Wednesday, September 11, 2019

Daytrip to Kuantan, Pahang & Kemaman, Terengganu: Part 1

30 Julai 2019 satu Malaysia diumukan cuti sempena hari pertabalan agong...so masa dapat tau cuti tu, aku gatal pi tengok tiket dan nampak tiket ke Kuantan murah dalam RM80 kot balik hari...terus aku message geng podeh aku dan Amoi dan Dini setuju nak join trip takde keje aku nih...hahaha...masa dah beli tiket baru sedar, hujung minggu lepas tu aku ke Kuching plak, hahaha takde keje la kauuu merayappp je kan...hehehe...

so berbalik pada trip ke Kuantan ni, memang ala kadar je la persiapan kan, aku suh Amoi cari kereta sewa, aku list mana tempat nak pi...then sehari sebelum ke Kuantan, Amoi datang tido rumah aku...ingat nak tido awal, sekali sakan bersembang sampai 1 pagi!hahaha then 3 pagi dah kena bangun bersiap...dan 4 pagi kami gerak ke KLIA2 naik kereta...parking sana je senang...sekali dah sampai, aku pi print boarding pass, jumpa Dini...terus masuk boarding hall, dan masa ni cuak tengok kat skrin tu takde flight kami ke Kuantan jam 6.35 pagi...entah macam mana baru perasan, 6.35 pagi tu boarding timeeeee...flight kul 7.05 pagi laa...adoiii beriya awal nauuu sampai airport haa...hahaha...so subuh pun tak masuk lagi, kedai makan pun baru buka lampu masa ni...so kita layan breakfast dulu...
lepas makan kami solat pastu melanguk laaa kat boarding hall...awal sangat sampaikan...hahaha dah la masa masuk flight lambat dia take off sebab banyak gila flight beratur pagi tu...huhuhu tapi sebab dalam flight duk sebelah Amoi memang menyembang je la keje kami...aku plan nak tido pun tak dapat layan pompuan ni bersembang...hahaha...
kami sampai di Kuantan jam 8.15 pagi...excited haaa memasing macam kan pi oversea!hahaha siap suh selfie depan kapal terbang lagi haaa...pastu selfie plak kat airport...hahaha dah lama weh tak naik flight bersama ni...bila tahnya nak travel sama lagi kan...memasing dengan komitmen memasing...ada plak banyak sangat duit, takleh plan sangat...nak terbang terus beli tiket...tak mampu den nak ikut cara tuuu...hahaha...
then dari airport kami naik Grab pergi ke tempat Amoi sewa kereta...tak jauh pun, dalam RM9 je tambang...tapi memang kena ambil kereta kat sini, kalo dia hantar kan, dia caj RM20, tak berbaloi plak rasanya kan...so sampai sini, setel bayar sewa Axia sebanyak RM70 sehari...senang sini weh, tak payah bayar deposit ke apa, memang bayar harga sewa je, then dapat kereta dah...kereta bau durian weh!huhuhu musim durian masa ni, redho!
dah dapat kereta, macam biasa aku la driver kan...so isi minyak siap-siap then destinasi pertama kami adalah ke Nasi Kerabu Mekla yang famous di Sungai Isap ni....aku tak pernah pi lagi sini so nak mencuba la kan...marilahhh kita...kedai ni besar dan selesa sangat laaa...banyak gila makanan pantai timur kat sini, tapi haruslah paling famous nasi kerabu, so kita makan tu lahhh...
masa makan ni aku amik separuh je nasi kerabu konon nak diet sebab pikir banyakkkk tempat nak makan arini...sekali aku amik lauk daging bakar, eh lepas tu nampak ayam bakar...eh dah nakpi tempat duduk, nampak plak kambing bakar...abesss semua lauk aku amik!hahaha hasilnya total aku makan sorang je adalah RM17 hahaha tapi pada aku biasa je laa nasi kerabu sini...aku pernah makan yang jauhhh lagi sedap...hehehe...tapi boleh la nak merasa dan cuba kan....ramai je orang datang sini....
lepas makan kami pun bergerak menuju ke Terengganu!yeay...hahaha plan asal nak ke Kuantan je, tapi pikir balik macam takde apa sangat nak buat kat Kuantan so kami menuju ke Pantai Kemasik...nak mengimbau kenangan Dini kenalkan Ed kat kitorang masa kitorang buat roadtrip ke Terengganu back in year 2010...hehehe...
sebelum sampai ke Pantai Kemasik, kami sempat singgah di daerah Lemang Kijal...kat sini memang banyak gilaaaa kedai lemang...selama ni lalu, memang aku tak pernah singgah...tapi kali ni plak tergerak hati nak singgah dan beli la lemang sebatang...murah gila, RM3 je weh...hahaha adoi...pastu beli gak rendang...kami tapau je laa nak makan di Pantai Kemasik nanti...
sampai kat Pantai Kemasik, sakan kami berposing ala-ala kenangan lama dengan memasing dah berubah saiz...hahaha Amoi dan Dini dan mengembang banding gambar lamaa, aku plak mengecil sikit laaa...hahahaa gigih tau letak handphone atas batu semata nak ambil gambar ni sebab takde orang nak minta tolong ambilkan gambar...nasib baik jadi gak...hahaha...
pastu masuk sampai dalam dan ke pantai...masa ni selain sakan mengambil gambar, aku dan Amoi juga sakan membahan Dini sebab dulu masa sampai kat sini je tetiba Ed datang pastu diorang menggedik berdua...kahkahkah memang teruk la kena bahan sekarang kan...hahahaa...siap kitorang ajuk cara diorang bercanda masa tuuu...hahaha...view kat sini sedikit berubah...tapi tetap cantik!sakan bergambar sampai terbakar kulit weh...hahaha...dah moh layan gambar je laaa...
sakan bergambar lepas tu kami layan minum air kelapa kat kedai situuu...ada celup tepung tapi taknak makan kat sini, simpan perut dulu...makan lemang sambil layan lemang tadi...ya ampun sedappppp...lembut je weh lemang dia...berebut makan, rasa rugi plak beli satu je tadi...hahaha...sambil tu memasing busy transfer gambar dan update media sosial...weh harga kelapa sini mahal gak, RM5 sebijik...hehehe...ok lepas ni kita sambung jalan lagi yaaa...tunggu....

No comments:

Post a Comment