Monday, May 11, 2020

Refund Refund Refund

seperti yang kita semua tahu kan, disebabkan Covid-19 yang melanda negara kita serta satu dunia sekarang ni, selain kesihatan dan ekonomi, aku rasa sektor pelancongan adalah yang paling tenat sekarang ni...dan untuk aku selaku traveller yang suka beli tiket awal, book penginapan awal semua, haruslah terkesan dengan situasi ini...so aku nak share kat sini laaa antara trip aku yang terkesan dan aku jangka bakal terkesan juga tak lama lagi serta beberapa langkah yang aku ambil untuk elakkan kerugian yang berpanjangan..sebagai kenang kenangan di hari muka...gitu...sape pernah sangka kan keadaan akan menjadi begini....satu dunia lockdown, almost semua airlines antarabangsa menghentikan operasi...huhuhu....

bermula dengan family trip ke Penang dengan mak abah aku serta adik dan anak buah aku pada akhir Februari 2020...aku dah beli tiket Malindo berharga RM115 seorang pada awal Januari lepas dapat tahu date kenduri anak kepada cousin abah aku di sana...adik aku pun dah siap bayar hotel dan kereta sewa...tapi awal Februari abah aku bagitau tak nak pergi sebab risau nak naik flight...masa tu dah ada cerita orang berjangkit Covid-19 masa naik flight...huhuh so aku request for refund dari Malindo dari pertengahan Februari, pertengahan April baru dapat reply dari Malindo...untuk refund tu, aku dapat travel voucher dengan harga RM22.80 sahaja seorang...dan harus digunakan dalam tempoh 6 bulan dan travel dalam tempoh 11 bulan dari redemption date bagi voucher tersebut...huhuhu entah la, tak puas hati betul aku sikit gitu je dia bagi...nak beli tiket pi mana tu dengan harga RM22.80...sobss!

then pada akhir Mac 2020 pula aku sepatutnya ada daytrip to Kuching dengan Wani, kami beli tiket last minute gak dalam awal bulan Februari dengan harga RM198 seorang, naik Airasia...tapi sayangnya date kami sepatutnya pergi tu dah masuk fasa PKP yang pertama...sobsss!makanya takde pilihan la, kami kena refund, tapi tak dapat refund cash laaa...Airasia bagi credit account sahaja...masa nak buat refund ni payah gak, tapi masa tu ada orang ajar tips guna Bahasa Melayu, so cepat sikit dapat live chat dengan agen Airasia...so credit account ni boleh redeem dalam tempoh 1 year...tapi macam ada terbaca baru baru ni Airasia bagi sampai 2 tahun...Alhamdulillah, dapat full amount credit account ni dan leh redeem dalam tempoh 2 tahun...ok la kan....

pada April 2020 pula aku patut ke Tawau dengan Ain, Zu, Raja dan Syahnaz....yang ni dah beli tiket harga dekat RM300 gak seorang, siap dah bayar deposit untuk pakej kat sana dalam RM200 seorang...tapi masa lepas balik Maldives, aku dah plan memang taknak join dah trip Tawau ni, so dah plan burn je laa...sekali bila semua takleh pergi ni, gigih la aku buat refund credit account gak laaa...sebab semua beli under nama aku kan...Alhamdulillah dah selesai dapat full amount juga untuk credit account...later la kita pikir nak pergi mana kan...dan untuk deposit pakej plak kami cuma dapat refund 70% sahaja...takpelah, redho...ada laa dari takde langsung kan....

selain tu, pada April 2020 pun aku patut ke Cameron Highlands dengan Asi dan Irma...so sebab nak hotel murah punya pasal, aku siap amik hotel yang paid terus masa booking tu...harga bilik dalam RM300 untuk dua malam...sekali dah masa PKP kan, contact direct dengan property thru Agoda, Alhamdulillah diorang willing to fully refund walaupun kalo ikut term of payment aku adalah no refund...syukur la, selamat duit dan dapat balik cash sangat pantas tak sampai 2 minggu...

then pada Mei 2020 aku sepatutnya ke Banda Aceh, Indonesia dengan Sue...tapi sebabkan PKP takleh la nakpi kan...but then kebetulan masa hujung bulan Mac, Airasia reschedule flight aku dan bagi option nak cash refund, dan masa tu terus aku decide accept offer tu, Alhamdulillah dapat gak laaa duit cash balik dalam tempoh 1 month...rezeki sangat, kalo tak ke credit account lagi la jawapnya kan...sobsss...tiket harga RM250 juga la seorang...

masa bulan Februari ke Mac kan ada Airasia buat sale gila gilaaa tiket flight, masa tu aku gatal gak beli tiket ke Seoul berharga RM172 return tu!Hahahah gatal weh aku punya poket masa tu kalo tak beli sebab murah ya amat...dan aku amik travel date yang jauh sikit laaa iaitu Julai 2020...aku bajet masa tu Covid-19 takde laaa seteruk sekarang ni...tapi sehingga bulan Mei ni, aku dapat rasakan yang trip ke Seoul ni akan ditunda laa...aku tak rasa lagi Malaysia bagi keluar negara lagi masa tu, kalo boleh pun aku tak rasa aku berani nakpi....sobsss...trauma masa pi Maldives pun tak habis lagi tau...huhuhu tapi aku difahamkan Airasia bagi tukar date travel dalam masa 1 tahun...tapi sebab trip bulan Julai diorang open lagi untuk pertukaran ni, so aku tunggu la lagi...sampai masa nanti aku rasa aku akan tukar date penerbangan laaa ke satu tahun kemudian...kalo buat refund credit account rasa tak berbaloi sebab tiket murah sangat! hahaha...

pada Ogos 2020 aku sepatutnya ada trip ke Kuala Terengganu dengan Dini dan Amoi...tiket murah je harga RM36 return...saje pi jalan balik hari masa besday Amoi...so yang ni aku tak sure la lagi macam mana sebab lagi 3 bulan kan...takleh nak predict masa tu macam mana lagi...tapi rasanya kalo burn pun takde ralat sangat kot sebab harga murah je....tengok lah nanti kalo aku rajin nanti aku leh request tukar date or refund je nanti....kalo ada lagi laa option ni masa tu kan....hehehe...

haaa bulan September 2020 aku ada 2 tiket untuk celebrate birthday aku yang ke 37 tahun!hahaha...satu dalam negara ke Penang dengan member matriks aku...naik Airasia dengan tiket harga RM80...ermmm aku harap laaa masa ni boleh terbang dahhh...huhuhu dan satu lagi trip ke luar negara menaiki Etihad dengan Sue...haa sebut Etihad, dapat bayang la kan harga tiket nya...huhuhu aku yang trip ni aku macam dah redho kalo tak jadi...aku dah contact Etihad dah, dia suh contact semula bulan Ogos nanti tengok macam mana...sobbbsss...sedih tau, tapi aku tak rasa aku ada keyakinan untuk trip ini...tapi semua accomodation yang aku dah book kat Agoda, aku maintain je lagi sebab semua mode pay later...biar lah dulu, sebab harga yang dapat tu agak berpatutan...mana la tau ada keajaiban akan berlaku kan....hehuuu...

bulan Oktober 2020 plak aku ada satu tiket ke Kelantan naik Airasia harga RM180!haaa yang ni belinya sebab aku dah plan dah nak masuk Half Marathon kat Kelantan Marathon 2020!almkalum lutut dah kuat dahhh...hahaha beriya kan beli tiket awal walaupun registration tak buka lagi sebab risau kenangan di Luang Prabang Half Marathon berlaku lagi...sekali dah ada tiket ni, aku tak rasa event tu akan berjalan tahun ni sebab semua acara sukan masih tak dibenarkan lagi kan!hahaha...denggg...so tengok la nanti macam mana ngan trip ni...sebabnya bosan gak nakpi sorang sorang sampai 3 hari ke sana...hahaha denggg...asal plan nak jadi half marathoner je mesti ada halangan...kali ketiga dah ni...kahkahkah!

haa habis dah tiket untuk tahun 2020 aku....hahaha sebenarnya aku ada plan gak nak carik tiket solo trip bulan November or Dsember 2020...dah plan dah nakpi Bangladesh or Nepal dah...asalnya dah hampir beli tiket je aritu, tapi aku duk tangguh tangguh, sekali dah jadi gini langsung la tak jadi beli...hahahaha!adoi hai...punah travel plan aku untuk tahun 2020 ni kan...tapi pape pun aku syukur je, mana yang terbaik untuk aku....lagi pun Allah dah bagi best previous years dah...banyak dah tempat aku jalan kan...takpela aku pasrah....semoga dunia cepat pulih dan kita semua dapat travel lagi satu hari nanti...oh ya selain cerita kat atas, aku pernah cerita gak pasal tetiba card credit aku kena caj sampai RM1000++ kan oleh Airbnb...ada orang guna...nasib baik aku sedar cepat, then bank blocked dan cancelled card aku...pastu report kat Airbnb gak, Alhamdulillah dalam masa less than 1 week aku dapat balik dah duit tu balik...syukur lah...hehehe...so marilah kita semua sama sama doakan ya...semoga dunia travelling akan bersinar kembali lepas abes semua krisis ni...insyaALLAH....aku dah rinduuu nak naik kapal terbang, rindu nak ootd!hahaha!

4 comments:

  1. Kagum dengan DJ rajin travel :)
    Insya Allah lambat laun dapatlah nanti travel.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..
    nak tanya pendapatan..ehhh pendapat..agak2 by hujung tahun blh dah sambung blk travel tak..

    ada tiket emirates travel in Dec 2020..rindu dah ni nak dengar bunyik announcement kat terminal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. ermm entahla...susah nak predict huhuhu

      Delete