Tuesday, February 25, 2020

Solo Trip to Myanmar ~ Day 1.2

Sambungan dari: Solo Trip to Myanmar ~ Day 1.2

dah petang ni perut lapar, terus la aku berjalan ke salah satu restoran halal yang famous kat Yangon ni iaitu Nilar Biryani & Cold Drink...haaa tak jauh pun dari jejantas dan bus stop Sule Square tadi...so masuk sini, mula la nafsu makan membuak buak kan...hahaha aku mana leh jumpa kedai halal ni, rasa semuaaa nak makan!ada banyak gak la menu kat sini, order sesiap kat kaunter bawah tu, then naik atas cari tempat duduk...
tak lama menanti, makanan pun sampai...aku dah cakap kan aku tamak?hahaha aku order chicken biryani (3,000 kyat), pastu aku tambah lagi quarter roasted duck (3,000 kyat)...pastu tambah plak coke with ice...wallaweiii terbaik!nasi biryani tu biasa je la pada aku, ayam dia tersorok dalam nasi...dah tu dapat ayam part dada, aku kureng sikit...nasib baik ada itik yang aku memang request peha..sedapppp!nyummeh!aku makan rileks rileks je laaa...takde apa nak rushing kan, masa panjang lagi...lagi plak sini aircond, selesa la nak lepak...
dah selesai makan, aku teruskan berjalan...takde arah sangat pun aku ni cumanya nak cuba nasib usha Bogyoke Market, tapi tengok internet macam tutup hari aku pi ni, tapi sebab takde apa nak buat, aku try je la pi, mana tau kut ada yang buka ke...leh la juga beli souvenir kan...so jalan la kitaaa...ikut map dalam handphone tu...masa aku lalu Boomphat Road, aku perasan ramai Muslim...siap ada restoran halal lagi kat sini...wah menarik ni...dannn orang jual sirih merata tau kat sini, dannn yang meludah sana sini un ramai..omg kembang tekak aku ternampak ludah likat sireh diorang tu...erkk....
masa nak menghampiri Bogyoke Market tu, eh nampak masjid sebelah kiri...terkejut aku...eh banyak plak masjid kat Yangon ni kan...rupanya ia adalah Chulia Muslim Dargah Mosque...banyak rupanya masjid, diorang cakap ada dalam 7 buah masjid sekitar Yangon ni...kira ramai la muslim kan, pelik aku awat yang Rohingya je yang kena...sebab kebanyakan muslim yang aku tengok sekitar sini, macam orang Bangladesh gak, tapi tak nak la tanya lelebih takut sensitif...huhuhu tapi baik orang Myanmar ni, nampak aku tegur Malaysia?pastu rajin layan...kat depan masjid tu banyak gak la gerai orang muslim, ada air tebu teringin nak minum tapi aku takut sakit perut...huhuhu malam nanti nak naik bas lamaaa...mampus kalo sakit perut kan....huhuhu...
dari masjid tu aku jalan sikit lagi ke depan dah sampai Bogyoke Market...sekali memang tutup semuanya laaa...memang takde rezeki la nak beli souvenir Myanmar haaa...huhuhu so aku snap gambar dari seberang jalan je la, janji dah sampai kan, tau rupa luar Bogyoke Market haaa...hehehe...nak datang lagi memang idok la kan..unless kena datang kerja, tu lain ceritanyaa...
lepas ambil gambar market, aku patah balik ke masjid...kali ni aku nak masuk masjid ni nak intai dalam, beriya diorang tunjuk jalan, siap ada tu cakap rasa perempuan takleh solat sini tapi nanti dia tolong cakap ngan guard bagi aku masuk...kemain kan...aku masuk je laa, usha dalam...sebab dah solat tadi kan...cantik kawasan ambil wuduk lelaki dalam ni...aku suka...hehehe...selamba je la aku kan lelaki tu duk padang pandang sorang pompuan masuk masjid...hehehe..pastu sempat usha bahagian atas, kawasan wanita katanya tapi takde orang perempuan solat pun sini....
dalam 4.30 petang dah masa ni, aku dah tak tau nak buat apa dah sebenarnya kat Yangon ni...so aku pun jalan sikit depan masjid tu dan cuba tahan teksi...untuk ke Aung Mingalabar Bus Station...jauh gak bus station ni, so ada aku tanya tu letak sampai USD15, memang tak mampu la aku kan...huhuhu pastu ada muslim driver taxi tu suggest aku jalan kaki balik kat Sule Pagoda tadi dan ambil bas je pi bus station tu, murah sikit 1,000 kyat je...aku macam dah penat sangat dah, tak koser la nak jalan balik ke Sule Pagoda tu kan...makanya aku tahan the next teksi, dia bagi aku 10,000 kyat, aku rembat je laaa...sekali teksi takde aircond kauuu...dah la jauh tau sejam lebih nak sampai bus station tu, dengan asap kat luar, dia bawa ke kiri ke kanan...macam orang gila...memang mabuk aku kat belakang tu....huhuu pasrah je laaa....nasib baik la tak panas sangat masa ni sebab awal tahun kan...
dah sampai dengan Aung Mingalabar Bus Station tu, taxi driver cakap kalo nak dia hantar sampai dalam kena bayar 200 kyat lagi, aku bayar je la then dia drop aku kat bebetul depan opis JJ Express...bas yang aku akan naik malam nanti...masa ni nampak serabut sangat kawasan ni, situ la bas, situ la orang tunggu dengan beg, situ la orang niaga, situ la teksi semua la ada...huhuhu aku nervous dah...apa aku buat ni weh...elok elok senang duk kat Malaysia, cari pasal datang Myanmar sensorang...huuhu...
sampai sini dalam jam 6 petang, aku terus ke kaunter check in...then dia akan bagi sticker, lekat kat baju as boarding pass la...kat situ dia letak nombor bas kita...so kena alert la nanti dia announce nombor bas kita...so ke mana aku ni?haaa aku nak ke Bagan!destinasi idaman aku sejak sekian lama ni...ni la sebab aku teringin nak ke Myanmar, nak layan hot air balloon kat Bagan...hehehe...dan bermula laa sesi mereput aku kat tepat menunggu ni..nasib baik ada tempat charge, ada toilet semua tapi takde air tau dalam toilet, so bawak la botol yaa...hehehe...sangap gak 2 jam lagi nak tunggu masa aku naik bas...aku beli tiket JJ Express dari Yangon ke Bagan secara online dengan harga USD19.76...bas elite dengan seat 2+1...
masa tengah tunggu tu, ada laa pelayan serve kopi...ha layan je laaa...sedangkan leh je buat sendiri, ada coffee machine tepi tu, tapi dia rajin layan kami...hahaha aku ni sampai kematu bontot, orang silih berganti, aku tak gerak gerak lagi...sempat la juga aku makan nasi goreng ayam yang aku dapat dari Malindo pagi tadi, pastu aku beli gak air dan Pringles dari kedai sebelah...saje la takut lapar kan...hahaha... masa tunggu aku baru realise aku tak dapat lagi email dari Klook pasal pickup aku kat Bagan sok pagi, so terpaksa laa aku korbankan kredit aku call company diorang, nasib baik berjawap...huhuhu demmm la Maxis skang, once kita message or call skang ni, automatik dia aktiikan data kita...demmm...abes duit aku sebab aku dah ada wifi kan...huhuh....
then sampai jam 8 malam, banyak kali announcement bas ke Bagan dah sampai, tapi bas no 7 tak sampai sampai weh...nasib baik ada akak sorang ni pandai cakap English, dia tolong aku dengar announcement sebab diorang macam pelat sikit...huhuhu...dan akhirnyaaaa bas aku muncul pada jam 8.20 malam!haaa dengan pantasss aku naik atas!aku dah penat sangat dah ni tau...almaklum seharian kan berjalan...
naik atas bas, memang selesa la...aku memang pilih seat sorang kan...sangat selesa la cuma aku jadi sempit sikit sebab beg aku bawa naik atas, ruang simpan beg kat atas tu kecik nau...tak muat beg aku...huhu so aku letak beg kat kaki...lagi sempit bila orang depan turun kan kerusi macam bas bapak dia...huhuhu oh ya dalam bas ni diorang bagi selimut, pastu dapat pastry gak tapi tak sempat tanya pastry apa, so aku tak makan pun...tak lama jalan tu, aku siap siap solat dulu then aku pengsan!hahaha penat gila kan...aku kagum gak ngan diri, aku risau aku takleh tido, sekali aku tido nyenyak gilaaa...hahaha...tak sedar pun...
cuma terjaga bila bas berhenti kat hentian dalam jam 10.30 malam...masa berhenti ni dia paksa semua orang turun...huhuhu aku turun je la, masuk toilet ada paip plak, terus rasa nak membuang...hahahah...dalam 30 minit je berhenti ni, lepas tu memang terus gerak tanpa henti!aku plak memang sambung pengsan weh!hahaha terlambung lambung dalam bas dont care okay...hahaha...tetappp sedap membuta dek kepenatan yang teramat!perjalanan dari Yangon ke Bagan dikatakan mengambil masa 10 jam!haaaa nanti kita tengok kul berapa sampai Bagan yaaa...aku tak sabar ni, yii haaaa...

8 comments:

  1. tak sabar tggu sambungan..kagum kat awak..saya xde keberanian lagi nak buat solo trip nih..

    ReplyDelete
  2. macam ramai jgk yg pandai berbahasa english kan

    ReplyDelete
  3. Eh lawa lah tingkap masjid Chulia tu. Nak seru mood gi Myanmar lah kalau gini. Macam best je aku tengok.

    ReplyDelete
  4. DJ ... so tidur tuh dengkur tak???? Hahahhahaa

    ReplyDelete