...hehehe...memang jalan masuk kampung orang...sampai ni macam terkejut gak la sebab jauh macam ke dalam kampung, tapi ramai gila orang weh....so laju la kita ke kaunter...dilayan mesra oleh cek mek molek klate...hehehe...
menu pilihan kami pagi tu harus lah nasi kan....aku ambil lauk kerutuk kambing, Mrs ambil kerutuk daging...then kami share itik serati...harga kami makan adalah RM27...ok la kan, menu kemain kami pilih...hehehe tapi sayangnya, aku rasa biasa je weh...hahaha aku rasa macam lauk dia semua terlebih masin, so sakit tekak nak menghabiskan makanan...sambal dia pun biasa biasa je, takde la power mana...mungkin tak kena tekak aku la kot sini...huhuhu...
lepas dah makan kami usha buaian depan Kedai Kopi Pok Hok ni jap...buaian yang mengadap bandar KB dan sungai...sungai golok kot ni...hahaha aku pun tak sure laaa...so kalo nak ke sini, memang kena lintas sungai besar ni laaa...first time rasanya aku sampai area sini...hehe sempat laa kami bergambar kejap kat buaian tu sebelum meneruskan perjalanan ke tempat seterusnyaaa...sebenarnya kami takde la apa tujuan sangat pun, just nak makan makan je...
seterusnya kami ke Pasar Besar Siti Khadijah laaa nak shopping!hehehe aku aim nakpi Bazar Buluh Perindu cari batik cotton yang aku suka tu...tapi kedainya sampai sudah tak buka buka...huhuhu so kami ke Pasar Siti Khadijah je laa...kali ni aku plan taknak shopping sangat sebab banyak nak pakai duit next trip...huhuh tapi dalam taknak shopping tu kan, macam macam gak benda aku beli...dengan keropok la, rempah la, baju kaftan laa...hahahaa...adoi...
dan dari Pasar Siti Khadijah tu, aku dah mula pishanggg tak tau nak buat apa...hahaha adoi...sebabnya takde plan kan...so bawak kereta pusing bandar KB, then singgah laaa kat Dataran Rehal dan istana  dia tuuu untuk ambil gambar...layan je la, walaupun panas gila masa ni....so memang cepat cepat je la amik gambar, terus masuk kereta...
lepas tu kami ke Kedai Kopi White House, sebab sebelah je ngan Dataran Rehal tu...haaa walaupun masih kenyang, tapi sebab tak tahu nak buat apa, masuk je laaa kedai kopi ni....haaa kedai kopi ni dah lama, tapi nape aku baru tahu....even aku rasa lagi lama dari Kopitiam Kita yang famous dengan roti titab tu...dan menu kat sini pun sama weh dengan Kopitiam Kita...cumanya kedai kopi ni staff dia garang tak bagi ambil gambar...tokey dia pun tak ramah, muka masam jer...hahaha adoi...siap banyak signage dilarang ambil gambar tau dalam kedai...huhuhu...so kami layan kopi dan roti dengan telur ala roti titab ni laaa...sedap gak...hehehe...
dan dari bandar KB tu kami menuju ke arah Nilam Puri, untuk ke Masjid Kampung Laut yang merupakan masjid tertua di Asia Tenggara katanyaaa...dalam 15 km jer dari bandar KB tadi...masjid ni terletak dekat dengan Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Nilam Puri....so masa kami sampai ni memang ramai student laa duk study dan beriktikaf dalam masjid tu...so kami just ambil gambar dari luar je, then intai dalam kejap...tapi sebab ramai orang dan dah bertutup abes belah perempuan ke lelaki tu, so kami tak ambil gambar sangat lah...
dan kemudian kami gerak ke Pantai Senok yang terletak hampir 30 km dari Nilam Puri ni...haaa memang habis masa dalam kereta je la kami hari ni...hahaha tapi takpela, sebab bukan ada apa nak buat pun kan...hehe...haaa dah sampai Pantai Senok ni, memang takde kerja lain lah ya, sakan posing dan ambil gambar je laaa...datang la sepuluh kali pun aku ke sini, tetappp sakan bergambar...hahaha ape masalah tah aku ni...hahaha!
masa kat Pantai Senok ni kami duk diskus nakpi mana lagi...sebab aim nak makan sedap petang nanti di Cafe Hostel Pantai, tapi tu buka jam 4 petang dan kami aim makan di situ sebelum ke airport nanti...so pikir punya pikir aku suggest keje gila, aku ajak Mrs pi Tok Bali!hahahaha sebab nakpi makan pulut ikan yang tersedap di doniaaa...hahaha lagi pun masa memang banyak lagi masa ni...baru jam 2 petang...so lepas setuju kami pun gerak...sejam gak tau nak sampai Tok Bali ni...sempat la dalam perjalanan singgah ambil gambar tepi laut...entah kat area mana tah...
dan dalam jam 3 petang kami pun sampai di Restoran Pulut Ikan Bakar kat Tok Bali ni...aku pernah pi tahun 2017 masa balik dari Pulau Perhentian...memang pulut ikan bakar dia sedap gilaaa...masa kat Pantai Senok tadi aku dah usha opening hour dia buka jam 3 petang...sekali sampai ni tak buka lagi weh...kecewa gila rasa...aku siap pi belakang kedai, ada pakcik tengah siang ikan dia cakap buka kul 5 petang....huhuhu kecewa gila weh, datang jauh jauh tapi tak dapat makan...sobsss...sedih gilaaa....huhuhu...pasrah!
dah kecewa teramat tak dapat pulut ikan bakar, kami pun terus laaa patah balik semula ke KB dan decide nakpi makan terus kat Cafe Hostel Pantai yang terletak di Pengakalan Chepa...haa sejam lebih juga nak sampai dari Tok Bali tadi kan...masa ni dah lapar sangat dah sebab kami tak lunch lagi...kedai ni aku pernah datang masa daytrip last year, memang sedap gilaaa makanan dia...dan again, kami kecewa bila sampai je, kedai tutupppp!hohohoh rupanya kedai tutup hari Selasa weiii...frust gila weh...masa ni down gila rasa...sebab dah la kedai pagi tadi biasa biasa je, pastu 2 kedai sedap teringin gila nak makan tutup!huhuhu apalah nasib kami...huhuhu....
dalam hati yang berat kami patah balik ke bandar KB...dalam kereta duk call kawan kawan yang tahu kedai mana sedap...aku nak makan siakap mingpla...semua orang tak tau...ye la, orang local mana makan kedai sangat kan...huhuhu sedih gila...so kami pun cari masjid nak solat, sekali nampak tepi jalan jual murtabak, so singgah kejap la makan, sebab dah sakit kepala dah lapar dengan sakit hati dia...huhuhu ada plak mi celup, layan gak semangkuk...tapi hampa, murtabak taksedap, mi celup plak macam mi sup je...huhuhu hampaa....
dah isi perut, kami pun pi solat...sambil tu aku search gak kedai makanan siam yang best kat KB...dan jumpa laa satu kedai nama Restoran Siam...ok excited la balik kan...so suh Mrs Waze dan aku drive kereta...sampai je kat kedai tu, kedai tutup woi!ya Allah...apalah nasib kami hari ni...gila lah macam takleh terima dek akal je masa ni wehhh...huhuhu tapi entah cemana tergerak hati tanya ada akak niaga gerai depan tu, kak restoran ni tutup ke...dia cakap dah lama tak buka dik...ya Allah meruntun jiwa!huhuhu tapi kemudian akak tu sambung, sebab diorang dah buka cawangan baru kat Jalan Bayam dik...cuba adik search Restoran Siam 2...haaaa berbunga la juga hati tapi dalam masa sama taknak letak harapan dah...3 kali woi kami kecewa hari ni....huhuhu....dan akhirnya kami sampai di Restoran Siam 2...yeayyyy Alhamdulillah bukaaa...haaa nak tau sedap ke idok Restoran Siam 2 ni, aku share dalam next post lah yaaa...hahahaha bagi saspens sikit lah....hehehe...
dan selepas makan tu, kami pun pusing pusing ingat nak ngopi tapi banyak kafe tutup la masa Maghrib, makanya kami decided nak ke airport je la terusss...hehehe sampai di airport dalam jam 7.45 petang terus pulang kan kereta...kemudian kami print boarding pass dan terus lepak surau untuk solat....selesai semua, kami just lepak di boarding hall je laaa....dan flight balik kami pada jam 9.30 malam...yeay selesai trip ke KB aku...insyaAllah hujung tahun ni aku pi lagi...tapi tahun depan taknak pi dah!hahahaha...

2 comments: