Wednesday, February 12, 2020

Weekend Gateway to Melaka

ada satu weekend tu, aku macam nak cari baju kat Curvafabulous Melaka, pastu kebetulan ada kenduri hari Ahad nya di Seremban, makanya aku ajak Mrs pi Melaka hari Sabtu tuuu...so awal pagi ada orang datang rumah urut badan sebab sakit nau badan aku masa ni...almaklum badan dah naik dengan jayanya kan...then tak lama tu Mrs sampai rumah aku dan kami pi breakfast kat restoran berhampiran dulu...sekali pilih punya pilih, tema kedai adalah masakan melayu asli Melaka...hahaha ko ghase?
lepas makan kami meneruskan perjalanan ke Melaka, jalanraya ada jammed sikit la tapi bearable lagi la pada aku...dalam tengahari sampai Melaka, baru perasan Curvafabulous di Ayer Keroh tutup daaaaa kalo Sabtu...sadis!yang buka cuma nya yang di Masjid Tanah...memang tak dan la nakpi kan sebab lewat petang nanti nakpi lagi Masjid Tanah huhuhuh...so dah sampai Melaka ni, Mrs teringin nak Mango Float Royale Melaka...aku dah cakap tak sedap, tapi dia nak juga...kita layan laaa...sekali nyesal kau...haaaa...hahahah!
aku plak pi usha gerai depan Mango Float ni sebab nampak keria gula melaka...haa beli laa sikit sebab teringin...nak pi yang di Limbongan belum tentu sampai hajat lagi kan....haaa sedap gak laaa keria gula melaka kat sini...ya ampun aku makan berapa bijik tah non stop!hahah sedap sebab rangup gula kat luar tu...nyummm...
dari Mango Float tu kami terus ke tempat tengah viral skang ni, tempat cantik nak ambil gambar iaitu Encore Melaka...actually aku dapat invitation pi sini tapi pada 15 Februari 2020 sebab date masa pi ni dah penuh...so tunggu la aku balik dari 15 Februari 2020 tu aku update cerita menonton teater kat sini nanti ya...ramai kata best gila, so tak sabar gak aku nakpi nanti...hehehe so sebelum tu kita kasik layan bergambar kat sini la...masa ni cuaca kejap mendung kejap panas, so macam ada kejap lawa kejap gelap gambar aku...layan je lah!
dari Encore kami ke Keria Antarabangsa Limbongan sebab masa lalu nampak macam tak ramai orang, laju suh Mrs turun beratur dan aku carik parking...sekali silap daaa, panjang beratur belah dalam rupanya...huhuhu dekat 30 minit gak la beratur baru laaa dapat beli keria yang sedap ni...beli 10 biji (RM6), aku rasa 8 bijik je aku yang makan...hahaha sedappp!
lepas tu kami ke Kampung Morten pula...aku memang tak pernah ke sini selama ni, Mrs la sibuk nak ambil gambar kat rumah apetah, last sekali rumah tu tutup...aku plak dah jumpa satu port baik, cun dah laaa...hahaha Rumah Merdeka katanya...layan laa panas panas tu kan...nasib baik la tak ramai orang kan...tapi macam sayang la aku rasa sebab ada rumah kat sini yang dah diubahsuai jadi moden...takde la dah keaslian rumah Melaka tuuu...aku suka tangga rumah Melaka ni...cantik!
dari Kampung Morten kami ke Ee Ji Ban pula nak makan nasi ayam bebola...ye ke gitu namanya...hahaha aku pernah makan dulu dan rasa biasa je, tapi sebab Mrs teringin, eh banyak sangat teringin nya pompuan ni, makanya ikut kan aje laaa...kami makan nasi ayam bebola, ayam campur roasted dan steamed, dan sambal sotong...dan lepas makan, Mrs setuju yang makanan kat sini biasa je...hahaha tapi ramai orang weh, siap kena beratur nak dapat tempat...
dan dalam jam 4 petang kami pun sampai di Hotel Puri yang terletak berhampiran Jonker Street...haaa nasib baik ada disediakan parking, cumanya ikut nasib gak, ada masa parking penuh, jenuh nak cari parking weh...cantik hotel ni, heritage hotel kekdahnyaa...masa check in, barang penuh tangan, so malas nak ambil gambar sangat, later aku ambil gambar lagi ya...kami ambil bilik standard twin berharga RM160...ok la ada lif naik ke tingkat 3...
tak lama pun restnya, dalam jam 5.30 petang tu kami keluar semula...masa ni ya ampun panasnyaaa...huhuhu rasa malas nak keluar, tapi kena keluar gak!hahaha...so masa turun ni sempat la pusing hotel ambil gambar...nampak dari luar macam kecik kan hotel ni, tapi besar weh....siap ada taman, ada kafe, ada spa semua...ada lif kaca cantik lagi...memang menarik laaa konsep hotel ni...highly recommended!
dan dari hotel kami terussss menuju ke Masjid Tanah!gigih kan petang petang ke Masjid Tanah sebab nakpi ke Warung Hijau Rojak Sotong yang aku pernah pi dulu...gigih la kan, petang weekend ni ramai gila orang weh...nak dapat tempat satu hal, dah dapat tempat pun lama gila tunggu...aku rasa hampir 2 jam gak nak dapat makanan...nasib baik ada pakcik makcik ni tumpang duk meja kami sementara anak dia dapat meja...so sakan la sembang ngan diorang...sampai kan tak sedar 2 jam berlalu...siapnya kami makan pun diorang sakan sembang lagi....hahaha even last sekali mereka punya makanan sampai, diorang makan kat meja kitorang...hahaha malam tu aku tamak, order mi goreng sotong jumbo plus extra 1 lagi sotong jumbo!hahaha terkejut kau tengok makanan sampai...tapi surprisingly habis woi!mesti pakcik makcik tu tengok kami makan, tak jadi buat menantu...hahaha!
lepas dah kekenyangan makan mi sotong terbaekkkkk tu, kitorang balik ke bandar Melaka semula...hampir 1 jam gak tau perjalanan...huhuhu...sampai hotel, parking takde dah!demmm...kawtim ngan pak guard, parking dulu depan hotel tu...sambil kami jalan kaki pi Jonker Walk...takde apa sangat la, aku bukan suka pi tempat gini, sempat la layan kopi seround, then kami gerak balik hotel semula...
sampai hotel, parking still takde lagi...ada satu parking staff tapi dia balik kul 1 malam kot, so pak guard suh aku tinggal kunci kereta je pada dia...eh tak yakin la aku kan...sanggup aku suh dia call aku je nanti bila staff tu nak balik...aku turun alihkan kereta...huhuhu masa tengah sembang sembang malam tu, dalam 12 lebih pak guard call untuk alihkan kereta...huhuhu setel...memang tu la paling nyampah kalo duk hotel kat area tengah bandar ni kan...parking limited!
dan esok nya awal pagi kami siap nakpi breakfast kat satu lagi tempat idaman Mrs haaa...pengaruh Instagram...kami ke Warong Kopi Manggis Road...haaa bak kata kawan aku, tempat makan viral kat Melaka ni selalunya kelaut!tak sedap!yezzzaaa aku rasa aku harus bersetuju dengan kawan aku tu!hahahah sebab aku rasa lebih 50% kedai makan viral kat Melaka ni, semua pun biasaaaaa jer!takde yang meletup-letup umph nya...hahaha ok next entry nanti aku share detail pasal warong ni yaaa...
sampai hotel, pi la usha jap kafe dan menu...sedangkan dah kenyang saje laa nak snap snap gambar...menu dia biasa je laaa...standard kat hotel kan, takde apa yang menarik, so takde la duduk ambil makanan...kut ada yang special tu, leh juga merasakan...hehee...naik bilik, melepak dan tak lama tu bersiap laaaa nak check out...
dan dari Melaka kami terus ke Seremban, nak hadiri majlis perkahwinan anak cikgu sekolah aku dulu...beriya cikgu ni menjemput aku, macam tak sampai hati pula tak hadir kannn...meriah kendurinya sebab sekali 4 pasang pengantin kenduri harituuu...Alhamdulillah murahhh rezeki cikgu sekeluarga...InsyaAllahhh...
dan sebelum pulang ke KL, Mrs ajak singgah Masjid Sri Sendayan yang viral tuuu...ok laa jom kita layan...masa sampai ni mendung, tapi panas...pastu ramai gilaaaa manusia...aku takleh solat, makanya cepat cepat nak bergambar depan tu, gambar pun penuh manusia la kan...hahaha pastu aku lari masuk kereta pasang aircond...panas weh...Mrs je pi masuk solat...dan lepas tu kami pun bergerak pulang ke sarang...hehehe...selesai percutian hujung minggu kami yang simple...

12 comments:

  1. suka hotel heritage mcm tu..nmpk klasik...tak sedap erkk mango float tu..nmpk menarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn...cantik. kat melaka dan penang byk hotel gini. Cun!

      Delete
  2. teringin nya nak pi ke melaka lagi ^_^

    ReplyDelete
  3. meriah jln2 cari mkn ..tp tula kalo tmpt viral ni kdg2 ada yg sedap ada yg tk sedap..tekak masing2 kn...tk pernh rasa mango float tu tp adik dh pi katanya tk best sgt pn tp bila tgk gmbr org minum mcm sedap je...cantik la hotel tu..nmpk mcm kecik tp besar ye...tp bab parking tu leceh juga..meriah tgk rojak sotong tu..bole tahan lama tgu makanan smp 2jam ye..tp tgu lama makanan sedap tkpe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha mi goreng sotong jumbo tu wajib cuba tauuu kalo ke masjid tanah!hehehehe malam tu sebab weekend kot, sblm tu pi takde lama sangat macam tu...tp mmg berbaloi laaa...hahaha

      Delete
  4. Amboiiiii sis... Makan tu makan juga...jgn lupa check BP.. check gula darah....hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dahhhh cek dah kelmarin...Alhamdulillah BP, gula ok...kolesterol je atas sikit dr borderline...hahahaha

      Delete
  5. Mango float tu nampak segar sekalii.. jadi teringin tuk cuba hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha memang pun...sebab tu ramai tergodaaa...hahaha marilah ke Malaysia, nanti saya bawa kamu naik VEH!hahahaha...

      Delete
  6. Tempat makan Viral di Melaka overrated !!! Dah ler jem , orang ramai lak tuh ... memang tak ler hehehehhee

    Tapi teringin nak duduk hotel macam tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann tak berbaloi drive jejauhhh...huhu byk hotek gini kat Melaka enghaz. Leh la cobaaa nanti...

      Delete