Monday, January 6, 2020

South Korea Day 1 ~ Seoul

Sambungan dari: 5th time to Seoul, 2nd time to Jeju

pada hujung Oktober lepas, aku excited gilaaaa nakpi Seoul dengan Sue...hehehe...so sebabkan flight awal pagi, Sue dah sampai rumah aku malam sebelumnya tu...tapi sebabkan banyak hal, aku balik rumah pun lewat, Sue sampai rumah aku pun after midnight...so sempat borak, pastu paksa diri tidooo...sebabnya jam 3.30 pagi kami dah kena bangun dan bersiap untuk ke airport...kali ni kami park kereta di ERL Salak Tinggi dan naik first train ke KLIA2...sampai je, macam biasa la dah tua ni, pi drop luggage...hahaha aku dah tak koser nak angkut beg dah skang ni...pastu kami ke Roaming Man nak ambil wifi device yang aku dah tempah thru Klook...sekali panjang gilaaaaa que weh, dia buka satu kaunter dan mamat tu lembab gilaaa....dekat 30 minit gak la beratur...siap ada mamat tu nak potong kami menipu flight dia lagi 20 minit....staff tu setelkan kami dulu tapi rasanya dia bagi mamat tu potong lepas kami...huhuhu...oh ya harga wifi ni adalah RM72 untuk 6 hari...ok la kan, murah dan berbaloi...coverage dia pun ok sangat...
lepas setel hal wifi, kami pun terus ke boarding hall...sekali tak lama tu jumpa mamat tu, ceh penipu gilaaa...kesian orang lain yang beratur dah lama, dia menipu dan potong barisan...heyy aku memang buat pandangan maut je masa ni...siap cakap ngan Sue dan pandang-pandang lagi...saje nak bagi rasa bersalah sebab menipu!hampeh....dan lepas tu kami melanguk laa tunggu boarding time...excited weh, dah 3 tahun takpi Seoul...hehehe....
masuk fligth kul 7.15 pagi kami take off...aku duk terasing dengan Sue masa ni, duk sekali ngan ada geng adik-adik ni...tapi aku macam malas nak sembang sangat dah tu aku takleh tido plak sedangkan tak cukup tido pun...so aku beli kopi vietnam then layannnn baca buku Ustaz Mizi Wahid - The Art of Letting God...akhirnya habes aku baca buku ni tau...aku ni memang tak suka baca buku, berzaman gak nak ambil masa habes kan...hahaha tapi sebab takleh tido nye pasal, selesai buku ni di awan biru..gitu...aku suka ustaz ni, sempoi je...bahasa dia dekat di hati gituuu...ecewah!
flight ambil masa 6 jam lebih nak sampai Seoul...sangap gak laaa aku rasa sebab takleh tido...hahaha makanan plak hidang agak lambat....so untuk trip kali ni aku malas nak layan nasi lemak, so ambil nasi ayam...lama gila tak layan Nasi Ayam Uncle Chin ni...pastu add on juga burnt cheesecake yang viral katanya sedap gilaaa tu...excited aku dengan Sue nak makan tau...sekali biasa je weh...dah la padat gila, nasib baik ada cream tu je la penyelamat, so makan sekalingan cheesecake, rasa ok sikit...huhuhu pesal laaa ramai kata sedap gilaaa...sobsss....
dan akhirnya pada jam 2.50 petang waktu Seoul, kami selamat tibaaa di Incheon Airport...omg excited gilaaa weh tapi dalam masa sama nervous gak sebabkan masa ni tengah kecoh ramai orang Malaysia taklepas imigresen dan kena hantar balik...huhuhu so turun tu, kami terus menuju ke immigresen sambil doa lebih sikit, hehehe dan Alhamdulillah takde pape pun...macam biasa je...Alhamdulillah...terus pi ambil luggage dan menuju keluar airport...
sebelum keluar tu sempat pi beli tiket bas untuk Myeongdong harga KRW15,000 seorang...lepas tu jalan laaa kaki mencari bas no 6015 menuju ke Myeongdong...masa ni dah lapar weh, tak sabarrrr nak sampai hotel pastu pi carik makanan korea...hahaha aku memang aim nak makan macam-macam dalam trip ni...rindu sangat!hehehe...perjalanan ke Myeongdong ambil masa sejam setengah weh...dulu rasa macam sejam je, napetah sampai sejam setengah...so rasa emosi berantakan gak la tengok tak sampai sampai ni...
masa dalam bas duk message dengan Bibie nak jumpa mana...sebab dia nak join aku dinner ngan Sue malam ni...so kebetulan ngam ngam je aku sampai di Myeongdong dia pun sampai...so tak payah aku pening pening nak cari mana guesthouse aku, Bibie bawa terus je...dekat sangat guesthouse aku dengan tempat turun bas tu weh...kali ni kami duduk di K-guesthouse Myeongdong 2 yang berharga KRW120,000 untuk 2 malam...bilik memang kecik gila, tapi location wise memang tengah Myeongdong yang happening tu...so ok je laaa for both of us...
lepas check in, Bibie tumpang solat kat bilik kami...then kami terus jalan kaki menuju ke Restoran Kampungku yang famous gila sekarang ni di Seoul...semua orang pun nak datang makan sini kan...hahaha aku pun wajib la terjah sebab last time pergi takde lagi sini...hehehe...sampai sini ramai la muka Malaysian kan...ada yang senyum ada yang sombong...macam biasa laaa...so masuk je aku dan Sue order korean food la, Bibie duk order tomyam...apacer...hahaha menu kat sini bercampur laaa korea malaysia...hahaha so as expected, makanan dia tak berapa nak Korean sangat la...aku makan ramyeon, Sue layan bulgogi, then kami ambil juga ayam goreng korea...so biasa je la pada aku...tapi boleh la nak isi perut kelaparan gilaaa malam tu...total makan dalam KRW13,000 seorang...
kat depan restoran ni ada boba tea halal Bie cakap, tapi aku dah kenyang tak selera pun nak makan...then sempat singgah intai Halal Mart kat sebelah restoran ni gak...takat cuci mata je la, takde rasa nak beli apa pun lagi...hehehe...Bie cakap murah gak harga susu pisang kat sini, tapi takde rasa nak beli lagi, so tengok dan ambil gambar je la...oh ya saje nak share flavored almond snacks kat bawah ni famous tau kat sana tapi kena hati hati sebab kalo beli yang takde halal, dia ada serbuk perisa containing pork Bie cakap...haa sape sangka kan almond je kot, tetiba nak ada babi...huuhu so hati hati ok...
dari restoran kami jalan kaki tak jauh punnn, menuju Daiso Myeongdong yang ada 11 tingkat ni...gila lah...Sue la sibuk nakpi sini, sebab dia duk follow FB Road to Korea, semua orang duk pi sini....zaman dulu aku pi Korea takde pernahnya aku masuk Daiso...hahaha even kat Malaysia pun takde la rajin masuk Daiso ni...tapi sebab takde apa program sangat malam tu, kita layan kan aje laaa...so dari bawah kami naik lif sampai tingkat 11...then turun satu satu tingkat guna tangga...setiap tingkat ada barang berlainan...memang menarik la barangan dalam ni, comey comey je...ada laaa juga aku sambar beberapa barang...tapi nak abeskan 11 tingkat tu lemau gak...aku dah mula rasa penat masa ni...sebab tak tido seharian kot...ke sebab dah tuaaa...hahahaha!
then kami gerak ke arah night market kat Myeongdong tu...sempat singgah beli Delimanjoo kat undergorund station...Sue la ni gila benda alah ni, aku makan rakus sampai terbakar lidah dek custard dalam tu panas gila...huhuhu...pastu kami jalan jalan cuci mata sambil fefeeling balik kampung...hahaha aku suka sini, dengan cuaca sejuk...haishhh mengimbau kenangan indah sungguh...Alhamdulillah dah kali kelima dah aku sampai ke sini...
sebabkan dah penat dan ngantok, tak lama sangat pun jalan...pastu ajak Bie lepak minum kopi kat Paris Baguette, salah satu kafe yang aku suka especially Caramel Macchiato dia...Allahu sedap ya amat!so sambil minum kopi hangat sambil lepak dan bersembang....penat gak la aku rasa masa ni...dalam duk penat sakan sembang sampai kafe nak tutup...lepas tu kami pun berpisah dengan Bie...dia balik ke rumah, dan kami balik ke guesthouse...siap janji kalo dia setel kerja sok, dia akan datang cari kami...dan kami plak, sampai je bilik terus mandi dan tidoooo...tak sabar bangun esok weh sebab tak sabar nak jumpa kekasih lamaaa...wehuuu!

8 comments:

  1. Wehhhh nape bukan entry Bagan! Hahahahaha
    ok tak poket wifi tu? macam best je. Mmg harga dia camtu eh 72 hengget 6 hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha bagan baru balik laaa! Ni cite okt aritu tak abes lagi 😂

      Delete
  2. Kak Bibie tu da memang da duk korea ke kak? tak balik malaysia da? pastu dia mmg da taknak update blog ke kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tu ko pi tanya dia sendiri!

      Delete
    2. Eh balik lah. Banyak kali balik. Cuma malas je sebab panas. Eh. Blog tu biarlah dia berehat dengan tenang buat sementara waktu ni. Esok lusa ada angin merasuk, maka terupdatelah ia. Sekian.

      Delete
    3. Gila nak emo. Menjawab soalan tau.

      Delete