Wednesday, May 20, 2020

Sembilan Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (B)

Sambungan dari: Lapan Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (B)

haa dah selesai sembilan minggu kita dalam suasana new normal kan...boleh kata dah adapt dah dengan gaya new normal ni...aku jadi rengsa pi tempat ramai orang, mask sentiasa pakai kalo pi kedai, masuk kereta terus pakai hand sanitiser, keluar hika perlu je, tu pun memilih kedai...kalo ramai sangat memang aku takpi...huhuhu so selain pi kerja, aku memang keluar sekiranya perlu je...duit pun seriously banyak gilaaaa jimat!dengan minyak murahnya, dengan makan kat rumah je, dengan moratorium nya...haa walaupun takdapat BPN ke, takde KWSP nak keluar ke, still Alhamdulillah cukup jer semuanya...haaa ada yang cemburu dengan penjawat awam ke?haish jangan cemburu please, rezeki masing masing...ada yang siap buat fitnah kata Gred 41 gaji sampai RM12k!hahaha punya la nak burukkan penjawat awam...nonsense!haa abes lapan minggu PKPB, makanya genap la tiga minggu dah aku kat CPRC ni...pengalaman yang best walaupun penat ya amat weh!aku rasa hidup aku sangat padat sekarang ni...penat tak usah cakap lah...huhuu...tapi aku happy...Alhamdulillah..atleast dapat juga menyumbang tenaga dan otak masa krisis Covid-19 ni...syukurlah...ok moh kita tengok cerita sepanjang minggu ni...sebagai kenangan kenangan kelak lah...

13 Mei 2020 (Day 57)...kerja di CPRC macam biasa laa...masuk minggu ketiga masa ni aku macam dah agak penat la sebab kerja setiap hari kan...baru dapat cuti sehari je...so memang memenatkan...mood memasak aku pun dah kelaut...sebabnya aku dah kena hadap jammed!orang dah mula ramai kerja...so takleh nak dapat 25 minit sampai rumah dah...now dah 40 minit amik masa nak balik...so sampai memang dah lewat, so dah malas nak memasak...so memang harap kat mak dan adik adik aku je la yang masak...huhuhu hari ni mak masak gulai udang nenas, ayam masak tomato, sambal sardin dan cendawan goreng tepung...nyummeh!
lepas terawih aku tetiba craving dessert...so adik aku pi McD dan aku kirim lava cake, sekali habis daaaa...so adik aku belikan pai coklat pisang ni...alahai tak kena kat tekak aku...huhuhu tapi telan je la bagi hilang craving sikit...huhuhu...seriously teringinnnn nak makan kek coklat sedap leleh leleh...huhuhu....tapi tak tau mana nak cari dekat dekat sini...
14 Mei 2020 (Day 58)...hari gaji!masuk gaji awal sebab nak raya kan...so hari ni aku belanja family aku Kyochon!haaa duk kerja kat Putrajaya ni, Grab Food memang best la kan...aku order guna Grab Food hantar ke pejabat aku je...then balik rumah tengok adik aku pun order korean food dari Nilai...ada ramyeon, kimchi soup kot dan juga teopokki!yeay!happy nyaaa makan makanan korea....aku rinduuuu Seoul!huhuhu...
selain menu korean tu, ada juga la aku masak sayur kobis lemak putih, then panas kan gulai lemak jangek yang abang aku belikan dari Kuala Pilah...jangek tu katanya kaki lembu...macam tendon apetah..aku pun tak reti sangat...hahaha pastu aku buat teh o ais limau malas pecah ais nama diberi...hahahaahaha!
oh ya hari ni besday abang aku...sebabkan PKP dan tak dapat sambut besday dia kali ni, makanya aku ambil inisiatif order kek dan suh orang tu buat delivery ke abang aku...hahaha aku sekongkol ngan kak ipar aku...tapi cuak la kitorang kul 7 malam tak sampai lagi kek!hahaha sekali ngam before puasa kek sampai, terkejut la abang aku!hahahaha...happpy lettewwww...haaa besday aku jangan lupa belanja tomahawk!hahahaha!
15 Mei 2020 (Day 59)...pagi ada mesyuarat dengan semuaaa team data pasal bertugas di hari raya...untuk aku team B, team kluster...hahaha masa duk gelak gelak buat jadual ni, dah lama aku baru perasan ehh nama aku kat semua hari ada!hahahaha...masa buat gelak gelak tak pikir...sekali dah petang sikit baru tengok beriya jadual ni....hahahah!adoi pasrah kje laaa...almaklum kluster bujang kan...lagipun raya takleh pi mana pun, so pasrah je lah kena kerja pun...bila lagi pun nak experience keje masa raya kan...hehehe...
balik tu tetiba terajin...sebabnya ada lebih inti kelapa gula melaka hari tu, makanya aku buat kuih ketayap!senang sangat je resepi dia...blend je semua bahan, then leperkan atas kuali...yang first buat tak leper, tebal jadinya...lepas lepas tu baru ok sikit...aku buat half adunan je, jadi laa dapat 6 bijik kuih ketayap yang gemok gemok...sedap gilaaa, puas hati makan!hahaha....
menu petang tu meriah gilaa...aku beli tauhu bergedil, adik aku beli kuih cara dan puding raja...pastu dia beli juga air botol, then untuk menu berat adik aku beli ikan patin tempoyak!ikan baung masak cili, sambal hitam dan sambal tempoyak...aku pun dapat dendeng daging dari Dr Hasanah...pastu aku goreng sayur brokoli...setel bab makanan berbuka...tak payah mak aku masak...hehehe...
16 Mei 2020 (Day 60)...hari Sabtu, so leh la datang lewat sikit ke pejabat...hehehe hari ni team kluster ada 3 orang jer bertugas kat pejabat...haaa memula ingat setel awal dah...happy dah kan...siap dalam jam 2 petang, then sempat dengar Dr Hasanah cakap, eh awalnya kita abes hari ni, leh balik awal!sekali tak sampai 15 minit, tretttt...Dr Haz call kena tambah slides!then tak lama tu kalut plak data tak tally bagai!hahaha...gila lah kalut kami bekerja petang tu, sampai Zohor pun kul 4 lebih...huhuhu selesai semua, terduduk aku ngan Dr Hasanah kejap kul 5 lebih tu...tak larat nak drive balik dah...hahaha aku sound Dr Hasanah cakap, nampak gayanya bukan kat Jabatan Kecemasan je orang cakap jangan sebut 'macam tak banyak plak kes hari ni', kat CPRC pun tak leh sebut!Hahahah!
petang tu sempat laaa Kak Laila datang ke pejabat aku nak hantar kurma dan Al Quran untuk aku...hadiah sempena Ramadhan...Kak Laila ni memang tiap tahun laaa tak lupa bagi aku kurma...siap tahun ni tengah PKP pun dia gigih nak hantar ke aku gak...siap extra lagi dapat Al Quran...huhuhu semoga murah laa rezeki Kak Laila ni...walaupun dah tak jadi bos aku dah, moga silaturahim berpanjangan lah....doakan Kak Laila punya urusan dipermudahkan gak korang...
dalam penat sampai rumah tu sempat laaa aku goreng ikan celup tepung...hahaha tapi kaler merah terlebih plak kali ni, nasib baik sedap juga...hahaha pastu mak aku masak ayam masak kicap dengan sayur kobis masak lemak lagi...ya ampunnn bertambah aku makan!kombinasi terbaik laaa...zaman skolah dulu kat dewan makan memang favourite aku adalah ayam kicap makan dengan labu masak lemak putih...ni takde labu, kobis pun jadi laaa...hehehe!
sebabkan penat aku nak minum manis...so Shane buat kopi kaw dan aku tambah aiskrim...hahaha sedap gilaaa...then lepas terawih aku layan lagi aiskrim makan dengan Nutella...allahu sedap ya amat!terus hilang penat aku rasa dapat makan dessert ni kan...adoi masuk hujung Ramadhan ni, kelaut diet aku!kahkahkah!
17 Mei 2020 (Day 61)...hari Ahad aku WFH!yeay finally!seronoknya...tapi takleh tido lama sangat sebab banyak aktiviti nak buat hari ni...almaklum bukan selalu dapat WFH kan...manjang kena pi opis...hehehe...so kul 8 pagi aku dah keluar rumah pi pasar dan kedai runcit...duk beli barangan keperluan dapur semua lah...sampai kul 10 pagi gak la baru sampai rumah...huhuu...
sampai rumah, angkut barang semua then aku mandi...lepas mandi tengok jam macam sempat masak sekejap...so sempat laa aku siap kan inti untuk popiah sayur sebelum naik atas semula buka laptop untuk buat kerja update data...haa nasib baik laaa setel cepat hari ni sebab semua negeri bagi data awal...dalam 12 tengahari lebih sikit, setel dah task aku...
then turun bawah, aku sambung buat inti popiah carbonara plak...haaa setel dua inti sebabnya hari tu aku dah bei kulit popiah, sekali adik aku pun beli...so aku nak abeskan la ni stok kulit popiah tu...hahaha...tunggu sejuk sikit, aku duk buat kuih, then later baru aku gulung inti popiah ni..buat bertiga pantas juga la siap kan...Alhamdulillah....
then sepetang tu aku dengan Shane duk pulun buat kuih raya!memula buat cornflakes madu...lepas tu buat choc chip cookies, di ikuti dengan popiah bercoklat...haa tu memang plan asal buat tiga jenis kuih...buat pun tak banyak 1 adunan je setiap kuih tu...pastu tengok barang ada lagi, terus terpikir nak buat almond london...suruh Shane uruskan dan Alhamdulillah menjadi!hahaha first time buat...hehe...buat kuih ni memang rasa dehydrated gila weh!aku rasa nak pengsan petang tu!
sebabkan dah penat gila masak kuih raya seharian tu, untuk berbuka adik aku belikan nasi arab!masa nasi arab ni sampai 6.30 petang takde sape pun buka bungkusan dia...sekali dah kul 7 malam baru nak buka, tengok ehhh sikit nya ayam dia!huhuhu nasi memang banyak gila kannn...terus panic!hahaha semua lauk keras plak tu dalam peti ais...terus aku terpikir sosej, haaa goreng je la sosej tu...adik aku siap panic buying lagi...pi beli ayam goreng A&W hahaha...sudahnya tak bermakan ayam tu sebab sampai dah lepas berbuka...huhuhu...dan malam tu kul 9.30 malam aku tutup lampu dah skali duk sakan bermessage dengan member aku pasal member kitorang yang duk skandal ngan laki orang, hasil rentetan dari tengok cerita yang tengah viral skang ni tu...hahaha ya ampun sampai kul 12 malam kami sembang!huhuhu....
18 Mei 2020 (Day 62)...hasilnya hari Isnin aku lemau gilaa...menguapppp sepanjang hari...huhuhu dan petang tu Shazlina hantar pada kami di CPRC ni cenderahati Majlis Khatam AL Quran di pejabat kami...Alhamdulillah banyak gilaa makanan yang kami dapat...hehehe actually untuk kuih muih dan pulut tu, aku jugak laa yang jadi tukang ordernyaa....hehehe...Alhamdulillah dapat juga laa kami jalankan tadarus secara online masa awal Ramadhan aritu...ingatkan nak khatam online gak, sekali pejabat dah buka, buat kat pejabat je la kan...tapi sayang geng CPRC tak dapat join...hehuuu...
dan balik rumah petang tu adik aku duk sakan masak nasik ayam!sedap gilaaa laa nasi ayam diorang masak...aku sempat laa goreng cendawan celup tepung...lama nau aku tengok cendawan tu dalam peti ais, harus aku goreng kan saje kan...kalo tak kang busuk, buang gitu jer...sobbbsss!bila ramai tukang membeli kat rumah ni, mula la banyakkk makanan dalam peti ais tu...sampai tak terlarat nak masak dah...huhuhu....
dan malam tu lepas terawih aku layan aiskrim dengan choc chip cookies aku buat hari tu...hahaha sedap gila weh bila hancurkan cookies dalam aiskrim ni...hahaha abah aku pun tak henti makan cookies aku buat ni...aku rasa memang tak sempat tunggu raya, abes dah cookies aku ni...hahaha layan je la, bukan ada orang nak datang pun kan raya nanti...hahaha eh aku memang tak bagi datang, even family aku pun aku tak bagi keluar berjalan...duk umah je, aku nak kena pi kerja....hahahaa!
19 Mei 2020 (Day 63)...kat pejabat hari ni ada masuk Dr baru pulak...untuk later ganti tempat aku...so aku buat la sesi ngajar dan transfer ilmu...rasa macam baru je lagi Jabir mengajar aku...dah aku kena ajar orang lain pula...sobsss pantas masa berlalu kat CPRC ni, rasa sedih plak dah tinggal seminggu lebih je lagi kat sini...huhuhu...haa oh ya, hari ni ada orang bagi bombolini, sedap ya amat weh bombolini ni, sila lah order...hehehe...aku dapat macam perisa kopi kot, sedapppp!
masa on the way aku duk drive dalam jammed tu sempat usha IG, sekali bari teringat hari ni besday Wani, terus pantas aku call sana sini carik alamat rumah dia, finally aku jumpa then aku usha apa yang ada kat Grab Food, haa dah 5.30 petang tu memang takde banyak pilihan dah, nasib baik ada Starbucks, so aku order la kopi dan kek sebagai hadiah birthday dia..sempat call laki dia suh pickup dari abang rider nanti...haha almaklum si isteri busy bersilat di dapur saat saat ini...hehehe Alhamdulillah, surprise menjadi...hehehe...bytheway belon tu bukan aku yang bagi, aku takde la sayang pompuan ni sampai nak bagi belon gitu!kahkahkah!Pibedayyy Wani, moga terus tabahh dan menjadi a better person sentiasa...
then sampai rumah aku malas nak masuk dapur, so lepas mandi aku duk melayan final episode The World of Married Life...siap masuk masa berbuka habiskan cepat cepat mak dan adik aku masak asam pedas salmon, telur dadar, sayur taugeh dan sayur kangkung...haaa siap makan, aku pi sambung lagi abes kan episod akhir tu...eh macam tak puas hati plak episod dia tergantung gitu je...huhuhu!
dan rentetan dari keseronokan buat surprise kat abang aku hari tu, aku duk menggatal gak la menggunakan Abam Grab Food dan Food Panda untuk buat surprise kat kawan kawan aku...hehehe seronok dia tu lain macam bila diorang terkejut dapat makanan tu tau....ada tu kawan aku yang ada anak ramai, laki plak kerja kat Singapore...hari hari aku kagum dia tulis diari dia ngan anak anak pasal makan, pasal puasa, pasal solat, so aku hantar laaa set Ayamas kat dia, kemain seronok terharu dia sampai menangis...Allahu...siap marah aku cakap tolong la orang lain yang susah, dia ok lagi...tapi aku cakap kat dia, aku happy tengok anak anak dia beriya belajar puasa, so sebab tu nak belanja anak anak dia makan berbuka...terus menangis lagi dia...huhuhu aku cerita kat sini bukan aku nak riak tau, tapi nak kongsi indah nya perasaan tu...kadang kita risau nak memberi, takut duit habis...tapi Allah bagi feeling yang best tu, memang duit pun tak mampu beli...huhuhu...Alhamdulillah...kiranya ni konsep baru laaa dalam bagi juadah kat jiran tetangga kan...versi PKP punya....hehehe!
haa okay ni post terakhir laa pasal PKP sebelum kita raya kan...so aku nak ambil kesempatan nak ingat kan korang...pleaseee la behave masa raya ni...tak payah nak sakan sangat...besederhana...tak payah kalut sangat nak try langgar peraturan balik kampung rentas negeri, tak payah nak berkumpul ziarah ramai ramai sangat...berjalan sana sini...kita tak tau orang yang ktia jumpa tu pi mana sebelum tu...dah la skang banyak gila kes yang takde simptom pun...haaa kita pun tak sedar dia tak sihat, dia pun tak tau dia tak sihat...alih alih abes tersebar virus kat orang lain...dapat plak kena kat orang tua, tak pasal je menyusahkan kan?haaa bukan la kita saja saja tak bagi balik kampung tu, tapi nak ke korang benda ni mengjangkiti warga tua yang ramai kat kampung tu...depa tu kumpulan berisiko tinggi, so better jagalah sebelum kena...selain tu sentiasa laa amalkan basuh tangan, kalo rasa tak sihat pakai mask, kalo kita sihat dan berada tempat orang ramai pun sila pakai mask...tapi lagi bagus terus elakkan ke tempat ramai orang...jangan sentuh rongga terbuka di muka dengan tangan yang tak berbasuh tu....amalkan penjarakan sosial..tak payah sibuk nak salam raya dengan sedara mara bagai masa raya ni siap muah muah bagaikan....kita beraya dengan new norma kali ini...insyaAllah kita pasti menang!

No comments:

Post a Comment