Monday, September 9, 2019

De.Wan 1958 by Chef Wan, Kuala Lumpur

masa lepak kat Grand Hyatt KL tu, kami having early dinner kat De.Wan 1958 by Chef Wan...sebabkan malas drive, kami naik Grab je dari hotel...senang cerita...sebabkan sini kena buat reservation through website, so untuk Sabtu tu, cuma ada available slot jam 6 petang je lagi, so sebabkan birthday girl nak sangat makan sini, kita redho la makan malam awal pun walaupun sebenarnya masa ni takla lapar sangat...huhuhu so sampai The LINC, KL kat Jalan Tun Razak ni dah nampak dahh besarrr signage De.Wan 1958 kat tingkat atas nun...
masa sampai, Anim duk uruskan laaa reservation yang dah buat, sementara aku duk snap gambar sana sini...ramai orang masa ni kat luar tunggu nak masuk kot...kebanyakannya Chinese yang aku tengok...dan paling menarik, dekorasi restoran ni, sangat high class tauu Chef Wan!bab dekorasi aku bagi A++ sebab memang cantik..cuma ada satu area tu macam luar restoran ni, so dekorasi dia so so jer laaa....nahh korang layan je laaa sendiri...
masa sorang staff kata leh masuk, kami pun masuk sekali ada staff tahan tak bagi masuk...eh nape plak ni...dia cakap belum lagi, entah apa misscommunication diorang, tapi lepas tu baru leh masuk dan duduk...so duduk, kita pun usha menu...harga makanan kat sini agak mahal ya kawan-kawan...memang aku dah tahu awal-awal, so memang dah ready poket...hahaha...
selesai buat order semua, kami dihidangkan dengan rempeyek dhal ni...sedap gak laa mengunyah sambil menunggu makanan...masa ni makcik kat sebelah duk senyum-senyum...aku pun senyum la balik...hehehe...then tak lama tu sampai dessert kami iaitu Bubur Som Som (RM16) yang sedap la...aku rasa sedap macam lompat tikam sikit, ada puding tepung kot, then ada santan dan palm sugar cuma dia ada letak cinnamon dalam palm sugar dia tuuu...so off taste sikit untuk aku...hehehe...
dan tak lama tu sampai laaa Cucur Udang (RM25) yang dimakan dengan kuah kacang dan sambal cili...rangup dah rangup dah, tapi rasa lebih sesuai digelar cucur sayur berbanding cucur udang sebab memang kena beriya selak baru jumpa seketul udang...seketul tau, bukan seekor...hahaha maksudnya udang yang dah dipotong-potong...ada rasa ada dalam 3 potong udang je kot...sobbbsss...
dan untuk main course kami cuma ambil Ikan Siakap Bakar (RM76) yang sedih sangat...kering dia, sejuk dia...alahai...sangat tak memberangsangkan!harga kemain mahal tapi presentation pun sedih, rasa lagi laaa...tak panas, sejuk kejung...Allahu masa ni dah ngucap sabar dah...adik aku dah mula emosi sebab review gila-gila kata best...huhuhu then kami ambil juga Kambing Kuzi (RM79)...mahal gila dan terkejut yang sampai portion kecil jer...takpe la kita positif maybe kambing import mahal, so pasrah...sekali sedih rasa dia manisss...seriously tak tertelan abes...hahaha woihhh terus aku pun emosi tau...apa ni kata sedap?huhuhu seriously laa...dan nasi harga RM7 per pax, refillable 3 jenis nasi...biasa je la pada aku....huhuhu...
dalam duk merungut dan terkebil-kebil terpandang makcik sebelah dengan anak-anak dia...sekali senyum sumbing then makcik buka mulut...sedap ke?eh lain macam soalan makcik...hahahah rupanya makcik sekeluarga sekapal dengan kami...hahahaha!siap anak dia komplen, beriya datang dari Bangi sebab orang cakap sedap, eh sama laa kita dari Bangi gak...hahaha orang Bangi lidah lain kot, tak biasa makan mahal...kehkehkeh!sakan kami bergossip pasal kedai chef terkemuka gini...hahahaha siap makcik offer nak ke udang diorang...hahaha kau mampu?
pastu makcik sambut birthday cucu dia, then siap bagi kek kat kitorang, kitorang nyanyi je laa buat kesekian kalinya untuk Anim...hahahaha layan je laaa...hahaha mengubat hati lara katanyaaa...almaklum bill almost RM300 tapi hati ko hiba, perut ko tak puas...camni baik pi makan kat Kampung Baru je wehhh...hahahaha...oh my...serious laaa, aku tak paham nape review gila-gila sedap...hahaha...memang kawan yang tanya, aku memang tak recommend langsung restoran ni, sorry Chef Wan!heheuuuuuu...
dan sebelum balik moh la kita bergambar kat depan restoran yang cantik ni...aku plan asal nak bawak mak abah makan sini nanti, terus batalkan niat...hahahaha!tu baru part makan tau aku cerita, aku malas nak cerita panjang pasal staff dia yang tak friendly, muka ketat...eh malas dah la nak cerita...hahahaha...nanti Chef Wan marah aku plak!hahahaha!tapi seriously aku rasa tak berbaloi...

12 comments:

  1. Hehehehe memang dah agak dah, biasalah kedai selebriti, yang kata sedap tu mesti rerakan dia je kan..
    Sis konon teringin gak nak makan situ, tapi harga dia tu jadi ngeri pulak nak membayar...
    InsyaAllah laaa ada rezeki TERlebih boleh cuba, nak cuba sendiri sedap ke idoknyaa...

    ReplyDelete
  2. Sis...rm300 tu klau makan kt tempat lain mesti pengsan nk abiskn....kita pun dh mkn kat situ...memang hampehhhh....nyesal lah.

    ReplyDelete
  3. Makcik pun dah tau kau ratu JJCM tu dia sengih awal2 tu. Pastu dah tengok kau merasa, barulah dia utarakan soalan. Or Makcik cari geng nak meluah rasa hati. Serious lah wei sayang sangat kalau dah deko lawa gitu tapi makanan xberapa memuaskan perut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal. Tak puas hati weh sbb kita dtg dgn high expectation. Sekali camni. Hampeh.

      Delete
  4. Thanks sangat-sangat bagi review, berkira-kira jugak la nak pergi sebab harga dia tu. Bila dah tau rasa tak sepadan dengan harga...baik pergi habiskan duit kedai lain..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe no problem. tp kalo nak cuba boleh je...mana tau tekak kita berbeza...hahaha sebab ada je kawan yang pi sana 2,3 kali dah...hahaha!

      Delete
  5. wah sib baik DJ dah review. saya mmg ada ura2 nak try situ..sebab folo insta Chef nmpk mcm bestnyeee makan kat situ..Nampaknya tak jadilah..better pegi tmpt lain je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe leh je klo nk cobaaa kut kna tekak ke hehehe

      Delete